Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2019, 10:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 9000 Aero -93 *Återfallet*
InläggPostat: mån 12 jun 2017, 19:33 
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Det är egentligen ingen ny händelse, jag fick ju bilen hemtransporterad redan i vinterkylan från Dalarna till Skåne. Men nu känner jag väl att det i alla fall finns lite att berätta om mitt återfall i den angenäma sjukdomen Saab 9000. Jag har som många säkert känner till ägt flertalet 9000 tidigare, några fina och några riktigt dåliga :lol: men jag har faktiskt konstigt nog aldrig ägt en CS Aero.

Jakten pågick under hösten 2016 och denna dök upp som ett sk. "gör det själv objekt". Nordic Uhr i Dalarna hade bilen stående hos sig, ägaren hade i desperation att hitta felet med den dåliga motorgången skickat den dit, de hade påbörjat ett arbete med att bygga bort den ökända TCS:en då det troddes vara felet. Bilen var inte så vacker vid hemkomsten, hade stått ute på Nordics gård i ett halvår vilket satt vissa spår på inredningen där framförallt innertaket fått stryk och en hel del fukt fick först saneras.

Som tur var fick jag tag i en kabelmatta från en bil av samma årsmodell med T5.2 och utan TCS så jag kunde dra ny el till motorn med original grejer, blir så mycket snyggare och man är säkrare på att allt blir rätt. När allt var inkopplat blev det provstart men problemet med den dåliga gången bestod. Efter lite felsökning och funderingar så lyfte jag tillslut ventilkåpan och kunde konstatera att kammarna inte var korrekt monterade, en av kammarna stod en kugge fel och det hade den gjort i närmare bestämt 3 år.

Efter att motorrummet snyggats till och bland annat batteriet hittat tillbaka till originalplats pga. bristfällig kabeldragning till bagaget och ett nytt tryckrör i högglanspolerat rostfritt byggts för att passa den stora IVECO Intercoolern så kunde en provstart ske, och tack och lov går den ny riktigt fint (om än lite högljutt med bara en rejskatt och japsdämpare :oops: nog för gammal för sådant).

Mycket har sedan dess hänt men en del återstår. Ena framskärmen var bland annat alldeles för dåligt lackerad och kofångaren fram var lite skadad här och där så därför ser bilen lite tråkig ut idag. Det som återstår nu är egentligen bara att finna en snygg stötfångare som jag kan lämna på lack tillsammans med resten som jag inte riktigt var nöjd med standarden på så kan den ut och rulla lite denna säsongen som ett första steg.

Här blev hon hämtad mitt i smällande vinter i Dalarna, lång väg framför sig för att komma hem till Skåne
Bild

Här är hon inne i värmen och uttorkningsprocessen kan börja
Bild

Motormässigt såg det inte roligt ut, mycket "hemmapul" tyvärr med högtalarkabel som strömmatning till motorn från batteriet i skuffen (som förövrigt var sönderfruset).
Bild

Dags o börja dona med elen...
Bild
Bild

Efter mycket pyssel med både el och mycket annat som jag inte var nöjd med så ser det nu ut såhär istället
Bild

Förarplatsen ändrades lite mer till min smak, stereo saknades också helt
Bild
Bild
Bild

Här är bilen som den ser ut i nuläget, relativt lite kvar att göra faktiskt trots att den ser lite sargad ut :lol:
Bild

Det var nog allt för mig för denna gången, nu har jag i alla fall kommit igång :P

InläggPostat: mån 12 jun 2017, 20:01 
Administrator
Administrator

Gött Jonathan, kul med fler projekttrådar och det ska bli kul att följa den här bilen :)
Kul att hänga så mycket på festivalen också, även om du tog 9-5:an dit ;)

InläggPostat: tor 29 jun 2017, 08:15 
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Klubbdirektör skrev:
Gött Jonathan, kul med fler projekttrådar och det ska bli kul att följa den här bilen :)
Kul att hänga så mycket på festivalen också, även om du tog 9-5:an dit ;)

1 april 2004 var dagen då jag registrerade mig på 9000 klubbens forum, klockan var uppenbarligen så sent som strax efter 23 (man var ju student på den tiden) och intresset för 9000 hade kommit från att det första jag såg när jag flyttade till Lund och blev inneboende i ett litet rum på 10 kvm var en något nedgången 9000 Turbo -88. Det var en sorts upphöjd mystik kring just Turbo minns jag och plugget blev väl något lidande av mitt nyfunna intresse. Bilen renoverades i alla fall och jag ägde den i närmare ett år innan jag körde ända upp till Karlstad för att lämna över till nästa ägare.

Sedan dess har jag haft kontakt med dig Daniel och det var verkligen kul att träffas och prata på riktigt, på något sätt känner man ju varandra rätt bra trots att man aldrig träffats tidigare :lol:

InläggPostat: tor 29 jun 2017, 08:36 
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

En till updaté då!

Jag har haft lite utmaningar med att hitta en fin front utan sprickor och skador, den befintliga fronten var inte tillräckligt bra enligt mina mått mätt med det vanliga hänget i undre läppen och ett par småskador i övrigt. Efter mycket letande hittade jag dock en fin front och 4 fina skärmbreddare med alla fästen kvar.

Så i början av nästa vecka lämnar jag in 1 framskärm, 4 skärmlister, ett tanklock och en frontstötfångare hos lackeraren. Resten av bilen är så pass bra i lacken att den bara kräver en polering och vaxning. Möjligen skulle man kunna lacka om kjolarna också då de fått den vanliga blästringen vid hjulhusen men det fixar jag nog på plats och på sikt kommer kanske även bakstöten fixas till men intrycket kommer ändå vara bra när den väl rullar ut på vägarna igen!

Lite bilder då på saker som händer...

Bild
"busfälgarna"

Bild
En av många nya prylar, samtliga utvändiga lysen kommer bli nya

Bild
Den efterlängtade fronten som åker iväg till lackeraren i nästa vecka

Här kommer den nya reflexpanelen åka på tillsammans med fabriksnya bakljus
Bild

Det var allt för denna gång, nästa gång står bilen förhoppningsvis nere på hjul igen.

InläggPostat: ons 05 jul 2017, 08:58 
Tre stjärnor
Tre stjärnor
Användarvisningsbild

Lite av det nya som ska på, grundat och klart för lack :P

Bild

InläggPostat: ons 05 jul 2017, 09:38 
Administrator
Administrator

Stiligt!

Fräsch kofångare gör mycket

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter