Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 19 jun 2019, 14:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 01 aug 2015, 22:53 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för era hjälpsamma svar! Hade nytta av dem idag när jag var på skroten och plockade av nya motorer till C-låset. Lika glad som jag var då, lika besviken blev jag när jag kom hem och såg att min har en äldre modell på motorn... alltid olika. Det är nästan som om CS är en helt annan modell när det kommer till elektroniken. Har någon en motor till förardörren som hör till en -91a eller samma modell så är jag intresserad. Min låser jag endast, låser ej upp på fjärren.

Bild
Avgasbandaget är till V4an som kommer gå på Emmaboda nästa helg.

Jag skaffade även ett fräscht motorfäste och bytte kudden som sitter bakre mot innerskärmen. Nu har jag det främre kvar som sitter i samma fäste som generatorn. Tips mottages tacksamt på hur jag får ut det utan att plocka av hela fästet. Jag vill alltså trycka ut kudden utan att demontera fästet, samt sätta i ett nytt original.

När jag kommer till en dator ska jag berätta lite om resan som gjordes ner till Athen. 600 mil tur och retur.

MVH
Magnus

- 90 T16 -87

InläggPostat: sön 02 aug 2015, 23:06 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Vilken av c-lås vill du ha. Har en -92 som jag kan plocka från.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

InläggPostat: mån 03 aug 2015, 18:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det låter strålande! Det är inte likadana som på bilden då hoppas jag. Min motor ska ha 5 sladdar och den jag söker är till förardörren.
Just nu är jag på semester i Danmark med bilen men du får gärna skicka mail på moltev4@gmail.com så gör vi upp affären :) Skriv gärna var du bor i mailet, jag åker kanske förbi på vägen mellan Helsingborg och Oskarshamn?

Är det samma kylare på CC och CS? Jag har nämligen ett litet läckage på ena gaveln och behöver en ny. Kanske du även har en bra kylare JLS?

Söker även tips på hur jag får ut motorkudden i det övre motorfästet som sitter vid ventilkåpan.

MVH
Magnus

- 90 T16 -87

InläggPostat: ons 19 aug 2015, 19:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Sedan senaste uppdateringen har det inte hänt något nämnvärt eftersom jag fortfarande letar efter en centrallåsmotor.

Det har hänt saker på andra ställen i alla fall. En resa tur och retur till Athen har det blivit i sommar. Inte helt oväntat gick en bit av resan genom Tyskland som tidvis bjuder på möjlighet att åka riktigt fort och givetvis var det tvunget att se vad den gamle presterade. 231 km/h tog vi oss upp i enligt GPS och hastighetsmätare. Upp till 200 km/h går det hyggligt fort! Känner mig ganska nöjd när försäljningsbroschyren säger 230 km/h för en manuell och 225 km/h för en automatväxlad, vilket min är. Snabbare än fabriken påstår och bilen är original.

Inte för att jag är någon toppfartsnörd men sugen på en Rödbox blev jag allt. Blev senare fundersam över varför det enbart såldes till manuella bilar. Kanske för att spara lådan mot de 34 extra nm? Automaten laddar 0,77 bar original och en manuell 1,0 bar vilket ger 300 nm mot 330 nm. Dock gav min 1,0 bar med originalboxen så troligen hade min redan 330 nm så ytterligare 4 skadar knappast.

Jag fick i alla fall tag på en box som jag kopplade in efter lite klurande, beteckningarna på den var något luriga. Dock fungerar den och laddtrycket hålls uppe längre i registret precis som det ska vara. Dock tycker jag den låter trycket skena iväg högt när jag kliver på gas. 1,3 bar för att sedan sjunka ner mot 1,1 bar.
Skillnaden blev rejäl och laddtrycksstegringen från låga varv är kraftfullare.

20 extra hk låter kanske inte så mycket men på toppen ger den röda boxen 40 hk mer än den svarta! 230 km/h borde med andra ord vara historia någon gång i framtiden för jag ta reda på vad min Turbo S går för. Den ska egentligen inte busköras men det är kul att veta att det finns där under. En Porsche Cayenne fick sätta stoltheten i halsen efter en vägtull i Grekland ;)

Bild
På plats.

Bild
Gjorde kurvor på originalboxen samt den röda för att illustrera skillnaden. Vridmomentskurvan är trevlig.
loggan kommer inte klockrent men skalan är den samma. 177 hk mot 209 hk vid 6000 rpm!

Mer trim än så här blir det inte, endast originalprylar används.

- 90 T16 -87

InläggPostat: sön 30 aug 2015, 20:06 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Molte skrev:
Sedan senaste uppdateringen har det inte hänt något nämnvärt eftersom jag fortfarande letar efter en centrallåsmotor.

Det har hänt saker på andra ställen i alla fall. En resa tur och retur till Athen har det blivit i sommar. Inte helt oväntat gick en bit av resan genom Tyskland som tidvis bjuder på möjlighet att åka riktigt fort och givetvis var det tvunget att se vad den gamle presterade. 231 km/h tog vi oss upp i enligt GPS och hastighetsmätare. Upp till 200 km/h går det hyggligt fort! Känner mig ganska nöjd när försäljningsbroschyren säger 230 km/h för en manuell och 225 km/h för en automatväxlad, vilket min är. Snabbare än fabriken påstår och bilen är original.

Inte för att jag är någon toppfartsnörd men sugen på en Rödbox blev jag allt. Blev senare fundersam över varför det enbart såldes till manuella bilar. Kanske för att spara lådan mot de 34 extra nm? Automaten laddar 0,77 bar original och en manuell 1,0 bar vilket ger 300 nm mot 330 nm. Dock gav min 1,0 bar med originalboxen så troligen hade min redan 330 nm så ytterligare 4 skadar knappast.

Jag fick i alla fall tag på en box som jag kopplade in efter lite klurande, beteckningarna på den var något luriga. Dock fungerar den och laddtrycket hålls uppe längre i registret precis som det ska vara. Dock tycker jag den låter trycket skena iväg högt när jag kliver på gas. 1,3 bar för att sedan sjunka ner mot 1,1 bar.
Skillnaden blev rejäl och laddtrycksstegringen från låga varv är kraftfullare.

20 extra hk låter kanske inte så mycket men på toppen ger den röda boxen 40 hk mer än den svarta! 230 km/h borde med andra ord vara historia någon gång i framtiden för jag ta reda på vad min Turbo S går för. Den ska egentligen inte busköras men det är kul att veta att det finns där under. En Porsche Cayenne fick sätta stoltheten i halsen efter en vägtull i Grekland ;)

Bild
På plats.

Bild
Gjorde kurvor på originalboxen samt den röda för att illustrera skillnaden. Vridmomentskurvan är trevlig.
loggan kommer inte klockrent men skalan är den samma. 177 hk mot 209 hk vid 6000 rpm!

Mer trim än så här blir det inte, endast originalprylar används.

Hej molte! Har varit dålig med att kolla på sidan, men kylare har jag om det fortfarande är aktuellt?

InläggPostat: tis 01 sep 2015, 09:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag behöver en kylare som suttit på en automatare eftersom det sitter ett par extra anslutningar på dem. Är det från automat du har JLS?

Igår bytte jag centrallåsmotorn på förardörren. Ett jobb som resulterade i ett par svordomar under tiden som jag jobbade och ännu fler när jag var klar. Fick inte loss hela dörrsidan så jag fick jobba genom den glipa som går att få till med skruven kvar som sitter bakom reglaget till speglarna. Trångt med andra ord... Resultatet blev ingen förbättring utan kan fortfarande bara låsa. Går inte att låsa upp. Larmar av gör den så jag kan låsa upp med nyckeln i alla fall.

Carguards styrenhet klickar när jag både låser och låser upp så den torde fungera. Reläerna till centrallåset slår men motorn vill trotts det inte låsa upp. Vad är nästa steg? Varför behövs 5 kablar till c-låsmotorn? Vilka funktioner har dem. Stora kontaktstycket har 3 kablar sedan har det lilla 2 kablar.

- 90 T16 -87

InläggPostat: tis 01 sep 2015, 09:46 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Har du provat att smörja upp mekanismen ?
Ser du om motorn rör sig när du låser upp ?

Har haft c-lås trubbel många gånger men kan inte påminna mig om att jag någonsin bytt en motor.
Brukar räcka med att smörja och fixa ev dåliga kablage eller jordningar.

InläggPostat: tis 01 sep 2015, 11:20 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jordningen borde vara bra eftersom den låser lätt utan att gå trögt. Drar jag i mekanismen så går den fint där också. Får kanske testa dra nytt kablage om det har blivit brott någonstans. är ju inte omöjligt i dörren där det får röra sig när man öppnar och stänger.

- 90 T16 -87

InläggPostat: ons 02 sep 2015, 23:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ja det har jag, sitter i en -92a. Kollar i helgen för jag behöver lådan från den.
Du kan nå mig på 0707200442.

InläggPostat: lör 26 sep 2015, 09:40 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

I torsdags var det dags att besiktiga bilen igen. Jag hade en tänd SRS-lampa så jag lämnade in bilen på SAAB för att få lampan släckt innan det var dags att åka till bilprovningen. När jag hämtade ut bilen fick jag kommentaren: "Var har du fått tag på den bilen, den ska ju bara inte finnas?!" Alltid kul när bilen uppskattas. Om jag inte misstar mig så ska det finnas 5 st i Sverige varav en är automat, denna.
Vidare åker jag till bilprovningen och kommer på, USA-ljuset är inte urkopplat... Hoppas att de godkänner den ändå. Det första besiktningsmannen gör är att kolla ljuset, blinkar med helljuset och då släcks dimljuset. märklig inkoppling. Dimljus med halvljus men inte med helljus, tvärt om vore bättre. "Har du mixtrat själv med ljuset säger han?"
Nä säger jag, det är helt original men den är intagen som flyttgods så det är antagligen US-spec, den har F59B i handlingarna. Ja just det säger han, då får du ha USA-ljusen tända. Skönt att veta att det är fullt legit och att kunna ha den helt original.
Passade på att fråga om SRS-systemet ifall det måste fungera. Menade på att det inte var standardutrustning. Det enkla svaret var. Har det suttit SRS så ska det finnas och fungera fullt ut. Tråkigt för mig är att släpringen som sitter på min endast fanns mellan 90-91 och är slut.

Kul upplevelse med bilen var att åka nästan jämnt med en Mercedes CL 600! Vilka dräpare de här vagnarna måste varit i början på 90-talet!

- 90 T16 -87

InläggPostat: sön 27 sep 2015, 19:16 
Administrator
Administrator

Gott att få överraska tyska lyxlimpor och dess förare :D

InläggPostat: mån 28 sep 2015, 20:48 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Airbag är inget problem egentligen.
Den kollar dom bara om den sitter där. Kan aldrig tänka mig att dom börjar rota fram uppgifter om att bilen borde ha en kudde.
Det viktiga är att inte besikta med kass kudde. Får du ombes pga kass kudde har du problem.

1,3bar låter mycket med en org rödbox. Säker att den inte är manipulerad (trimmad) ?
Är din magnetventil kry ?

InläggPostat: tis 29 sep 2015, 11:49 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Söker jag på mitt chassienummer så står det ospecat gällande airbag medan senare bilar har specat. Hurvida de får upp en notis eller ej i sitt system vet jag ej. På en -91a borde det gå att ta sig igenom som du säger om det inte är en ombesiktning pga. airbag man gör.

Specen säger 1,0 bar men denna ligger på 1,1 stabilt och svänger upp på 1,3. Om den är justerad eller ej kan jag inte bedöma. Den är iofs inte gjord för automat men det borde inte spela någon roll tycker jag?

MVH
Magnus

- 90 T16 -87

InläggPostat: tor 01 okt 2015, 20:34 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Molte skrev:

Specen säger 1,0 bar men denna ligger på 1,1 stabilt och svänger upp på 1,3. Om den är justerad eller ej kan jag inte bedöma. Den är iofs inte gjord för automat men det borde inte spela någon roll tycker jag?

MVH
Magnus

Nä, den ska ju inte ladda mer än original 1,0 bar även om boxen är en manuell.
Trimboxen ska ju bara öka vridet med futtiga 4Nm och laddar den 0,3bar för mycket lär det snarare röra sig om typ 40Nm för mycket

InläggPostat: lör 03 okt 2015, 08:40 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det stämmer nog att vridmomentet ska upp en del från de 334. 1,2 ligger den på vid 3500 rpm. Vid de varvtalet ska den ha 166 hk och 330 nm på 1 bar. Sen sjunker den men ligger på 1 bar vid 5000 rpm. Vid 5500 ligger den på ca 0,8 och där efter ca 0,5.

Toppeffekten kanske stämmer, jag vet inte riktigt hur den ska reglera ner på toppen men mellanregistret måste vara rejält förstärkt. Omkörningar är som vanligt saabs paradgren. 80-120 och 100-140 tar ca 5 sek. Tyvärr har jag ingen referens att jämföra mot. Någon annan har kanske en 2,3T med automat?

- 90 T16 -87

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 17:27 
Två stjärnor
Två stjärnor

Trevlig tråd får jag säga. =)

Angående ditt dimljus så är det så när man ska koppla in det(är ej fördraget på CC/CD upp till 1992) så får man välja om de ska lysa på halvljus eller helljus. =)

Sen så måste jag tyvärr ifrågasätta att du har kruvljus då detta inte ens finns omtalat i Saabs verkstadshandbok. Jag hävdar tills jag är motbevisad, att du inte har kurvljus. ;)

Men annars så är det en fin bil du har och förvaltar. =)

InläggPostat: tor 04 feb 2016, 19:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej 9k94!

Jag får titta på det där med inkopplingen av dimljuset senare, enligt mitt tycke fungerar det bakvänt. Kanske andra regler i USA som påverkat.

Kurvljus har den och det fanns även på og900(!). Tyvärr kan jag inte visa det för dig då bilen står 30 mil bort och väntar på våren.
Funktionen är som följande: 3-poligt kontaktstycke till positionsljusen där det sitter en lampa med 5/21w. Så fort blinkers slås på så tänds tråden med 21w. Således kurvljus. Aldrig sett det på någon 9000 tidigare så antar att det endast var fördraget på bilar till den amerikanska marknaden.

MVH
Magnus

- 90 T16 -87

InläggPostat: tor 04 feb 2016, 20:44 
Administrator
Administrator

Det där med kruvljus lät ju helfräckt, hade ingen aning om att funktioner av det slaget fanns på så gamla bilar, även om det är en enklare variant

InläggPostat: tor 04 feb 2016, 21:15 
Två stjärnor
Två stjärnor

Hej Magnus.

Nu vet jag vad du menar. Det du menar med kurvljus är sidomarkeringsljus. Dvs att 5w lyser hela tiden. Det kopplade jag in på min CC och har det på min Aero. :) Kurvljus för mig är att man har har vitt ljus i dimljusen som lyser upp åt sidan fram när man blinkar. Som fanns på og9-3 & tidiga og9-5.

Mvh Johan

send from space.

InläggPostat: tor 04 feb 2016, 22:52 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det är inte det jag menar. Självklart har jag 5/21w på blinkers, konstant 5w och 21w när jag blinkar. Men jag har även konstans 5w på positionsljuset och när blinkersen aktiveras så har jag även konstans 21w på positionsljuset. Det gör att jag får ett kurvljus och det är inget hemmapul utan är original.

På bilden nedan ser du hur det ser ut när blinkersen inte är aktiverad. När den aktiveras så kommer även positionsljuset nedanför blinkersen få konstans 21w.

Bild

Hittade filmen från en väns og900. Funktionen är alltså den samma. Inte helt tydligt men ni ser att även positionsljuset får skarpare sken. Backljus fram även på denna original. Båda bilarna har det här från fabrik och är enligt US-Spec.

https://m.youtube.com/watch?v=NzCUDDFUN ... e=youtu.be

MVH
Magnus

- 90 T16 -87

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 101 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme