Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 26 maj 2019, 05:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 19 nov 2015, 22:21 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Nu är det dax att börja plocka ner donationsbilen Så här ser objektet ut. Hyffsat rostfri och rak i kaross så är det någon som är intresserad av den efter att jag har plockat ur kabelhärva och drivpaket för ett busbilsprojekt hör av er.

Bild

Bild

Bild

Lite andra detaljer som som har hittats nytt som begagnat.

Ny ventilkåpa
Bild

Nya torkararmar
Bild

Taklampa med hörlursuttag, jag söker efter original hörlurar finns det någon som har det till salu eller finns det någon som vet vad det är för fabrikat på hörlurarna? Betalar bra efter skick.
Bild

Allt för denna gång, mer kommer.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 23 nov 2015, 21:08 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Nu är det full gång på demonteringen av donationsblien men jag tänkte lägga upp lite bilder. En stor del av mitt yrkesverksamma liv (22 år som chaufför) så har jag varit limousine "Hyrverks" chaufför så detta är en given detalj som ska vara i framrutan skylten HYRVERKSBIL, så även den tidstypiska dubbelknäppta kostymen som en limousinechaufför har och även den traditionella chaufförsmössan liggandes på hatthyllan.

rBild

Bilen kommer förhoppnings bli speciell eftersom bakre Ac anläggning endast fanns på bilar med Beige och Grå inredning medans min bil har blå inredning och förhoppningsvis den ända.

Bild

En annan feature är bakom ljusströmställaren finns ett kontaktstycke som byglas med ett ledningsnät 9569740 så tänds den gröna indikeringen för påslaget ljus i instrumentclustret.

Bild

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Senast redigerad av drittling sön 19 jun 2016, 21:22, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 13:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 apr 2014, 17:24
Inlägg: 62
Kul att du fått tag i en donatorbil, intressant projekt att följa detta och kul att du får tag i mycket nya delar också! Fortsätt med mycket bilder, det är alltid nice! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 24 nov 2015, 20:33 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
En detalj som jag har införskaffat är avstängnings funktion till ASRen som är ett måste och fanns till automatväxlade bilar My 92-93.

Bild

Dekorpannelen var bland det första detaljen jag köpte till bilen.

Bild

Nya tröskellister stod också högt på inköpslistan.

Bild

Allt för denna gång mer kommer.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Senast redigerad av drittling sön 19 jun 2016, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 29 nov 2015, 15:49 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
När jag demonterar kabelhärvan blir jag mer och mer förundrad över att bilen inte har börjat brinna av kablar som är osäkrade, kablar som har bubblade höljen efter varmgång och en pluskabel som är isolerad med eltape.

Bild

Demonteringen är i full gång förhoppningsvis dax snart att hämta hem den andra bilen för att starta renoveringen på riktigt.

Bild

Allt för denna gång

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 29 nov 2015, 20:24 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 22:37
Inlägg: 24
Häftigt med unika saker som bakre acc bland annat! Keep it up!

Var det svårt att hitta tcs on/off-sakerna och går de att montera på alla bilar med tcs?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 30 nov 2015, 06:50 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor

Blev medlem: fre 17 jan 2003, 03:14
Inlägg: 1118
Ort: s-tälje
Det där med kablarna såg inte bra ut. Har själv kört bilen till och från de senaste 8 åren. 8O

_________________
9000 CS 2.3T 93:a T5.2 - ban/gatbil
9000 Talladega (äkta) 89:a - orginal renovering
9000 CD AERO (äkta) - orginal renovering
9-5 SC 2003 automat - bruksis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 27 dec 2015, 20:59 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Nu har det varit några dagar ledigt och lite tid i garaget så lite har det hänt i alla fall, mindre än önskat. Kabelhärvan är snart helt urplockad inne i kupen.

@Lusse, det har bara varit tur att det inte har börjat brinna eller något annat har hänt.

@Lindh, att leta delar som bakre Ac är som en vinst varje gång eller om man hittar något som sökt efter länge tid som avstängningsfunktionen till ASRen.

Lite bilder från demonteringen

Bild

Bild

Senare under ledighet ska drivpaketet ut så herr Griffin får plats under den kalla årstiden.

Allt för denna gång!

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09 jan 2016, 14:13 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Äntligen är ledigheten över så att man kan vara ute i garaget och meka så lite har det hänt, ändå känns det som det inte händer något i garaget men. Motor och växellåda urlyft, Samt att Kabelhärva är helt urplockad.

Bild

Det gick att lyfta ur motorpaketet utan att plocka loss drivaxlarna.

Bild

Här har det blivit riktigt varmt.

Bild

En liten uppdatering.... Mer kommer!

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 10 jan 2016, 19:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Det känns otroligt bra varje gång när man kommer över något som är svårt att hitta, T,ex En fabriksny och uppdaterad version av ACC panel med strömställare för bakre Ac... YES ytterligare en vinst till!

Bild

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 11:42 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 28 okt 2009, 20:09
Inlägg: 641
Ort: Skövde
Trevlig tråd. Dock förbryllad över att du VILL ha TCS. Hehe Är ju inte det mest pålitliga systemet Saab har konstruerat. ;)

Men önskar dig lycka till med projektet & ser fram emot nästa uppdatering. :)

send from space.

_________________
Mina bilar på garaget.org
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 21:09 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Tackar för det!

TCS i bilen ihop med automatlåda är ett måste, jag tror det mest handlar om okunskap att kunna felsöka i systemet och ta reda på vad som är fel om det går sönder. Systemet är ett ganska simpelt inte så avancerat och inte så många detaljer som kan gå sönder men det kan bli dyrt om man byter fel detalj.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 21:31 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 28 okt 2009, 20:09
Inlägg: 641
Ort: Skövde
Har ISAT och böckerna. ;) Försökte fixa en 9000 men gick bet på när det inte fanns en enda pedallägesgivare att finna relativt snabbt. Så det blev Trionic5 inmonterar i stället utan TCS.
Jag klarar mig bra utan TCS på min aut CDE. :)

Men nu så är ju detta din bil och inte min. Så det är du själv som bestämmer vad du vill ha och inte ha i bilen. :)

send from space.

_________________
Mina bilar på garaget.org
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14 jan 2016, 22:07 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2504
drittling skrev:
Det känns otroligt bra varje gång när man kommer över något som är svårt att hitta, T,ex En fabriksny och uppdaterad version av ACC panel med strömställare för bakre Ac... YES ytterligare en vinst till!

Bild


Riktigt kul fynd! Får man fråga vart du hittade den?

De där med värmeutveckling och brandrisk i gamla el-system är verkligen inget kul. Hittade ett skavmärke på kabelhärvan in till min styrbox, som tur va såg jag det av en slump i tid, så har kunnat tejpa om kabelskyddet.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 25 jan 2016, 22:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Acc panelen hittade jag hos en Saabentusiast i södra Sverige som har mycket delar.

Elknas är inget att leka med det kan få otroliga konsekvenser, så det blir att renovera den nygamla kabelstamen och byta ut alla gamla trasiga och bubbliga kablar.

Sä här ser kablaget till höger airbagsensor ut T,ex!

Bild

Kabelstamen ser bra ut, men det finns en hel del att göra för att få till hela härvan i perfekt skick.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 26 jan 2016, 23:28 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 28 okt 2009, 20:09
Inlägg: 641
Ort: Skövde
drittling skrev:
Acc panelen hittade jag hos en Saabentusiast i södra Sverige som har mycket delar.

Elknas är inget att leka med det kan få otroliga konsekvenser, så det blir att renovera den nygamla kabelstamen och byta ut alla gamla trasiga och bubbliga kablar.

Sä här ser kablaget till höger airbagsensor ut T,ex!

Bild

Kabelstamen ser bra ut, men det finns en hel del att göra för att få till hela härvan i perfekt skick.


Fick rysningar utav den bilden... Är allergisk mot sådana kopplingar..

_________________
Mina bilar på garaget.org
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 27 jan 2016, 22:04 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
En liten uppdatering är att jag införskaffade en ny styrväxel från Speedparts. Är det verkligen en original styrväxel, finns inget reservdelsnummer eller Saab loggo på växeln den ser mer ut som en Kinakopia av originalet. Någon som kan förklara eller så får den duga så länge eller så får jag börja leta efter en fabriksny original från Saab.

Bild

Allt för denna gång

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 08:18 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
drittling skrev:
När jag demonterar kabelhärvan blir jag mer och mer förundrad över att bilen inte har börjat brinna av kablar som är osäkrade, kablar som har bubblade höljen efter varmgång och en pluskabel som är isolerad med eltape.

Bild



Så där ser pluskablarna ut ganska ofta på både 9000 och og900 så det är nog ett tips till alla se över sina pluskablar.
Eltejp är ju bättre än inget men det är nog klokt att byta kabeln


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 08:19 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
Skulle verkligen förvåna om det är en piratkopia den där styrväxeln.
Är nog mer troligt att det är en av de sista från Saabs lager


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 09:15 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
SaabAero skrev:
drittling skrev:
När jag demonterar kabelhärvan blir jag mer och mer förundrad över att bilen inte har börjat brinna av kablar som är osäkrade, kablar som har bubblade höljen efter varmgång och en pluskabel som är isolerad med eltape.
Så där ser pluskablarna ut ganska ofta på både 9000 och og900 så det är nog ett tips till alla se över sina pluskablar.
Eltejp är ju bättre än inget men det är nog klokt att byta kabeln

Välkomment till DLHV (Den Lille Hemmaelektrikerns Värld).
Majoriteten av bil- och mcägare borde hålla tassarna borta från all form av "el".
Jag har plockat bort 13 meter överflödig kabel från en mc och 27m från en gammal Amazon...

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010