Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 22 aug 2019, 18:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 18:07 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1566
Ort: Östersund
Problemet med Saabs pluskablar är att isoleringen blir spröd, spricker och ramlar bort med tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 28 jan 2016, 21:03 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 722
Ort: Stockholm
SaabAero skrev:
Problemet med Saabs pluskablar är att isoleringen blir spröd, spricker och ramlar bort med tiden.

Nja, jag har sett enstaka kablar som klarat sig bra, så jag tror det framför allt är miljö-påverkan (olja och värme). Troligen väldigt lika problem med andra bilar, plastkabeln är garanterat en standardprodukt för bilbruk.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 21:31 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Några saker har trillat in annars har det inte hänt så mycket denna vecka (Ha fått lägga mycket tid på jobbet) projektet går bara på sparlåga ett tag till.

Bild

En uppsättning injektorer och dörrlås det var allt för denna gång.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 20:38 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 07 apr 2014, 17:24
Inlägg: 62
Jaha var det du som köpte Lucas spridarna som enbart fanns i 3 ex på speedparts? Var själv sugen på dem! :)
Kul med updatering trots sparlåga!

Mvh Viktor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 31 maj 2016, 20:10 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Jo det var jag som köpte dom sista tre sista injektorerna och fick tag i en ytterligare till rätt pris. Så en liten uppdatering i projektet är att det inte hänt så väldans mycket, om det var mycket förut på arbetsfronten så är det ingenting mot vad det är nu... men några små inköp har det blivit i allafall.

Bild

Bild

Allt för denna gång.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19 jun 2016, 20:15 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Dax för en uppdatering och lite händer det i garaget, jag kom över ett ABS kablage till en 9000 utan TCS/ ASR mest för att jag behövde en ny relä och säkringsbox.

Bild

Mer kommer...

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 30 jul 2016, 13:58 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Ett litet nytt inköp givetvis helt fabriksnytt ABS/ ASR styrenhet från andra sidan jorden.

Bild

Allt för denna gång.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 06 aug 2016, 21:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Nu under semestern kan man ägna lite tid till bilen som att starta upp den för att transportera hem den till garaget, och söka lite historik "7 st användare" om bilen vem som ägt den osv.

Lite historik om bilen!
Bilen är byggd månad 08 1993 för varm "tropisk" marknad med en stor oljekylare för motorn, både vatten och luftoljekylare för växellådan, och dubbla kylfläktar en framför Ac-kondensor och oljekylaren och en bakom motorkylaren med två farter.

Första ägare SAAB Automobil AB som internsåldes vidare till en Saab anställd som körde 12000 mil med bilen innan den såldes vidare till en yngre herre, som i sin tur sålde den vidare till sin pappa på grund av att den var dyr i skatt och försäkring efter en kort stund två månader efter inköpet. Han var student. När pappan skrev över den på sonen igen var när den skulle säljas till en ny ägare, nämligen till mig 2008, bilen hade då rullat 18700 mil.

Blev lite förvånad över hur intakt batterikabeln är efter ca 23år när jag skulle haka på startkablarna och starta bilen.

Bild

Ett litet inköp som har stått i gömmorna.

Bild

Allt för denna gång!

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Senast redigerad av drittling lör 18 feb 2017, 10:17, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 06 sep 2016, 22:22 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Nu har hamstringstarmen slagit till igen.

Med nya stötfångarhöljen fram och bak.

Bild

Nya främre högtalare.

Bild

Lite nostalgisk blir man när man tittar på bilnyckeln...

Bild

Allt för denna gång!

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07 sep 2016, 19:15 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
Trevligt trevligt! Fick själv tag i det sista främre stötfångarhöljet från Saabklubben.
Vet du om plåten som håller nummerplåten finns att få tag på?

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07 sep 2016, 20:41 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Då hade du tur att få lägga rabarber på det sista höljet, men fint blir det ihop med nya spoilern! Just nu lider jag av svårt hamstringstvång för att få tag i så mycket delar som möjligt innan det tar slut på originaldelar, nummerskyltsplåten finns att köpa hos någon handlare som säljer Saab reservdelar inte helt gratis inte. Du har möjligtvis koll på om det finns nya cromelister till höljena att köpa någon stans?

Följ länken
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... rm=8258428

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08 sep 2016, 20:53 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
drittling skrev:
Då hade du tur att få lägga rabarber på det sista höljet, men fint blir det ihop med nya spoilern! Just nu lider jag av svårt hamstringstvång för att få tag i så mycket delar som möjligt innan det tar slut på originaldelar, nummerskyltsplåten finns att köpa hos någon handlare som säljer Saab reservdelar inte helt gratis inte. Du har möjligtvis koll på om det finns nya cromelister till höljena att köpa någon stans?

Följ länken
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... rm=8258428


Ja tack för tipset :) Är nya kromlister slut på Saab? Jag köptenya för några år sedan till fronten, och bakre kofångaren hittade jag ny på Saabfestivalen 2013, då med kromlister på.. så har inte kollat de senaste åren om det finns kvar eller ej.

P.s har mailat Saab Outleten om nummerskyltshållaren.. :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13 sep 2016, 18:32 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Då vart det en vinst till! Börjar närma sig en komplett fabriksny träinredning!

Bild

Nya bromsok fram.

Bild

Allt för denna gång...

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14 sep 2016, 22:08 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
Nice med nytt trä! Vart hittade du den?
Hade gärna haft en helt ny instrumentpanel i trä till min, det är den av mina trädelar som är lite blekt.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15 sep 2016, 20:50 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Träbiten hittade jag på Svenska saabklubben.
Inte helt enkelt att hitta nya träbitar, man får ha stor portion av tålamod, förr eller senare springer man på nya saker som letat efter länge.

Så i sinnom tid kommer du säkert hitta en ny panel du letat efter.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 19:03 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2518
drittling skrev:
Träbiten hittade jag på Svenska saabklubben.
Inte helt enkelt att hitta nya träbitar, man får ha stor portion av tålamod, förr eller senare springer man på nya saker som letat efter länge.

Så i sinnom tid kommer du säkert hitta en ny panel du letat efter.


Ok.
Problemet är att den gamla panelen utan varningsblinkers är så mycket svårare att hitta. Var en ny ute på Blocket för nått år sedan för 3000kr.. kände inte att jag ville lägga de pengarna då. Kanske var du som köpte den :)

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 20:45 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Det var inte jag som köpte panelen som var på blocket det visade sig att den varit monterad i säljarens 9000 i början på 90 talet. Säljaren bodde bara en liten bit ifrån mig så jag var där och tittade på panelen, den hade lite repor så det var klokt att du inte köpte den du hade bara blivit besviken.

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12 dec 2016, 20:59 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Nu börjar den bakre AC anläggningen bli komplett, en fabriksny Ac kompressor. Nu saknas bara en specifik slang mellan förångaren och kondensorn med anslutning för röret till den bakre Ac:n för att hela systemet ska vara komplett.

Japp, en ny vinst!

Bild

Bild

Snart är ett system komplett!

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13 dec 2016, 20:14 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 939
Häftigt ,slangen borde någon AC firma kunna tillverka.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15 dec 2016, 18:57 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 12 okt 2008, 11:16
Inlägg: 157
Ort: Sthlm/Tungelsta
Det vart en vinst, Äntligen! Efter år av letande så dyker sakerna upp när man minst anar det.

Kruxet är att anslutningen mot kompressorn är annorlunda, lite högre än än dom bilarna utan bakre Ac. Slangen till den bakre Ac anslutning skruvas fast "Se bild" under den främre slangen som går upp mot förångaren. Den anslutning måste specialbeställas och kostar nästan lika mycket som det kostar beställa en komplett slang från USA om den inte går att beställa i Sverige.

Bild

_________________
I ordningställande av en ambassadblå 9000 CDE 2,3T till nyskick
Metodbilen en Midnigtblue Saab 9-5 AERO


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010