Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 22 jan 2019, 09:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 20 jul 2014, 22:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

En projekttråd, min första!

Efter att ha införskaffat mig en 9000 Aero för två veckor sedan är jag tillbaka i träsket igen. Som det känns just nu kommer den här att få stanna ett tag, därför gör jag också denna tråd, men också för att få mer motivation att få den till de skick jag vill med min studentekonomi.

Det finns skavanker på den och en hel del att pyssla med helt klart och den har gått en bit (34k), men känns ändå värd att rå om lite grann tycker jag då den är relativt "fin" och går som en klocka.

Vad är då tanken med denna? Bra fråga, i nuläget bara vårda och hålla den fin, så rosten ska fixas så snabbt som möjligt. Hade varit skojj med steg 1-2 också men det får bli i framtiden då jag är mycket för orginal och att ekonomin inte tillåter i nuläget.. Sänkning och andra hjul kommer också att prioriteras innan.

Bjuder på ett par bilder, ska försöka vara ganska generös med bilder när jag updaterar då det är något jag själv uppskattar i trådar..

Bild

Jag måste erkänna att jag är väldigt svag för takluckor..
Bild

Bild

Förhoppningsvis går detta att rädda..
Bild

Senast redigerad av flottnacke lör 30 jul 2016, 14:26, redigerad totalt 9 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 Aero -93
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 08:43 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Kul projekt och snygg färg på Aeron är nog inte så vanligt förekommande. Strunt i sänkning, Aeron är lagom låg från början.
Om du ska köra billigt så är det värt att etanol konvertera den, får steg 1 på köpet.
Du kanske kan leta efter orginalratt. Plastskärmar är kanske enklast att ordna, annars har jag en fin högerskärm från min 96a.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: mån 21 jul 2014, 19:11 
Administrator
Administrator

Gött med projekttråd :)

Bakskärmen går att rädda, det finns ekonomi skärmplåtar att köpa på Mekonomen: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... /skarmkant

Så gjorde jag när min bakskärm renoverade hos en plåtslagare förra våren, då såg det så här eländigt ut;
Bild
Bild

Men blev så här fint;
Bild
Bild

Även min innerskärm var rostangripen, så plåtfirman tog en till ytterskärm och använde för att svetsa upp insidan, då det inte finns några ekonomiplåtar för innerskärmarna. Så det var en hel del jobb, priset landade på ca. 7000kr inkl. innerskärmar, men då var skärmkanterna något billigare (Mekonomen måste höjt priset), samt att jag fick tag på en oanvänt begagand väldigt billigt.

Timpa, ratten är väl en Saab original tillbehörsratt? Riktigt ovanlig och fräck tycker jag :)

InläggPostat: tis 22 jul 2014, 07:20 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Klubbdirektör skrev:
Timpa, ratten är väl en Saab original tillbehörsratt? Riktigt ovanlig och fräck tycker jag :)

Åh fan, då är ju hela bilen unik. :lol:

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tis 22 jul 2014, 16:19 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Direktören, med att "rädda" menade jag att göra en provisorisk slipa-måla-spacka-lacka-lösning ;) Kosta på ny bakskärm kan jag ta ställning till när jag löst "rasselproblemet"..tyckte det var ett helt okej pris du fick faktiskt!

Timpa, ratten störde jag mig också på första gången jag såg den, men kan säga att efter att ha kört bilen så kommer jag inte att plocka bort den, störtskön! Eftersom att jag har all inredning svart så tycker jag att den passar ganska bra in där också.. Kanske kan nån här berätta lite mer om vad det är för ratt?
Bild

Ett litet inköp blev det igår, sänkning bak?
Bild

Nix, det blev en reserv/"bra att ha"-aerolåda. :)
Bild

InläggPostat: sön 27 jul 2014, 21:41 
Administrator
Administrator

Hittade din ratt i en broschyr från 1991 :)

Bild

InläggPostat: mån 28 jul 2014, 22:26 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det där är en Nardi träratt! Folk brukar gilla dom i og900 och äldre 9000. Tror aldrig att jag sett en sån i en 9000 CS tidigare faktiskt :)
Den andra ratten uppe till vänster på bild är en Talladega-ratt och en sån har jag liggandes som jag ska försöka renovera! :roll:
Kul projekt annars, den ser ju fin ut om man bortser från framskärmen. Bakskärmen är ju inte lika rolig att byta tyvärr, har samma på min!

InläggPostat: tis 29 jul 2014, 21:34 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för inläggen! Har också forskat lite själv gällande ratten och visst är det en Nardi ratt, kul att den fanns med i broschyren Direktörn! Har även kommit över ett par nya lyktor fram på båda sidor till bra pris (tack brorsan), det gör rätt mycket utseendemässigt faktiskt.

Sen har jag klätt av bakskärmarna lite, är ju nästan så man har en klump i magen innan man tagit bort skärmbreddaren, men var inte så farligt som jag fantiserade om att det kunde vara.. Det mesta är nu bortslipat och rostskyddsfärg ligger på, ska spacklas och lackas förhoppningsvis senare i veckan.

Högersidan hade jag tänkt ska hålla hela nästa sommmar, då den klarat sig betydligt bättre än den vänstra.
Bild

Hade börjat komma ytrost såg det ut som på hundbenen med, så fick bort allting med "negerkrullet" och dremeln, då dom är ganska tacksamma att spraylacka själv så passade jag på att ändå slipa ner dom..

Har räknat med att jag kommer få kosta på plåtjobb och riktig lackering så småningom, men som student så vill jag att den kostnaden kommer så sent som möjligt, därav anledning till att jag ville slipa ner den rost som fanns nu med förhoppning om att det drar ut på tiden lite och inte äter upp hela bakpartiet.. :)

Återkommer med resultat framöver..

Har pratat med en kille på förumet här i Dalarna som ska hjälpa mig att ta bort balansaxelkedjan nästa vecka, då försvinner förhoppningsvis de lilla rasselljud som finns när motorn är varm. Har även eventuekllt en bättre/rostfri huv på g, då min har 2 små bulor (som dörruppslag) på sig och att lite rost börjar komma längst fram på ett ställe.. 8)

Senast redigerad av flottnacke lör 30 jul 2016, 14:22, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 30 jul 2014, 20:02 
Administrator
Administrator

Den rosten var inte så farlig nä, ser ut som den enbart härstammar från listens hål och inte inifrån vilket är riktigt skönt! :)
En polering nu bara och en uppsättning Super Aero så blir det kanon 8)

InläggPostat: ons 10 dec 2014, 14:06 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tänkte att jag måste avlägga rapport om hur läget ligger till med Aeron, den är nu parkerad inför vintern! Det blev inte så mycket mer pillande med den nu på hösten då studierna tog upp den mesta tiden tyvärr. Inhandlade mig en "bruksbil", en 9000 2.0t -97a automat med endast 16k mil på mätaren som direkt fick donera sin imolaröda huv som var i kanonskick till Aeron, som hade fått nån "blemma" under sina 30 000mil på vägarna.. :) Blev lite inköp iaf, kom över en hyffsat fin och billig uppsättning ACE Monaco 18" med kanonfina sulor som åker på i vår på någon av kärrorna.

Fick även tag i ett fint armsstöd i skinn här på forumet förra veckan, som läggs på hyllan för framtida montering!
Bild
(Lånar bilden från Klubbdirektörens annons)

Kan lyfta en fråga om det är någon som har bra koll på vilken orginalstereo det satt i de första Aeromodellerna (-93)?
Jag har två uppsättningar just nu som är halvkompletta, ska ordna bilder på det när jag får möjlighet. Men den ena av dem vet jag sitter i de senaste 9000 modellerna och jag tror att den är lite för modern då den kom 95-96 någongång?

