Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2019, 11:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11 feb 2014, 09:03 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Eftersom jag sålde min brukis 9000 jag köpte i höstas så blev jag mer eller mindre tvungen att göra i ordning min "riktiga" 9000!

Lite kort:
Bilen köptes i Januari 2010 för att ersätta min fultrimmade og900s, det var i princip något att skruva varje vecka på den bilen och jag ville ha något att lita på.
Hittade bilen i Linköping och priset var 30tusen, när jag kom fram och klev av tåget så tappade jag i princip hakan när jag såg den! Nypolerad, knappt ett märke på bilen och 17tusen mil på mätaren!
Så jag satte mig i bilen och direkt tänkte jag "Det här går inte! Hur fan sitter man?".. Hade aldrig tidigare kört en 9000 och tyckte att instrumentpanelen satt konstigt till jämfört med og900.
Tog dock inte så lång tid att vänja sig och det blev köp. I skrivande stund så har bilen gått över 23tusen mil och det enda som strulat på bilen är magnetventilen och packningen till ventilkåpan.

Lite som är gjort:
[x] Aeroinredning
[x] Svart instrumentpanel och ratt (Jag har kvar trägrejorna)
[x] 3" downpipe & racekatt & en 2.5" halvsats.
[x] Sänkningssats från GE (Ska bytas ut)

Saker jag vill göra:
[] Turbobyte till något Mitsu-agg
[] Lite nya bussningar
[] Fixa den lilla rost som kommit sen jag köpte
[] Bygga lite bättre ljud

Kommer lägga in lite bilder här hur bilen sett ut genom åren när jag är på rätt dator :lol:

/Anton

Senast redigerad av antonn fre 08 aug 2014, 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 2.3T A50 MY97
InläggPostat: tis 11 feb 2014, 09:58 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Igår efter jobbet så gick jag till min mor där bilen står på hennes gård i ett tappert försök till att göra klart bilen till besiktning innan helgen.
Det blev inte så många bilder eftersom det började bli mörkt när jag satte igång... Skruvar utomhus som vanligt.

Hann med följande:
Hinka i nyladdat batteri.
Kopplade in diverse vakuumslangar & magnetventil.
Skruvade dit strålkastaren som varit lånad till Classicen.
Skruvade dit förarstolen.
Passade på att byta högtalare fram till ett par 140watt Kenwood jag hade liggandes.
Körde fram bilen till garageporten på sommardäck (fick skotta en bit av gården för att det skulle vara möjligt)

Bild
Här står bilen och skäms med diverse lösa delar och dagsljuset på väg att försvinna

Bild
Skruvade dit dessa högtalare. Vet inte om de är så mycket bättre än original, vi får se!

Bild
Gör samma jobb som Klubbdirektör känns det som :mrgreen: Även jag hann bara få in ena stolen innan jag gav vika av hunger
Blixten på mobilen tar fram den värsta sidan hos både bilen och förarstolen (som skulle behöva lite läderbehandling igen)

Efter jobbet idag så ska jag försöka hinna med att skruva dit en passagerarstol, lägga på nå fälgar med vinterdäck samt spänna handbromsen när jag ändå tar bort hjulen bak.

/Anton

InläggPostat: tis 11 feb 2014, 10:56 
Administrator
Administrator

Fin bil!
Är det sommar eller året runt bil?

Vad gillade du inte med GE fjädrarna?

Jepp, vi ligger bra i fas med diverse montering verkar det som :D Ikväll tänkte jag få i den sista stolen innan det blir lokal Saabträff här i Stockholm.
Tips för att fräscha upp skinnet, jag brukar först torka av stolarna med trasa och vatten med lite såpa i, sen kör jag det här medlet som både fettar in och rengör: http://www.meguiars.com/en/automotive/p ... r-cleaner/ ..sen avslutar jag med det här infettningsmedlet som jag verkligen kan rekommendera, riktigt bra! http://www.hooks.se/product.aspx?produc ... Order=DESC
Gör du denna behandling med jämna mellanrum så kommer stolarna hålla sig superfina :) ..det är dom värda :)

InläggPostat: tis 11 feb 2014, 14:11 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Fin bil!
Är det sommar eller året runt bil?

Vad gillade du inte med GE fjädrarna?

Jepp, vi ligger bra i fas med diverse montering verkar det som :D Ikväll tänkte jag få i den sista stolen innan det blir lokal Saabträff här i Stockholm.
Tips för att fräscha upp skinnet, jag brukar först torka av stolarna med trasa och vatten med lite såpa i, sen kör jag det här medlet som både fettar in och rengör: http://www.meguiars.com/en/automotive/p ... r-cleaner/ ..sen avslutar jag med det här infettningsmedlet som jag verkligen kan rekommendera, riktigt bra! http://www.hooks.se/product.aspx?produc ... Order=DESC
Gör du denna behandling med jämna mellanrum så kommer stolarna hålla sig superfina :) ..det är dom värda :)

Den har gått som året runt bil och är därför inte riktigt lika fin som när jag köpte den men den är inte så tokig ändå :lol:

Tyckte den blev så låg & svampig bak av GE fjädrarna och dämparna är nog slut redan, bytte tillbaka till originalfjädrarna men kapade ett varv innan och upplevde det som bättre.
Blir nog ett par ordentliga dämpare och kapade lastfjädrar baktill nu i sommar, fram är jag nöjd.

Fick tips från 900klubben en gång i tiden att tvätta med Ekol lädertvål, den fungerar bra, räcker länge och kostar mindre än 50kr.
Sen torkar jag av lädret med en fuktad trasa tills alla tvålrester är borta och efter torkning använder jag Effax Läderbalsam och smörjer in stolen rikligt, låter man den stå några timmar så brukar den ha sugit åt sig ordentligt så det nästan är torrt på vissa ställen, då är det bara att smörja på lite till och sen när skinnet är "mättat" så torkar man av resterna. Blir kanon!

Absolut värt att vårda de här stolarna, för fina uppsättningar blir ju bara mer och mer sällsynta.

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 10:26 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev inga bilder igår men nu är inredningen på plats igen och har kopplat stereo samt bytt till plåtisar med vinterdäck som var i skapligt skick.

Tog en provtur och allt verkar frid och fröjd med bilen, gillar att den drar så pass bra genom hela registret jämfört med en 9000 med original downpipe.
Bilen går riktigt bra, bättre än min nysålda Classic 225hk, fast hade den också haft 3" downpipe så hade nog situationen sett annorlunda ut :mrgreen:
Classicen var dock skönare att åka i eftersom den hade originalchassit..

Besiktning bokad på Fredag denna vecka.

InläggPostat: ons 12 feb 2014, 20:52 
Administrator
Administrator

Finns nog många bra medel att smörja in skinnet med ja :)

Nice att det blev tydlig skillnad med 3" downpipe och sportkat.

InläggPostat: mån 17 feb 2014, 09:53 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Då var bilen godkänd och får rulla ett tag till, var inga problem och besiktningsman tyckte den var i dugligt skick.

Åkte in på gör-det-själv-hallen och hängde upp avgassystemet vid katten, glömde ta kort vilket hade varit roligt att se då det är en riktig klåpar-lösning :lol:
Spolade även av bilen i ett av tvättbåsen, men skulle egentligen behöva lite behandling med en tvättsvamp också
Bild

Så här såg det ut efter bilen bara stått under en gran sen i slutet på september
Bild

Körde en sväng igår och den är riktigt rolig att köra, håller sig bra på vägen och går som ett troll! Dock så är den lite väl stötig på dålig väg!
Just nu är bilen original fast med 3" downpipe och racekatt. Har en steg 1 box som jag kört med tidigare men plockade bort den, tyckte inte det var sån skillnad.

/Anton

InläggPostat: ons 21 maj 2014, 22:36 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hade tagit ledigt från jobbet idag delvis pga lite ärenden och delvis pga att jag trodde att jag skulle få en og900 LTT igår men jag får den på fredag istället!
Så eftersom jag ändå var ledig så fick brukisen lite omtanke.. betoning på lite :roll:

Dammade av och damsög inne i bilen, torkade bort damm/smuts från dörrarna och de områden man inte ser när dörren är stängd.
Gjorde rent lite under motorhuven för första gången i min ägo på 4,5år - Ja, jag borde skämmas! :oops:
Fettade in framstolarna - Det behövdes verkligen, den sög upp lager efter lager med läderbalsam.

Vissa här gillar trä (tänker på dig Klubbdirektör! :lol: ) själv så jag vill ha allt i svart:
Bild
Nyvårdat läder, kameran är inte så snäll mot svarta läderstolar som vanligt!

Så här såg bilen ut efter sommardäcken kom på för ett tag sen:
Bild

Skitig på bilden men jag försvarar mig med att det har inte varit någon ingen idé att tvätta här - Och idag så var det för soligt :lol:
Har bytt tillbaka till vita blinkers samt monterat ett par superaero utan täckkåpa som jag bytte till mig i höstas - Aero look-a-like!
Det händer inte speciellt mycket med andra ord - det är ju aldrig nå problem med de här bilarna tycker jag?

Men jag får väl äta upp att jag skrev det där när som helst :mrgreen:

/Antonn

InläggPostat: tor 22 maj 2014, 06:55 
Administrator
Administrator

Hehe jadå den inredningen gör sig jätte bra i helsvart också :)
Ser fint ut, ett nytt emblem på reflexrampen bara så.

Några andra planet med den?

InläggPostat: tor 22 maj 2014, 08:47 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Hehe jadå den inredningen gör sig jätte bra i helsvart också :)
Ser fint ut, ett nytt emblem på reflexrampen bara så.

Några andra planet med den?

När jag köpte den här ville jag ha ALLT i trä men jag ledsnade, sen blev man kallad gubbe av alla som åkte också :roll:
Emblem både till huv och lucka ska köpas, bak det ingen färg kvar alls som kanske syns! Ska ta väck lite rost från hundbenen i sommar med.

Annars är planen att T5-konvertera (& renovera) en og900 nu i sommar, så det lär bli en del programmering av lådor till den så det är mycket troligt att det trillar ner ett steg 3 till den här också, varit sugen på det ett tag, typ sen jag köpte bilen :lol:

/Anton

InläggPostat: mån 26 maj 2014, 21:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Bytte till en Steg 1 låda och nog går bilen lite bättre men har lite andra konstiga fenomen istället:
Är jag snabb när jag ska parkera så bromsar jag tvärt, lägger i backen och backar in i rutan, då kan den hosta till..
Samma visa när jag startar bilen kall kör iväg på ettan så tvekar den så fort man nuddar gasen på tvåan, bilen dör liksom.. har provat boxen med samma resultat förr.

Har även märkt att bilen är väldigt svårstartad ibland, kan tugga rätt länge på startmotorn innan den drar igång.
Putsade upp de skitiga/kleggiga batteripolerna och kabelskorna till batteriet i hopp om att detta skulle ge med sig men ikke.
Det är rätt dålig "fjång" i centrallåset ibland med så kan ju vara den berömda pluskabeln kanske? Ska forska vidare!

/Anton

InläggPostat: fre 30 maj 2014, 08:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Sådär, nu är bilen på blocket med :?
http://www.blocket.se/gavleborg/Saab_V4 ... m?ca=5&w=1

EDIT: Nu när annonsen är borta så skriver jag att det var inte min bil, det var en V4 kombi och min bil råkade bara vara med i bakgrunden!

InläggPostat: mån 28 jul 2014, 22:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Dags för en uppdatering!
Bilen går fint och används varje dag. Idag blev det en tripp ner till Mora och tillbaka - ca 40 mil.
Kompisen körde så ena bandet till tanken small av och det är nog det enda som gått sönder sen sist jag skrev.

Fick min Lawicel canusb idag och jag hade redan fixat en adapter till ECU:n så nu ikväll fick bilen Steg 3 bara för att testa.
Den går fint och alla konstiga egenheter den förra programvaran hade verkar vara borta nu. Körde med ett hempulat Steg 1 innan så ska läsa ut det och kolla imorgon. Håller fortfarande på att lära mig T5-suite.
Anledningen till att jag började med detta var att jag trionic-konverterar en OG900, det mesta är klart men jag väntar på en kille som ska svetsa rosten och då fick min 9000 bli försökskanin :wink:

Ingen bild eftersom bilen är skitig, men kanske bjuder på en nästa gång :lol:

/Anton

InläggPostat: fre 08 aug 2014, 22:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Fixade spikdiod igårkväll, det är fan inte roligt att plocka lös instrumenthuset på 9000.. Det är trångt och jävligt, råkade ta lös ett ventilationsrör som jag svor åt väldigt länge innan det hoppade på plats igen! :roll:
Blev rätt nöjd med placeringen dioden, satte den i varvräknaren. Den blinkar till en gång när man vrider på tändningen så man vet att den fungerar.
Tog bild idag på Gävle-trippen och så här ser det ut:
Bild
Bilen går faktiskt riktigt billigt när man ligger i 80-90km/h, förbrukningen blev nollställd när jag körde hemifrån och trippen stod på runt 4 mil.
Färddatorn visar såklart förbrukningen lite läre än vad den egentligen är men runt 0.61-0.63 brukar jag landa på vid sån här körning när jag kontrolltankar.
Kan även intyga att den går riktigt gott med steg 3, har fått blink på spikdioden lite då och då men sällan på fullgas.

Imorgon åker jag och hämta ett armstöd i svart läder. Helt omöjligt att hitta en skinnpåse som det verkar så köper ett komplett armstöd istället.

/Anton

InläggPostat: lör 09 aug 2014, 07:47 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Kör du med Steg 3 program (wizarden) utan att byta hårdvaran ?
Och du kör på 0,63 ? Då kanske man ska leta upp Lawicelen och prova.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: lör 09 aug 2014, 09:01 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:
Kör du med Steg 3 program (wizarden) utan att byta hårdvaran ?
Och du kör på 0,63 ? Då kanske man ska leta upp Lawicelen och prova.

Kör med steg 3 som jag gjort i wizarden i T5-suite. Jag har dock 3" från turbon och racekat som vid bakaxeln går över till ett 2½ sportsystem så hårdvaran duger :)

Min bil gick rätt billigt innan också, största skillnaden för förbrukningen var nog 3" från turbon sen gör ju vridet i programvaran att man inte behöver gasa så mycket!
Såklart är de siffrorna vid LUGN långkörning. På väg hem igen så körde jag inte så lugnt och då gick det år lite mer soppa :lol:
Det lägsta jag sett är 0.56L/milen på trippen och det högsta är 1.3L/milen (slang som hoppat av). Normalt så brukar jag ligga på runt 0.81-0.88L/milen men sen blir ingen ren sthlm-stadskörning där jag bor.

EDIT: Du har en 2.0T va? Jag tror faktiskt att 2.3T går billigare vid långkörning PGA lådans utväxling samt mer vridmoment men jag kan ha fel.

InläggPostat: lör 09 aug 2014, 14:51 
Två stjärnor
Två stjärnor

OT-fråga..men..
VAD är det för låda i den bilen?? :?:
95kmh och 1500 rpm????

Något är lurt..

Jag har en "45-låda" i min bil, 1000rpm = 45kmh..
(Mer OT, maxat EN gång, stannade vid 5800rpm då slog jag av... :mrgreen:)

InläggPostat: lör 09 aug 2014, 18:36 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Kan nog hänga på växellåda. Själv så ligger min på ca.2700 vid 110 km/tim och det tycker jag är väl högt
för att kunna köra snålt.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: sön 10 aug 2014, 23:46 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

StigH skrev:
OT-fråga..men..
VAD är det för låda i den bilen?? :?:
95kmh och 1500 rpm????

Något är lurt..

Jag har en "45-låda" i min bil, 1000rpm = 45kmh..
(Mer OT, maxat EN gång, stannade vid 5800rpm då slog jag av... :mrgreen:)

Haha, nu har jag chansen att lura i er att jag har en specialbyggd test-låda för tyska autobahn, endast tillverkad i ett exemplar men det är en vanligt "45-låda".. kameravinkeln luras nog lite? :mrgreen:
Tror jag ligger mellan 140-150km/h i 3000rpm
Maxat har jag för dåligt med effekt för. Har dragit ut på fyrans växel ett par gånger, då går det runt 210-220km/h på mätaren :mrgreen:

Timpa skrev:
Kan nog hänga på växellåda. Själv så ligger min på ca.2700 vid 110 km/tim och det tycker jag är väl högt
för att kunna köra snålt.

Ja, undra hur en 2.0T skulle bete sig med 45-lådan? :?: (vet inte vad den heter? FM 54?)
Den hade nog gått snålt!

Har fått ett par laddtrycks-överslängar på sista tiden så den klipper bränslet ibland.
Därför har jag snott en T7-magnetventil från brorsans og9-3 som ska på skrot, klippte kontakten med.
Sen jag har även klippt en vevaxelgivare från en skrot-9000, denna har samma kontakt som T5-magnetventil, med andra ord så bygger jag en adapter så jag slipper klippa i härvan på min bil.
Ska prova löda om en box imorgon och lägga till ändringarna i programet, förhoppningsvis så blir laddtrycket mer stabilt, återstår bara att se om mina löd-kunskaper tillåter det :lol:

/Anton

InläggPostat: mån 11 aug 2014, 09:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har kollat på bilden och så jäkla mycket kan inte vinkeln göra? Har för mig att det brukar gå 90km/h när man ligger på 2000rpm på femman.
Använder bilen i princip varje dag så ska kolla ikväll ifall kameravinkeln verkligen kan göra så stor skillnad!

EDIT: hittade den här bilden på telefonen från samma körning, märkligt!
Bild

EDIT2: Kom precis på att jag har ju bytt varvräknaren, det är nog där felet ligger.
Mätartavlan med spolar (eller vad det heter) är från bilen men kretskort osv är från en annan varvräknare. Ska prova byta någon dag. :oops:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme