Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 20 jun 2019, 19:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Saab 9000 CSE 2.3t -97
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 21:17 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

I förra veckan fick jag tag på ett armstöd. Det behövs fixas lite, men 1:- kändes överkomligt. :D
Gav dock en slant extra, för det kändes löjligt att i princip bara ta det...

Själva ställningen hade angripits av lite rost, så det första jag gjorde var att ta bort den, skrapa av all färg, slipa ner allt och lägga på ny färg.

Bild

Lädret är väldigt slitet, och ska bytas ut innan armstödet monteras i bilen. Eventuellt köper jag ett nytt och skrotar detta...

Bild

Och så kom det en liten leverans idag - Nytt lock till handskfacket, samt två nya förvaringsfack, ett vanligt DIN-fack och ett som ska sitta längst ner i panelen. Alltihop undanlagt tillsammans med några andra OEM-delar jag har sedan tidigare, monteras när bilen tas tag i ordentligt.

Bild

Bild

Till slut insåg jag att jag aldrig fått upp bild på trä-askkoppen som jag förmodligen nämnde
snabbt i första inlägget, så här kommer en halvtaskig bild jag hittade. 230:-, tror jag att jag gav för den...

Bild

InläggPostat: lör 09 jan 2016, 08:54 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Kolla med en tapetserare om man kan åtgärda armstödet.
Slipa ner och på med ny läderfärg kan göra sitt.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: lör 09 jan 2016, 16:42 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Timpa skrev:

Har redan undersökt möjligheten. Det går att fixa, men det kostar mer än att köpa ett annat...

InläggPostat: lör 09 jan 2016, 17:02 
Två stjärnor
Två stjärnor

Timpa skrev:

Jag tror yrkeskategorin ifråga kallas bilsadelmakare.

InläggPostat: sön 10 jan 2016, 09:36 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Långmilare skrev:
Timpa skrev:

Jag tror yrkeskategorin ifråga kallas bilsadelmakare.

Bilsadelmakare = svindyrt , sadelmakare = billigare , tapetserare = billigast ?
Göra själv = nästan gratis, bara färgen.

InläggPostat: ons 20 jan 2016, 12:40 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Bestämde mig för att göra ett försök själv med armstödet, så jag beställde lite prylar ifrån England och satte igång.

Före:

Bild

Rakade av lite rester:

Bild

Läderspackel:

Bild

Färgning pågår:

Bild

Slutresultat:

Bild

Ska väl sägas att det ännu inte är helt färdigtorkat, men tvivlar på att utseendet kommer förändras nämnvärt.
Är rätt nöjd, men inte helt. Ser så klart mycket bättre ut än hur det har varit, men inte perfekt, därför kommer det nu monteras, och så köper jag väl ett nytt när det dyker upp något.

För övrigt så fick jag i förra veckan besked om att jag fått en tjänst en bit norrut, i Västergötland, så just nu är det fullt upp med flytt. Blir att skruva en annan sorts Saab. :)
Vad det innebär för projektet? Det lär stanna av ett tag, då jag är sugen på annat innan jag sätter igång att rusta upp denna. Kommer väl uppdatera lite smått lite då och då - Vi får se! :)

Är det så att någon skulle ha/veta om en ledig garageplats där uppe så kan det eventuellt vara intressant inom snar framtid, tipsa gärna.

InläggPostat: tor 21 jan 2016, 07:46 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Klar förbättring. Det var nytt med läderspackel.
Man lär sig alltid något nytt på Forumet.

InläggPostat: tor 21 jan 2016, 18:30 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

A.Chr skrev:
Bestämde mig för att göra ett försök själv med armstödet, så jag beställde lite prylar ifrån England och satte igång.

Före:

Bild

Rakade av lite rester:

Bild

Läderspackel:

Bild

Färgning pågår:

Bild

Slutresultat:

Bild

Ska väl sägas att det ännu inte är helt färdigtorkat, men tvivlar på att utseendet kommer förändras nämnvärt.
Är rätt nöjd, men inte helt. Ser så klart mycket bättre ut än hur det har varit, men inte perfekt, därför kommer det nu monteras, och så köper jag väl ett nytt när det dyker upp något.

För övrigt så fick jag i förra veckan besked om att jag fått en tjänst en bit norrut, i Västergötland, så just nu är det fullt upp med flytt. Blir att skruva en annan sorts Saab. :)
Vad det innebär för projektet? Det lär stanna av ett tag, då jag är sugen på annat innan jag sätter igång att rusta upp denna. Kommer väl uppdatera lite smått lite då och då - Vi får se! :)

Är det så att någon skulle ha/veta om en ledig garageplats där uppe så kan det eventuellt vara intressant inom snar framtid, tipsa gärna.

Snyggt jobbat. Svårt att se på bilden, men syns kanten mellan där du har läderspackel och original nåt? Vart beställde du ifrån och hur mycket gick kalaset på (produkter + frakt)?

InläggPostat: tor 21 jan 2016, 19:58 
Administrator
Administrator

Vart hittade du läderspacklet?

InläggPostat: tor 21 jan 2016, 20:41 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

sjodain6 skrev:
Snyggt jobbat. Svårt att se på bilden, men syns kanten mellan där du har läderspackel och original nåt? Vart beställde du ifrån och hur mycket gick kalaset på (produkter + frakt)?

Blev ingen direkt kant, drog ut det så att det blev så jämnt som möjligt. Annars är det nog risk att man
fläker upp det. Det syns dock skillnad i strukturen, mönstret som finns i lädret har jag inte lyckats
återskapa. Svårt att få det helt jämnt också, blir gärna spår efter hur man spacklat, men fick till det rätt
hyfsat till slut. Att färga spacklet var nog det svåraste...

Det kostade omkring 200:-, och Colorglo ville ha 1200:- för att fixa det. Beställt på eBay.

Klubbdirektör skrev:
Vart hittade du läderspacklet?

Köpt från en engelsk sida via eBay. :)

http://www.ebay.com/usr/theleatherclinic

InläggPostat: mån 21 mar 2016, 19:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Liten uppdatering:

Bilen har fått tjänstgöra som brukis i drygt en månad nu, i det äckliga slasket och saltet. Tvättar en eller två gånger i veckan, men den ser ju lika trist ut när man kommit hem igen. :(

I alla fall, så har en annan brukis inhandlats nu. En 9-5 Vector 2.3t från 2002.
Har inte sett bilen själv, då den stod i Skåne och jag lät mina föräldrar köra och hämta den. :roll:
Kommer åka ner och ställa min 9000 där hemma igen imorgon, och börja bruka 9-5:an.

Den är inte jättevacker, men förhoppningsvis duger den att pendla lite med ett tag, så jag slipper lägga 6 mil om dagen på min 9000...
Kan hända att jag fixar till den lite också.

Bilder kommer i dagarna. :)

InläggPostat: mån 25 apr 2016, 22:39 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Bilderna på nya brukisen dröjde visst ett tag... :roll:

Svängde inom när jag ändå passerade Trollhättan på vägen upp från Skåne.

Bild

Snabbtvättade i världens vårväder, men fick sedan fly ett riktigt regnoväder för att kunna få en bild, blev dock skitig på vägen. :?

Bild

Och så en bild på interiören - Den bästa delen av bilen. :D

Bild

Den går i alla fall rätt bra som pendelbil, man åker bra och efter att ha vant sig lite är den inte så trött trots allt...
Den är dock ful och bränner mer olja än väntat, bytt turbo till trots (Förmodligen kolvringar), och jag känner att något saknas.

Därför hoppas jag på att kunna uppdatera här inom kort med en betydligt trevligare bil som jag tänkt använda som ett mellanting mellan bruksbil och leksak.

Jag tror ni kommer uppskatta den. ;)

InläggPostat: tis 26 apr 2016, 13:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ska bli kul att se!

InläggPostat: tis 26 apr 2016, 18:44 
Administrator
Administrator

9-5:or är härliga bruksbilar, så fin komfort.

InläggPostat: tor 28 apr 2016, 21:22 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
9-5:or är härliga bruksbilar, så fin komfort.

Jo, man åker fint, men man känner inte samma glädje som när man hoppar in i en 9000... :?

I vilket fall som helst - Igår for jag iväg till Linköping för att kolla på en ny brukis, och det blev ett köp.

Här är en bild från färden hemåt, smutsig som bara den:

Bild

Kom hem och lastade av vinterdäcken vid 22.30, och åkte direkt iväg och tvättade av bilen. :D Bytte blinkers imorse, så här såg den ut innan avfärd till jobbet:

Bild

Och så två bilder från ikväll:

Bild

Bild

Bilen i fråga är en A50, tillverkad andra halvan av 1997, därmed årsmodell -98 med B234R 225hk. Scarabegrön med ljus inredning och träpanel. Får väl lägga upp en separat projekttråd om denna sen! :)

InläggPostat: fre 29 apr 2016, 18:41 
Administrator
Administrator

Den såg fin ut! Ser ut som den klarat sig i skärmkanterna eller? Härligt motor! Nästan lite för unik för att ha som brukis :)
Absolut en projektråd om den!

InläggPostat: lör 30 apr 2016, 10:36 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Klubbdirektör skrev:
Den såg fin ut! Ser ut som den klarat sig i skärmkanterna eller? Härligt motor! Nästan lite för unik för att ha som brukis :)
Absolut en projektråd om den!

Den är rätt fin, men det finns lite tråkiga skavanker också. Handlar framför allt om små, små bulor, som förmodligen blivit av stenskott, men lacken har i alla fall klarat sig på de ställena, så det går säkert att fixa. Sen finns det lite fula bättringar på dörrarna, och en begynnelse till rost i bakkant av vänster bakre skärmkant. Framskärmarna är dock fina! Kort och gott - Den ger ett bra helhetsintryck, och det lär bli bättre! :)

Jo, jag känner mig rätt nöjd med att ha fått tag i en med Aero-motorn, men det kommer nog bli lite mer pulver i den så småningom. Äsch, det är ju inte någon Svensson-brukis, utan en finbrukis. Kommer väl ställas av till vintern om jag känner mig själv rätt...

Projekttråd dyker upp inom kort!

InläggPostat: sön 22 maj 2016, 15:31 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Fick mig en rejäl överraskning på jobbet i fredags. Chefen kom förbi med en påse och undrade om det var något jag kunde ha någon nytta av - Och upp tog han två splitternya dimljus till 9000. Han hade haft dem i förrådet ett bra tag och tyckte att jag lika gärna kunde ha dem, och att jag fick se till att hålla skicket på de två 9000 jag har. Väldigt uppskattat!

Kommer såklart läggas undan tills det är dags att renovera. :)

Bild

InläggPostat: fre 29 dec 2017, 16:47 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Här har det inte uppdaterats på länge nu!

Det har dock inte hänt så mycket med bilen heller...
Den ställdes av i samband med att jag köpte 9-5:an, och sen stod den stilla hela 2016 utom en dag då jag flyttade in den i ett garage. 2017 rullade jag ut den ungefär en vecka och hann med ca 40 mil, och det är väl allt.

Köpte dock en Aero-front till min andra 9000 som dock förmodligen hamnar på denna när även bakstöt, kjolar & breddare finns och lackats.

Ska försöka få ut den några fina veckor i sommar & lufta den ett par hundra mil i alla fall... :) Står på 12440 mil nu.

Ska också nämnas att jag de få gånger jag kör den, alltid får ett lika fånigt leende på läpparna. :D

En stor anledning till att det inte uppdaterats är också att jag blivit lat - Uppdaterar snabbt genom telefonen men här på forumet kan jag inte göra det på grund av bildstorleken... Uppdaterar oftare på STCS, så den som vill läsa ikapp & vidare om mina bilar kan kika där: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... t-BioPower

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme