Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 21 sep 2018, 09:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 540 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 23 jun 2017, 19:07 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
ACC II var den som kom -90. Den ursprungliga ACC (nr 1 alltså) var den som fanns 85-90, och var rätt annorlunda elektriskt.

Hm i och med att min är en -90, finns det då en risk för att jag har version 1 och att denna nya som är version 2 då inte är kompatibel?

InläggPostat: fre 23 jun 2017, 20:15 
Två stjärnor
Två stjärnor

Nej, alla -90 har ACC II. Elektriskt passar alla 90-94, men -94 har lite annorlunda parametersättning pga. att HEAT-glas infördes - troligen inget som märks i normala fall. 95-98 har inte samma kontakdon (och ett annat utseende på fronten, min modd här: viewtopic.php?f=12&t=22978 )

Det enda är väl att det finns en tidig version av ACC II som är lite begränsad (programvaruutvecklarna blev inte riktigt klara i tid?), denna sitter bara i tidiga -90, och verkar ha försetts med en extra pappersetikett där det står "Version 1".

InläggPostat: fre 23 jun 2017, 21:01 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Nej, alla -90 har ACC II. Elektriskt passar alla 90-94, men -94 har lite annorlunda parametersättning pga. att HEAT-glas infördes - troligen inget som märks i normala fall. 95-98 har inte samma kontakdon (och ett annat utseende på fronten, min modd här: viewtopic.php?f=12&t=22978 )

Det enda är väl att det finns en tidig version av ACC II som är lite begränsad (programvaruutvecklarna blev inte riktigt klara i tid?), denna sitter bara i tidiga -90, och verkar ha försetts med en extra pappersetikett där det står "Version 1".

Ok, vet inte när min bil är byggd. Är en bil som såldes ny i Tyskland.
Ska kolla på min gamla om det finns en "Version 1" etikett på, men inte vad jag minns. Vet du hur man kan få den nya panelen att funka i min bil, gällande motstånd och fläkthastiget? Och varför inte belysningen i den verkar funka. Är dessa paneler enkla att skruva isär utan att massa grejer ramlar isär?

InläggPostat: lör 24 jun 2017, 15:55 
Två stjärnor
Två stjärnor

Man öppnar den för att byta lampor, så det är meningen att man ska kunna öppna den för service.

Däremot så tror jag inte du gjort något fel vid inkopplingen, panelen ska hoppa igång utan några justeringar oavsett bakre AC, de hårdvarumässiga ändringarna borde inte kunna ge mer än kanske någon felkod.

InläggPostat: tis 27 jun 2017, 10:23 
Administrator
Administrator

Kollade precis på min gamla ACC-panel och där står det mycket riktigt VERSION 1. Så Långmilare, jag har med andra ord en tidig version av ACC II? Gissar att min bil är byggd tidigt modell år -90, eftersom det dessutom står 89 på sidorutorna.

Bild

Bild

Någon som vet hur man kan få en version 2 att funka i en bil som har version 1, det där med lödningen som du pratade om drittling? Eller är det bara onödigt jobb. :|

Bild

Testade i alla fall med nya panelen igen, och när bilen är avstängd, ingen tändning, så lyser symbolen för elbakrutan.. Lustigt.

Bild

När man sen startar bilen fortsätter den symbolen att lysa. Såg också att alla lampor faktiskt funkar, men inte temp-siffrorna, samt att just inga funktioner tycks gå att styra - maxfläkt hela tiden.

Utöver detta fortsatte jag min inkoppling av dimljusen med nya original kabelhärvan, lite kvar att göra. Samt gav bilen en tvätt innan besiktningen på fredag.

InläggPostat: tis 27 jun 2017, 23:46 
Två stjärnor
Två stjärnor

Jag skulle nog säga att den där ACC-enheten är trasig. Om den vore hel så borde den fungera rakt av i din bil, eller åtminstone nästan om det nu behövs en extra lödning.

Det enda jag har i bakhuvet är att man gjorde en mindre fix som hade med spänningsmatningen till solsensorn att göra för att inte få felkoder -92, men detta borde på sin höjd ge begränsade problem med någon felkod från den (minns inte om detta var mjukvara eller inte), alla grundfunktioner borde lira oavsett.

InläggPostat: lör 01 jul 2017, 20:26 
Administrator
Administrator

Känner att jag ger upp på den ACC-enheten verkar det som. Så monterade "REAR"-knappen på min befintliga panel, lite kul detalj - så får man se om det någonsin blir ett helt bakre system - men nu vet jag iaf. vart jag har knappen och lite häftigt är det allt ändå :)

Bild

Igår var annars en ganska händelsrikdag, först besiktning på morgonen.

Bild

Bild

Bild

..och det gick vägen med beröm, skönt.

Sen var det dags att åka vidare till min favoritlackerare för att ta ett gäng färgprover på bilen inför lackning av min fabriksnya huv. Stora delen av bilen är ju omlackad i etapper och denna färgen är notorisk svår att lacka och få att matcha med befintliga ytor. Senast lackade jag nya höger framskärmen hos en annan och det ångrar jag nu då det inte blev helt korrekt nyans.

Nedan följer lite bilder från provtagningen. Prover togs på två ytor, på huven som aldrig varit omlackad och på vänster framskärm som är omlackad av denna firma och som matchar i nyans med övriga bilen. Visade sig inte vara så lätt att hitta kulören då deras leverantör inte erbjöd den längre, kanske för att de aldrig fann det lönt att göra om den till vattenbaserad. Så det blev att söka lite i molnet efter tänkbara/liknande träffar. Nu finns dessutom mitt prov från kameran uppladdat i molnet, så kan någon annan kanske ha nytta av det. Häftigt med denna teknik. Fick kolla på lite jämförelsebilder på datorn samt ett antal diagram med så nära matchande kurvor som möjligt. De kommer lacka upp två provplåtar till mig så får jag ta hem dem och se vilken som matchar bäst. Älskar när såna här saker tas så seriöst :D Lack är bokad till i början av augusti.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen i och med att jag skall byta huv så behöver jag ju flytta över några delar på undersidan. Tänker speciellt på låskroken och fjädrarna som dämpar vid stängning, är dessa delar samma även på CS? Skulle behöva få tag i fräschare versioner av dessa. Sen undrar jag också hur man får loss fjädrarna ser, man skruvar först loss piggen, men sen ser det ut som ett fäste som är instucket på något sätt i huven, är detta enkelt att få ut eller kommer de ramla sönder?

Bild

Bild

InläggPostat: ons 05 jul 2017, 19:27 
Administrator
Administrator

Till slut fick jag ihop kabeldragningen för att koppla in dimljusen med hjälp original dimljuskabelhärva. Schysst att ha fungerande dimljus som är inkopplade precis som de ska.

Bild
Kabeln från kupén framdragen till säkringslådan. En av två kabelhärvor. Var även en separat kabelhärva från säkringslådan till dimljusen, dock ingen bild på det jobbet.

Bild
Lite dragning av kabeln ut genom hålet vid huvudkopplingcylindern.

Bild
Dit med "EXTRA"-knappen.

Bild
Klart :)

Bild
Kopplade dem på halvljuset :) Gick att välja både hel- eller halvljus i kopplingsschemat. Men halvljuset känns mer användbart, även om besiktningen kanske inte föredrar det.
Den detaljorienterade kan även se att huvemblemet sagt upp sig och delvis flugit iväg lagom till att huven skall bytas :lol:

InläggPostat: mån 17 jul 2017, 21:31 
Administrator
Administrator

Småfixade lite med bilen idag. Blev byte till den fabriksnya dörrlisten vänster bak, jämförelse av färgproverna jag fått från lackverkstaden, samt demontering av alla delar från gamla huven som skall sparas, utom lås, gångjärn och fjädrar.

Bild
Nya listen på plats.

Bild
Kontroll av lackprovet, verkar matcha bra, svårt att återge i foto dock.

Bild
Provade även att lacka på lite med Saab original lackstiftet i den lilla fyrkantiga rutan på provet, känns som att även de matchar riktigt bra.

Bild
Sen bort med alla delar som skall sparas från gamla huven.

Bild
Gjorde även rent plastdelarna så de ser fräscha ut till nya huven.

Det var allt för den här gången. :D

InläggPostat: mån 24 jul 2017, 22:32 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Riktigt fin bil! Ska bli kul att se den med en ny huv! :D

InläggPostat: tor 27 jul 2017, 20:00 
Administrator
Administrator

FyoDisco skrev:
Riktigt fin bil! Ska bli kul att se den med en ny huv! :D

Tack så mycket! :) Ja det skall bli kul!

InläggPostat: mån 31 jul 2017, 21:19 
Administrator
Administrator

Då var bilen på plats för lack.
Bild

Bild

Svängde även förbi gamla Saab återförsäljaren och beställde liten nya delar till huvlåsen etc.

InläggPostat: tis 01 aug 2017, 01:48 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Rolig tråd, tänkte skapa en liknande för min -85a som skall börja sin resa tillbaka mot fornstora dagar.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

InläggPostat: ons 02 aug 2017, 18:51 
Administrator
Administrator

Dannem76 skrev:
Rolig tråd, tänkte skapa en liknande för min -85a som skall börja sin resa tillbaka mot fornstora dagar.

Kul att du gillar den, roligt om man även kan inspirera andra till att också renovera sina gamla 9000 bilar :)
Ser fram emot en projekttråd om din -85!

InläggPostat: ons 02 aug 2017, 19:13 
Administrator
Administrator

Idag hade jag tillgång till en stor skåpbil, så nu fanns det plats att frakta huven till lackfirman. Sagt och gjort, körde dit huven samt svängde förbi Saab och köpte ett gäng nya prylar till huvlåsen etc. Tyvärr så har dock kroken som håller nere huven utgått, så den får jag nog blästra befintlig :? Men allt annat blir nytt! :)

Bild
Här står bilen redo för demontage av huven.

Bild
Nya huven uppackad. De vita är frigolitrester från emballaget :)

Bild
Nya delarna till huven - här finns även ett gäng nya delar till kylarplåten. Ska montera dem efter att jag fått den plåten renoverad - vilket blir i vinter.

Bild
Bilen, nya huven och delarna till huven - saker kommer på plats :)

Bild
Nya delarna till huvlåsen. Det som saknas här är brickorna som skall hålla fast fjädrarna. Har beställt dessa nu samt ett nytt emblem till huven. Ändå riktigt härligt att så pass mycket av dessa småsaker fortfarande finns att beställa nytt. :D

Bild
Här är en lista på de smådelar jag beställde till huven och kylarplåten. Ska komplettera med resten av delarna till kylarplåten senare i år som sagt. Fattas även att beställa ny gummlist i framkant av huvens undersida.
Sen hittar jag inget artikelnummer för dämpmattan under huven, hade varit nice med en ny sådan. Finns inget här t.ex:
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... n=28787280 ..någon som vet?

InläggPostat: ons 02 aug 2017, 20:43 
Två stjärnor
Två stjärnor

Klädseln ligger under isolering i interiör: https://www.esaabparts.com/saab/parts/9572728

Tyvärr är både den och 92-93 utgångna, och även senare versioner utan uttag för lampa.

InläggPostat: ons 02 aug 2017, 21:51 
Administrator
Administrator

Långmilare skrev:
Klädseln ligger under isolering i interiör: https://www.esaabparts.com/saab/parts/9572728

Tyvärr är både den och 92-93 utgångna, och även senare versioner utan uttag för lampa.

Ah där var den, tack. Synd, verkar finnas här men billig var den inte trots nedsatt pris - och den finns i USA
https://www.saabpartscounter.com/index.php?p=cart

Vad skilde mellan 90 och 92-93 om man skulle gå på jakt efter en finare begagnad?

InläggPostat: tor 03 aug 2017, 20:30 
Administrator
Administrator

Idag var jag förbi lackverstaden igen och lämnade av de två återstående delarna till huvlåsen. Fick se en huv som hunnit bli grundad, som synes en mörkgrå grund.

Bild

InläggPostat: lör 05 aug 2017, 21:28 
Administrator
Administrator

Lite nya delar plockades upp idag. Ett helt nytt fäste till övre motorfästet.

Bild

Lite vax på det för extra skydd.

Bild

Sen en ny ventilkåpa som skall blästras och lackas om. Min nuvarande kåpa har delvis nedslipade ränder och bokstäver, så denna nya blir ett perfekt utgångsobjekt för att återfå originallooken.

Bild

InläggPostat: lör 05 aug 2017, 22:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Lite nya delar plockades upp idag. Ett helt nytt fäste till övre motorfästet.

Bild

Lite vax på det för extra skydd.

Bild

Sen en ny ventilkåpa som skall blästras och lackas om. Min nuvarande kåpa har delvis nedslipade ränder och bokstäver, så denna nya blir ett perfekt utgångsobjekt för att återfå originallooken.

Bild
Helt klart den snyggaste ventilkåpan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 540 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme