Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2019, 11:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 18 dec 2013, 11:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 17 dec 2013, 13:10
Inlägg: 8
Etter å ha vært flue på veggen på dette forumet over en tid er det nå på tide å lage en prosjekttråd om mine to Saab'er. Bilene denne tråden vil handle om er:

"Snupersnaaben"
Snupersnaben er en M96 2.0T CSE av fargen scarabegrønn. Bilen er utstyrt med beige skinninteriør og treddetaljer. Motoren er kvikket opp og uten magnetventil og går godt ( bedre enn min gamle 9-5 med steg 1). Bilen fikk vi av svigermor som kjøpte seg ny Volvo.

"LatSaaben"
Latsnaaben en M97 2.0t A50 er det nyeste tilskuddet i bilparken. Bilen dukket plutselig opp på finn.no (tilsvarende blocket) og var "an offer you can't refuse". Innkjøpet av denne medførte at jeg ble nødt til å selge min trofaste følgesvenn gjennom de 3 siste årene, en Saab 9-5 kombi . Ved innkjøp oppyste selger at bilen hadde noen vibrasjoner og at tenningsbryter og startmotor var defekt. Det ble raskt konstatert at startmotoren fungerte, dog med noen ulyder ved oppstart og at bilen gikk ann å starte ved å vri tenningsbryteren tilbake etter oppstart. Vibrasjonen kommer etter alt å tyde på fra indre drivknute (medbringeren).

Bild

LatSaaben

Bild

LatSaaben og Snupersnaaben

_________________
M97 Saab 9000 2.0t A50
M96 Saab 9000 2.0T CSE
x M00 Saab 9-5 2.0T SE
x M93 Saab 9000 2.3 i CS
x M93 Saab 900 2.1i


Senast redigerad av sigge85 tor 19 dec 2013, 13:24, redigerad totalt 5 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18 dec 2013, 12:18 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 17 dec 2013, 13:10
Inlägg: 8
Ettersom jeg nå var i besittelse av 2 stk scarabegrønne 9000, og svigerfar i tillegg også har en A50 i samme farge, fant jeg ut at å kjøpe inn en delebil ikke var så dumt. I tilegg til å bygge opp et delelager var det også enkelte deler jeg hadde behov for. Ettersom prisene i Norge litter et stykke over de svenske prisene, valgte jeg å følge med på blocket om det ble lagt ut noe som var av interesse. Ettersom Snupersnaaben er av typen CSE, valgte jeg å begrense søket til scarabegrønne Aero/A50/Classic, da jeg blant annet ønsket å få tak i eksteriørpakkken. Jeg fant et par eksemplarer som passet min pris og mine krav og slo til på en som rett før jeg tok kontakt, ble bilen priset ned av selger. Det viste seg at denne kun hadde få dager igjen før den ikke kunne kjøres lovlig på veien grunnet feil funnet ved besiktningen. Selger priset derav bilen ytterligere ned. Etter mye om og men (selger var veldig skeptisk til å selge en delebil til norge grunnet faren for ulovlig import) satt jeg på bussen til Örebro med prøveskilt i sekken. Noe senere denne kvelden var delebilen min en Scarabegrønn 2.3t A50 med rustne framskjermer trygt plassert på gårdsplassen. Etter litt nærmere undersøkelse av kviteringer fant jeg ut at den blant annet hadde nye drivknuter og Nordic steg 2. Bilen ble i løpet av et par helger plukket helt ned.

Planene er i førsteomgang å gå over motoren og sette den inn i LatSaaben, bytte interiør, eksteriør og rattet i Snupersnaaben, samt bytte av mindre detaljer som pærer og et par releer.

Egentlig er det synd at en så pen bil, for det var den faktisk, blir til deler. Eneste feilen jeg fant ved den var rust i framskjermene og en lite eksoslekkasje.

Bild

Bild

Bild

_________________
M97 Saab 9000 2.0t A50
M96 Saab 9000 2.0T CSE
x M00 Saab 9-5 2.0T SE
x M93 Saab 9000 2.3 i CS
x M93 Saab 900 2.1i


Senast redigerad av sigge85 tor 19 dec 2013, 13:30, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 dec 2013, 13:02 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Välkommen ner från väggen och in i forumet på allvar :) Låter också som ett bra val att sälja 9-5:an till förmån för en till 9000 ;)

Önskar också att jag hade en bil att plocka delar från.

När du lägger upp bilder, försök få dem som stora bilder, max 800 pixlar breda. Nu är de så små att man knappt ser dem.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 dec 2013, 13:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 17 dec 2013, 13:10
Inlägg: 8
Klubbdirektör skrev:
Välkommen ner från väggen och in i forumet på allvar :) Låter också som ett bra val att sälja 9-5:an till förmån för en till 9000 ;)

Önskar också att jag hade en bil att plocka delar från.

När du lägger upp bilder, försök få dem som stora bilder, max 800 pixlar breda. Nu är de så små att man knappt ser dem.



Takk for tips. Da er bildene skalert ned. Kjøpte forøvrig delebilen for den nette sum av 3000 SEK. Hvis det ikke hadde vært for skyhøye avgifter her i Norge hadde jeg beholdt den og satt skilter på.

Etter salget av 9-5 har jeg et hjulsett som jeg tok vare på. Leker litt med tanken å sette dem på "LatSaabem", men er usikker på om det lar seg gjøre. Jeg har kommet over et adapter (tror det er speedparts som lagde disse noe tid tilbake) som jeg vurderer å kjøpe. Er det noen er inne som har testet 19" på 9000? Vil de ta i noe sted eller subbe? Erfaringer og betraktninger mottas med takk.

Settet jeg tok vare på fra 9-5'en er Turbo-X - 8x19 ET 41 med 225/35 dekk

Etter det jeg har regnet meg til så vil de med 22 mm spacer/adapter gå 11mm lengere inn, og stkke 27 mm lengere ut enn orginale super aero (16x6,5 ET 27).

Bild

Bild

_________________
M97 Saab 9000 2.0t A50
M96 Saab 9000 2.0T CSE
x M00 Saab 9-5 2.0T SE
x M93 Saab 9000 2.3 i CS
x M93 Saab 900 2.1i


Senast redigerad av sigge85 tor 19 dec 2013, 15:28, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 dec 2013, 15:17 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
En kompis till mig körde med 19" Ace Monaco på sin 9000 Aero för några år sedan. Det funkade helt okej, om jag minns rätt så var det inga problem. 225-däck borde gå bra, tror han körde med det också. Sen minns jag inte om han körde spacers eller vilket ET hans fälgar hade.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 dec 2013, 19:50 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Hur menar du när du säger "Motoren er kvikket opp og uten magnetventil"?

Betyder det att du tagit bort MV eller att du satt dit en? Är det s.k pysventil för reglering av laddtrycket?

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 dec 2013, 20:13 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 17 dec 2013, 13:10
Inlägg: 8
Hei,

Den var trimmet da den kom til familien. Den er målt til 203 hk på framhjulene. Jeg er usikker på hva som er gjort men det er ikke "blåkran" så er vel trolig oppjustert ladetrykk med hard wastegate. Sitter som sagt ingen magnetventil på den. Har ikke tenkt å gjøre noe mer med denne motormessig med unntak av dp og eksos. Den har forøvrig gått med dette oppsettet i vår familie siden 2005. Jeg har uansett en ekstra motor nå dersom noe skulle skjære seg. Kjører kun med 98 oktan på den.

_________________
M97 Saab 9000 2.0t A50
M96 Saab 9000 2.0T CSE
x M00 Saab 9-5 2.0T SE
x M93 Saab 9000 2.3 i CS
x M93 Saab 900 2.1i


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19 dec 2013, 22:56 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
sigge85 skrev:
Hei,

Den var trimmet da den kom til familien. Den er målt til 203 hk på framhjulene. Jeg er usikker på hva som er gjort men det er ikke "blåkran" så er vel trolig oppjustert ladetrykk med hard wastegate. Sitter som sagt ingen magnetventil på den. Har ikke tenkt å gjøre noe mer med denne motormessig med unntak av dp og eksos. Den har forøvrig gått med dette oppsettet i vår familie siden 2005. Jeg har uansett en ekstra motor nå dersom noe skulle skjære seg. Kjører kun med 98 oktan på den.


Laddtrycket skall vara en funktion av varvtalet och gaspedalens läge. Som du har den nu försöker den förmodligen ladda 1-1,1 bar hela tiden när du belastar motorn mer än halv gas, och det klarar det turboaggregatet som sitter där original ganska dåligt.
Har nog ingen större betydelse, så länge man inte kör hårt med bilen eller får någon typ av fel t.ex att den får för lite bränsle. Inte det rekommenderade sättet att trimma en SAABmotor dock.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 11:03 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 17 dec 2013, 13:10
Inlägg: 8
Takk for informativ tilbakemelding. Jeg har nå tenkt litt på hva jeg skal prioritere fremover og har kommet frem til at motorbytte i Latsaaben er det som blir prioritert.


Motoren som skal inn er den som fulgte med delebilen. Jeg kommer til å gå over motoren å bytte det som er nødvending, bla registerkjede og et løpehjul. Planen videre for denne er større turbo (sitter en GT25 fra før). Jeg er litt uskikker på hva jeg kommer til å gå for, men mulig det blir en TD04-15 eller 19 og 3" dp, men jeg er åpen for synspunkter på hva jeg burde gå for? Jeg kan også opplyse om at jeg i første omgang ikke planer om å forsterke girkassen. Hvor mye tåler egentlig girkassen ved "normal kjøring"? og bør jeg oppgradere "kopplingen"? Omprogramering vil skje bruk av t5-suite.

Forøvrig har jeg nå i romjulen montert komplett A50 interiør og eksteriør slik at bilene nå nesten er like :wink:

_________________
M97 Saab 9000 2.0t A50
M96 Saab 9000 2.0T CSE
x M00 Saab 9-5 2.0T SE
x M93 Saab 9000 2.3 i CS
x M93 Saab 900 2.1i


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 12:09 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
Om kopplingen är bytt till 240mm 2,3T/Aero-koppling så bör den klara 450Nm.

Eftersom du byter till kända komponenter och använder T5-Suite så kan du själv lägga max vridmoment så att du sparar på växellådan. Håll ned max laddtryck i området 2500-3500rpm och ta ut mer på höga varv istället.

400Nm räcker långt, har man 400Nm vid varvstopp så innebär det närmare 400Hk.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010