Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 jan 2019, 04:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 20 jun 2015, 22:03 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Idag fick jag monterat Powerflex fäste i det ena av de övre motorfästena, de närmast kupén. Hade bytt båda dessa fästen nyligen till motsvarande original, men ett av dem hade redan gett upp efter cirka ett halvår, antingen dålig kvalité, eller så hände det möjligen någon när verkstaden bytte ett av de undre fästena.. Vem vet. Men nu sitter i alla fall ett Powerflex fäste där. Tyvärr ingen bild på det, men nu känns det stabilare, lite mer vibrationer i kupén vid tomgång, men knappt märkbart.

Lägger upp några bilder från midsommarfirandet istället, dit bilen fick ta oss :D

Bild

Bild

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 21 jun 2015, 21:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 60
Är det bökigt att byta bussningarna i de övre motorfästena? Går det att göra på plats eller behöver man ta loss fästet och sätta det i en press för att trycka ut de gamla bussningarna?

Beskriv gärna!

Snygga bilder, även den är i ett fint skick!


MVH
Magnus

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 22 jun 2015, 18:24 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Här kommer en bild:
Bild

Att bara byta den bussningen som jag bytt, dvs den som sitter i det lösa staget det går lätt att göra själv utan press - eftersom att du kan ta loss hela staget genom att lossa de två bultarna. Dock så satt den bulten som sitter i staget i motorn, med bultskallen in mot hjulhusplåten vilket gjorde att jag inte kunde dra ut den bulten (den är för lång). Så var lite rädd för att jag inte skulle få ut staget med bussningen i. Men det gick med lite lirkande, samt att det underlättade att ta bort map-sensorn så blev det inte så trångt. Vet inte om du har något där på din bil, samt hur din bult sitter. Känns ologiskt att bulten sitter åt de hålet, kanske satte Saab verkstaden den så när de bytte båda fästena samtidigt förra gången.

I alla fall när jag fått loss staget med den gamla bussningen i så började jag med att slå ut metallcylindern i den, eftersom mitt fäste var lite trasigt så gick det lätt. Sen tog jag en Dremel med en liten kapklinga på (gick väl åt 4-5 kapklingor) och började kapa bort gummit, använde även en kniv. Kapade bort en del av gummit med Dremeln för att komma åt metallringen runt gummit, kapade sen jack i metallringen. Runt om, på ovan och under sidan, varvade detta med att slå med gummiklubben och till slut så slank bussningen inklusive metallring ur, ganska enkelt. Tog väl 30min kanske att få ur den gamla bussningen. Den nya slinker i på ett kick då den är tvådelad.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 18:35 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Sprang på lite mer riktigt billiga Powerflex-bussningar, denna gång lätt begagnade till krängningshämmaren bak för 100kr, nypris 395kr - bara att slå till :)

Bild

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 20:34 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Köpt mig en extra framstol att ha barnstolen på då jag inte vill få tryckmärken eller annat från barnstolen på min nuvarande framstol som är så fin. Kör med handduk och lite skumgummi under barnstolen men har erfarenhet från baksätet att det ändå kan bli tryckmärken (så köpte ett extra baksäte också :D ). Tanken är att den nya framstolen skall agera framstol för barnstolen.
Den hade en del små repor, men efter en rejäl tvätt med såpvatten och lagt på ny svart färg där det behövdes, så blev den riktigt bra. Ska bara lägga på läderfett också som skydd samt för att jämna ut eventuella ojämnheter i nyanser där jag lagt i ny färg, blir gärna lite blankare där man lagt i ny färg.

Här kommer lite före och efter bilder;

Bild
Smårepor/revor

Bild
Mer smårepor

Bild
Fler

Bild
Fler

Bild
Några till märken

Bild
Och ytterligare några

Bild
Sådär, rengjort och lagt på ny färg. Räknar med att nyansskillnaderna försvinner när läderfett lagts på

Bild
Sådär, rengjort och lagt på ny färg. Räknar med att nyansskillnaderna försvinner när läderfett lagts på

Bild
Sådär, rengjort och lagt på ny färg

Bild
Blev fint

Bild
Man får vara lite försiktig med färgandet så att man inte gör de lila trådarna svarta :)

Ett problem är dock att nackstödet inte vill stanna i upprätt läge. Någon som vet om det går att fixa?
Sen hoppas jag också att all el funkar..

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 20 jul 2015, 22:04 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2487
Idag kom dagen som jag nog knappt trodde skulle komma. Jag sålde A50:n. Numera rullar den i Småland hos en entusiast som lovat ta väl hand om den och fortsätta uppfräschningen :)

Fick till några sista gruppbilder innan de skildes åt.. :|

Bild

Bild

Bild

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010