Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2019, 10:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 07:48 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Inget speciellt, bara en 9000 i mängden.
Ägt den här bilen i drygt 4 år nu och jag älskar den! Kört ungefär 7000 hårda mil sedan inköp och den blir bara bättre. :roll: (Läs: gamla saker går sönder och ersätts med nya bättre :D )

T5Suitad med ett eget Steg 1 och TD04-15t turbo samt 2.5" avgas. Drar riktigt skönt och jämt.

Nypolerad knappt 1 år efter inköp.
Bild

Nypolerad (Igen! röd bil :lol: ) i höstas och med nya glasfiberskärmar.
Bild
Bild

9-5 Aero -06 stolar hittade in i bilen för en vecka sedan.
Bild

2 plattjärn fastsvetsade under vardera säte och sedan bultat i original skruvhål. Inget avancerat. Bara lite mätande och passande för att få dit dem.
Sitter som en prinsessa - och man sitter stilla när det svänger! :twisted:

Framtidsplaner?
Nya nedre motorfästen. De nuvarande är sopslut, bilen hoppar och rycker vid låga varvtal och växlingar. Övre fäste samt växellådsfäste är utbytt till polyuretan.
9-5 Aero ratt om jag kan få tillverkat adapter för splinesen.
Nya främre bromsskivor. De hålborrade från Biltema har den högra slagit sig pga hoprostat bromsok. Oket är bytt men inte skivorna. Ruskigt otrevligt vid hastigheter över 160km/h.
Svarta Aero sidokjolar. Inga Aero stötisar, jag behåller CS stötisarna för att hålla mig från mängden.
Alu-intercooler och 19t turbo. :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 13:02 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Välkommen, och fräsch bil! :)

Bra passform på glasfiberskärmarna?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16 feb 2014, 18:54 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 916
Snygg Ferrari, du skulle kunna färga in sidokjolarna med svartfärg (jag körde med svart lasyr färg)
innan du hittat Aerokjolar.
Citera:
9-5 Aero ratt om jag kan få tillverkat adapter för splinesen.

Är det mycket som skiljer ? Har varit sugen på Aero ratt också. För min är ganska utnött
och försökt klarlacka upp den så att man inte skäms för den.
Det räcker inte med att lägga shimms plåt för att få den att passa eller är antalet splines olika ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 08:44 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 06 aug 2011, 11:46
Inlägg: 43
Ser ut att vara en trevlig bil! :)

Är också nyfiken på hur skärmarna i glasfiber är!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 17 feb 2014, 17:06 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Klubbdirektör skrev:
Välkommen, och fräsch bil! :)

Bra passform på glasfiberskärmarna?


Tack!
Jadå, de passade faktiskt väldigt bra. Ska man ha utställningsskick så får man ju bearbeta dem lite, men för en bruksrejser så var det bara att slänga på färg och montera.
Skruv- och listhål får man borra och fila till själv. Riktigt drygt slavgöra.

Timpa skrev:
Snygg Ferrari, du skulle kunna färga in sidokjolarna med svartfärg (jag körde med svart lasyr färg)
innan du hittat Aerokjolar.
Citera:
9-5 Aero ratt om jag kan få tillverkat adapter för splinesen.

Är det mycket som skiljer ? Har varit sugen på Aero ratt också. För min är ganska utnött
och försökt klarlacka upp den så att man inte skäms för den.
Det räcker inte med att lägga shimms plåt för att få den att passa eller är antalet splines olika ?


Tack, men som alltid så är det snyggast på bild :D
Blir ju dubbelt jobb att måla dem som sitter på, för att sen byta ut dem. Jag är en latmask :P

Rattstången är om jag har förstått det rätt, tjockare på 9-5. Så om man kan få till en hylsa med rätt antal splines på ut- och insidan så ska det vara "plug-and-play". Om någon har möjlighet att tillverka sådana så hojta till.
Ett annat alternativ jag har funderat på är att klä av en 9-5 ratt och dra på en 9000 ratt. Kan man bara mjuka upp lädret tillräckligt och med rätt lim så ska det nog fungera också.

antonn skrev:
Ser ut att vara en trevlig bil! :)

Är också nyfiken på hur skärmarna i glasfiber är!


Tack! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 06:48 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Hittade en 3" downpipe till bra pris så jag slog till.
Nu ska det bara inhandlas en katalysator och sen ska det monteras.
Bild

Sen ska kärran smaka på Steg 3, Ferrarin ska bli snabbare :D
Grejer givetvis till programmet själv i T5Suite. Lite wizard, och lite eget. Ska nog bli bra ;)

Om någon ligger på en halvsats 2½" el 3" så skicka ett PM, mitt nuvarande 2½" har börjat rosta sönder. :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 26 mar 2014, 19:10 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Trevligt! På KL Racing finns billiga race-kattar.
Hur mycket tänker du ladda med ditt steg 3?

Jag har ett rostfritt halvsatssystem, det är typ 2,4", inget sportsystem. Ska demontera det snart från min A50, hör av dig om det är intressant :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 27 mar 2014, 07:50 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Satsar på ~1.4 Bar, sen får vi se hur länge ICn håller. :lol:
Ska bara lyckas hålla fingrarna i styr så jag inte får för mycket vridmoment i det lägre varvtalsområdet. Har inte råd med en riktig diff ännu :P

1095:- för racekisse är ju hur bra pris som helst, då blir det en sådan och så struntar jag i biltemas kat. :D

Nuvarande steg 1 program simulerat i T5Suite, detta kör jag med nu.
Bild

Steg 3, som är under långsam utveckling. När jag är nöjd med grunden så ska finliret fixas under körning. Ev. får jag införskaffa lite större spridare. :twisted:
Bild

Siffrorna ifrån simuleringen får man nog ta med en nypa salt. :roll:

Men jämfört med en simulering av en känd Saab trimmar firmas dyra steg 3 så tror jag mitt program har potential.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 03 maj 2014, 00:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Collex hade påskrea på KL-Racings 3" rostfria avgassystem till 9000. 65% rabatt, och snål som man är så köper man ju såklart! :lol:
Så torsdagen och fredagen gick åt till att svetsa om 3" downpipen med racekisse och passa in rören för det nya rostfria 3" systemet.
Passformen blev perfekt efter mycket ögonmåttande och monterande upp och ned.

Men j*vlar i h*lvete vad avgaset låter! Ljudet är rätt, men åt skogen för högt (Som en traktor på steroider :? ). Plus att det blir resonans i kupén vid vissa varvtal. (Motorväg låter det knappt, men vem fan kör i 110 på Alla vägar? 8O Stadskörning är döden för öronen.)
Där fick man för att man är så satans dum(?)-snål. :oops:

Jag älskar dock hur utseendet blev med 4" dieselböj, men jag blir galen på hur illa det låter inne i bilen. Så nästa projekt blir att byta ut japsdämparna mot något annat.
Lurar på någon av simons dämpare eller JT's. Har hört bra om Apple's ljuddämpare, men deras 3" är ca 10cm för lång för att det ska passa. :(

Ska försöka få filmat spektaklet så kan ni själva avgöra hur det låter. :D

Tips mottages gärna på bra dämpare, även moraliskt stöd mottages. :roll:
Just nu känns det bara sunk. Ett avgas - som visserligen håller tätt. Men som låter som - jag vet inte vad. Lacken är halvmatt och måste poleras igen. Bilen är hur skitig som helst och full med fågelbajs. Oljereturen läcker olja och sprejar ner hela underdelen av motorn. Lampor börjar gå sönder (eller så är det kassa relän). Bromsskivor ska bytas (Nya finns). Det tar aldrig slut! Gaahhh! :o

Något positivt i det hela är att med den nya downpipen så drar bilen som aldrig förr. Vilken respons det har blivit ifrån turbon, fullt ladd direkt efter växling när man kliver på för fullt igen. Mycket mindre lagg, och det är ju kul! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 03 maj 2014, 06:45 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Vet inte om det är något direkt moraliskt stöd.. :) men en kille som kör 9000 där jag bor monterade även han ett KL-system å tjena det låter verkligen mycket!! Som du säger synd på ett system som i övrigt verkar bra.
Ja nån lite större Simons dämpare borde ju hjälpa, JT-dämparna är rätt dyra om jag minns rätt.

Härligt med responsen! Önskar att jag fick uppleva samma sak vid mitt byte men så har det inte riktigt blivit, vet inte om det är programmet eller om det är min wastegate som jag vet kan strula lite ibland då jag satte den lite för vinklat.

Däremot känner jag igen det med fel, min A50 börjar närma sig 19 000mil och framåt 20 000mil känns det som många slitdelar ger upp.
AC-kompressorn sa upp sig i veckan så nu måste det lösas, samtidigt som jag såg att ena dimljuset lagt av. Får bli rem och spännrulle byte samtidigt som AC:n fixas... Så det är inte bara du som har problem, det kanske ger lite stöd :D

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 01:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Tack tack! :)

Fixade lampproblemet idag. Relät till lampkontrollen hade ballat ur och ett "nytt" fixade biffen.

Åter till avgassystemet: efter några mil hård körning så låter det faktiskt mindre. Lite sot i rören gör nytta. Men dämparna ska ändå bytas till något bättre. Ev. Blir det en 3e dämpare monterad... Men före den första, det finns plats för en liten stackare. :D

Passade på att lägga in ett steg 3 också under dagen. Och än en gång kände jag att det sög lite i magen, härligt!
Maxladd är 1,35bar just nu. Begränsad till 1,0 på tvåan.

En sak som stör mig, är att tryckvakten går in när jag stämplar på fyran. 1,54bar gillar den inte ;)
MV som inte hänger med eller beror det på sprickan i turbons avgashus?
Slår huvudet i ratten och det kommer en rejäl avgasknall...coolt! Inte lika coolt dock om man ska hänga av en dyr BMW eller Audi. :evil:

Imorron blir det byte av bromsskivor och montering av sommardäck. Vinterhjulen är snart slicks och de skriker så fort man vrider på ratten :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 04 maj 2014, 10:58 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2489
Da Bear skrev:
En sak som stör mig, är att tryckvakten går in när jag stämplar på fyran. 1,54bar gillar den inte ;)
MV som inte hänger med eller beror det på sprickan i turbons avgashus?
Slår huvudet i ratten och det kommer en rejäl avgasknall...coolt! Inte lika coolt dock om man ska hänga av en dyr BMW eller Audi. :evil:


Jag har exakt samma fel, bara på 3:ans växel trodde jag först, men nu har det dykt upp även på 4:an och 5:an. Enligt tips så skall det var min wastegate som kärvar då jag monterat den lite snett för att få plats med den.. Varför wastegate och inte MV i mitt fall skall enligt "tipsaren" bero på att för mig händer det bara när man ligger avvaktande och sen drar på (typ väntar på en lucka vid omkörning), det händer inte vid fullgas-reap genom växlarna, tydligen för att då hinner inte turbon/avgashuset bli tillräckligt varmt(röra sig) i förhållande till wastegaten för att symptomet skall uppstå.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 05 maj 2014, 08:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Skulle kunna vara att wastegaten inte arbetar som den ska när det blir lite temp. på skiten. Men det är bara på 4an jag har märkt av det, 3an inga problem. 5an har jag inte vågat trycka så hårt. Jag är farträdd :lol:
Aja, det får rulla på tills det rasar.

Har fått bytt frambromsar nu och äntligen fått på sommardäcken igen. Nu ser bilen skaplig ut faktiskt, det höjde motivationen lite iaf.
Men inget gott som har något ont med sig, bakre klossarna var hårt slitna. Med lite tur håller de till nästa år, men det är ett jobb jag verkligen inte ser fram emot. Bakbromsar är inte kul att börja fibbla med :P

Tillägg:
Har nu bestämt mig för att byta japsdämparen till slutburk mot en Apple Slimline 3". Hellre tyst i kupén än ett fräckt utblås.
Får mecka om bakaxelkröken med nya rör från biltema. Blir lite klippa och klistra. *suck*
Nån som har tips på hur man ska få till ett snyggt slutrör?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 05 maj 2014, 17:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 29 jun 2012, 21:21
Inlägg: 110
Ort: skåne 0418 omr
Da Bear skrev:
Passade på att lägga in ett steg 3 också under dagen. Och än en gång kände jag att det sög lite i magen, härligt!
Maxladd är 1,35bar just nu. Begränsad till 1,0 på tvåan.

En sak som stör mig, är att tryckvakten går in när jag stämplar på fyran. 1,54bar gillar den inte ;)
MV som inte hänger med eller beror det på sprickan i turbons avgashus?
Slår huvudet i ratten och det kommer en rejäl avgasknall...coolt! Inte lika coolt dock om man ska hänga av en dyr BMW eller Audi. :evil:


Jag är inte direkt någon 9K expert -
men med den set up du beskriver som B-böj etc etc så vet jag från OG 900 att GLT gärna vill ändra sig

Är du helt 100 på att GLT i din bil är korrekt :?:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 05 maj 2014, 19:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Har inte kollat GLT efter byte till 3" downpipe, men fenomenet fanns även före byte och då stämde GLT.

Har hunnit ändra mig igen ang. avgassystemet. :roll: Det får bli ett Simons 2.5" igen :oops:
Denna gången skall det målas med värmefärg så kanske det håller ett år extra.
Orkar inte hålla på att kapa och svetsa en massa rör samt laborera med ljuddämpare. Risken är att det kostar mer än det smakar.

Så 3" systemet är till salu om någon är intresserad. Kan dock inte säljas fören jag har köpt och monterat ett ersättningssystem.

Flänsen mot främre röret är avkapat (har sparat den dock) för att passa min bil, men det är ju det minsta bekymret. Svetsa dit den igen eller tryck dit en stegmuff (enklast) istället.
Tänk på att det låter väldigt högt och alla glor på dig när du puttrar förbi på tomgång :D När du gasar på slutar de att glo och sätter händerna för öronen istället :lol:

Resons i kupen blir det runt 2000 varv samt när man gasar på ordentligt. Låter dock helt okej om man kör lugnt på landsväg och motorväg - ett dovt muller hörs men man kan samtala med folk i baksätet. Jag har ju fyllt det med lite sot efter några mil så det hjälper till att dämpa lite oljud :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 28 jul 2014, 23:42 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 aug 2010, 20:52
Inlägg: 110
Da Bear skrev:
Har inte kollat GLT efter byte till 3" downpipe, men fenomenet fanns även före byte och då stämde GLT.

Har hunnit ändra mig igen ang. avgassystemet. :roll: Det får bli ett Simons 2.5" igen :oops:
Denna gången skall det målas med värmefärg så kanske det håller ett år extra.
Orkar inte hålla på att kapa och svetsa en massa rör samt laborera med ljuddämpare. Risken är att det kostar mer än det smakar.

Så 3" systemet är till salu om någon är intresserad. Kan dock inte säljas fören jag har köpt och monterat ett ersättningssystem.

Flänsen mot främre röret är avkapat (har sparat den dock) för att passa min bil, men det är ju det minsta bekymret. Svetsa dit den igen eller tryck dit en stegmuff (enklast) istället.
Tänk på att det låter väldigt högt och alla glor på dig när du puttrar förbi på tomgång :D När du gasar på slutar de att glo och sätter händerna för öronen istället :lol:

Resons i kupen blir det runt 2000 varv samt när man gasar på ordentligt. Låter dock helt okej om man kör lugnt på landsväg och motorväg - ett dovt muller hörs men man kan samtala med folk i baksätet. Jag har ju fyllt det med lite sot efter några mil så det hjälper till att dämpa lite oljud :P


Hej !

Jag är intresserad att köpa ditt system om det är KL 3" rostfri "race" system med 4 tum dieselböj slutdämpare ....vsa om den är kvar ;)

hör av dig ...

Mvh/C

_________________
I garaget idag ...

9000 cse 2.3T -93
9000 cse 2,3T -94 / Aero
9000 cse 2,3T -94 / Aero
9000 cse 2,3T -95 / Aero
9000 cse 2,3T -96 / Aero


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 06 jan 2015, 23:05 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 28 okt 2009, 20:09
Inlägg: 640
Ort: Skövde
Är allmänt känt att TD04 aggregaten får lite tuppjuck vid montering av 3tum downpipe. Detta avhjälps med att porta wastegate porten. =)

Kan vara så med ditt aggregat. =) Sen så kan du kika så att du har rätt förspänning på wg armen. Skall vara 3mm. =) Då skall du få rätt glt.

_________________
Mina bilar på garaget.org
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 05 maj 2015, 20:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Ganska exakt ett år sedan jag skrev sist i den här tråden. :lol:
Saaben är kvar och går fortfarande som ett spjut :D

Har äntligen skaffat Aero kjolar som jag som bäst håller på att skrapa av all färg ifrån. Svart ska det vara så det inte sticker ut för mycket :P
Har också fått tag i en Bridge vinge som ska limmas fast när utetempen blir lite stabilare. Även denna ska slipas ned till den svarta plastfärgen, dock blir det klarlack på så den ska förhoppningsvis inte bli solblekt.

I övrigt så är det förberedelser inför bes. som gäller. Ny vindruta ska på plats i slutet på veckan och nya bromsklossar bak. Ventilkåpspackningen ska bytas och sen en motortvätt på det.
Jag hoppas att det ska räcka och att jag även i år får ett blankt papper :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 05 maj 2015, 20:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 apr 2014, 17:24
Inlägg: 62
Kul å höra att bilen och tråden lever, har du fått ordning på laddproblemet vid fullstämplingar än?

Mvh Viktor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 05 maj 2015, 20:55 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 10 jan 2010, 08:19
Inlägg: 20
Njae...ska jag vara ärlig så har jag inte brytt mig om att forska något djupare på problemet då det är ganska sporadiskt det händer. Senaste gångerna så har det faktiskt varit i 3ans växel vid brutala omkörningar. Dessutom tycker bilen om att lämna ifrån sig ett stort grått rökmoln i samma veva, luktar gott för de som hamnar bakom :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010