Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 19 jun 2019, 14:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 CSE 2.3t -97
InläggPostat: mån 13 jul 2015, 18:19 
Administrator
Administrator

Om du inte är sugen på att såga sönder din gamla läderknopp så är nog enda alternativet att försöka dra av den, det kan nog ibland vara lättare och och bland stört omöjligt, jag lyckades inte sist, så kapade sönder min läderknopp (har en ny liggandes om jag skulle tröttna på trä nån gång).

Den knoppen du köpte av mig ,den har plastinsatsen kvar i eller? Kommer inte ihåg. Den jag köpte till mig själv var bara själva trädelen. Så då var jag tvungen att spara plastdelen från läderknoppen, med problemet att den hade lite större diameter, så fick slipa ner den en aning först.

Börja med att försöka dra av den gamla, vrid lite fram och tillbaka samtidig, men inte för mycket, vet inte hur känsligt övriga delar i spaken är..

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 18:31 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Knoppen är limmad på plastpluppen och under den sitter en lite smal plastring.
Försök att vrida så att limmet släpper och dra sedan rakt upp.
Limma sedan med silikonlim som inte är så hållbart men är lättare att lossa
om du vill byta.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 20:29 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör: Nej, plastinsatsen fanns inte kvar på den...

Gjorde ett försök, tog bort brickan med växellägena och lyfte på läderflikarna. Petade loss metallbrickan och delade plasten i knoppen från plastinsatsen med en liten mejsel, sen var det bara att dra bort den. Tyvärr är min träknopp omöjlig att få dit på den befintliga insatsen, den ser nämligen lite annorlunda ut än de vanliga knopparna. Inte ens säker på att det ska sitta en plastinsats där med denna knopp...

Bild

Några idéer?

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 21:35 
Administrator
Administrator

Ska vi se om jag hänger med. Nu har du alltså den vita plastdelen kvar på växelspaken i bilen (den du kollar för insatsen) och den har en något större diameter än träknoppens innermått?
Min såg ut som din träknopp inuti, är dock inte helt säker på den sista borrade smala delen du har längst in, men den bör ju inte påverka.

Alltså tycker jag att det låter som att du är i samma situation som jag var..? Medandra ord slipa ner den vita insatsen något tills dess att den passar perfekt att trycka träknoppen över. Var dock noga med så att passformen inte blir allt för tajt, så att du skulle lyckas spräcka träknoppen när du trär på den, det är ju väldigt tunt trämaterial.

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 21:44 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Ska vi se om jag hänger med. Nu har du alltså den vita plastdelen kvar på växelspaken i bilen (den du kollar för insatsen) och den har en något större diameter än träknoppens innermått?
Min såg ut som din träknopp inuti, är dock inte helt säker på den sista borrade smala delen du har längst in, men den bör ju inte påverka.

Alltså tycker jag att det låter som att du är i samma situation som jag var..? Medandra ord slipa ner den vita insatsen något tills dess att den passar perfekt att trycka träknoppen över. Var dock noga med så att passformen inte blir allt för tajt, så att du skulle lyckas spräcka träknoppen när du trär på den, det är ju väldigt tunt trämaterial.

Det var du som började med att kalla den insats! :D

Ja, den vita plastens diameter är större än hålet i knoppen. 3 mm större, så det är inget man bara kan slipa av så där. Dessutom är hålet i knoppen bara 16mm djupt innan det övergår till det smala hålet längre in, och det räcker inte på långa vägar för att täcka plastinsatsen, utan då kommer den sticka ut. Med andra ord, knoppen kommer inte gå att få på plasten som sitter där, hur jag än gör. Funderar dock på om det kan vara så att det inte ska vara någon plast där, utan att man trär den direkt på där den där insatsen sitter och sen att plasten som är till backspärren dras upp i det grövre hålet. Hur sitter "insatsen" fast?

Senast redigerad av A.Chr mån 23 nov 2015, 18:21, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 14 jul 2015, 18:04 
Administrator
Administrator

Ja 3mm kan nog stämma inklusive de utanpåliggande spåren/ränderna. Men de slipar du ner med en grövre sandpapper för hand, tar ltie tid, men så gjorde jag.

Däremot djupet känns konstigt,jag kommer som sagt inte ihåg om jag hade två olika diameter på borrhålen i den jag monterade.. Vet ej hur lätt det är att ta bort den vita insatsen, kommer inte ihåg om jag gjort det någon gång eller ej. Någon annan kanske vet?

InläggPostat: tis 14 jul 2015, 21:00 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Ja 3mm kan nog stämma inklusive de utanpåliggande spåren/ränderna. Men de slipar du ner med en grövre sandpapper för hand, tar ltie tid, men så gjorde jag.

Däremot djupet känns konstigt,jag kommer som sagt inte ihåg om jag hade två olika diameter på borrhålen i den jag monterade.. Vet ej hur lätt det är att ta bort den vita insatsen, kommer inte ihåg om jag gjort det någon gång eller ej. Någon annan kanske vet?

3mm är i toppen, de där spåren tillkommer. Ska jag slipa ner 3 mm runtom lär jag vara igenom plasten helt. :?
Läderknoppen ser ju inte alls ut så här inuti, och den har väl samma form som dina träknoppar åtminstone utvändigt?
Anledningen till att jag ville veta hur den sitter var för att få veta om det skulle vara möjligt att knoppen ska sitta rakt på. Har dock en känsla av att inte det heller går... Tror jag låter det vara för närvarande, har i alla fall satt tillbaka läderknoppen just nu så man kan köra utan att behöva vara utan knopp. :)

InläggPostat: tis 14 jul 2015, 21:55 
Administrator
Administrator

A.Chr skrev:
Klubbdirektör skrev:

3mm är i toppen, de där spåren tillkommer. Ska jag slipa ner 3 mm runtom lär jag vara igenom plasten helt. :?
Läderknoppen ser ju inte alls ut så här inuti, och den har väl samma form som dina träknoppar åtminstone utvändigt?
Anledningen till att jag ville veta hur den sitter var för att få veta om det skulle vara möjligt att knoppen ska sitta rakt på. Har dock en känsla av att inte det heller går... Tror jag låter det vara för närvarande, har i alla fall satt tillbaka läderknoppen just nu så man kan köra utan att behöva vara utan knopp. :)

Ja jag tror bara att det finns en form av träknopp utvändigt, av dessa runda modeller. Man tycker ju att de alla borde se samma ut på insidan också då, men de kanske skilde mellan årsmodeller.. :?

InläggPostat: ons 15 jul 2015, 17:35 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Kanske enklast att svarva en passande plastknopp så du kan ha kvar den gamla för läderknoppen.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tor 16 jul 2015, 19:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Som det ser ut nu får träknoppen vänta. Överlever med läder också. :)

InläggPostat: lör 15 aug 2015, 17:34 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Händer inte mycket med bilen just nu, blir en liten åktur lite då och då, men inte mycket mer.

Har fått lite problem med laddtrycket:

Vid full gas på 2:an får jag en översläng upp till 1,40-1,45 bar, sedan sjunker trycket direkt till 0,7-0,8 bar.
På 3:an har jag rätt stadigt 1,35-1,40 bar laddtryck vid full gas, samma sak på 4:an. På 5:an ligger det istället omkring 1,3 bar.
Har upptäckt att detta gäller då man bara drar på en växel, om man kör en repa från 50-160 km/h (2-3-4) så blir det
en översläng på alla växlar, men laddtrycket ligger stadigt på knappt 1 bar efter det.
På 1:an laddar den 0,8 bar, vilket räcker mer än väl för att hjulen ska släppa. Tänker att laddtrycket kan vara spärrat på 1:an?

Har testat lite med en annan magnetventil, och resultatet blev att bilen som mest
laddade 0,8 bar på 2:an, för att sedan sjunka till 0,6 bar, och något mer test med den MV:n har det inte blivit.
WG-stången går att rubba med handkraft, så den har inte kärvat fast. Kan eventuellt tycka att den känns lite slapp, men då borde väl laddtrycket snarare sjunka?
Sen har jag ett problem sedan tidigare, som bara visar sig ibland (Sällan) - Vid fullt gaspådrag på 2:an vill den inte ladda mer än GLT, 0.45 bar. Släpper jag av och kliver på gasen igen laddar den genast på igen. Samma sak händer med annan MV.

Har varit i kontakt med MapTun lite snabbt, och fått konstaterat att jag ska ha 1,2 bars laddtryck, och att det förmodligen är antingen magnetventilen eller membrandosan som felar. Nu är det helg, och jag vänder mig hit istället. Har någon fler idéer? Var ska jag börja? Köra bilen till skroten? :lol:

InläggPostat: mån 23 nov 2015, 20:27 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Återigen en ganska liten uppdatering. Som sagt händer det inte mycket med bilen, andra saker prioriteras.

Skaffade mig ett litet sidoprojekt, en Saab 900 2,0i -95, med drygt 11000 mil på mätaren. Köptes billigt av en
kollega till min mor, då hon inte ville ha den och inte hade lust att krångla med annonsering, storprutare o.s.v. för
att bli av med den. När jag fick hem den såg den ut ungefär så här, men den stod på rostiga plåtfälgar:

Bild

Ganska trist, med andra ord...
Efter lite rostfix och en polering såg det i alla fall lite bättre ut:

Bild

Köpte den för 1500:-, sålde den för 8000:-. :D

När det gäller min 9000 så har jag bytt tillbaka till vita blinkers. Har inte tagit någon ny bild på det för jag tycker
inte alls att det är snyggt med vita längre, men man vill ju spara på de orangea nu när vintern kommer! :)
Bilen körs på sin höjd en gång i veckan för att hålla den igång lite, och ännu mindre blir det nu när saltet kommer...

Här om dagen fick vi en överraskning här nere i söder, snö!

Bild

Där står den nu. Salt undviker jag så långt det går, så den kommer inte köras många mil i vinter, men jag lär väl
lägga på vinterdäcken snart ändå, ifall jag skulle behöva den en dag (Och för att spara på de däck som sitter på nu).
Rostiga stålfälgar som är minst sagt fula, de får ni ingen bild på! :D

InläggPostat: fre 04 dec 2015, 14:25 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Träknoppen har till slut kommit på plats!

Gav mig tusan på att jag skulle få dit den igår, och så blev det. Fick klippa sönder den vita
plasten som sitter där rätt ordentligt för att få på den, det enda som blev kvar av den är
den biten som håller fast runt själva spaken. På grund av detta fick jag också göra en hemmafix
under damasken för att backspärren skulle fungera, då den inte längre har något att hålla tag i
när den vita plasten är borta. Dessutom var den svarta plasten man drar i när man ska lägga i
R alldeles för hög för att den skulle kunna dras upp i växelspaksknoppen, så även den fick jag
skära av en bit från. Nu sitter den där, och allt fungerar som det ska. Grymt skön att växla med. :)

Halvdåliga bilder, men ni ser i alla fall hur det ser ut!

Bild

Bild

InläggPostat: lör 05 dec 2015, 22:07 
Administrator
Administrator

Knoppen ser väldigt mörk och fin ut!

InläggPostat: lör 05 dec 2015, 22:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Knoppen ser väldigt mörk och fin ut!

Ja, jag blev nöjd.

Den är ganska mycket mörkare än när jag köpte den av dig:

Bild

Egentligen har jag bara slipat ner den för att få bort de små skavanker som fanns och sedan lagt
klarlack på den, men det gjorde stor skillnad, så jag tycker nog den passar in rätt bra med resten nu. :)

InläggPostat: sön 06 dec 2015, 22:20 
Administrator
Administrator

Kul att du lyckades renovera den :)

InläggPostat: tis 08 dec 2015, 15:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Kul att du lyckades renovera den :)

Ja, det blev rätt bra. Inte perfekt, men, men...
Skulle behöva fixa till emblemet, men vet inte riktigt vart man ska vända sig.

InläggPostat: mån 14 dec 2015, 15:47 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hmm, snabb fundering: Funderar på ett nytt lock till handskfacket från Saab Webshop. Det står att det är grått, men fanns det ens att välja? Frågan är helt enkelt ifall locket ifråga passar in med färgen i min bil?

InläggPostat: mån 14 dec 2015, 19:54 
Två stjärnor
Två stjärnor

A.Chr skrev:
Hmm, snabb fundering: Funderar på ett nytt lock till handskfacket från Saab Webshop. Det står att det är grått, men fanns det ens att välja? Frågan är helt enkelt ifall locket ifråga passar in med färgen i min bil?

Om man tittar i EPC verkar det inte finnas någon som heter svart (94-98 finns enbart ljus beige, gul och grå, den sista med länkens nummer), så det bör vara rätt.

Du vet att den är rätt knölig att justera in, måste göras med handskfacket urtaget och många försök om det ska bli bra... När det sitter i bilen är det nästan omöjligt att fixera gångjärnen på rätt plats.

InläggPostat: mån 14 dec 2015, 20:21 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Långmilare skrev:
A.Chr skrev:

Om man tittar i EPC verkar det inte finnas någon som heter svart (94-98 finns enbart ljus beige, gul och grå, den sista med länkens nummer), så det bör vara rätt.

Du vet att den är rätt knölig att justera in, måste göras med handskfacket urtaget och många försök om det ska bli bra... När det sitter i bilen är det nästan omöjligt att fixera gångjärnen på rätt plats.

Låter bra!

Yes, har gjort det förr. Tanken är mest att jag ska ha en liggandes, så det blir perfekt när jag väl tar tag i att renovera upp bilen. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme