Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2019, 11:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 9000 *förseriebilen*
InläggPostat: ons 05 jun 2013, 23:32 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Allt började för ett bra tag sedan när jag började tänka allt mer på de fina minnen man har från sin första körkortstid med äldre Saabar. Det slog mig att nu när jag har en bra bruksbil (Saab 9-3 Aero 2.8T) så borde det finnas plats för en entusiastbil.

Eftersom og900 känns lite för dyra och redan fått kultstatus så började tankarna glida in på 9000 igen, och givetvis en lite äldre trubbnos när de ändå bara ska brukas vid finväder och den bättre komforten och bruksvänligheten i nyare 9000 inte behöver övervägas.

En intressant bil dök upp på blocket men det var först när jag tittade närmare på historiken som den blev riktigt intressant, ägd av Saab Scania i 2 år innan den blev privatägd. Bara två privata ägare (två bröder som båda jobbade på saab) och framförallt den nuvarande ägaren Rolf som var projektledare för Saab 9000 under utvecklingsfasen.

Resan började kl 09:08 med avfärd norrut med tåg. Efter ca 4 timmar var jag framme på plats, mottogs av ett glatt leende och en man med MASSOR av intressanta historier som inte kan rymmas i detta forum.

Bilen iaf har en mycket intressant historik, 10 bilar producerades under 89 som förserie till modellår 90. Marknadsavdelningen ville få fram en ytterligare reklampelare och en bil med bättre detaljkvalité än tidigare tillbehörskittade bilar (typ Talladega). 8 av dessa bilar fick efter leasing till anställda släppas till privata ägare. Nedan bild är taget 89 när bilarna var klara. Samtliga bilar hade taklucka och bara en av bilarna var utrustade med "stora vingen" (den jag just hämtat som står näst längst bak).

Bild

Fick mycket snackat och fick även kika lite på saker som sparats, typ denna biltelefon som togs fram i samarbete med Ericsson och specialgjord för att passa i mittkonsollen. Denna telefon kom tyvärr aldrig i produktion.

Bild

Fick även se den 5:e 17 Super Aero fälgen som jag tror få känner till.

Bild

Och så röde baronen som jag har döpt bilen till, han har blivit lite tagen med åren och 34.000mil men ännu rullar den med original hjärta (grundmotor).

Bild

Flera projekt har redan spånats på och jag kommer börja samla på mig lite delar samt få den rost som finns svetsad och bilen kommer även få delvis ny lack. Men nu blir det att sova efter en lång och händelserik dag :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 06 jun 2013, 09:59 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Ett riktigt super-utgångsprojekt, kul!
Det här skall verkligen följas. Har bilen även Saab 9000 Audiosystem i sig?

När jag såg bilden på 17" SUper Aero fälgen tänkte jag först att nu har du fått tag på en andra komplett uppsättning av dessa 8O ..synd att det bara fanns ett udda exemplar till.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 06 jun 2013, 17:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 21 apr 2013, 17:28
Inlägg: 25
Satt och funderade på annonsen över denna men hann inte ta mig för att ringa innan den dyker upp här. Lycka till med en udda bil.

Ang 17tum där hade man bara den där förlagan kan det väl inte vara så svårt att gjuta/fräsa upp ett gäng??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 06 jun 2013, 19:54 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
17 super aero fälgarna är sandgjutna och inte lämpliga att köra med, men häftiga att titta på!

Tyvärr sitter en blaupunkt bandare i men givet ska jag ha ett audiosystem i bilen! :P


Förmodligen är den jag har den enda som överlevt av de 10 förseriebilarna, den har rullat 34.000 mil men klarat sig tack vare en ägare med kontakter. Exempelvis hade dessa äldre årsmodeller ofta problem med rost i taket runt takluckan, på min bil är hela taket bytt samt några dörrar och lite till, oklart hur mycket. Dock är dessa saker gjorda för minst 1 år sedan och trots att den stått i garage sedan dess behöver den endel omtanke.

Under 1990 tog man fram ytterligare bilar i fler färger exempelvis rött, vitt och blått. Dessa bilar fick inte sina kjolpaket monterade på ANA utan det skedde av ett externt företag som saab använde i andra sammanhang. Ungefärligt antal är enligt Rolf är 1500 stycken och övervägande delen av dessa gick på export till Tyskland, England mm. Vad bilarna kallades för var lite olika beroende på marknad.

Jag är glad att jag fick tag på denna förseriebil, den har bland annat bensinvärmare, skinn med mocka som igentligen kom till årsmodell 90 på talladega har jag för mig? Och mycket mer. Här kommer lite mer bilder på nuvarande skick. Mekanisk är den extremt välhållen men chassit behöver kärlek. Min tanke är att renovera den utan att gå till överdrift, och lägga många sommarmil till på den 8-)

Lite kul detaljer är exempelvis vingen som jag inte sett förr?
Bild

Bild

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 06 jun 2013, 23:08 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 sep 2007, 15:43
Inlägg: 587
En trubbnos till... Underbart :D

_________________
Busbilen 9000 T16 2.0 -86 Bruksbilen 9000 Numera 2.3 T16 -92

http://www.garaget.org/?car=188772


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 10:45 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 153
Ort: Sthlm/Tungelsta
Roligt att se ett sådant kulturarv i drift! Jag skummade igenom lite Saab broschyrer och tidningar från 90 talet och hittade att en av systerbilarna finns kvar i livet! Den har ett chassi:nr som slutar på 004, jag vet att både Saab och Volvo sålde ut sina testbilar efter avslutat test. När jag jobbade på Saab så fick vi erbjudande att köpa dessa bilar "i den så kallade ladan" var dom till salu. Då var det lättare att sälja ett sådant fordon till allmänheten, i dag skrotas alla testfordon på grund av att det finns detaljer som är prototyp och inte håller hållfastkraven samt att man inte vill att det ska komma ut på marknaden.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 07 jun 2013, 16:56 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
drittling skrev:
Roligt att se ett sådant kulturarv i drift! Jag skummade igenom lite Saab broschyrer och tidningar från 90 talet och hittade att en av systerbilarna finns kvar i livet! Den har ett chassi:nr som slutar på 004, jag vet att både Saab och Volvo sålde ut sina testbilar efter avslutat test. När jag jobbade på Saab så fick vi erbjudande att köpa dessa bilar "i den så kallade ladan" var dom till salu. Då var det lättare att sälja ett sådant fordon till allmänheten, i dag skrotas alla testfordon på grund av att det finns detaljer som är prototyp och inte håller hållfastkraven samt att man inte vill att det ska komma ut på marknaden.


Yes, denna bilen leasades först mycket förmånligt av saabanställd som var bror till projektledaren som var nuvarande ägare. Samma bror köpte sedan loss den och ägde den i ca 10 år. Lite kul att köra en testbil trots allt, man känner historiens vingslag :)

Jag vill gärna veta mer om den bil du hittat i broschyr? Är den också inreggad med 136kw dvs röd apc box? Bifoga gärna någon bild, det är alltid kul!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 09 jun 2013, 19:31 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 30 jun 2004, 14:55
Inlägg: 201
Ort: Arboga
Härligt att du är tillbaka! Roligt att flera av vi som va med här på forumet 2004 nu är tillbaka! Ser ljust på framtiden för saab9000.se. Trevlig bil å fint med ovanliga tillbehör! Skall följas!

Lycka till // Andreas

_________________
Rebuilding Diplomat SAAB - Platinablue 9000T -88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 09 jun 2013, 20:16 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
TeamFMS skrev:
Härligt att du är tillbaka! Roligt att flera av vi som va med här på forumet 2004 nu är tillbaka! Ser ljust på framtiden för saab9000.se. Trevlig bil å fint med ovanliga tillbehör! Skall följas!

Lycka till // Andreas


Vi får hålla tummarna att fler blir lite nostalgiska, jag hoppas själv att det ska bli lite fler här så vi kan hålla en riktig 9000 träff som på den gamla goda tiden :P

Lycka till med din 9000, hoppas du får sen lika fin som förr och med lite trevliga extra tillbehör alá US :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 10 jun 2013, 12:18 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Oj, riktigt intressant detta! Integrerat bromsljus i vingen? Stiligt!

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 10 jun 2013, 16:57 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
backhead skrev:
Oj, riktigt intressant detta! Integrerat bromsljus i vingen? Stiligt!


Yes, förmodligen ensam i sitt slag, har iaf inte sett en liknande tidigare. Ska ta en liten närbild i veckan!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 19:40 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
En vän till mig hittade en ett urklipp av en gammal annons på min bil på nätet av en tillfällighet, Rolf berättade själv att han för ett bra tag sedan testade att sälja men avstod då det endast var trimsugna ungdomar som var intresserade på den tiden. Han tackade till och med nej till en köpare.

Här är länken: http://dump.madnesshw.com/files//saab/

Har även fått ytterligare information på några punkter som jag önskade från Rolf:

Talladega byggdes om (från helt färdiga bilar) med tillbehörsprylar - som SAAB sålde till ANA.

Sportarrna lackades i fabriken - förutom AERO-paketet.
Bilarna levererades "inte helt färdiga" till Wallhamns hamn på Tjörn som har en stor utrustningsverkstad.
Dock monterade man följande på bandet i Trollhättan:
-specialstolarna
-sportchassit inkl. hjulen
-högprestanda styrenhet
-sportavgassystemet

I Wallhamn installerades:
-AERO-satsen
-bakre dekor

Ska bli riktigt kul att sätta tänderna i den på allvar! :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 20:01 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Kul info och kul annons!
Hur gammal var annonsen? Skönt att det var budgivning på den och bra att han hade is i magen och inte sålde.. Fler borde göra så med äldre 9000 bilar, tills "rätt" ägare dyker upp.

Som utomstående känns det lite typiskt av Saab från förr att man delade upp arbetsmomenten så, låter inte helt ekonomiskt sunt kanske... :o

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 20:24 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
Klubbdirektör skrev:
Kul info och kul annons!
Hur gammal var annonsen? Skönt att det var budgivning på den och bra att han hade is i magen och inte sålde.. Fler borde göra så med äldre 9000 bilar, tills "rätt" ägare dyker upp.

Som utomstående känns det lite typiskt av Saab från förr att man delade upp arbetsmomenten så, låter inte helt ekonomiskt sunt kanske... :o


Problemet är väl tyvärr att alla inte är som Rolf (hyffsat ekonomiskt oberoende) och har ägt bilen i över 12 år. För bara drygt 5 år sedan var ju 9000 intresset relativt lågt bland entusiaster och man märker nu tendenser till viss stabilisering likt og900 för några år sedan.

Tyvärr vet jag inte exakt när annonsen lades ut, hade varit kul att veta. Vid annonstillfället hade den rost i taket runt takluckan, hela taket byttes senare med tillhörande lucka och allt vilket borde ha varit relativt dyrt. Tyvärr har nu rost istället angripit vänster bakskärm och även lite på höger bakskärm. Men det är inte extremt illa utan fullt räddningsbart.

Den där förflyttningen av jobb bör ha varit mycket kostnadskrävande men enligt Rolf ett resultat av att de inom "produktionen" inte var intresserade av specialmodeller. Det var främst marknadsavdelningen som drev fram dessa specialmodeller i början och det var först när 9000 Aero -93 kom som allt skedde på bandet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 20:59 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 153
Ort: Sthlm/Tungelsta
Det finns fler bilder i en tidning som heter Din bil nummer 2 och 3-1990! En tidning som alla saabanställda fick hem i brevlådan. Artiklarna handlade om att sätta egen prägel på bilen, och i det andra numret fanns alla spoilersatser som Saab sålde som eftermarknadskit!

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Senast redigerad av drittling tis 11 jun 2013, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 21:06 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
drittling skrev:
Det finns fler bilder i en tidning som heter Din bil nummer 2 och 3-1990! En tidning som alla saabanställda fick hem i brevlådan. Jag har försökt att ladda upp bilder men inte lyckats!


Du får jätte gärna skicka dessa bilder till min mail: jonathan.pershav@gmail.com

Det skulle uppskattas mycket :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 21:29 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
pershav skrev:
Klubbdirektör skrev:
Som utomstående känns det lite typiskt av Saab från förr att man delade upp arbetsmomenten så, låter inte helt ekonomiskt sunt kanske... :o


Den där förflyttningen av jobb bör ha varit mycket kostnadskrävande men enligt Rolf ett resultat av att de inom "produktionen" inte var intresserade av specialmodeller. Det var främst marknadsavdelningen som drev fram dessa specialmodeller i början och det var först när 9000 Aero -93 kom som allt skedde på bandet.


Låter helt galet att olika avdelningar inte var samspelta med varandra och därmed belastade sista raden i resultaträkningen som allt i slutändan handlar om.. Men roliga produkter fick de fram under en tid iaf :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 21:31 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
pershav skrev:
drittling skrev:
Det finns fler bilder i en tidning som heter Din bil nummer 2 och 3-1990! En tidning som alla saabanställda fick hem i brevlådan. Jag har försökt att ladda upp bilder men inte lyckats!


Du får jätte gärna skicka dessa bilder till min mail: jonathan.pershav@gmail.com

Det skulle uppskattas mycket :P


lägg gärna upp dem här sen så alla får se :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 19:03 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 feb 2008, 17:55
Inlägg: 286
Ort: Trosa
Mycket trevlig bil du har gått och köpt dig :)! riktigt kul att det är fler som gör i ordning gamla 9000 . Lycka till med allt arbete :)!

_________________
Bilar jag äger.
Bruks bil Saab 9-3 Aero -01
Projekt bil Saab 9000 Talladega -89

http://www.garaget.org/saab_Johan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 20:07 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 01 apr 2004, 22:14
Inlägg: 914
Ort: Kristianstad/Lund
drittling skrev:
Det finns fler bilder i en tidning som heter Din bil nummer 2 och 3-1990! En tidning som alla saabanställda fick hem i brevlådan. Artiklarna handlade om att sätta egen prägel på bilen, och i det andra numret fanns alla spoilersatser som Saab sålde som eftermarknadskit!


Här kommer bilderna från drittling. Dessa bilar är dock vanliga 9000T inreggade med 175hk och däckdimension 15 tum. Min som är en sk. Sport är inreggad med 185hk och däckdimension 16 tum, det var även samma spec på Talladega. Rätt kul tillbehör saab marknadsförde på den tiden, lite fräckare saker och fläskigare paket än dagens :)

Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010