Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 26 maj 2019, 06:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 03 dec 2013, 14:11 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Var och hämtade en 9000 igår så jag lägger upp en projekttråd, kan vara roligt för någon att läsa.
Det handlar om en silverfärgad 9000 Classic 225hk som jag fick köpa för en billig peng, kunde därför inte låta bli. :roll:
Går fint i motor och låda trots ca: 28tusen mil, ligger fint på vägen - Är det aero-chassi i 225hk Classic? :?:

Den har för närvarande 4st tvåor från förra bes:
Läckage avgas
Helljus ur funktion [Fixat - byte av relä]
Vänster strålkastare diffus ljusbild
Nummerplåt fram svår att tyda

Den klassiska listan på saker man vill åtgärda:
[X]Hål i avgassystem - Svetsat
[X]Slapp växelspak - Drog åt bussningen till växellänkaget
[/]Byta nummerplåt - Bara bytt fram
[X]Tvätta rent strålkastarglasen - Bytte strålkastaren istället
[]Lite svajigt laddtryck
[]Byta ut vakumslangar
[X]Centrallåset - Lödde om c-låsboxen
[X]Stereo - Kopplar och klart
[]Kupéfläkt låter illa ibland
[X]Innertempsensor låter illa ofta - Fick rengöring och en skvätt smörjmedel
[]Fläkt i höger bakdörr låter illa
[]ABS-lampan lyser ibland (oftast inte)
[]Rosthål i höger bakskärm
[]Bubbliga framskärmar

Prio ett just nu är att ta tag i bes-tvåorna och ombesikta senast den 16 December.

Bjuder på en bild från när jag hämtade den:
Bild

Detta är min andra 9000, jag har en midnattsblå A50 2.3T som jag haft i 4 år så den kanske gästar i projekttråden lite.
Ska försöka uppdatera med så mycket bilder jag hinner med.

/Anton

Senast redigerad av antonn tis 17 dec 2013, 16:27, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik: Re: 9000 Classic 2.3T -98
InläggPostat: tis 03 dec 2013, 15:00 
Administrator
Administrator

Kul med fler projekt och trevlig bil!
Verkar vara ett fint utgångsobjekt. Fina framskärmar är ju inte så svårt att hitta t.ex. Vet faktiskt inte om Classic 225hk hade Aero-chassi, av bilden att döma så ser den inte lägre ut än en vanlig 9000, så skulle spontant säga nej..

Se fram emot fortsättningen :)

InläggPostat: tis 03 dec 2013, 20:10 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Kul med fler projekt och trevlig bil!
Verkar vara ett fint utgångsobjekt. Fina framskärmar är ju inte så svårt att hitta t.ex. Vet faktiskt inte om Classic 225hk hade Aero-chassi, av bilden att döma så ser den inte lägre ut än en vanlig 9000, så skulle spontant säga nej..

Se fram emot fortsättningen :)

Jag tänkte köra en tråd på stcs men tyckte det var så lite bilar här så la upp den här istället, fast det ena utesluter ju inte det andra :roll:
Den är rätt fin, nylackad huv, i princip all rost samlad på 3st skärmkanter och med tanke på pengen jag gav för den så kan man dra det gamla uttrycket "mycket bil för pengarna".
Angående Aero-chassi på Classic 225hk så har jag läst det någonstans, vet inte om det stämmer men min A50 var betydligt mer gungig av sig fast den hade gått 10k mil mindre när jag köpte den.
Ska kolla om det kanske är bytt på den här någon gång.

Ikväll tog jag lös vänstra strålkastaren fram som var "diffus" och skulle tvätta rent glaset, men reflektorn var paj så jag tog lycktan från A50:in som är avställd och köper en ny till den senare.
Tänkte fixa centrallås-boxen med men tar den imorgon istället, ska sätta i Aero-stolar fram så man åker gott i vintern så tar jag ur boxen när förarstolen är ute, smidigt!

Hinner kanske med någon bild imorgon, är redan dålig på bild-uppdateringar :lol:

/Anton

InläggPostat: fre 06 dec 2013, 15:29 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Bestämde mig för att fixa centrallåset igår, någon hade redan tagit ner panelen vid pedalerna tidigare och efter jag tog ner den så har jag ETT helt clips kvar, den satt i två innan :roll:
Om någon undrar så sitter boxen till centrallåset alldeles ovanför huvudcylindern (som förövrigt såg rätt sunkig ut, dags att testa en rep-sats på den tror jag)..

Såhär ser boxen ut, tog med en vanlig matkniv så man får se hur liten den verkligen är:
Bild

Så här ser det ut innuti:
Bild

Nu har jag gått lös med lödpennan på den, ska montera den ikväll.
Gjorde samma operation på min A50 för snart ett år sen och den har låst & låst upp perfekt sen dess, så förhoppningsvis så kan jag stryka krånglande centrallås från listan nu.

Imorgon ska jag försöka böka dit en halvsats sportsystem. Håller tummarna att det går bra, avskyr avgassystem... :mrgreen:

/Anton

InläggPostat: mån 09 dec 2013, 10:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har hänt lite i helgen:
Fått avgaset svetsat, struntade i att byta ut det då det såg bra ut i övrigt.
Fixat luckan och belysningen till handskfacket.
Dragit åt växellådslänkaget.
Justerat motorhuven som tog i när man öppnade/stängde den.
Beställt reg-skyltar, så fort jag får dom ska jag köra in på ombesiktning.

Bjuder på en till bild:
Bild

Och här är det tråkiga på bilen:
Bild

Behöver få tag i en fräsch plåtbit och be någon svetsa dit men det blir till våren.
Lite bubblor på framskärmarna men annars har jag inte hittat något.

Motorhuven bytte förra ägaren till en äldre huv som har lampa, kan man koppla in den lampan på nyare bilar?
Finns det draget någon kontakt eller tog dom bort den när dom slutade med lampan?
Lyckades inte hitta någon.

/Anton

InläggPostat: tor 12 dec 2013, 13:59 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Igår bytte jag nummerplåten fram, trodde det skulle vara lätt som en plätt men fick använda både vinkelslip och en hel del fula ord.
Åkte till bilprovningen på lunchen idag så nu är bilen ombesiktad och godkänd!

Budgetmässigt så ligger jag bra till än så länge, inklusive alla omkostnader med inköp, bensin & besiktning så har jag spenderat mindre än 4000kr.
Svårt att hitta en bättre bil för de pengarna, speciellt med tanke på hur bra bilen går.
Tycker den går riktigt bra, tror nog att den går bättre än min blåa 2.3T (200hk, garrett T25 med 3" system från turbon)

Blir lite mer pill i helgen.

/Anton

InläggPostat: tor 12 dec 2013, 16:57 
Administrator
Administrator

Verkligen en låg totalkostnad du har för bilen!
Att fixa bakskärmen kan dock bli dyrt, beroende på hur de ser ut under skärmlisten längs resten av bakskärmen, om innerskärmen klarat sig från rost etc.

Intressant det där med lampan, var väl säkert en kostnadsåtgärd då kan man tycka att de borde tagit bort kabeln också.

InläggPostat: tor 12 dec 2013, 18:29 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Det är väl en kvicksilver switch till lampan. Så jag skulle demontera den och lämna in den för återvinning.
Sen kan man köpa en sån här http://www.clasohlson.com/se/Keps-med-LED-belysning/Pr363740001
så hittar man rätt i motorutrymmet.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tor 12 dec 2013, 20:54 
Administrator
Administrator

Timpa skrev:
Det är väl en kvicksilver switch till lampan. Så jag skulle demontera den och lämna in den för återvinning.
Sen kan man köpa en sån här http://www.clasohlson.com/se/Keps-med-LED-belysning/Pr363740001
så hittar man rätt i motorutrymmet.

Bra initiativ :mrgreen:

InläggPostat: tis 17 dec 2013, 16:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Budgeten är jag väldigt nöjd med, det ska bli roligt att se hur långt man kan komma med runt 10k. Bakskärmen blir nog värst.
Haha, bra tänkt med lamp-kepa men jag tänkte att går lampan att koppla in enkelt så gör jag det, annars struntar jag nog i den!

I alla fall så har jag hunnit med lite i helgen, en grej som några av er inte kommer tycka om kanske :roll:
Vet att många här gillar träpaneler fulla bilen, jag gillade det först men jag tröttnade efter ett tag.
Bjuder på ett par sanslöst dåliga mobilbilder :oops:

Demontering:
Bild

Monterat svart panel:
Bild

Lånade framstolarna från den blåa över vintern:
Bild

Han jag köpte bilen av ägde bara bilen i ett par veckor efter han impulsköpt den. Han är köper nya 9000 hela tiden!
Så när jag skulle montera högtalare och stereoprylar så upptäckte jag att killen som haft bilen innan honom redan bytt till ett par pioneerhögtalare fram och även glömt ta ur sin iso-adapter till sin dyra alpinestereo som han inte ville skicka med bilen. Tyckte lite synd om honom när jag upptäckte det :(

Men då slapp ju jag skruva dit mina högtalare som jag tänkte ta ut og900:an och min alpinestereo passade ju rakt i utan att ta lös min iso-adapter som sitter kopplad i lite allt möjligt i just nu, skönt!
Lyckades lura till mig lite mer stereoprylar också så jag ska nog koppla lite slutsteg och baslåda, kanske han har bytt högtalare bak med? Har inte kollat.

/Anton

InläggPostat: tis 17 dec 2013, 18:23 
Administrator
Administrator

Vilken fräsch pilotstol! ..speciellt för att vara förarstolen. Du säljer dom inte till mig? :D

InläggPostat: ons 18 dec 2013, 08:17 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Vilken fräsch pilotstol! ..speciellt för att vara förarstolen. Du säljer dom inte till mig? :D

Hela inredningen är fräsch, men man ser att det är använt :wink:
Inredningen är nog det sista jag skulle sälja när jag överger 9000 modellen, gav mer för aero-inredningen än vad jag gett för den här bilen men det är inget jag ångrar!
När man byter från A50-inredningen så blir det nästan en annan bil: Man sitter still i stolen, man sitter riktigt bekvämt, det ser väldigt bra ut och det bästa av allt är att det ekar inte längre i bilen :mrgreen:
Tycker att man sitter skönt i A50-stolarna med men dom är lite halkiga och väldigt små i en sån stor bil :lol:

Har du inte en Aero-inredning så är det dags att jaga reda på en, skulle säkert sitta fint i en fin CD :wink:

InläggPostat: tor 19 dec 2013, 12:39 
Administrator
Administrator

antonn skrev:
Klubbdirektör skrev:

Hela inredningen är fräsch, men man ser att det är använt :wink:
Inredningen är nog det sista jag skulle sälja när jag överger 9000 modellen, gav mer för aero-inredningen än vad jag gett för den här bilen men det är inget jag ångrar!
När man byter från A50-inredningen så blir det nästan en annan bil: Man sitter still i stolen, man sitter riktigt bekvämt, det ser väldigt bra ut och det bästa av allt är att det ekar inte längre i bilen :mrgreen:
Tycker att man sitter skönt i A50-stolarna med men dom är lite halkiga och väldigt små i en sån stor bil :lol:

Har du inte en Aero-inredning så är det dags att jaga reda på en, skulle säkert sitta fint i en fin CD :wink:

Ja jag måste verkligen ha en fin Aero-inredning! :)

Men CD:n skall vara strikt original inuti, original skinnklädseln och ull-dörrsidorna är i väldigt fint skick, det är A50:n som ska ha Aero-inredningen, då får man exakt rätt färg också. :)

InläggPostat: fre 31 jan 2014, 15:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:

Och nu har du hittat en verkar det som? :wink:

Har inte gjort så mycket med bilen sen sist, mest bara kört och den fungerar riktigt bra som brukis faktiskt.

Planerna har var ju att ha den här som dragbil så man kan dra skotern i vinter, nu ska skotern förmodligen säljas så då säljer jag nog iväg bilen också.
Ska försöka fixa kupéfläkten bara och sen flytta tillbaka stolarna till den blåa innan den dyker upp på blocket, kan man begära 7-8tusen skattad och bes till nov-2014?
Enda rosten jag hittat är små bubblor på framskärmarna och det tråkiga rosthålet på bakskärmen, annars är den faktiskt riktigt fin och fungerar perfekt mekaniskt (förrutom fläkthelvete som lever om rejält ibland)

Vad tror ni?
Är dålig på att värdera bilar men tycker jag ser många exemplar i sämre skick på blocket för samma peng (dessutom är det inte många 225hk ute)

/Anton

InläggPostat: fre 31 jan 2014, 18:26 
Administrator
Administrator

antonn skrev:
Klubbdirektör skrev:

Och nu har du hittat en verkar det som? :wink:

Stämmer bra :wink:

antonn skrev:
Har inte gjort så mycket med bilen sen sist, mest bara kört och den fungerar riktigt bra som brukis faktiskt.

Planerna har var ju att ha den här som dragbil så man kan dra skotern i vinter, nu ska skotern förmodligen säljas så då säljer jag nog iväg bilen också.
Ska försöka fixa kupéfläkten bara och sen flytta tillbaka stolarna till den blåa innan den dyker upp på blocket, kan man begära 7-8tusen skattad och bes till nov-2014?
Enda rosten jag hittat är små bubblor på framskärmarna och det tråkiga rosthålet på bakskärmen, annars är den faktiskt riktigt fin och fungerar perfekt mekaniskt (förrutom fläkthelvete som lever om rejält ibland)

Vad tror ni?
Är dålig på att värdera bilar men tycker jag ser många exemplar i sämre skick på blocket för samma peng (dessutom är det inte många 225hk ute)

/Anton

7000-8000kr tycker jag absolut att du bör kunna få för den i det är utförandet, med den motorn och skattad+bes. så länge till.
Det tråkigaste för mig om jag var köparen hade varit bakskärmen, det är inte billigt att fixa om man skall göra det bra.

InläggPostat: tor 06 feb 2014, 09:23 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Körde hem från Gävle igår och låg på lite, efter ett tag så började bilen misstända samtidigt som laddtrycket började gå upp så antar att det är tändkassetten som är på gång, tog mig hem iaf!

Ringde killen jag köpte bilen av (han har upplag av 9000-delar & bilar) så berättade jag att jag behövde tändkassett, kupéfläkt och en ABS-givare för att göra i ordning bilen till försäljning men då ville han köpa tillbaka bilen i det skick den är i nu fast avställd, så nu är den såld (gick plus, ovanligt för min del)

Ikväll blir det att sätta tillbaka aero-stolarna i den blå, tror jag snor högtalarna också för det var så klart ljud i denna!
Skapar en ny tråd om den blåa lite senare!

/Anton

InläggPostat: fre 07 feb 2014, 22:30 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Nu finns bilen på blocket! Inte jag som lagt upp den utan han som ska köpa den av mig (har inte skrivit över bilen på han än så han verkar ha bråttom)
Dessutom är bilen aaaningen dyrare än vad han fick köpa den utav mig för :roll:

Min bild har han använt också :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme