Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2019, 10:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07 nov 2013, 17:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Puttel skrev:
Kom ihåg att ha H1R lampor på halvljuset så bländar ni inte så har jag.

Finns på bilbutterix och dom funkar bra



Får köpa ett set sådana!

Nu har jag kopplat om allt så xenon 35w på halvljuset. 55w på helljuset. Samtliga 4300k.
Samt USA blinkers liknande.

Bild

Bild



Sen skulle jag bara provmontera min ena pilotstol. Slutade såhär.

Bild

Ja, färgen matchar inte. Men jag sitter så extremt mycket bättre i dessa än A50 stolen. Samt snabbare stolsvärme och skönare stolsvärme. Så de får bli kvar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 20:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Nu är framvagnen renoverad. Det var väl tur det. Riktigt fin i framvagnen nu. Bra styrkänsla.

Såhär såg den gamla skiten ut:

Inre kräningshämmarbussning:

Bild

Kräningshämmarstag:

Bild

Bakre bärarmsbussning:

Bild

Lagerstöden :D :

Bild


Nu är det mest småpill kvar. Byta multiremmen bl.a.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 22:54 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Man kan nästan känna skillnaden bara genom att se på bilderna :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18 nov 2013, 13:59 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Man kan nästan känna skillnaden bara genom att se på bilderna :D



Enorm skillnad. Som en helt ny bil. Styr väldigt fint in i kurvorna.

Bild

Där kom aero baksätet in med.
Grå:a Aero dörrsidor finns att tillgå med. Börjar ju nästan luta åt detta att bygga om bilen till grå inredning... :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18 nov 2013, 17:01 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Ja gå all-in om du ändå har alla delar :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 23 nov 2013, 18:56 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Nu är vinterdäcken på. Dubbade Nokian/Hancook på 9000 classic fälg 1998.

Bild


Ber om ursäkt för fruktansvärt skitig bil.


Drivremmen byttes inkl. spännrullar. Spännrullarna var precis slut. Drivremmen var inte mycket bättre.

Bild

Och så bränslefiltret med.

Bild

Härnäst är det lite svetsning på domkraftsfästet på förarsidan. Och lite bakom stötfångaren bak.
Och ett oljebyte i växellådan. Sen är det bara åka :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 nov 2013, 19:51 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Kan man på något sätt se att spännrullarna är slitna innan man demonterar remmen?
Har också lite torrsprickor i min rem (18 500mil) så det får bli byte på den snart.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 nov 2013, 21:03 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Kan man på något sätt se att spännrullarna är slitna innan man demonterar remmen?
Har också lite torrsprickor i min rem (18 500mil) så det får bli byte på den snart.


Det är väl om det viner och väsnas ur motorn överlag eller nere vid remmen/spännrullarna.
Mina lät en mycket. Speciellt vid kallstarter. Så det var dags tyckte jag. Och det visade ju sig sen när lagrena gjort sitt för länge sedan.

Då är det bara byta. Kostar inte särskilt mycket. Och tar inte så långtid heller. :)
Enkelt jobb tycker jag. Trodde multiremsbyte skulle vara jobbigt och träligt då jag aldrig gjort det förut. Men gick riktigt smidigt på 9000.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 31009.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 nov 2013, 21:30 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Kan man på något sätt se att spännrullarna är slitna innan man demonterar remmen?
Har också lite torrsprickor i min rem (18 500mil) så det får bli byte på den snart.


Det är väl om det viner och väsnas ur motorn överlag eller nere vid remmen/spännrullarna.
Mina lät en mycket. Speciellt vid kallstarter. Så det var dags tyckte jag. Och det visade ju sig sen när lagrena gjort sitt för länge sedan.

Då är det bara byta. Kostar inte särskilt mycket. Och tar inte så långtid heller. :)
Enkelt jobb tycker jag. Trodde multiremsbyte skulle vara jobbigt och träligt då jag aldrig gjort det förut. Men gick riktigt smidigt på 9000.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 31009.html


Precis en sån sats jag sneglat på. Var dock inne på att lämna in bilen för detta då jag aldrig gjort det innan.. Vad ska man tänka på? Hur lätt är det att släppa/spänna remmen?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 16:51 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Kan man på något sätt se att spännrullarna är slitna innan man demonterar remmen?
Har också lite torrsprickor i min rem (18 500mil) så det får bli byte på den snart.


Det är väl om det viner och väsnas ur motorn överlag eller nere vid remmen/spännrullarna.
Mina lät en mycket. Speciellt vid kallstarter. Så det var dags tyckte jag. Och det visade ju sig sen när lagrena gjort sitt för länge sedan.

Då är det bara byta. Kostar inte särskilt mycket. Och tar inte så långtid heller. :)
Enkelt jobb tycker jag. Trodde multiremsbyte skulle vara jobbigt och träligt då jag aldrig gjort det förut. Men gick riktigt smidigt på 9000.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 31009.html


Precis en sån sats jag sneglat på. Var dock inne på att lämna in bilen för detta då jag aldrig gjort det innan.. Vad ska man tänka på? Hur lätt är det att släppa/spänna remmen?


Väldigt lätt tycker jag. Grannen hade gjort ett eget litet fäste av plattjärn som satte sig som ett U utanpå spännaren. Sen använde jag bara en vanlig fjäderspännare för att komprimera ihop spännaren. Av med remmen. På med spännrullarna och remmen och lägga den på plats.
Och så släppa på fjäderspännaren sen var det klart. Tog inte alls långtid.

Var på Saab och shoppade lite olja till lådan.

Bild

199kr var inte farligt för 3L växellådsolja.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12 dec 2013, 21:05 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Dåligt uppdaterat.
Bytte lådoljan.

25 000 mil gammal lådolja. :D

Bild


I med lite nytt.

Bild


Och så spårar det ur igen. :roll:
Var på skroten och fyndade en 9-5 aero turbo. Td04hl-15T. Nästan samma som 9000 Aero. Men med 5:an avgashus istället för 6:ans.

Bild
Gav inte många kronor för den. Så det var verkligen ett fynd. Turbon är som ny med.

Så bad kompisen börja pilla på en ny mapp. Så får vi se vad det slutar på i vår.
Näst på listan nu är att börja kika på koppling. Blir nog en 6 puckad fjädrad sinterlamell från KL.
Intercoolern ska jag byta med till något värre. Så ska leta rätt på en sådan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 30 dec 2013, 21:58 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Dåligt uppdaterat. Haft lite annat att stå i.

Bild

Fjäderbensstag monterat. Blev riktigt bra.

Lite andra trevliga delar införskaffade:

Bild


Skrotade ner en 9000 2,3t 1998 senaste tiden. Så blev mycket delar över där. Och mycket som jag kommer ha användning av.
Här är den i sina tidigare glansdagar(Bild lånad av tidigare ägare):

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 31 dec 2013, 00:24 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Dum fråga, men hur lätt är det att montera fjäderbenstag, är det bara att skruva losa skruvna på fjädertornen? Mao. håller sig fjäderbenen på plats med tanke på att de är under tryck eller behöver man göra något mer?

Den fina bilen minns jag att jag såg bilder på för typ ett år sedan och älskade :D
Varför blev den skrot? :? ..men kul att delarna kommer till användning!

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 12:29 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Dum fråga, men hur lätt är det att montera fjäderbenstag, är det bara att skruva losa skruvna på fjädertornen? Mao. håller sig fjäderbenen på plats med tanke på att de är under tryck eller behöver man göra något mer?

Den fina bilen minns jag att jag såg bilder på för typ ett år sedan och älskade :D
Varför blev den skrot? :? ..men kul att delarna kommer till användning!


Japp det är bara lossa alla dem 3. Sen lägga imellan fästet till staget. Men inte dra åt alla skruvar så man har möjlighet o justera lite.
Sen när allt är på plats kan man börja dra åt.

Den var värd mer i delar. Jag köpte den lite plockad. Typ skärmar, avgasrör, turbo osv osv. Var borta.
Köpte intercoolern och fjäderbensstaget av samma kille. Sen efter köpte jag hela bilen.
Och såhär slutade det:

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 13:07 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Va bra, tack!

Oj ser onekligen ut som att mycket av bilen blev återvunnen :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 19:10 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Va bra, tack!

Oj ser onekligen ut som att mycket av bilen blev återvunnen :D



Japp. Och mer blev det 8)

Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 20:42 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Haha, underbart :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 22:16 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 12 aug 2013, 18:18
Inlägg: 50
Klubbdirektör skrev:
Haha, underbart :D



Japp:)

Riktigt bra o kunna kapa ut plåt. Blev 2 "nya" domkraftsfästen till kompisens 9000 aero 1991. Fanns ingen rost på dessa fästena.

Sen har jag ett irriterande fel på min bil. Så fort jag stänger av den, och ska starta igen, oavsett om bilen stått 1 min eller 12 timmar, så är alltid ACC panelen i läge OFF. Får alltid trycka på auto när jag ska ha igång den.

Detta felet bara kom i veckan. Aldrig haft det innan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 04 jan 2014, 23:14 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
glader9991 skrev:
Klubbdirektör skrev:
Haha, underbart :D



Japp:)

Riktigt bra o kunna kapa ut plåt. Blev 2 "nya" domkraftsfästen till kompisens 9000 aero 1991. Fanns ingen rost på dessa fästena.

Sen har jag ett irriterande fel på min bil. Så fort jag stänger av den, och ska starta igen, oavsett om bilen stått 1 min eller 12 timmar, så är alltid ACC panelen i läge OFF. Får alltid trycka på auto när jag ska ha igång den.

Detta felet bara kom i veckan. Aldrig haft det innan.


En Aero -91 är fin arvtagare :)
Skumt fel, inte hört talas om det innan.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 05 jan 2014, 10:25 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 916
Prova att trycka in knapparna högst upp till höger och längst ner till höger samtidigt.
Då spar man den inställningen som du har till nästa uppstart. Tror det står något om det i bruxen.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010