Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 16 aug 2018, 01:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: fre 02 jan 2015, 16:24 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Har ju hoppat över en årsmodell mellan 96 och 98 så nu har jag fyllt igen luckan med en -97a.
2,3t A50 med Aero inredning och diverse träbitar, måste ju konkurrera med Klubbdirektören :lol:
Bild

Den är utrustad med Automat så man måste vänja sig av med att rycka och slita i växelspaken,
får se hur det går. Är genast lite sugen på att fixa rattstyrning och regnsensor.
Men med regnsensor har jag ett bekymmer hur man kommer förbi passagerar krockkudden så
att man kommer åt reläcentralen och vindrutetorkarrelät ?
Men det finns lite småfix att ordna på den innan, har redan lött om centrallåsreläna.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: fre 02 jan 2015, 19:55 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2470
Nice bil! Ser ut som en fin pilotinredning också. Kan tipsa om riktigtbra lädervårdsprodukter: http://www.furnitureclinic.co.uk/index.php Jag kör med deras infärgning och läderförstärkning på mina förslitningskador, som är likt de på din förarstol. Blir riktigt bra resultat i kombination med rengöring och infettning.

Några bilder på utsidan? :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: tis 13 jan 2015, 19:44 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Liten bild på utsidan efter upptining i garage.
Bild
Sedan har det blivit en temporär renovering av magnetventilen så man får lite krut i motorn :P
http://photo.platonoff.com/Auto/20070416.Saab_Trionic5_BPC_Dissection/
Man särar på stålcylindrarna och klipper en ny plåtbit från en tom sprayburk (magnetisk) för att ersätta den spräckta brickan.
Men planen är att byta till T7 ventil i vår.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Senast redigerad av Timpa mån 06 jun 2016, 18:48, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: sön 18 jan 2015, 13:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 apr 2014, 17:24
Inlägg: 62
Shit vad skoj, köpte du den där som stod på en firma i Sthlm? Var själv intresserad av den, var den i lika fint skick som det såg ut på bilderna eller?
Nice utrustning och detaljer, automat är oslagbart tillsammans med mussestolarna!! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: mån 19 jan 2015, 16:03 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Stämmer bra slog till i mellandagarna. Den har sina skavanker så det finns att pyssla på den.
Nu står den avställd och väntar på våren.....

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: tis 03 feb 2015, 20:35 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Rattknappar-Arduino till JVC sterero.

Har byggt vidare på rattknappsstyrningen till att styra en JVC stereo.
Det blev en blandning mellan Alpine mjukvaran och JVC mjukvara jag hittat på nätet.
https://www.avforums.com/threads/jvc-stalk-adapter-diy.248455
http://saab9000vector.blogspot.se/2012/05/rattknappar-till-en-alpine-stereo.html
Länk till mjukvaran
http://saab9000vector.blogspot.se/2015/02/rattknappar-arduino-till-jvc-sterero.html

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 08:13 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Har blivit lite pyssel med ARCen.:
Kromlist på dörrsidan:
Bild
T7 magnetventilen + ECU modifiering är fixad.
Bild
Sedan har jag ordnat så att man får in Surfplattan i den (utan att såga i träpanelen :D ).
Tog den andra docknings enheten jag hade och monterade den i en stereohållare så man kan skjuta in den när den inte
används (detaljerna är inte riktigt klara än). Här hade en 10" platta med kontakten på långsidan fungerat perfekt.
(Får försöka övertala sonen att köpa ny platta så kan jag ärva hans 10".)
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 20:41 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2470
Ingen dum idé det där med att skona träpanelen vid montage av surfplattan :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 17:13 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Nu kom sågen fram (ni får blund ni som inte tål bilderna). AQS sensorn blev också monterad.
Bild
Sedan har det blivit Aero fälgar.
Bild
Regnsensor har jag kopplat in på nytt sätt där jag ersätter hela relät med denna hemmagjorta kontakt.
Bild
2 Reläer Hög och Lågfart och en kabel till spakstället för styrning av Högfartläget från Regnsensorn.
Bild
Schemat för den nya inkopplingen och reläkontakten.
BildBild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: sön 20 maj 2018, 09:00 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Utbyte av passagerarkrockkudde till handskfack.
Har alltid stört mig på passagerarkrockkudden och avsaknaden av handskfack.
Så nu flev det ett utbyte. Monterade fem 10 ohms motstånd parallellt för att ersätta krockkudden.
(mätte upp 2,1 ohm). Två buntband för fixering och 2 kabelskor 1,5 mm till kontakten.
Bild
Sedan bar det iväg till skroten för att borra bort fästen.
Bild
Montage av fästena :
BildBild
Och med lite trixande (gäller att få kabelstammen på plats) fick man handskfacket på plats.
Det jag saknar nu är sparkskyddet under det som fanns på skroten var lite väl mosad.
Bild
Passade på att fräsha upp en av strålkastarna som blivit mossig.
Övre och undre reflektor delen fick lite silverfärg (borde varit värmetålig färg men, men).
Har beställt 2 nya för att kunna byta framöver.
Bild

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Senast redigerad av Timpa mån 21 maj 2018, 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 01:52 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
Du riskerar problem med besiktningen. Det som jag tror är det riktiga sättet (som jag planerar att använda på mitt reservchassi) är att först göra en, via Orio korrekt registrerad, urkoppling, sedan ta bort den (första steget är gjort, materialet för steg två har jag liggande). Har dock inte fått bekräftat att det formellt är Ok än.

Här är från en besiktningstekniker på flashback, det tyder på att du kan behöva/det kan räcka med etiketten 12797083 eftersom din bil sannolkt har passagerarairbag markerat hos bilregistret: https://www.flashback.org/sp52763244

Eller så går man in till bilprovningen och frågar.

Angående motståndet, alla vänsterstyrda 9000 -94 (endast denna årsmodell) som saknar passagerarairbag har ett sådant monterat i bakändan av handsfacket. Med rätt kontaktdon.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 11:20 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
Det är via en auktoriserad Saab verkstad som du tänkt koppla ur den ?
Och dom lär då klistra på etiketten med urkopplad passagerar airbag
men vad jag förstår så är motstånds kontakten slut så vad gör verkstan då ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 12:33 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 660
Ort: Stockholm
Min är redan urkopplad med nya Orio-delar via auktoriserad verkstad (Mats Riesel) med vederbörligt pappersarbete. Däremot har jag inte gjort steg två än.

Alla delar i kittet går att lokalisera, kittet heter 5010269 och hos Orio kan man lista en innehållsförteckning på vad den innehåller: https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901

Det som behövs från kittet är:
Motstånd 4430153 (vilket är exakt det som sitter bakpå handsfacket i det flesta -94)
Skylt 12797081 (text som ska klistras på airbagenheten bakom panelen som säger att bara auktoriserad personal får koppla in - bör duga att skriva ut en på laserskrivare)
Skylt 12797083 (urkopplingstext på svenska, 12797082 är samma på engelska, man behöver en av dem) - denna fanns i lager i stora kvantiteter
Spännband 11900513 (vilket är ett standard svart nylon-buntband som sitter lite varstans i elsystemet)
"Bälgar, Drivaxel" 4509576 (vilket i verkligheten är en grå skumplastskiva c:a 10x5x1 cm som läggs mellan kablage och kontaktdon när man spänner fast kontakten med spännbandet)

Som synes är motståndet 4430153 och skylten 12797083 de enda sakerna som det inte är direkt trivialt att substituera, och allt utom skumplastskivan finnas i lager hos Orio enligt esaabparts.

Samt instruktionen "SI 850-1737" (eller snarare vad den ersatts av - jag tror inte detta är det aktuella numret längre, men eftersom blanketterna bara är giltiga om de skickas in av en auktoriserad verkstad som ändå har tillgång till den senaste så spelar det ingen roll) vilken är en monterings/demonteringsanvisning som innehåller blanketten som ska skrivas på, stämplas och skickas till Orio samt Transportstyrelsen. Enligt instruktionen ska denna urkopplingen noteras i instruktionsboken.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9000 Arc
InläggPostat: tor 24 maj 2018, 17:01 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 902
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/153405-Byta-passagerar-airbag-till-handskfack-p%C3%A5-9000
Har kollat med Bilprovningen och man får aldrig plocka bort en kudde inte ens för att minska risken för räddningspersonal
och tar man bort barnstolen måste man koppla in kudden igen. Så det blir väl en inkoppling innan besiktningen, det får ju inte vara enkelt......
Dragkroken har väl inte med helbilsgodkännandet att göra antagligen (tillbehör?).

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010