Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 17 aug 2019, 18:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 28 apr 2015, 21:11 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Hej!

Saab 9000 klubben måste vara rätt forum för att starta en projekttråd för min sedan ett år inhandlade 9000 CC. Jag har egentligen aldrig varit något stort fan av 9000 som entusiastbil och definitivt inte den gamla CC-modellen. Skulle det vara en 9000 så skulle det vara en CS Aero med den härliga inredningen. I annat fall var min inställning att 9000 var en trevlig och praktisk bruksbil med hög komfort och fina utrymmen. Med andra ord förstår ni att jag inte suttit och lusläst annonserna efter dylika vagnar. För lite mer än ett år sedan hörde en vän av sig och tipsade om en annons på en 9000 turbo från -91 som skulle stå närma mig för en ska vi säga överkomlig slant. Eftersom den gamla karossen ändå är ovanlig så väcktes min nyfikenhet och jag bestämde mig för att åka och titta på bilen.
Väl framme ser jag att den är en Talladegaröd (enligt mig rätt färg) och mängden rost är begränsad till hanterbara nivåer, inget behov att byta någon plåt. Det sitter även gråmetallic breda skärmkanter och för mig det eftertraktade tillvalet, taklucka. Stötfångarna är lackerade i bilens färg men frontläppen är svart. En kombination jag inte sett tidigare.
Bilen är helt klart värd en provtur anser jag och hoppar in, automatväxellåda och dessutom elstol med minne, man tackar! Kör ett varv kring kvarteret och bilen går på grundladd men i övrigt helt okej.
Jag slår till och får med ett par Aero eller Talladegakjolar till bilen, det kanske är samma jag är inte så påläst. Det är ändå ingenting som ska monteras på den.

När jag kommer hem börjar jag forska i vad det är för modell jag fått tag på efter att jag hittat mer roliga tillval. Det sitter nämligen amerikaljus både fram och bak. Lite efterforskning visar att bilen såldes ny 1991 i San Francisco. 1993 följde den med ägaren hem till Sverige igen. Efter en del letande hittar jag att det rör sig om en Turbo 16 Sport, alltså det som motsvarar det svenska alternativet Aero. Om jag förstått det rätt så är det kjolpaketet som skiljer samt att min inte har mockainlägg på sätena, istället har jag elsol med minne även på passagerarsidan. Det skulle suttit Aero 16" på den men de var sålda innan bilen berättade säljaren, otur för köparen av fälgarna att han inte också tog bilen. Jag fick nöja mig med Directionals 15".

Bilen såg väl inte så rolig ut, den senaste besiktningen gick den inte igenom pga. lysande airbag-lampa och sedan dess har den troligen inte fått se mycket kärlek. Smutsigt var det både på in och utsida. Putsa är kul så det tog inte lång tid förrän jag tog tag i en polering. Blev överraskad när polertrissorna inte blev rödfärgade. Bilen är klarlackad, något som SAAB officielt inte började med förrän 1996. Några skarvar har jag inte hittat så det är sannolikt fabriksgjort. Inte så dumt på en bil som skickades till Kalifornien.

Bilen är som sagt bra utrustad och har följande utrustning utöver standard:
- Amerikaljus
- Dimljus
- Kurvljus
- Automatlåda
- Läderklädsel Buffalo
- Elmanövrerade stolar med minne för förare och passagerare
- Elmanövrerad taklucka
- Elhissar
- Elmanövrerade backspeglar
- ACC
- Farthållare
- Extra mugghållare
- SRS
- Fjärrlås
- Larm med tilt och glaskross
- Clarion made for SAAB komponentstereo
- Radio med bandare
- Separat equalizer

Bild
Ett något slitet intryck, bilden tagen direkt efter inköp. Den uppmärksamme ser att det även satt dioder i dimljusen, osnyggt och dåligt ljusflöde.

Bild
Ett något slitet intryck, bilden tagen direkt efter inköp. I behov an en ordentlig tvätt!

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 29 apr 2015, 18:03 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 mar 2003, 13:50
Inlägg: 1497
Ort: Norrhult
Ska bli kul att följa!

Klarlack på en -91'a har jag aldrig hört talas om. Kaliforniens sol + röd solidlack är ju ingen bra kombo så det var kanske klarlack på dessa bilar?

_________________
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 06:01 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Jag har inte heller sett det på en så tidig bil tidigare. Jag hade en kollega tidigare som jobbade på saabs måleri. Han tittade på bilen och misstänkte att klarlacken var lagd på SAAB, han berättade även att det var -96 som man började med klarlack officiellt men att det förekom att man körde karosser två varv i processen långt tidigare än så.

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 20:26 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
Välkommen, du har kommit helt rätt :D

Trevlig bil med riktigt schysst utrustningslista! Kul med originalstereon kvar.
Stämmer säkert att det kan vara klarlack från fabrik när den går på export till ett så pass soligt land.

Vad har du för planer för bilen? ..måste säga att det är helt rätt att inte montera dit Talladega eller Aero kjolarna :wink:

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 30 apr 2015, 21:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Tack så mycket!

Jag använder den som sommarbruksbil och återställer den steg för steg till original. Planen är att ha den original och fräscha upp den till bra bruksskick. Det finns lite bulor på passagerarsidan som behöver tryckas ut och lite lackjobb som skulle lyfta skicket väsentligt. Jag skulle inte tacka nej till en original rödbox till den men antar att de är ovanliga då 2.3T endast fanns med Bosch -91?

Kommer berätta om när vi åkte på semester med den förra året till Nice. Denna sommaren kommer den gå till Athen. Den får rulla en del men det är trots allt det den byggdes för. Det är väldigt bekväma bilar att åka långt med och plats finns det gott om.

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07 maj 2015, 21:22 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Nöten med tänd SRS-lampa var inte så lätt att knäcka. Det var inte många verkstäder i närheten som hade tillgång till verktyget för att koppla in sig på SRS-systemet. -91 var första året man kunde välja till airbag och då har man ett separat uttag bakom facket framför växelföraren. Efter det gick man över till kontakterna under förarstolen. Smålandsmotor i Oskarshamn kunde koppla upp sig och släcka den. Det hade suttit en sportratt i bilen tidigare så anledningen till tänd lampa var troligen rattbytet.

Bilen gick inte direkt som en fulltryckare när jag köpte den. Jag fick hushålla med knappt grundladdtryck, inte speciellt spännande med andra ord. Mätte upp magnetventilen och såg att den gjort sitt. På vägen ner till Skåne tog jag ett stopp utanför Ronneby där jag fick tag på en ny magnetventil. Ventilen monterad men inte gick bilen bättre för det, grova misständningar som följd när laddtrycket försökte bygga upp. Dålig tändkassett resonerade jag och mannen som sålde magnetventilen så vi testade med ny tändkassett, nja de hjälpte inte heller. Fick fortsätta ner till Skåne i lugnt tempo utan laddtryck. Väl nere bytte jag wastegatedosa och gick över vakuumslangar och samtliga anslutningar. En vakuumslang i insuget saknade packbox och var tätad med eltejp, gissa om den sköts ut när laddtrycket kom? Nya packboxar i samtliga anslutningar och rätt inställd wastegate gav rätt resultat. Nu gick bilen som Hin Håle själv efter adaption! Imponeras fortfarande ett år senare över hur pigg den är med automat.

När jag köpte bilen satt endast equalizern i mittkonsolen och stereon låg i baksätet. Trodde inte det skulle vara större problem än att koppla in DIN-kontakten och trycka in stereon i konsolen. Blev dessvärre förvånad när jag upptäckte att det inte var DIN-kontakt till stereon och det var definitivt inte rätt kassett att sätta in den i. Letade efter adaptrar utan resultat men av en slump hade en vän en NOS kassett liggandes till min stereo som jag kunde förvärva. Speciellt med den är att förstärkaren sitter i kassetten och inte i stereon och det är Clarions kontakter.

Bild
Luring till kontakt innan jag förstod att det fattades en kritisk detalj...

Bild
NOS kassett med inbyggd förstärkare till stereon

När allt var inkopplat blev jag positivt överraskad av ljudkvalitén och sen blir det inte sämre när man kan ställa in var frekvens samt har ett piktogram som visar equalizern i realtid, 90-tal så det skriker om det! Omräknat i dagens penningvärde fick man lägga upp 25 000;- för stereopaketet som i övrigt innehåller fyra högtalare och elantenn.

Bild
Fronthögtalare

Bild
Bakhögtalare

Jag har inte visat någon bild från insidan så här kommer en på passagerarstolen med minne. Fick jag på NOS mattor som fick byta ut universalmattorna som låg i vid köp. Väldigt bra skick på skinnet i inredningen, förarstolen är inte långt efter i skick vilket måste tyda på en väldigt hög kvalité jämfört emd dagens. Skinnet är tämligen tjockt när man jämför mot nya bilar.

Bild
Buffalo

Passar även på att visa en bild på hur mycket fräschare bilen blev efter lite putsande samt målande. Bredvid min 9-5 Linear Sport från -03 fabriksbyggd med -04ans Aeropaket. Självklart även den röd

Bild
En bit på vägen mot ett bättre skick. Nu är vi i juni 2014.

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08 maj 2015, 11:29 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 938
Du har ingen bild på stereo - equl. installerade ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08 maj 2015, 16:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Här kommer det bilder på hur det ser ut när man lyssnar på musik och den sista bilden visar själva inställningsläget för equalizern. Går knappast hand i hand med dagens trend att man ska ha så få knappar som möjligt. Dock är det lite häftigt. Ljussensor på båda enheterna som är sammankopplade.

Bild
Lyssningsläge

Bild
Inställningsläge


MVH

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08 maj 2015, 19:01 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 938
Ooooljuva 80-talet. Det är bara en discokula i taket som saknas :lol:
Förstår att det stereopaketet var dyrt att beställa och därför är ovanligt.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 10 maj 2015, 08:12 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Hehe ja en discokula i taket hade varit något. Får hålla tillgodo med taklucka tillsvidare tror jag.

Efter att bilen blev godkänd på bilprovningen och stereon fixad kändes det rätt att ta med bilen på en riktig långresa. Siktet inställt på Nice. Förra gången åkte jag ner i en SAAB 96 V4 men den har blivit allt mer obekväm sedan dess med busigare chassie. Dessutom är det inte fel att ha ACC när yttertemperaturen stiger upp mot 40*c.
Givetvis börjar kupéfläktens lager ge sig strax innan avfärd och fläktmotståndet bränner. Ingen tid för att byta fläkt men ett nytt fläktmotstånd kommer på plats kvällen innan avresan. Tydligen är det ett ovanligare motstånd på -91:orna än framåt. Det mesta verkar vara lättare att få tag på till CS-modellen.
Resan går genom Amsterdam, Bryssel, Nancy, Lyon, Nice, Monte Carlo, Milano, Venedig, München, Berlin och Sassnitz. Någonstans runt 600 mil avverkar vi.

Bild
På väg söderut genom Frankrike

I Monte Carlo blir vi stoppade av polisen när vi kommer in till centrum. Mitt i en Y-korsning får vi stå. Grundlig genomgång av bilen och våra papper. Nyfiken på hur länge vi tänker stanna och var vi bor vill de veta. Vi stannar en natt och åker ut följande eftermiddag. Givetvis blir vi stoppade igen...i samma korsning... Först kommer det två poliser som gör en grundlig intervju, undrar var vi jobbar, vad vi har för arbetsuppgifter, om vi bara är verksamma i Sverige och slutligen, "Trivs ni med era jobb?" Jag vet inte om det var en arbetsintervju eller ett förhör. När de två första har antecknat klart ringer de upp stationen och det kommer fram en ny polis som bränner av ett batteri med frågor medan en fjärde synar bilen i skarvarna. Efter ett tag får vi grönt ljus och får köra vidare, trevliga poliser som tipsar om bästa vägen att åka. Jag antar att de tyckte att bilen utmärkte sig något för övriga bilar i stan. För 24 år sedan hade den passat som handsken som den juppybil den ändå är.

Bild
Vi fortsätter mot Milano upp genom bergen som bilden är tagen från.

När vi åker från Milano ner mot Modena och Sant Agatha tätnar trafiken och vi får åka långsamt på autostradan. En hetsig Scirocco dyker upp i backspegeln. Så länge det inte är en R finns ingen anledning att känna sig orolig. När trafiken öppnar sig låser jag lådan i 3:an och trycker till. Tydligen gick inte gaspedalen lika djupt i Sciroccon för den blev allt mindre. När poängen är visad släpper jag av och han åker förbi. Gammal är äldst..

Egentligen går resan bra hela vägen bortsett från att kupéfläkten låter allt värre, när vi åker upp genom Tyskland låter det så illa så vi periodvis får glänta på takluckan och stänga av fläkten för att få ett självdrag och på så vis slippa höra på lagerljudet. Ett fartprov hinns med på autobahn och i 30*c värme och svagt uppförslut mäktar den med 230 km/h! Inte orimligt att den gör 10 km/h till med rätta förutsättningar. När man åker på autobahn skulle man gärna haft en femte växel på automaten. I övrigt riktigt bra vagn att åka fort på motorvägen med.

När jag är åter hemma igen känner jag att det är värt att lägga ner lite tid på bilen igen. Den vinner mer och mer poäng ju mer den används. Ursprungsplanen var att köpa den, fräscha upp den lite lätt och sälja den vidare för att göra en peng. Nu åker jag hellre med denna än 9-5an på sommaren...

Bild
Mitt innehav. Här byts det till V4a för lite sommarkörning.

Fortsatt uppfräschning efter semestern kommer i nästa inlägg.

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 10 maj 2015, 18:48 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 938
Härlig tripp.
Poliserna blev väl konfunderade på att en sån gammal bil klarat trippen ner till Medelhavet från Sverige.
Antar att Scirrocon blev ännu mer förvånad :lol:

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12 maj 2015, 19:37 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
Härlig resa som Timpa säger!
Bra presterat att komma upp i 230km/h. Känner ingen det där med att fästa sig mer och mer vid bilen, ska bli kul att se vad du hittar på härnäst med den.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 17 maj 2015, 22:05 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Prestandan kan man inte klaga på i dessa vagnar. Än kan man sätta skräck i GTi-vagnar av olika slag, 24 år senare. Åker bekvämare gör man dessutom och mer saker får jag med mig om behovet skulle finnas. Helt enkelt en GT, stor sportbil ;)

Eftersom även min bil var utrustad med hårbottenskittlande innertak var det dags för en renovering av innertaket. Taket hände både över baksätet och hade släppt från takluckan. Nåla upp det kändes inte som ett alternativ så det fick bli en runa in till Top n´Trim i Helsingborg för att köpa nytt tyg. Inget frånsteg från original så det blev ljust tyg, även om det hade varit tufft med mörkt tyg precis som A-stolparna är klädda från fabrik.

När jag ändå var nere i helsingborgstrakten passade jag på att åka in på en av pick and pay-skrotarna som finns. Det är inte fel att få öva på att demontera innertaket innan det är dags att plocka ner sitt eget. Det är trotts allt inte helt lätt att hitta ett nytt med taklucka till en CC. På skroten fanns en 9000 Griffin, dessvärre plockad på de annars lite lyxigare dörrsidorna och en det mesta annat lull lull. Innertaket blev bra att öva på i den bilen och efter att bistå som träningsobjekt passade jag på att slakta den på glastakluckan som satt i. Ett frånsteg från original men glastaklucka smäller lite högre än dito i metall. Dessutom skulle det underlätta renoveringen av innertaket då jag slapp dela på kassetten till originalluckan.

Först börjar vi med att riva ut innertaket och takluckan. Fanns visst ett par smält mattor bakom taket som ljudisolering.
Bild

Sedan våndas jag över valet jag måste göra, strikt original eller lyxa till det. Glas betyder mindre jobb med att klä luckan och dessutom kan man lätt byta tillbaks senare...
Bild

Glaslucka får det bli...
Bild

Hm, jag har inte ångrat mig än... Det blev ett jäkla lyft med fräscht tak och med ljusinsläpp. Den noggranne ser att C-stolparna är kvar. Något ska göras sommaren 2015 också ;)
Bild

Just de, det gjorde sig inte helt själv. Jag fick ju hjälp av mor och far med att klä om taket, lite pilligt men med sex händer gick det fint. Trevligt kvällspyssel ute i trädgården dessutom.
Bild

Nu är vi i vecka 31 2014

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 maj 2015, 20:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Med nytt innertak gled jag runt de sista veckorna av sommaren och lyckades parkera bredvid den här mossbeklädda varelsen vid mataffären. Jag tyckte det var lite kul eftersom jag uppfattar min egen bil som lite ruffig, jämte den här matt vinröda ser min dock riktigt trevlig ut. Lite synd på en CC men så länge den får min att glänsa lite extra i solen så misstycker jag inte ;) Man gör ju trotts allt bedömningen utefter hur omgivningen ser ut.

Bild

Bild

Nog om det, som ni ser på bilderna så rullar min bil på fel fälgar. Directionals satt aldrig på Turbo 16 Sport utan det ska vara Aero 16. Fanns inte så mycket ute på annons så jag fick hålla tillgodo med en uppsättning renoveringsobjekt som låt oss säga inte direkt förhöjde utseendet på bilen...

Bild
Ljuset må göra sitt till men här ser det ruffigt ut... rätt fälg är det i alla fall.

Kåporna är silvriga istället för gråmetallic som syns med mer än önskvärd tydlighet. Som tur är går det fortfarande att köpa nya kåpor i rätt kulör.

Bild

Här har vi en sensommarbild med rätt kåpor monterad. Dock behöver man inte vara långsynt för att se att klarlacken har släppt så det står härliga till på kanten. Osnyggt men nu börjar det i alla fall likna något.
Kul att nämna också är att när jag köpte bilen hade någon rackare kopplat bort positionsljusen, USA-ljusen, backljusen fram samt kurvljusen fram. Smidigt från SAABs sida att ha kontaktstycken som man kan dela på och kontaktera om och enkelt sätta tillbaks sladdarna som det var från fabrik. Lite kul med den här bilen är att det finns backljus i sidoposljusen, finns fram till -93? iofs men jag har även kurvljus. Det är något som jag aldrig tidigare sett på en SAAB från före 2000. När jag slår på blinkersen så tänds 21w upp och lyser upp korsningen eller svängen.

Fråga angående USA-ljus, stämmer det att det är helt legitimt att köra med det om bilen är importerad? Min bil är intagen från Kalifornien och skulle i så fall rulla igenom bilprovningen utan anmärkning. Sanning eller myt?

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 maj 2015, 19:12 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
Det nya innertaket ser kanonbra ut! Vart de svårt att få till tyget så att det blev slät, antar att du använde något spraylim, eller?
Jag skulle behöva renovera mitt innertak också.

Och även jag har plåttaklucka och skulle vilja byte till en glaslucka. Intressant att det blir smidigare att fixa taket om man tar bort luckan samt att som du säger man slipper klä om luckan.
Hur lätt/svårt var det att byta lucka, är det i princip bara en komplett kassett som sitter med några skruv så att man slipper röra motorer, skenor etc?

Sen håller jag med om att det är helt rätt med Aero 16" på den bilen, lämna in dem för en renovering och det blir kanon!

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 maj 2015, 21:12 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Tack! Det var inte så svårt men tror det är bra att tänka på att inte sträcka tyget när man limmar fast det. Jag använde ett sprutlim från 3M tror jag.

Det var enklare än jag trodde att klä själva taket. Tänk på att skrapa rent från allt gammalt skum som sitter kvar från det gamla tyget. Slipa gärna rent innan det nya tyget limmas på plats. Sen är det lite trixigt att få det på plats igen när det ska in i bilen. Plastkåporna som bältet löper i ska sitta under taket vilket betyder att taket ska tryckas upp förbi dem och det är ett trixande. Nu har jag iofs. en CC vilket betyder att jag har den stora bakluckan att ta in och ut taket ifrån, på en CD blir det betydligt bökigare. När jag plockade takluckan från en Griffin var jag tvungen att ta ner innertaket först, en CD då alltså. Det går inte att få ut utan att knäcka det med inredningen eller framrutan i. Nu är jag osäker men det kan säkert någon annan bättre. Det är möjligt att det skulle gå att få ut om du monterar ut stolarna och baksätet och sedan trär det ut genom en dörr. I annat fall åker du nog på att ta ut framrutan.

Nu har jag kvar att klä om C-stolparna. Lite fundersam till hur det ska gå till med tanke på bältet som går igenom dem. Någon som har tips?

Vad gäller takluckan så är det ett jobb man gör på en halvtimme. Det sitter två kontaktstycke i framkant som man lossar. Efter det lossar man dräneringsslangarna som sitter i vart hörn. Nästa steg är att lossa skruvarna som håller luckan på plats. Bra om man är två personer. Sen är det omvänd ordning som gäller. Motor, skenor och allt sitter i samma kassett så du kommer undan justeringen osv.

Ska du klä om innertaket så gör det i samband med att du byter lucka för att minimera risken för skador på innertaket eftersom inpassningen är ganska trång.

Fälgarna kommer strax i ett nytt inlägg ;)

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 maj 2015, 21:57 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
När du la på det nya tyget, hade du någon rulle eller liknande, eller hur fick du det slätt?

Jepp plastpanelerna som bältena sitter i på B-stolparna går upp under, fick lossa och vika ner dem när jag skulle dra sladden till hörlursuttaget i taket.
Det ska faktiskt gå att få ur innertaket även på en CD, det skall gå att få ut det genom främre passgerardörren, om jag minns Saab Gör-Det-Själv bok rätt. Får kolla i den imorgon.

Jag har bytt klädselpanelerna på C-stolparna i min bil. Det du behöver göra är att lossa bältesinfästningen i golvet, då kan du efter att du tryckt ut plastramarna som bältena löper igenom i C-stolpspanelerna dra bältena rakt ut och frgöra C-stolpspanelerna från bältena.

Låter lovande om luckan. Det var en komplett glaslucka ute till salu för en tid sedan, men jag drog mig för att köpa den då jag befarade att det skulle bli för krångligt, men då verkar det inte så, bra :) Kanske blir byte av tyget i innertaket och glaslucka som nästa vinters projekt :roll: :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 27 maj 2015, 18:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Jag hade tyget upprullat på rullen som det var på när jag köpte det. Sedan rullade jag ut det bit för bit och strör ut det jämt med händerna. Det är hyfsat tybart.

Ah, det är inte svårare än så med C-stolparna då ska det fixas i sommar.
Takluckan byter du smidigt. Vad begärdes för en glastaklucka? Kan vara intressant att veta. Jag gissar att en fungerande plåtlucka inte betingar några större summor. Kan iofs vara kul att ha kvar ifall jag senare skulle vilja göra bilen strikt original. Det är det frånsteget som är gjort från originalspecen.

När det kommer till belysningen så har jag en fundering. Med positionsljus kan jag köra med dimljusen precis som jag vill ha det. Sätter jag på halvljuset så är fortfarande dimljusen tända och drar jag på helljuset så släcks dimljusen. Den funktionen är tvärt om mot vad jag skulle vilja ha. Alltså halvljus ger släckta dimljus och när jag tänder helljuset vill jag att dimljusen tänds i automatik. Är det möjligt att koppla om enkelt. Programmering på nyare saabar men här bör det vara old school. Kanske kan göras med ljusomställarvredet?

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 maj 2015, 19:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 28 apr 2015, 20:20
Inlägg: 72
Fälgarna var som sagt inget som pryder en skönhet. Eftersom jag vill hålla den här bilen på en rimlig kostnadsnivå valde jag att själv göra jobbet med fälgarna. Slipa och åter slipa var medicinen. Över 20 år gammal klarlack är hård har jag fått lära mig den tuffa vägen. Första fälgen tog ca 3,5 timme att göra vid. Nu har jag endast valt att göra vid själva kanten för att ta det ekrarna längre fram. Det är trotts allt kanten som var mest panik.
Jag valde att slipa ner sedan gå över med Autosol för att avsluta med vax. Tänker inte klarlacka kanten utan aluminiumet får vara rent och poleras regelbundet istället. Gissar att de flesta valt att göra så.

När jag ändå var igång med att renovera fälgarna passade jag även på att byta däck. Har stört mig på att det var fel dimension på de gamla däcken. 55-profil blir helt enkelt för mycket ballong. Original 50-profil gav ett bättre utseende.

Bild
Bild på ursprungsläget

Bild
En bit på vägen.

Testade att köra slipningen på bilen med lådan i drive. Funkar bäst för finpoleringen inte grovslipningen blev lärdomen.

Bild
Resultatet

Dessvärre har jag ingen bild på bilen i sin helhet.
Vilken skillnad det blev på bilen. Den blev väldigt mycket tystare och det känns som servon var bortkopplad jämfört med de nya däcken. Aldrig varit med om en sådan skillnad.

_________________
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX-Edition Hirsch Performance -10
- 96 GL V4 Super -79
- 90 T16 -87


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 maj 2015, 20:13 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
Okej, hyfsat smidigt då ja.

Tror han ville ha 300kr för luckan, så det var ett bra pris.

Fräscha fälgar är verkligen som natt och dag!
Bilen ser otroligt fräsch ut kring bakre hjulhuset, kul! Framskärmen ser lite trött ut, du vet kanske om att Orio säljer ut nya framskärmar även till CC? http://webshop.saabparts.com/9000-1985- ... vanster939

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010