Senast redigerad av flottnacke lör 30 jul 2016, 14:23, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: ons 10 dec 2014, 21:29 
Administrator
Administrator

Härligt, du har ett fint recept på gång! Därför bör du ta den till Saab Festivalen nästa sommar, 5-7 juni :)
Lägg upp bilder på stereoprylarna när du får tid så kan jag se vad som står i den litteratur jag har.

InläggPostat: fre 26 dec 2014, 22:33 
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Mycket snygg Aero med helt rätt spec och den eftertraktade takluckan! Du ser ut att ha helt rätt planer också för att ta hand om och förädla den!

Den stereon du SKA ha har lite plattare knappar än den nya där knappsatserna sticker ut och är rundare. Den nyare som är FEL stero på din har ju även borttagbar knappsats som något form av stöldskydd :)

InläggPostat: tor 01 jan 2015, 17:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för svaren grabbar! Här är bilder på stereorna jag har (bilderna är tagna från google.com). Men då är det den gamla utan löstagbar knappsats som satt i Aeron från början? Jag har ej fått tag i det främre steget som är på bilden, men som jag lyckat läsa mig till så satt det även monterat original med slutsteg under pass-stolen till denna anläggning också, stämmer det?

Bild

Bild

Senast redigerad av flottnacke lör 30 jul 2016, 14:23, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 01 jan 2015, 20:17 
Administrator
Administrator

Kollade igenom mina Audio System papper. Här blev det tydligt och bra. Till CS så är det främre steget placerat under stolen, det är till CD fram till och med -92 (CC fram till och med -91) som man hittar de främre steget, monterat i instrumentpanelen.

Bild
Bild

Vet att du och jag pratat om detta innan, men då kopplade jag aldrig att det verkar vara så här det ligger till.. Om det nu inte finns några undantag - man vet ju aldrig i Saabs värld ;)
Jag har ett främre steg för placering under stolen om du vill köpa, vet ej om det fungerar men du kan få testa det först :)

InläggPostat: tor 01 jan 2015, 20:27 
Administrator
Administrator

..Slänger upp lite fler när jag ändå är igång, hoppas det är lugnt :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: fre 02 jan 2015, 14:49 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Fin bil som är värd att bevara i orginalskick börjar snart bli lika ovanlig som en CC Aero med all attribut som fanns! T,ex TCS, original sportljuddämpare osv.

Audiosystemet till CS bilarna fanns bara med slutsteg under högerstolen som Klubbdirektören skriver, men har även för mig att det gick att göra en specialorder för att få det stora audiosystemet med basförstärkare bak till CC och CD bilarna modellår 93!

InläggPostat: lör 03 jan 2015, 07:49 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det äldre systemet som finns på bild ovan ska ha två slutsteg. Det främre är det som finns på bilden men för att fungera krävs även det bakre.
Bakre steget finns i minst 2 versioner.
CC hade steget monterat i baslådan medan CD hade steget monterat separat i bakskärmen vilket även framgår av VHB som är postad här.

Har man inte dessa båda steg är alternativet att använda det enklare 4-kanalsteget som sitter under passagerarstolen.
Det äldre systemet kan tydligen även användas tillsammans med ett modernt 4-kanalsteg om man löser problemet med kablage (har dock inte provat själv).

Till det nyare systemet finns CD att fynda hos Saabparts nu ;)

InläggPostat: tis 13 jan 2015, 08:32 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag har två framskärmar i glasfiber, dom är nylackade för ett år sen i imolaröd. Skall själv sätta på plåtskärmar till våren, har lyckats få tag i rostfria.

InläggPostat: tis 13 jan 2015, 10:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det är min stereo som du har bild på, köpte den av en kompis som sålde sin talladega. Skall ha den i min förserie bil. [WHITE SMILING FACE]

InläggPostat: sön 18 jan 2015, 13:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Kul med mycket feedback i tråden tycker jag, även fast jag själv är den som är sämst att svara!
Tack vare er så har jag nu fått en solklar bild på hur ljudet ska se ut i kärran! :)

Skriver ett PM till dig JLS ang. framskärmarna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme