Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 20 mar 2019, 08:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab 9000 CSE 2.3t -97
InläggPostat: fre 01 maj 2015, 00:04 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tänkte att det kanske är dags att lägga upp en projekttråd här till slut, även om saker åtminstone till en början kommer gå ganska långsamt framåt.

Kan ju börja med lite bakgrundshistoria. Jag fastnade för 9000 redan vid 7 års ålder, då familjen uppgraderade sig från en 9000 CD 2.0i -90 till en 9000 CSE 2.3T (200hk) -95 i mars 2002. En bil i ett oerhört bra skick. De 200 hästarna fick mig att sitta som klistrad vid ryggstödet och sedan dess har jag varit fast. Bilen var familjens trotjänare fram tills 2009 då den tyvärr gick till skrot efter ett möte med en harv.

Så här såg den ut:

Bild

Spola fram till 2012 - jag hade börjat leta efter bil då jag till hösten skulle fylla 18 och ta körkort. En lördag i maj dök det upp en lågmilad 9000 2.3t som en bilfirma i närheten hade till salu. Bilden i annonsen såg trist ut och jag tvivlade på miltalet, så jag bläddrade vidare. Farsan hittade annonsen och tyckte annat. Eftersom de hade stängt under lördagen hängde vi på dörren när de öppnade på söndagen. Vi fick veta att någon sökt upp chefen och sagt att de skulle hålla den, och att han egentligen skulle komma från någonstans i norr till Lund för att hämta den. Oturligt nog för honom så hade han missat tåget ner då hans bil inte startat. :D Därför sa säljaren till oss när vi provkört bilen att han pratat med chefen som sagt att de inte kunde hålla den, vilket innebar att vi fick den.

Här är den taskiga annonsbilden, dålig bild på en smutsig bil med risiga centrumkapslar:

Bild

Vi hämtade bilen på måndagen, då stod mätaren så här:

Bild

Dagen efter var jag i full fart med att tvätta och vaxa bilen, blev stor skillnad mot annonsen:

Bild

(10 poäng till den som gissar rätt på vad för bil som står i garaget!)

Hann ha bilen i en månad innan jag skadade axeln ordentligt, varpå jag inte kunde köra bilen, därför stod den still rätt mycket den sommaren. Hösten kom och jag som var van vid att övningsköra i en 9-3 2.8T Aero tyckte att 170hk var slött, därför skickades styrboxen till MapTun för lite justeringar.

3 veckor senare fyllde jag 18 vilket firades med teori och uppkörning samma dag. Gick kalas! :)

Mellanljuddämparen fick bytas under hösten då den gamla var förbrukad. Därefter hände inte mycket mer än att jag använde bilen, förutom att jag införskaffade ett par nya emblem och ett par centrumkapslar till de fula fälgarna. :roll:

Bild

Sommaren 2013 kom, bilen hängde med upp till Saabfestivalen och det monterades en träpanel samt en fräschare reflexramp, då den gamla var sprucken. Sen lämnade jag bilen i Skåne medan jag själv flyttade 150 mil norrut för att plugga flygteknik, så då hände det än mindre.

Bild

Bild

Förra våren fyndade jag en uppsättning Super Aero för 1000:- med nästan nya friktionsdäck. De har dock inte kommit på än eftersom att studentekonomin sade nej till nya däck, samtidigt som jag vägrade åka på friktionsdäck, särskilt eftersom förra ägaren till hjulen valt 205/60-16 vilket är alldeles för stort. 8O I somras hade jag bilen ute i 2 månader, hann med en tripp till Kinnekulle med STCS, ett gäng nöjesturer och fick även monterat trä runt växelspaken och på luckan i mittkonsolen, ett par dimljus samt lagt dit tygmattor från MapTun, och fick även bytt bromsslangarna bak. Och så putsades det givetvis en del på bilen!

Bild

Bild

Fyndvaror:

Bild

Kränger gör den i alla fall! :roll:

Bild

När man ändå är förbi igen:

Bild

I julas hade jag den ute på ett par turer för att lufta den lite, det fanns ändå knappt något salt på vägarna så det var inga problem. Fick monterat i en mätartavla med APC-mätare, och kom äntligen över en fin A50-inredning som inte fanns 30 mil bort. Temp-mätaren på den nya mätartavlan visade sig visa för högt, löstes enkelt genom att byta ut den mot en som satt i ett komplett mätarhus som jag fick med när jag köpte inredningen. Vid en snabbvisit i januari satte jag i en träaskkopp jag fick tag i till rövarpris, inga bilder på den dock.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Var inte hemma på två månader under februari-mars, så då hände det inte något heller. Inte mer än att jag handlade på mig en vinge, en originalstereo, fräschare dimljus, en finare trälucka till mittkonsolen med bättre passande nyans och en ny uppsättning fälgar (Undrar hur populärt det är hos föräldrarna att jag har 3 uppsättningar hjul i deras garage som är trångt redan från början? :D

Bild

Nu har jag flyttat söderut igen för någon vecka sedan, tanken var att börja med att byta olja och filter, införskaffa nytt batteri, montera vinge och original stereo tillsammans med en CD-växlare. Dagen efter jag kommit ner var jag oerhört sugen på att köra bilen, så jag ställde på den, gick ut och la i ett batteri jag lånade från fars 9-3, och startade bilen. Kom inte utanför infarten innan jag hörde ett ordentligt knakande vid vänster fram, främst vid rattutslag, stillastående eller ej.

Körde en kort, försiktig provtur ändå, och sen lyfte jag bilen och tog av vänster framhjul, fick näven full med drivknutsfett redan då jag lyfte av hjulet. Jättekul, damasken helt förstörd. Upptäckte även att båda fjädrar fram brustit... Detta åtgärdades, och en hjulinställning bokades, men den avbröts då muttern på styrstagen enligt verkstaden satt för hårt. Tog mig inte lång tid att lossa de på båda sidor, och grejerna är fräscha i övrigt, så nu ska den in på hjulinställning på måndag igen.

I övrigt har jag hunnit med att skaffa ett batteri och nya däck till fälgarna, montera de fräschare dimljusen, koppla in stereon (Och ett slutsteg som jag fick jaga rätt på för att få den att fungera), montera en original-vinge, nya träluckan i mittkonsolen samt fått dit nya fälgarna och ett lite roligare slutrör. Bytte även till orange blinkers i fram och i skärmarna, för lite omväxling. Oljebytet har inte blivit av ännu, även om sakerna till det ligger här hemma.

Tyvärr finns inga bilder på detta ännu, då den står inträngd bakom ett par andra bilar mest hela tiden, men det kommer bilder i nästa vecka!

Sen får vi se i vilket tempo projektet går framåt, det beror helt på hur det går för mig nu när jag avsluta studierna. Tanken är i alla fall att en till 9000 ska införskaffas som brukis så småningom, medan denna blir finbilen. :)

Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 CSE 2.3t -97
InläggPostat: fre 01 maj 2015, 07:32 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Gillar verkligen den färgen på bilen ,rätt ovanlig också.
Du får lägga upp en bild på den med orangeblinker.
Träratt nästa steg ? (med rattknappar, finns det någon sån ingång på orginalstereon?)

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: fre 01 maj 2015, 11:13 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ja, Cayenneröd gör sig bra på 9000. Vad jag vet fanns den bara -97, på icke A50-bilar när det gäller 9000, men är lite vanligare på 9-3/9-5. Nja, för tillfället vet jag inte om det blir någon träratt, jag får se senare. Angående stereon har jag inte en aning, men det känns nog ganska osannolikt.

Nya bilder kommer i veckan. Den står så trångt till nu så man kommer knappt åt att ta några bilder. :)

InläggPostat: fre 01 maj 2015, 11:31 
Två stjärnor
Två stjärnor

A.Chr skrev:
Ja, Cayenneröd gör sig bra på 9000. Vad jag vet fanns den bara -97, på icke A50-bilar när det gäller 9000, men är lite vanligare på 9-3/9-5. Nja, för tillfället vet jag inte om det blir någon träratt, jag får se senare. Angående stereon har jag inte en aning, men det känns nog ganska osannolikt.

Nya bilder kommer i veckan. Den står så trångt till nu så man kommer knappt åt att ta några bilder. :)

Färgen var beställningsbar på 98 också. Färgen är rätt intressant på det sättet att den är känslig för ljuskvalitén på lysrör och LED, uppenbarligen ligger den spektralt på ett knepig ställe för fosforn i dessa. Så bilder på den kan se rätt olika ut.

InläggPostat: fre 01 maj 2015, 13:00 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Långmilare skrev:
A.Chr skrev:

Färgen var beställningsbar på 98 också. Färgen är rätt intressant på det sättet att den är känslig för ljuskvalitén på lysrör och LED, uppenbarligen ligger den spektralt på ett knepig ställe för fosforn i dessa. Så bilder på den kan se rätt olika ut.

Det visste jag inte! Oavsett är det inte direkt den vanligaste färgen. :) Jo, jag har lagt märke till det. Vi har en OG9-3 i samma kulör också, den tycks dock aldrig bli lika fin som min 9000. :?

InläggPostat: fre 01 maj 2015, 18:18 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Långmilare skrev:
A.Chr skrev:

Så det kanske inte var smutsen(bara) på första bilden som gav den konstiga färgen :)

InläggPostat: fre 01 maj 2015, 19:13 
Administrator
Administrator

Kul att du får upp en projekttråd!

Fälgarna såg fina ut, ett lagom kantigt formspråk som passar in med 9000 former.

Hade varit schysst med ett Aero/A50 paket på den, då blir den lite lik 9000 Aero prototypen med färgen;

http://saab.freehosting.net/9000cs2.jpg

Kommer du till SaabFestivalen med den?

InläggPostat: fre 01 maj 2015, 20:12 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:
Långmilare skrev:
A.Chr skrev:

Så det kanske inte var smutsen(bara) på första bilden som gav den konstiga färgen :)

Mycket möjligt, intrycket kan nästan variera hela vägen mellan körsbärsfärg och rostbrunt.

InläggPostat: fre 01 maj 2015, 22:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:

Nej, det var nog en kombination av smuts, miljö och kamera etc.
Ser mycket bättre ut nu än på den bilden i vilket fall. :)

Klubbdirektör skrev:
Kul att du får upp en projekttråd!

Fälgarna såg fina ut, ett lagom kantigt formspråk som passar in med 9000 former.

Hade varit schysst med ett Aero/A50 paket på den, då blir den lite lik 9000 Aero prototypen med färgen;

http://saab.freehosting.net/9000cs2.jpg

Kommer du till SaabFestivalen med den?

Ja, jag blev riktigt nöjd med fälgarna! Aero-paket finns med någonstans i planerna, men gillar också kombon med färgen, de svarta kjolarna och silvriga listerna, så jag får nog ha båda uppsättningar. :) Har också tänkt på det, att den då skulle likna Ecosport.

Javisst, tanken är att vara där under hela festivalen. :)

InläggPostat: lör 02 maj 2015, 18:57 
Administrator
Administrator

A.Chr skrev:
Ja, jag blev riktigt nöjd med fälgarna! Aero-paket finns med någonstans i planerna, men gillar också kombon med färgen, de svarta kjolarna och silvriga listerna, så jag får nog ha båda uppsättningar. :) Har också tänkt på det, att den då skulle likna Ecosport.

Javisst, tanken är att vara där under hela festivalen. :)

Då se vi där :)

InläggPostat: lör 02 maj 2015, 19:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Lägger upp en bild på hur bilen blev med nya fälgarna. Togs för ett tag sedan, när den nästan nyss blivit nedsläppt på de nya fjädrarna, därav höjden där fram. Sjunkit ihop rätt bra nu...

Bild

Och så en liten detalj som brorsan lät tillverka åt mig i höstas:

Bild

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 18:54 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Så, då var veckan avklarad. Blev några sidoprojekt, så det är först idag jag fått tvättat av bilen och därmed tagit lite bilder!

Här om dagen när jag var ute och körde kom jag efter en stund på att stereon inte startat. Gick inte att få igång den heller... Stannade till och kontrollerade kontakterna till den och därefter gick den igång, men dog igen efter någon kilometers färd. Väl tillbaka kikade jag lite och medan jag satt med den i handen gick säkringen i stereon och det sipprade lite rök från den, och jag fick inte igång den efter det. Idag kände jag för att ge det ett försök, efter att jag kontrollerat att det inte fanns några uppenbara fel bakom panelen testade jag stereon, som till min stora förvåning hoppade igång utan konstigheter. Dock utan växlaren inkopplad, har inte testat den ännu. Frågan är om man vågar fortsätta med den stereon eller om man ska byta ut den för säkerhets skull?

Nåväl, tvättade av bilen idag, så nu har jag tagit några bilder!

Sidoprojekt nummer ett - ny kontorsstol, att kombinera Kinnarps med Saab var en grym idé. Stol från en NG900. :D

Bild

Sidoprojekt nummer två - rekond på en annan Saab, en av mycket få 9-3:or med V6 som rullade ur fabriken som MY10.

Bild

Och så var det 9000.

Nytvättad:

Bild

Ute på vift:

Bild

Får nog påstå att vingen gjorde stor skillnad, definitivt värd sitt pris (25:-). :lol:

Och en lite halvtaskig bild på fronten, så ni får se mina orangea blinkers.

Bild

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 19:08 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Snygg bil, blev bra med orange blinkers.
Hur fixade din brorsa den lysande gripen loggan ?
Skulle behöva något sånt flådigt bakom surfplattan.

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 19:38 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:

Tackar! Skulle varit lite lägre, men ska den sänkas ska det göras ordentligt, och för tillfället har jag inte lust att lägga pengar på riktig sänkningssats med dämpare, fjädrar etc. Angående orange blinkers är jag lite kluven, det är enligt mig lika snyggt som vitt, så det är tur att det är lätt att byta. :)

Den består av en genomskinlig ram med LED's i som går längs med sidorna och nederkant, monterat på en nerslipad "tom knapp" för att kunna sätta dit den. Ovanpå det en svart ram med en genomskinlig plastskiva i. Bakom den (I den genomskinliga ramen) en utbytbar plastskiva med motiv utskuret av en laserskärare. Har bara blivit en tidig variant än så länge, som varierar färg själv med jämn takt. För tillfället är styrningen till ljuset tillbaka hos brorsan som fixar variabel ljusstyrka, och så att jag kan ändra färg själv. :)

InläggPostat: fre 08 maj 2015, 22:56 
Två stjärnor
Två stjärnor

A.Chr skrev:
Timpa skrev:

Tackar! Skulle varit lite lägre, men ska den sänkas ska det göras ordentligt, och för tillfället har jag inte lust att lägga pengar på riktig sänkningssats med dämpare, fjädrar etc. Angående orange blinkers är jag lite kluven, det är enligt mig lika snyggt som vitt, så det är tur att det är lätt att byta. :)

Jag har uppfattningen att det beror på färgen vilket som är bäst. I ditt fall så håller jag helt med Timpa, bilen ser väl färglös ut med vita blinkers fram. Samma sak med min Eukalyptus-gröna, medan jag tycker att en ambassadblå, svart eller silvermetallic ser bättre ut med vita.

En annan sak är sidoblinkersen, där fungerar vita (eller kanske snarare ofärgade - finns några olika mörka varianter) på alla karossfärger, och sidoblinkersen påverkar påtagligt intrycket från sidan av bilen, så min bil har gula blinkers fram och vita sidoblinkers, gjorde lite photoshoping för att se skillnaderna.

InläggPostat: lör 09 maj 2015, 15:44 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Långmilare skrev:
Jag har uppfattningen att det beror på färgen vilket som är bäst. I ditt fall så håller jag helt med Timpa, bilen ser väl färglös ut med vita blinkers fram. Samma sak med min Eukalyptus-gröna, medan jag tycker att en ambassadblå, svart eller silvermetallic ser bättre ut med vita.

En annan sak är sidoblinkersen, där fungerar vita (eller kanske snarare ofärgade - finns några olika mörka varianter) på alla karossfärger, och sidoblinkersen påverkar påtagligt intrycket från sidan av bilen, så min bil har gula blinkers fram och vita sidoblinkers, gjorde lite photoshoping för att se skillnaderna.

Ja, det är klart, färgen på bilen har stor betydelse för vilken färg på blinkers som passar in bäst!
Sidoblinkersen vill jag ha till att matcha med de främre, ser bättre ut när de passar ihop, enligt mig. :)

InläggPostat: lör 09 maj 2015, 17:29 
Två stjärnor
Två stjärnor

A.Chr skrev:
Långmilare skrev:

Ja, det är klart, färgen på bilen har stor betydelse för vilken färg på blinkers som passar in bäst!
Sidoblinkersen vill jag ha till att matcha med de främre, ser bättre ut när de passar ihop, enligt mig. :)

Nedan har du hur en bil i Eucalyptus-grön ser ut med olika varianter på blinkers (en sidobild med gula där man selektivt gör gråskala av respektive blinkers fixar jobbet).
Det är slående hur mycket olika färgvarianter påverkar intrycket. Jag har alltså valt den tredje varianten.
Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: sön 10 maj 2015, 06:07 
Två stjärnor
Två stjärnor

Här är samma sak på rubinröd, eftersom jag inte kunde hitta någon bra bild på cheyenneröd att utgå från, skillnaden i intryck mellan vit och gul sidoblinkers blir betydligt mindre än på min bil, men jag tycker nog att effekten att den ser aningen slankare och mer modern ut med vita sidoblinkers finns i detta fall också:
Bild
Bild
Bild
Bild

InläggPostat: sön 10 maj 2015, 13:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag står fast vid att det ser bäst ut att matcha dem med varandra, känns mer enhetligt. :)

Bilen är väl mer eller mindre färdig för Saabfestivalen, förutom att jag tänkt polera den och måla oken. Får se hur det blir med festivalen, polaren som jag tänkt vara där med (Och som bor i trakten) har fått annat på schemat, så jag står utan sovplats. Blir eventuellt att sova i Göteborg, inte så farligt långt ändå.

InläggPostat: sön 10 maj 2015, 14:16 
Två stjärnor
Två stjärnor

A.Chr skrev:
Jag står fast vid att det ser bäst ut att matcha dem med varandra, känns mer enhetligt. :)

Bra val det också. :)

Det som står ut som klart sist i båda fallen tycker jag faktiskt är originalvarianten med vit framblinkers och gula sidoblinkers, speciellt på min gröna färg. (Kanske det var därför som den gula framblinkersen blev kvar i USA ända till slutet.)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme