Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 jan 2019, 04:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 20 jun 2015, 22:03 
Administrator
Administrator

Idag fick jag monterat Powerflex fäste i det ena av de övre motorfästena, de närmast kupén. Hade bytt båda dessa fästen nyligen till motsvarande original, men ett av dem hade redan gett upp efter cirka ett halvår, antingen dålig kvalité, eller så hände det möjligen någon när verkstaden bytte ett av de undre fästena.. Vem vet. Men nu sitter i alla fall ett Powerflex fäste där. Tyvärr ingen bild på det, men nu känns det stabilare, lite mer vibrationer i kupén vid tomgång, men knappt märkbart.

Lägger upp några bilder från midsommarfirandet istället, dit bilen fick ta oss :D

Bild

Bild

InläggPostat: sön 21 jun 2015, 21:40 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Är det bökigt att byta bussningarna i de övre motorfästena? Går det att göra på plats eller behöver man ta loss fästet och sätta det i en press för att trycka ut de gamla bussningarna?

Beskriv gärna!

Snygga bilder, även den är i ett fint skick!

MVH
Magnus

- 90 T16 -87

InläggPostat: mån 22 jun 2015, 18:24 
Administrator
Administrator

Här kommer en bild:
Bild

Att bara byta den bussningen som jag bytt, dvs den som sitter i det lösa staget det går lätt att göra själv utan press - eftersom att du kan ta loss hela staget genom att lossa de två bultarna. Dock så satt den bulten som sitter i staget i motorn, med bultskallen in mot hjulhusplåten vilket gjorde att jag inte kunde dra ut den bulten (den är för lång). Så var lite rädd för att jag inte skulle få ut staget med bussningen i. Men det gick med lite lirkande, samt att det underlättade att ta bort map-sensorn så blev det inte så trångt. Vet inte om du har något där på din bil, samt hur din bult sitter. Känns ologiskt att bulten sitter åt de hålet, kanske satte Saab verkstaden den så när de bytte båda fästena samtidigt förra gången.

I alla fall när jag fått loss staget med den gamla bussningen i så började jag med att slå ut metallcylindern i den, eftersom mitt fäste var lite trasigt så gick det lätt. Sen tog jag en Dremel med en liten kapklinga på (gick väl åt 4-5 kapklingor) och började kapa bort gummit, använde även en kniv. Kapade bort en del av gummit med Dremeln för att komma åt metallringen runt gummit, kapade sen jack i metallringen. Runt om, på ovan och under sidan, varvade detta med att slå med gummiklubben och till slut så slank bussningen inklusive metallring ur, ganska enkelt. Tog väl 30min kanske att få ur den gamla bussningen. Den nya slinker i på ett kick då den är tvådelad.

InläggPostat: ons 01 jul 2015, 18:35 
Administrator
Administrator

Sprang på lite mer riktigt billiga Powerflex-bussningar, denna gång lätt begagnade till krängningshämmaren bak för 100kr, nypris 395kr - bara att slå till :)

Bild

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 20:34 
Administrator
Administrator

Köpt mig en extra framstol att ha barnstolen på då jag inte vill få tryckmärken eller annat från barnstolen på min nuvarande framstol som är så fin. Kör med handduk och lite skumgummi under barnstolen men har erfarenhet från baksätet att det ändå kan bli tryckmärken (så köpte ett extra baksäte också :D ). Tanken är att den nya framstolen skall agera framstol för barnstolen.
Den hade en del små repor, men efter en rejäl tvätt med såpvatten och lagt på ny svart färg där det behövdes, så blev den riktigt bra. Ska bara lägga på läderfett också som skydd samt för att jämna ut eventuella ojämnheter i nyanser där jag lagt i ny färg, blir gärna lite blankare där man lagt i ny färg.

Här kommer lite före och efter bilder;

Bild
Smårepor/revor

Bild
Mer smårepor

Bild
Fler

Bild
Fler

Bild
Några till märken

Bild
Och ytterligare några

Bild
Sådär, rengjort och lagt på ny färg. Räknar med att nyansskillnaderna försvinner när läderfett lagts på

Bild
Sådär, rengjort och lagt på ny färg. Räknar med att nyansskillnaderna försvinner när läderfett lagts på

Bild
Sådär, rengjort och lagt på ny färg

Bild
Blev fint

Bild
Man får vara lite försiktig med färgandet så att man inte gör de lila trådarna svarta :)

Ett problem är dock att nackstödet inte vill stanna i upprätt läge. Någon som vet om det går att fixa?
Sen hoppas jag också att all el funkar..

InläggPostat: mån 20 jul 2015, 22:04 
Administrator
Administrator

Idag kom dagen som jag nog knappt trodde skulle komma. Jag sålde A50:n. Numera rullar den i Småland hos en entusiast som lovat ta väl hand om den och fortsätta uppfräschningen :)

Fick till några sista gruppbilder innan de skildes åt.. :|

Bild

Bild

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme