Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 22 nov 2017, 12:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 04 jul 2013, 21:25 
Administrator
Administrator

Dags för en ny projekttråd :)

Länge varit inne på att köpa en bil till. Har inte min 9000 CD här uppe i Stockholm då jag inte har något garage att ställa den i, så man får allt lite för mycket abstinens ibland när man inte kör bil på flera veckor.

Så här om dagen hittade jag en A50 från 1998 på Blocket med förhållandevis få mil, precis slagit över till 18 000mil och samma ägare sen 2001. Fungerande ACC och en hel del bytta delar som rostfritt halvsats-avgassystem och renoverad koppling samt bytt hastighetsmätardrev och synkringar i lådan.
Dessutom konverterad till fulltryck av Maptun så 225hk istället för 150hk (för två år sedan), det rör på sig helt okej :)

Inredningen var riktigt fin med endast ett litet slitage på förarstolen. Däremot lacken behöver en rejäl omgång polering! Bilderna döljer småskavanker rätt bra. Sen är vänster framskärm slut och höger på gång, så två nya skärmar behövs pronto!

Vad ska det då bli av den här bilen? Som sagt det är lite fix, men känns som en bra grundbil, hoppas jag :)
Tanken är att ha den som helg, utflyktsbil och vinterbil. En bil att hålla fin men som jag inte behöver vara lika rädd om som med 9000 CD:n

Det här skall göras, listan uppdateras efterhand:
[X] Ordna om i mittkonsolen, flytta upp stereon och kasta ut mugghållaren från 9-5:an, den är ändå trasig. Har mugghållare mellan sätena
[X] Rejäl rekond av in- och utsida
[X] Laga rost nere på bakluckan och ett märke vid insteget bak
[X] Byta vänster framskärm
[X] 18" fälgar
[X] Byta bakre övre motorfästet
[X] Byta olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bränslefilter, främre skivor och belägg
[X] Fixa flertalet små lackskador och rostskydda utsatta ställen, även under inför vintern
[X] Vita blinkers på skärmarna
[X] Byta till ett fräscht bromsljus uppe på bagageluckan
[X] Mittarmstöd i skinn
[X] Komplett 3" system med racekat.
[X] Slipa ner och lacka om torkarmarna fram
[X] Slipa ner och lacka om torkarmaren bak
[X] Ta bort torkarmarna till framlyktor
[X] Nya framlampor
[X] Träinredning (instrumentpanel, växelkrage, mittkonsollucka, dörrlister, höger ventilationsutblås, bakre askkopp, växelspaksknopp, runt dörrhandtagen, el-hissknappsats)
[X] H&R sänksats
[X] Komplett Pilotinredning
[X] Byta grill till en utan uttag för motorvärmare, samt montera turboemblem i grillen
[X] Nya nummerskyltar
[X] Nya främre blinkers
[X] Lacka broms-oken svarta
[X] Nya Gripenemblem på huv och bagagelucka
[X] Turbotrycksmätare
[X]Täcklock över nyckelhålen från Saab 9-5
[X] Ny multirem och remhjul
[X] Komplett Saab Audio System med Harman/Kardon bakre högtalare
[X] Byte av växellådsolja
[X] Byte bakre bärarmsbussningar
[X] Nya bättre begagnade dimljus
[X] Byta främre nedre motorfästet
[/] Ny tanklucka
[X] Powerflex i ena av de två övre motorfästena
[X] Byta höger framskärm
[ ] Lacka om höger bakskärm och baklucka
[ ] Lacka om främre kofångaren och dess svarta list
[ ] Byta/renovera el-antennen

Det får ta lite tid det här :)

Så här ser den ut idag i alla fall:

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: tor 04 jul 2013, 22:36 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

De e för lite trä i panelen och läderknopp på spaken. Fast de va nog bara 97;orna som hade träknopp, av vilka jag råkar ha 2 st liggande, dock med svart plast nertill.
O en panel till brädan har jag ju kvar fortfarande.

Vita skärmblinkers ska finnas i nån av lådorna.

Får in en 95;a som har fräscha svarta skärmar som kan lackas om.

InläggPostat: tor 04 jul 2013, 23:05 
Administrator
Administrator

Det var min första tanke också, den här bilen skulle göras sig bra med mer trä
Vad ska du ha för instrumentbrädan i trä?

Svarar på ditt PM om skärmarna..

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 08:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

strunta i trä och hiva i en 9-5aero ratt som jag har liggande i förrådet

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 09:49 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Puttel skrev:

Trots allt ska man inte blanda päron o äpplen.

Och JAG tillhör dom som gillar träpanel o träratten för det gör så väldigt mycket för både utseende o rattkänsla.

Fast e man dryga femti bast så har man blive lite bekväm kanske.

En femhundring för panel o spak e de värt iaf.

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 10:25 
Administrator
Administrator

Icecream skrev:
Puttel skrev:

Trots allt ska man inte blanda päron o äpplen.

Och JAG tillhör dom som gillar träpanel o träratten för det gör så väldigt mycket för både utseende o rattkänsla.

Fast e man dryga femti bast så har man blive lite bekväm kanske.

En femhundring för panel o spak e de värt iaf.

Håller med, blir lite för mixat. Jag slängde till och med ut mugghållaren från 9-5 :)
Original med en massa roliga originaltillbehör och lite sleeper det vore trevligt

Icecream du har PM

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 16:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Och jag är 25 och älskar träpanelen i min bil! (Tror det var käre icecream som sa åt mig att strunta i gubbfördomarna och prova) Min interiör är ju beige, tycker verkligen att träet gör skillnad där. Den svarta plasten passar ändå inte in riktigt på dem.. :)

PS: Hade du en bricka över mugghållaren? Det blir ju ett hål där, har just satt in 9-5 mugghållare i min och skulle isåfall gärna köpa din bricka för att få bort hålet. Med mittarmstöd blir kopphålen i mittfacket inte så användbara tyvärr.

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 19:33 
Administrator
Administrator

Ja med beige inredning gör sig trä ännu bättre!

Så här ser plastbiten ut som satt ovanför mugghållaren, ser mer ut som något personen kapat till själv. Den satt bara inkilad inte fastmonterat. Du får den om du vill ha den?

Bild

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 22:05 
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Grattis till nyköpet! Riktigt kul att köra 9000 som bruks också, var ett bra tag sedan jag gjorde det. A50 är ju extremt prisvärda idag och är extremt mycket bil för pengarna!

InläggPostat: fre 05 jul 2013, 23:22 
Administrator
Administrator

pershav skrev:
Grattis till nyköpet! Riktigt kul att köra 9000 som bruks också, var ett bra tag sedan jag gjorde det. A50 är ju extremt prisvärda idag och är extremt mycket bil för pengarna!

Tack! Ja och man har nästa glömt av vilken fin komfort det är i dem när chassiet är orört :D
Yes det är nästan sjukt hur mycket man får för pengarna; trevlig prestanda med utvecklingspotential, massa komfort och utrustning, riktigt bra säkerhet, och inte minst karaktär 8)

InläggPostat: lör 06 jul 2013, 16:05 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Tack för besöket.
O ja saknar redan frugans Aero och A50;an jag sålde i våras när ja såg din. Fast den sistnämnda får ja titta på lite då o då iaf. Bästa polarns mamma köpte den o ja fixar o servar den. Aeron flyttade till andra sidan östersjön o ska bli helt uppfixad efter toppackningsraset.
Vi hann ju inte kolla "sigge", men det kan vi ta nån annan gång.
Kanske flyttar hela verkstan två kilometer bort om ett litet tag. Bättre lokal o blir lite mer själv.

InläggPostat: lör 06 jul 2013, 17:54 
Administrator
Administrator

Tack själv. Kanon om framskärmen kan bli klar redan till torsdag, jag hör av mig till lackeraren och kollar om så kan bli fallet.

Ja 85:an du hade var riktigt schysst!

InläggPostat: lör 20 jul 2013, 20:44 
Administrator
Administrator

Nu har bilen fått nya stift.. och skulle få ny olja och filter, men någon klåpare på den tidigare verkstaden har runddragit oljepluggen så det får bli att lämna bort den till någon med bättre verktyg :evil:

Sen har jag gått på med en rejäl rekond, bilens lack var verkligen inte rolig, rejält nedmattad kring fönsterramarna, skärmkanter etc (läs tagit bort smuts med gröna sidan på en disksvamp). Men testade med 3M proffesionell polermedel och en skumgummi-trissa på vinkelslipen och resultatet blev verkligen över förväntan!! Aldrig vågat testa denna poleringsmetod förut, men all matt yta har verkligen försvunnit och alla smårepor också, är supernöjd! :D

Bild

Bild

En trist repa nere på bakkjolen som behöver fixas och sen har färgen på listen på kofångaren flagnat bort. Någon som har bra tips på en färg man kan lacka med här? Spontant tänker jag på Hagmans mattsvarta.. och så plastprimer först så klart.

Bild

Gjorde även en rejäl rekond på inredningen, tror jag dammsugade i 2 timmar bland annat :roll: Nu återstår att smörja och tvätta skinnet samt mockat, hittade ett mockamedel hemma jag ska prova.

InläggPostat: mån 29 jul 2013, 18:35 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Var ett tag sen jag var här inne så detta har jag missat. Kul med ännu en ny bil! :) Även denna skall följas!

/Chrille

InläggPostat: lör 10 aug 2013, 10:59 
Administrator
Administrator

Nu är uppfräschningen av A50:n igång. Det mest akuta var att byta vänster framskärm. Köpte en begagnad av Icecream här på forumet som sen lämnades till lack.

Först bort med gamla skärmen, minst sagt en kexfabrik i full produktion :D

Bild

Som tur va såg det fräsch ut under
Bild

Ny vs. gammal
Bild

Nya skärmen fick en ordentlig rostskyddsbehandling
Bild

..och nu inser jag att jag inte tog ett kort när nya skärmen var färdigmonterad, men jag lovar den sitter där nu :D

Men innan den åkte på passade jag på att byta till ett JR sportluftsfilter av insats modell, borrade även upp två större hål i luftburken så att bilen kan andas lite bättre. Bilen känns allt lite trött under 3000r/min, antar att Maptun-programmet är av det snällare slaget. Nu tycker jag allt att den svarar lite tidigare, speciellt på lägre växlar, eller så är det bara psykologiskt, men det borde stämma även i praktiken :)

Bild

Bild

Lämnade även in bilen till Saab för lite allmän service. Blev nya lagerstöd, en ny drivknutsdamask, ett nytt övre motorfäste, nytt bränslefilter, diverse nya vacuumslangar och ny olja+filter då någon tidigare hade dragit sönder oljepluggen så att jag omöjligt kunde få loss den själv.. :evil:

Med detta känns bilen både piggare, tryggare och förhoppningsvis laddad för många fler långresor :)

Tog även en dag för att göra en ordentlig rengöringen av bilen innanför för alla dörrar, bagelucka och inte minst motorummet - rejält mycket smuts fanns att bekämpa 8O

Juste ja, bilen har haft ett antal mindre parkeringsskador, repor och rostblemmor som man lätt stör sig på, på kofångare skärmar etc. Köpte två burkar färg på Saab och har ägnat ett antal dagar till att fixa dessa, resultaten blev inte helt 100, men de får duga till nästa år.

InläggPostat: sön 11 aug 2013, 08:44 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Hmmm... Har varit inne på samma sak med lufthål i luftburken. Mer friskluft till bilen är väl aldrig fel.
Men på min 96a så sitter tratten nedåt vilket inte ger någon marginal om man åker ner i någon vattenpöl.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: sön 11 aug 2013, 09:26 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Då ere nåt som saknas för alla 9000 från sent 80-tal o framåt har den som mr direktören visar på bild.

O har man underkörningsplasten kvar så är risken för vattenstänk rätt liten även utan denna lilla snok som ska peka uppåt.

InläggPostat: lör 31 aug 2013, 16:34 
Administrator
Administrator

Nu har A50:n börjat protestera genom att ryka blått, har lagt upp en tråd om det här: http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=22244 Tacksam för hjälp :?

InläggPostat: ons 25 sep 2013, 20:59 
Administrator
Administrator

Trodde jag fyndat ett mittarmstöd till min CD, men det visade sig vara svart och inte mörkgrått.. Tur att A50:n har svart klädsel. Så här är det, i svart och i nyskick :D Ska bara slipa och lacka om nedre delen av stålbygeln. Ska ringa Saab också och se om de fortfarande säljer monteringskit till dessa, tydligen några speciella korgmuttrar man bör använda.

Bild

Tror bestämt också att bilen håller på att gå från vardag till projekt, om än i ett långsamt tempo. Lite nya grejer har tillkommit på Vill-ha-listan, markerade med fett stil här nedan. Och imorgon kommer en träpanel. Samt en del till CD:n som jag letat efter väldigt länge.. Men mer om den i min andra projekttråd senare i veckan. :)

[X] Ordna om i mittkonsolen, flytta upp stereon och kasta ut mugghållaren från 9-5:an, den är ändå trasig. Har mugghållare mellan sättena - klart
[X] Rejäl rekond av in- och utsida
[X] Laga rost nere på bakluckan och ett märke vid insteget bak
[/] Byta framskärmar, någon som har mörkblå/midnight blue skärmar?
[ ] SuperAero fälgar
[X] Byta bakre motorfästet
[X] Byta olja, oljefilter, luftfilter, tändstift
[ ] Nya emblem på huv och bagagelucka
[X] Fixa flertalet små lackskador och rostskydda utsatta ställen, även under inför vintern
[X] Vita blinkers på skärmarna
[ ] Byta/renovera elantennen
[ ] Fräscha upp/byta bromsljuset uppe på bagageluckan
[X] Mittarmstöd
[ ] Komplett träinredning
[ ] 3" framrör med racekatt
[ ] Steg 3 programvara
[ ] Ny original avlastningsventil
[ ] "Nya" framlampor

InläggPostat: tor 26 sep 2013, 18:22 
Administrator
Administrator

Idag blev det en träpanel

Bild

..fått upp ett spår på övriga trädelar, får se om det blir nått 8)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme