Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2019, 10:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 19 jan 2015, 10:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag lyckades att radera ditt pm [DISAPPOINTED FACE], jag gillar oxå takluckan. Har det även på mina två 9k, skall lägga en tråd på båda. Skicka ett nytt pm

InläggPostat: mån 09 feb 2015, 18:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Sådär, blir väl en uppdatering till då där jag har fått tag på lite godis :)
Har fått tag på två stycken framskärmar nu. Den vänstra var fin, men den högra behöver lite finputsning innan lack då det har börjat rosta lite grann på insidan, knappt nått som syns på utsidan. Så jag kommer fortsätta leta efter högerskärm till våren, men hittar jag inget annat så blir det att fixa till den här och skicka dem båda på lack!

Bild

Bild

Bild

Har fått tag i dubbla uppsättningar oranga blinkers också nu, har bara bild på det ena paret som är i lite sämre skick. AC-enhet "som ska fungera felfritt" har också bärgats hem tillsammans med en reservdelknappsats till elhissarna (inkl takluckeknapp). Nån som kan svara på om den här lite nyare "lyftarenheten" ens passar i min kärra där det sitter en sats med dom gamla "tryck" knapparna??

Bild

Bild

Tygmattor har också inhandlats i hyffsat skick för att vara begagnade, tack SaabAero för affären!

Bild

Aja, det var allt för denna gång, börjar bli fullt i förrådet och tomt i plånboken snart!
Mvh Viktor

InläggPostat: mån 09 feb 2015, 19:59 
Administrator
Administrator

Kul att det rör på sig! ..speciellt idag som det var sol och 8plusgrader, iaf i Göteborg :P

Angående elhissknappsatsen så har jag fattat det som att det går att byta alla knappsatser mellan olika bilar så länge de är efter 1990, då den stora singelkontakten kom 1990, så ja det ska vara lugnt för dig som jag fattat det :)

Skärmen som hade lite rost ser räddningsbar ut, slipa ner ordentligt, kör lite rostätare och sen på med tjock rostskyddsolja/massa

InläggPostat: mån 09 feb 2015, 20:15 
Två stjärnor
Två stjärnor

flottnacke skrev:
Nån som kan svara på om den här lite nyare "lyftarenheten" ens passar i min kärra där det sitter en sats med dom gamla "tryck" knapparna??

Bild

De passar om du flyttar om stiftparen 1-2 resp 13-14, annars går knapparna för bakre rutorna åt fel håll. Du behöver ett verktyg för att stifta om dem dock, jag använde det här verktyget (CE-91 "Cable extractor tool for plugs with two release channels 2,8mm and 5,8mm"): http://www.ebay.com.au/itm/BGS-Tools-Ca ... 0927943086 som även ingår i Biltemas sats: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tId=191519

Stiften sitter med med dubbla låstungor och kontakten har inte så lång sladd, provade först med skruvmejslar men det resulterade bara i att det blev svårare att plocka ut den med verktyget sedan...

Edit:
Passa på och byta lampa i knappsatsen när du ändå håller på: http://shop.speedparts.se/sv/prod/unive ... 69373.html

Det går att stoppa in LED av den typen som sitter i äldre 9000 instumentkluster också, men det behöver bändas lite på stiften då, och den blir svår att få ut sedan.

InläggPostat: tis 10 feb 2015, 13:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för guiden Långmilare, kul att ha något att pilla med nu när kärran står 20mil bort :)

InläggPostat: ons 14 okt 2015, 08:38 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tycker det är dags att jag updaterar min logg om min Saab "fleratusen" nu. Har inte hänt så mycket tyvärr förutom en samling delar som har hamnat på hyllan så länge. Har kört bilen en sväng nu i höstas, pumpat däck osv. inför vinterförvaringen. Planen inför 2016 är att den ska tas ut i Maj-Juni. Då ska det monteras delar och fixas det som fixas ska.

Har lite funderingar på hur jag ska göra med inredningen, trä eller inte trä. Som jag känner nu så blir det inget trä förutom växelspaksknopp och Nardikringlan som redan sitter i. Detta pga. jag tycker att trä återspeglar lyx och stil, vilket inte passar in i den sportigaste modellen av 9000. Men jag har ändrat mig förr så man vet aldrig.

Några bildbevis på att bilen fortfarande exixterar:

Bild
Böt olja osv. efter förvaringen förra vintern, trots sina dryga 30k mil så är den fin under.

Bild
Nya framskärmar är inhandlade som har legat i förrådet ettt tag nu och tar en j*vla plats.

Bild
Fått tag i en reservstereo till bilen, dock så saknar jag fortfarande steget under passargerarstolen. Har ett nyare (95-98) att byta med om nån är intresserad.

Bild
Ett av de roligaste fynden är att jag hittade annonsbilden från när jag köpten bilen!

InläggPostat: lör 17 okt 2015, 22:32 
Administrator
Administrator

Alltid lika kul att samla på sig delar :)
Håller med om att en Aero funkar minst lika bra utan trä, om inte bättre - som du säger. Nardi-ratten gör sig bra som enda trä-inslaget :)

InläggPostat: mån 02 nov 2015, 17:22 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tänkte att jag postar lite vad som händer då jag tycker att det är dålig fart här på forumet för tillfället, iaf under kategorin projekt. :D

Fyller på med ytterligare prylar till förrådet, har fyndat på Speedparts utförsäljning.

Sprillans NY original styrväxel (den som sitter på är inte dålig men kunde inte låta bli att klicka hem en).
Bild

NYA stänklappar fram:
Bild

NY original Saab Hella reflexramp, sjukt vilken glans det är när det är nytt:
Bild

Sen har jag kommit över en nyrenoverad original td04-15G som ligger i förrådet nu, kommer passa som handen i handsken tillsammans med mitt nyrenoverade block jag har ståendes. Bilder kommer.

Jag håller på att sätta ihop en liten plan för vad ja ska göra i vår, och hur jag vill sätta mitt stuk på Aeron. Sammanfattningsvis kan jag säga att den - ska vara original med lite nyare uppgraderingar med en rejäl känsla av 90-tal.

InläggPostat: tor 14 jan 2016, 17:32 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Fortsätter på samma tema då, delar!

Fyndade en uppsättning sportbromsar från EBC fram som damp ner i lådan idag:
Bild
Bild

Städade eller omorganiserade lite i förrådet och då hittade jag detta relä, helt nytt som jag inte visste att jag hade! Kul iaf :)
Bild

Annars har det väl inte hänt så mycket, har bytt bruksbil. Det blev en rostig 9000 från -96 som är nybesiktigad till våren 2017 och välservad, fick den till bra pris och tänkte att den kommer att fungera perfekt under vintern!

Senast redigerad av flottnacke lör 30 jul 2016, 14:25, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 14 jan 2016, 22:11 
Administrator
Administrator

Har du sålt A50:n, för visst hade du en sån som vinterbil tidigare?

De fälgarna funkar bra, lite turbininspirerande och lagom rundade för 9000-karossen.

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 18:11 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Har du sålt A50:n, för visst hade du en sån som vinterbil tidigare?

De fälgarna funkar bra, lite turbininspirerande och lagom rundade för 9000-karossen.

Yes, A50 såld till min ena yngre bror som var i behov av en bra bil!
Hjulen måste renoveras så ska klura lite på vilken kulör de ska bli eller om det rent av blir original.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme