Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 23 jan 2019, 04:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 CSE 2.3t -97
InläggPostat: ons 13 maj 2015, 15:38 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jo, där får jag hålla med, Långmilare!

Bilen går friskt! Kom in en TurboX framför mig i en rondell, på väg ut märkte jag hur han drog på lite, så jag hängde med. Kvickt igenom nästa rondell och ut på 2+1-väg, där han drog på ordentligt, dock kortvarigt då det var bilar framför. När det blev tvåfiligt stämplade han gasen och jag hängde efter, utan att tappa något - snarare tvärt om. Jag kom inte om, då jag inte vill pressa för mycket (började gå undan ordentligt), men att hänga på en TurboX får väl anses vara godkänt. :)

I övrigt har jag kollat vidare på stereon och kontakten till växlaren såg lite taskig ut, men den är fixad nu. Spelar på fint nu igen!

InläggPostat: tor 14 maj 2015, 06:45 
Administrator
Administrator

Sover du i Göteborg kan vi åka upp till Trollhättan ihop, vet att det är fler som kommer åka från Göteborg också.

InläggPostat: tor 14 maj 2015, 20:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Sover du i Göteborg kan vi åka upp till Trollhättan ihop, vet att det är fler som kommer åka från Göteborg också.

Det ser ut att ordna sig, men eventuellt åker jag upp till Göteborg redan på torsdagen, i så fall åker jag gärna med på fredagen. Vi får ta det när det närmar sig! :)

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 21:30 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Haft mycket att göra på senaste, inte varit mycket tid över till bilen.

I förra veckan monterade jag av torkararmarna och slipade ner dem och la på lite svart färg, stort lyft då de tidigare hade lite färgsläpp och en liten rostfläck. Häromdagen tog jag till slut tag i saken och bytte olja och filter, känns alltid bra att ha det nybytt.

Dagen har ägnats åt att slipa ner och måla bromsoken, samt att byta fjädrar bak på vår 9-3 Aero SC.

Saabfestivalen är inte långt bort, måste hinna polera bilen innan dess. Eventuellt ska 9-3:an också med, och då måste även den poleras. Dessutom behövs en snabb genomgång invändigt i de båda. Får se vad man hinner med... :)

Angående bilder på utfört arbete så kommer det så snart vädret blir lite bättre...

InläggPostat: mån 01 jun 2015, 22:04 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Så, äntligen lite fint väder. Fick putsat lite på bilen, måste säga att Cayenneröd är fruktansvärt snygg! :)

Först bilder på tidigare påhitt:

Bild

Torkararmarna blev rätt bra. Här ser ni att rutan inte håller helt tätt nere vid A-stolpen, ser ännu värre ut på andra sidan. :(

Bild

Bromsoken, inte riktigt nöjd med resultatet. Sett bild på samma färgkombo tidigare, men blev inte riktigt som jag tänkt ändå...

Bild

Puts, puts! (Ignorera grannens risiga 240 under överdraget.)

InläggPostat: mån 01 jun 2015, 22:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Måste säga att den ser riktigt trevlig ut och som du säger, cayenneröd är väldigt snygg. Gör stor skillnad med detaljer som torkararmar och annat svart som tappat färgen när man åter målat det igen. Det är något som jag själv måste ta tag i.

- 90 T16 -87

InläggPostat: mån 01 jun 2015, 22:17 
Administrator
Administrator

Den är verkligen fräsch! Vill också ha så fin lack på min A50 8O
Får prata med "min" lackerare :)

InläggPostat: mån 01 jun 2015, 22:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Molte skrev:
Måste säga att den ser riktigt trevlig ut och som du säger, cayenneröd är väldigt snygg. Gör stor skillnad med detaljer som torkararmar och annat svart som tappat färgen när man åter målat det igen. Det är något som jag själv måste ta tag i.

Tackar! Visst gör det! Tyvärr är listen på bakre stötfångaren förmodligen utom räddning, ser inte alls kul ut. Ska i och för sig byta ut den senare, då draget ska bort, men det retar mig ändå.

Klubbdirektör skrev:
Den är verkligen fräsch! Vill också ha så fin lack på min A50 8O
Får prata med "min" lackerare :)

Haha, jo, den är överlag fin, men ärligt talat finns det tyvärr en del ganska tråkiga skavanker. Bland annat ser som sagt bakre stötfångaren rätt taskig ut, inte bara listen. Och så finns det en del fula repor, samt att huven fått en hel del stenskott. Värst är att förra ägaren gjort en fullagning som ser fruktansvärd ut i högra sidan. Har koll på mer eller mindre alla repor på bilen, och inte en enda av dem har tillkommit sedan jag tog över den. :roll: Nåväl, skaffar väl en brukis relativt snart, då ska allt rättas till på denna. :)

InläggPostat: tis 02 jun 2015, 11:59 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Bara för att den är så fin! :D

Bild

Bild

InläggPostat: tor 04 jun 2015, 20:13 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Kul, mitt två månader gamla Tudor-batteri läcker syra, vart inte så snyggt däromkring. :(

Bild

Bild

Bild

Alltså, läckaget kan väl knappast ha orsakat det som hänt runt jordpunkten på bilden ovan?

Nåväl, fick tag på ett reservbatteri från en annan bil så att jag kan åka till festivalen ändå.
Har städat upp lite grann efter läckan, men får göra det mer noggrant efter helgen...

Har i alla fall städat lite invändigt, putsat lite under huven och runt dörrar och bagagelucka etc, så nu är bilen färdig för avfärd!

Bild

Bild

Bild

InläggPostat: mån 08 jun 2015, 16:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Så där, 101 mil avverkade i helgen, 9000 är verkligen trevlig att köra. :) Det enda klagomålet är att det är lite väl mycket vägljud, men så är det ju en gammal bil...

På fredagen kom jag upp till Trollhättan vid 13.30, hann med en vända till museet för att kolla bilarna folk ställt upp på området, och en sväng till ANA Begagnade delar. Fick med mig en sprillans ny instruktionsbok och en likadan läderpärm.

Bild

Ska nog passa bra till bilen när den blivit renoverad. :)

Bild

Denna modellen kom nog inte med 9000, vet någon vilken modell den var till?

När jag kom tillbaka till bilen mötte jag en fascinerad britt, han tyckte den var väldigt fin. :D

På lördagen fick man gå upp tidigt för att komma till Kinnekulle i tid, bara för att mötas av en massa regn. En kille som jobbat på Saab och byggt på 9000 kom fram och sa att det var kul att se en som var nästan som ny. :wink: Åkte därifrån efter att jag fått se P-A rasta sin 1000hk 9-3 lite, eftersom det var så trist väder. Därefter blev det inte mycket mer aktivitet den dagen, mer än att kolla på fina Saabar på museiområdet.

Söndagen gick åt att se vad som erbjöds på bakluckeloppisen, en vända inne på museet och springa runt bland alla grymt fina Saabar på utställningen. Glad att jag äntligen fick se 9000 EcoSport, med 17" Super Aero-fälgarna. :)

Hittade inte mycket att ha på loppiset, men en uppsättning ny emblem till bakluckan blev det i alla fall!

Bild

Emblemen har sett lite småslitna ut ett tag nu, men blev riktigt trista i förra veckan då jag "råkade" komma åt dem med polermaskinen. :roll: Blir med andra ord ett stort lyft! :)

Hann givetvis med att ta några bilder vid skylten, blev dock inte särskilt bra. Också är bilen fortfarande lite väl hög i fram...

Bild

Senast redigerad av A.Chr mån 08 jun 2015, 20:24, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: mån 08 jun 2015, 19:26 
Administrator
Administrator

Kan intyga att din bil är väldigt fräsch även live :D

InläggPostat: mån 08 jun 2015, 20:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:

Kul att höra! :)

Såg du den på Kinnekulle eller på utställningen? Den var ju smutsig som bara den på Kinnekulle. :wink: Fick du sett tidigare ägares fula lagning på högersidan?

InläggPostat: mån 08 jun 2015, 21:04 
Administrator
Administrator

A.Chr skrev:
Klubbdirektör skrev:

Kul att höra! :)

Såg du den på Kinnekulle eller på utställningen? Den var ju smutsig som bara den på Kinnekulle. :wink: Fick du sett tidigare ägares fula lagning på högersidan?

Såg den på nära håll på Kullen och på avstånd i Trollhättan, kollade lite lätt på höger sida men såg ingen lagning..

InläggPostat: mån 08 jun 2015, 21:44 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:

Såg den på nära håll på Kullen och på avstånd i Trollhättan, kollade lite lätt på höger sida men såg ingen lagning..

Då finns den inte. :D
Är just vid hundbenet/bakdörren. Något har varit emot så det blivit en liten buckla i dörren och hundbenet har blivit skadat. Då har de spacklat hundbenet dåligt så det ser lite fel ut, samt att lackeringen är usel. :(

InläggPostat: tis 30 jun 2015, 19:20 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Här har det inte uppdaterats på ett bra tag nu, kanske för att det inte gjorts så mycket... Fick i alla fall bytt emblemen här om veckan.

Före (Usch!):

Bild

Efter:

Bild

Stort lyft, javisst!

Sedan har jag legat på latsidan ett tag, men fick rycka upp mig för några dagar sedan, besiktningsperioden tog ju slut idag. :roll:

Inför besiktning blev det nya bromsbelägg bak, de började närma sig de 4 mm då byte rekommenderas.
Tänkte även ställa in ljushöjden, ifall den skulle ha förändrats i och med fjäderbytet fram för ett tag sedan, så igår kväll letade jag plan mark med en vägg att lysa på. Mätte lite, skruvade lite, klart! Upptäckte på min lilla runda att det bara kom spolarvätska på ena sidan och konstaterade att T-korset som sitter på slangen var igentäppt. Hittade ingenstans där jag skulle kunna köpa en ersättare tillräckligt snabbt, så det blev en temporär fullösning av rang! (Men mer noga tänker jag inte gå in på det! :D)

Inget kul, så inga bilder på detta...

I övrigt har jag letat avgasläckage, då det burrar mer (marginellt) nu än det gjorde i höstas. Har inte hittat något, såg dock att flätan på flexdelen flätat upp sig lite, men det var tätt i alla fall. Chansade och åkte in till besiktning ändå. Hade dock slängt på mina gamla fälgar för säkerhets skull - var inte säker på vad de skulle tycka om spacers...

Inga problem, fick höra att den verkade väldigt välskött och att den var i riktigt fint skick. En anmärkning: Fälgarna måste bytas ut till nästa år, alldeles för fula för en i övrigt så fin bil. :lol:

Så, nybesiktigad utan anmärkning!

Hur många nästan 19 år gamla bilar har aldrig någonsin fått en tvåa på besiktningen? :)

Bild'

Nu är i alla fall rätt fälgar på, så nu ser den vettig ut igen!

InläggPostat: tis 30 jun 2015, 21:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tål att upprepas, ser riktigt fin ut! Glädjer mig att du har orangea blinkers istället för de vita som annars brukar trilla på.
Emblemen blev ett stort lyft på luckan! Någon millimeter närmare backen som du säger skulle inte skada, kanske räcker med ett par fräscha 16 tummare?

- 90 T16 -87

InläggPostat: ons 01 jul 2015, 06:36 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

T-stycken ska finnas på Biltema annars kan man klippa sönder
en gummihandske och byta membranet i dom.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: ons 01 jul 2015, 19:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Molte skrev:
Tål att upprepas, ser riktigt fin ut! Glädjer mig att du har orangea blinkers istället för de vita som annars brukar trilla på.
Emblemen blev ett stort lyft på luckan! Någon millimeter närmare backen som du säger skulle inte skada, kanske räcker med ett par fräscha 16 tummare?

:)

Ja, de gamla såg riktigt trista ut efter att jag kom åt dem med polermaskinen... Några millimeter räcker nog inte, hehe, men det kommer en dag då den blir lite lägre. Har ju ett par fina Super Aero, men för tillfället är det dessa som gäller. Dessutom är det mest att den är så mycket högre fram än bak som stör mig, hade den varit lika "låg" fram som den är bak hade jag varit rätt nöjd. :)

Timpa skrev:
T-stycken ska finnas på Biltema annars kan man klippa sönder
en gummihandske och byta membranet i dom.

Satt och letade efter ett under natten till igår, men kunde inte hitta något.
Nja, får nog bli ett nytt. Ska bara ta mig tid till att hitta ett, fungerar som det ska med min fulfix så länge... :roll:

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 16:38 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Funderar på att byta ut växelspaksknoppen mot en i trä som jag köpte av Klubbdirektör här på forumet för ett tag sedan.
Några tips på hur man gör detta lättast? Vill inte ta sönder något, läderknoppen som sitter där är i fint skick och plasten som jag förstått ska sitta undertill behöver jag ha för att sätta dit den "nya". Bara att dra och slita tills den lossnar? Hur får jag dit den nya så att den sitter ordentligt, men ändå inte helt permanent? (Vill inte behöva ha sönder en träknopp för att få av den) :)

I övrigt har jag jag nu fått fixat lite med den lilla prylen brorsan fixade åt mig. Nu styr jag belysningen själv, som jag vill.

Rätt svår att få bild på, så dessa får duga:

Bild

Bild

Satte kontrollerna i det nedersta facket, tillsammans med 12V-uttaget som jag flyttat dit tidigare.
Ena vredet justerar färgen, kan välja vad jag vill på hela färgskalan, det andra justerar ljusstyrkan, från helt släckt till helt vitt ljus.
Skulle förstås vara ultimat att få den att matcha instrumentbelysningen och följa dimmern där, men det blir nog svårt. Dessutom hade den ju inte synts i dagsljus då heller...

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme