Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 20 mar 2019, 08:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 02 okt 2013, 20:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Allting började med att jag spontant kollade blocket i somras. Suget efter 9000 var stort.
Hittade en 9000 Classic 2,0t för 2000kr utanför Katrineholm. Avställd, obes.
2:a sen senaste besiktning på handbromsen VB, trots nya delar. Vad i? :o

Kompisen slängde sig i bilen för att åka och kolla på bilen. Allting verkade bra. Påkostad ordentligt.
Rostfritt Ferrita nyligen monterat. Nya framlampor från Saab. Bara dem kostade 5000kr sa ägaren.
Sen handbromsvajrar, bromsok, skivor och belägg.
Så jag slog till. Och det blev ytterligare en svart Saab. Inte planerat...

Åkte upp till kompisen en hel helg för o greja med den. Skruvade handbroms i 20-30 minuter.
Sen åkte jag och besikta på Måndagen. Blankt papper. Går 1,5 år till. :D
Fint.

Sen körde jag hem bilen och den har stått avställd i väntan på att säsongen för "Black turbo 1" ska ta slut. Och jag ska sälja min 740.

Här är riktiga Black turbo. OG900 S 1992. Lite snabbt. 2,3 topp, 2,1 insug, 16T turbo, 3", Trionic 5,5 från NG900 1998.
Mappades i September och levererar ca 280hk/385nm.
Har inte dokumenterat något direkt när jag byggde den. Tänkte bli bättre nu!
Rullar April-September. Sen avställning. Det är här 9000 kommer in.


Bild

Såhär såg min 9000 ut när jag hämtade den:

Bild

Bild

Bilen skriker på något sätt 9000 CS GLE 1992. Det måste ändras på.
Mina nylackade Super Aero kom till användning. Bra det.

Bild

Bild
(Vingen på bagageluckan samt elantenn är monterad efter fotot)

Jag fick tag på en 3" downpipe och sportkat. Så ett Steg 3 hittade ner i bilen.
Gick från 150hk till 270hk. Det märktes kan jag säga. 8)

Innan avställning tvättade jag ur inredningen ordentligt med våtdammsugare. Den var lite skitig:

Bild



Men nu är bilen hemma igen. Nu börjar allt jobb.
Kan dra lite snabbt:

*Bilen ska sänkas
*Full träinredning ska i
*Byta oljetråg
*Byta servo olja
*Termostat
* Framskärmarna ska bytas ut
*Hela bilen ska poleras ordentligt

Finns säkert något jag glömt.

Ska försöka få tillbaka glansen den hade sommaren 1998.
Men med ganska små medel.

Det roliga är att totala utlägget idagsläget på bilen ligger på 3000 - 4000.
Det är med steg 3, 3" delarna, full trä inredning, sänkningssats och nya stötdämpare.
Nya framskärmar m.fl.

Så det har nästan blivit en sport att försöka få bilen så fin som möjligt till så låg kostnad som möjligt:)

To be continued...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 03 okt 2013, 19:59 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Trevlig Black Turbo 1, nice motorrecept!

Kul planer för din 9000, påminner väldigt mycket om min -98. Har steg 1 nu, men är bra sugen på steg 3 och så även full träinredning, det fick du alltså tag i väldigt billigt? 8O

Vad kör du för fabrikat på trimmet?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 okt 2013, 20:07 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Trevlig Black Turbo 1, nice motorrecept!

Kul planer för din 9000, påminner väldigt mycket om min -98. Har steg 1 nu, men är bra sugen på steg 3 och så även full träinredning, det fick du alltså tag i väldigt billigt? 8O

Vad kör du för fabrikat på trimmet?


Trä inredningen gav jag 500kr för. Allt trä som finns förutom växelspaksknoppen.
T5suite Steg 3 med T7MV.

Såhär såg bilen ut invändigt vid inköp.
Inget upphetsande direkt.

Bild

Bild


Efter lite fix blev den mycket trevligare. Full trä. Annan ratt. Nån special gjord växelspaksknopp jag hitta på skroten.
Dörrsidorna utbytta mot Aero med skinn inlägg.
(Mitt konsollens trä saknas på bilden)

Bild


Sedan hittade Bilstein dämpare och en sänkningssats hem. Blev riktigt bra.
Helrenovering av framvagn återstår att göra.

Bild

Bild

Bild
(Super Aero gör så för j*vla bra på 9000...)



Bytte termostat och satte dit ett öppet JR filter nu ikväll. Bilen rör på sig bra.
Byta servoolja, lacka skärmar och motorhuv står näst på listan. Samt nya reg.skyltar har jag hemma.

Efter det oljebyte i motor och låda. Och en ordentlig polering och lackskydd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 okt 2013, 21:00 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Det var ett riktigt kanonpris för träinredningen 8O
Yes SuperAero sitter fin fint, tänkte köpa en uppsättning till våren jag också.

Bytt mäterhus i bilen, med tanke på att du turbotrycksmätare i en lätttryckare?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 okt 2013, 21:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Det var ett riktigt kanonpris för träinredningen 8O
Yes SuperAero sitter fin fint, tänkte köpa en uppsättning till våren jag också.

Bytt mäterhus i bilen, med tanke på att du turbotrycksmätare i en lätttryckare?


Japp. Jag är nöjd. :) Gör ett himla lyft för kupén.

Bara bytt mätaren med tempmätare och tankmätare. Inte hela instrumentet:)
Även det gör ett lyft för kupén.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 okt 2013, 21:54 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Det var ett riktigt kanonpris för träinredningen 8O
Yes SuperAero sitter fin fint, tänkte köpa en uppsättning till våren jag också.

Bytt mäterhus i bilen, med tanke på att du turbotrycksmätare i en lätttryckare?


Japp. Jag är nöjd. :) Gör ett himla lyft för kupén.

Bara bytt mätaren med tempmätare och tankmätare. Inte hela instrumentet:)
Även det gör ett lyft för kupén.


Juste ja det kan man göra!

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 10:38 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Mittarmstödet monterat. Blev riktigt bra.

Bild

Och HD Bussning i växellådsfästet.

Bild

Jag var även på skroten och rev ur en motor för jag behövde ett oljetråg. Och då visade det sig att det satt en sprillans ny startmotor på den motorn. Så det var bara tacka och ta emot. :D

Bytte även Servoolja igår. Inget mer ljud om servon. Dock har SRS lampan börjat lysa. Så får byta coilspringen bakom ratten.

Lurade även på kompisen en 9000 A50 -97. Scarabégrön med svart inredning! För 1500 spänn. 32 000 mil. Men den känns inte som några 32 000 mil. Besiktad med lite skit två;or.

Bild


Nästa att göra är att polera hela bilen. Och lackskydda. Byta växellådsolja samt ta i tu med oljetråget så jag kan byta olja på den.
Lacka skärmar o motorhuv sköt jag upp till våren.

Sen har jag en liten fråga. Har 2 st 9000 pilot stolar i grått stående. Tycker ni jag ska slänga in dem o bilen ändå trots färgen inte matchar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 11:02 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Du och dina polare verkar vara bra på att nosa fram bra fynd! :D
Hur lätt/svårt var det att byta växellådsbussningen,hur långt tid tog det ungefär?
Märks det stor skillnad nu efteråt?

Nä jag tycker verkligen inte du skall slänga in två grå Aero-stolar, det kommer bara så konstigt ut, speciellt nu när du har mittarmstödet precis där.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 14:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Du och dina polare verkar vara bra på att nosa fram bra fynd! :D
Hur lätt/svårt var det att byta växellådsbussningen,hur långt tid tog det ungefär?
Märks det stor skillnad nu efteråt?

Nä jag tycker verkligen inte du skall slänga in två grå Aero-stolar, det kommer bara så konstigt ut, speciellt nu när du har mittarmstödet precis där.


Haha. Ja vi har väl lite flyt med. Mycket lätt tycker jag. Bara plocka ner innerskärmen vänster fram. Sen kommer man åt allt därifrån.
En domkraft o stötta upp lådan med och så man kan hissa upp den lite. Jag hade strul med lite bultar till innerskärmen. Så minns inte exakt hur lång tid det tog. Men du bör klara detta på 1-1,5h utan problem.

Nja inte direkt. Jag hade oerhörda ryck i växelspaken vid gaspådrag och växling. Men de försvann helt efter att jag bytte över motorfästena till Powerflex.

Okej. Skulle vilja ha tag i beige aero inredning. Men får se. Kryllar inte av dem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 15:21 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 916
Följ Klubbdirektörens råd med stolarna.
Du skulle kunna sälja dom billigt till mig istället :lol:

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 16:32 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Du och dina polare verkar vara bra på att nosa fram bra fynd! :D
Hur lätt/svårt var det att byta växellådsbussningen,hur långt tid tog det ungefär?
Märks det stor skillnad nu efteråt?

Nä jag tycker verkligen inte du skall slänga in två grå Aero-stolar, det kommer bara så konstigt ut, speciellt nu när du har mittarmstödet precis där.


Haha. Ja vi har väl lite flyt med. Mycket lätt tycker jag. Bara plocka ner innerskärmen vänster fram. Sen kommer man åt allt därifrån.
En domkraft o stötta upp lådan med och så man kan hissa upp den lite. Jag hade strul med lite bultar till innerskärmen. Så minns inte exakt hur lång tid det tog. Men du bör klara detta på 1-1,5h utan problem.

Nja inte direkt. Jag hade oerhörda ryck i växelspaken vid gaspådrag och växling. Men de försvann helt efter att jag bytte över motorfästena till Powerflex.

Okej. Skulle vilja ha tag i beige aero inredning. Men får se. Kryllar inte av dem.


Låter bra!

Lät kanske lite drastisk angående stolarna :) ..men ja tror faktiskt att det skulle se konstigt ut, blir för oenhetligt.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20 okt 2013, 18:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Du och dina polare verkar vara bra på att nosa fram bra fynd! :D
Hur lätt/svårt var det att byta växellådsbussningen,hur långt tid tog det ungefär?
Märks det stor skillnad nu efteråt?

Nä jag tycker verkligen inte du skall slänga in två grå Aero-stolar, det kommer bara så konstigt ut, speciellt nu när du har mittarmstödet precis där.


Haha. Ja vi har väl lite flyt med. Mycket lätt tycker jag. Bara plocka ner innerskärmen vänster fram. Sen kommer man åt allt därifrån.
En domkraft o stötta upp lådan med och så man kan hissa upp den lite. Jag hade strul med lite bultar till innerskärmen. Så minns inte exakt hur lång tid det tog. Men du bör klara detta på 1-1,5h utan problem.

Nja inte direkt. Jag hade oerhörda ryck i växelspaken vid gaspådrag och växling. Men de försvann helt efter att jag bytte över motorfästena till Powerflex.

Okej. Skulle vilja ha tag i beige aero inredning. Men får se. Kryllar inte av dem.


Låter bra!

Lät kanske lite drastisk angående stolarna :) ..men ja tror faktiskt att det skulle se konstigt ut, blir för oenhetligt.



Vi får se hur det ser ut. Ska montera förarstolen i felsökningssyfte på stolsvärmen i nuvarande stol så får vi se.
Annars kanske jag säljer dem vid rätt pris. :D

Imorgon står polering på schemat om jag hinner med. Fredag passerar jag Saab ÅF där den såldes ny. Så tänkte åka förbi o knäppa lite bilder. Då måste bilen vara fin. 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 01 nov 2013, 18:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Dåligt med uppdateringar. Men bilen är nypolerad och lackskyddad. Även en glasbehandling på det.
Förarstolen är utbytt med. Så nu har jag fungerande stolsvärme.


Bild


Bild

Oljetråget var spräckt. Detta har såklart varit min stora huvudbry senaste tiden. Jag vill ha i fin och fräsch olja. Men då måste tråget bytas. Så nu i eftermiddag har jag rivit tråget. Jag blev lite chockad kan man säga 8O 8O :

Bild

Bild

Bra med koks i motorn. En bieffekt av att föregående ägare inte skött oljebytena.
Motorn undertill ser dock mycket fin ut. Men ska lyfta på ventilkåpan framöver för att kika över där med.
Nu ska den stå och droppa av sig all olja och så ska nya tråget tillbaka och bilen ihop. Måste även byta multiremmen såg jag. Den hade mycket torrsprickor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 09:03 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 916
Mumsigt , troligtvis såg min ut så när jag köpte min. 10 tidigare ägare som troligvis inte visste vad olje byte är.
Var inne på att köra i en flaska motortvätt när jag hade kedjeskrammlet men med täta oljebyten och etanoldrift
så har skrammlet försvunnit och oljan är brun och inte svart vid bytena. Men det har tagit några år....

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 03 nov 2013, 22:48 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Timpa skrev:
Mumsigt , troligtvis såg min ut så när jag köpte min. 10 tidigare ägare som troligvis inte visste vad olje byte är.
Var inne på att köra i en flaska motortvätt när jag hade kedjeskrammlet men med täta oljebyten och etanoldrift
så har skrammlet försvunnit och oljan är brun och inte svart vid bytena. Men det har tagit några år....


Etanolen löser oljan rätt bra. Speciellt vid kallstart så sköljer den ordentligt ner i oljan. Det kan ha gjort att du blivit av med det. :)


Nu är bilen ihopsatt igen och fungerar. Inget läckage eller så. Slog till på en xenonkonvertering med av helljusen. Lyser bra. Och rattrullen bakom ratten byttes med.
Nästa är oljebyte i lådan, renovera framvagnen.
Sen bör jag nog byta multiremmen och spännrullarna med. Får se om jag tar vattenpumpen samtidigt.

Vinterdäck har jag köpt på mig med. Dubbade Nokian/Hancook på 9000 Classic 15" 1998 fälg. Helt rätt för bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 08:07 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Hur omfattande är en xenonkonvertering, finns det färdiga satser?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 15:38 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Hur omfattande är en xenonkonvertering, finns det färdiga satser?



Japp. Finns för mellan 300-500kr. Går jätte snabbt och smidigt. Ca 20 min per sida. Behöver inte drar några nya kablar eller nåt. Man använder de gamla.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 15:59 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Hur omfattande är en xenonkonvertering, finns det färdiga satser?



Japp. Finns för mellan 300-500kr. Går jätte snabbt och smidigt. Ca 20 min per sida. Behöver inte drar några nya kablar eller nåt. Man använder de gamla.


Nice! Nån länk till ett kit, eller vart köpte du ditt?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 04 nov 2013, 17:12 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Hur omfattande är en xenonkonvertering, finns det färdiga satser?



Japp. Finns för mellan 300-500kr. Går jätte snabbt och smidigt. Ca 20 min per sida. Behöver inte drar några nya kablar eller nåt. Man använder de gamla.


Nice! Nån länk till ett kit, eller vart köpte du ditt?


Jag köpte mitt av en kompis, som i sin tur köpt det på Biltema. De har H1 35w för 499:-
Men jag ska flytta över 35w till halvljuset och sen köpa 55w xenon till helljuset är tanken. :)
Men det är inte godkänt i besiktningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 05 nov 2013, 05:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 21 apr 2013, 17:28
Inlägg: 25
Kom ihåg att ha H1R lampor på halvljuset så bländar ni inte så har jag.

Finns på bilbutterix och dom funkar bra


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010