Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 07:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 01 feb 2007, 19:13 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: ons 05 okt 2005, 13:17
Inlägg: 766
Ort: Stockholm
Som lovat kommer här en liten guide.
Renovering av huvudcylinder.


Huvudcylindern är placerad ovanför kopplingspedalen
(äldre modeller sitter den i akvariet)


    1: Börja med att lossa sprinten/bulten som håller huvudcylindern på plats emot kopplingspedalen.
    Bild

    2: Lägg något skyddande så det inte kommer vätska på golvet.
    Bild

    3: Se till att använda handskar då vätskan är samma vätska som till bromssystemet (bromsvätska, DOT4) och kan vara irriterande för huden.

    4: Lokalisera huvudcylinderns anslutningar, den övre går till Reservoaren och den undre går till slavcylindern.
    Bild

    5: Lossa på anslutningarna till huvudcylindern.
    Det kommer troligen att rinna ut lite vätska ifrån båda anslutningarna så se till att använda något uppsamlingskärl.
    Bild

    6: Lossa muttrarna som håller huvudcylindern på plats.
    Bild

    7: Haka av Huvudcylindern ifrån fästbultarna, Det kan även komma lite vätska ur huvudcylinderns anslutningspunkter.
    Bild

    8: Placera ett uppsamlingskärl vid kopplingspedalen så slipper du får massa kladd i bilen.
    Bild

    9: Töm ur så mycket av vätskan som är möjligt i ett uppsamlingskärl.
    (går att trycka/pumpa cylindern för att få ut så mycket som möjligt)
    Bild

    10: Du kan nu ta med huvudcylindern in och påbörja renoveringen. Jag använde en träskiva som jag lade på golvet för undvika massa kladd och spill av bromsvätska.
    Bild

    11: Börja med att demontera huvudcylindern och var noggrann med att hålla koll på hur packningarna sitter monterade.
    Bild

    12: Lägg gärna upp dom nya packningarna i rad med samma ordning som du demonterar. Dokumentera gärna.
    Bild

    13: Passa även på att rengöra huvudcylindern samtligt. Det samlas en del avlagringar i bl.a anslutningspunkterna och inuti cylindern.

    14: Montera sedan alla nya packningar i omvänd ordning.
    Du kan behöva lite smörjfett till dom nya packningarna då huvudcylindern är torr.

    Nu är huvudcylindern renoverad, Montera tillbaka den i bilen.
    Glöm inte att lufta kopplingen innan du provkör.

_________________
B e l t h a z o r - 9-3 SS -06 Nordic Extreme
B l a c k P e ar l - 9000 cse -93 2.3T Nordic st2++ (260hk/380nm)(såld)
B i f f e n - 9000 CD -92 2.3i (150hk/??nm)(såld)


Senast redigerad av Colan sön 22 feb 2009, 16:33, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 02 feb 2007, 15:42 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tor 13 apr 2006, 21:12
Inlägg: 924
Ort: Uppsala
Bra beskriving.

Problemet är ju dock att dom brukar sällan hålla på 9000 när man kör med en renoveringssats, vet inte varför men så brukar det vara tyvärr. :?

_________________
9000 2,3T -93 Nordic steg 3
259hk / 380nm på hjulen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 02 feb 2007, 17:21 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tor 25 jan 2007, 13:17
Inlägg: 298
Ort: Nyköping
ivas skrev:
Bra beskriving.

Problemet är ju dock att dom brukar sällan hålla på 9000 när man kör med en renoveringssats, vet inte varför men så brukar det vara tyvärr. :?


Jag har renoverat flera, och dom har fungerat bra.
Det är viktigt att göra rent och smörja allt med bromsvätska
innan ihopmonteringen av cylindern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 02 feb 2007, 19:46 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 nov 2004, 19:47
Inlägg: 652
Ort: Uppsala
ivas skrev:
Bra beskriving.

Problemet är ju dock att dom brukar sällan hålla på 9000 när man kör med en renoveringssats, vet inte varför men så brukar det vara tyvärr. :?


Har du kollat ordentligt så att inte själv cylindern är skadad?!?
Annars kommer den snart att "skära" sönder nya packningar...

Har iofs själv bara gått lös på bromscylindern på en icke ABS 9000

_________________
Driving 9000-95 2.3 former ltt.
Jagar för tillfället Aero/Sport 91-92 dekorlister (utan krom) för vänsterframdörr,
och små bitarna på höger skärmarna (mellan hjul och dörr).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 02 feb 2007, 23:39 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: ons 05 okt 2005, 13:17
Inlägg: 766
Ort: Stockholm
Just därför det är viktigt att rengöra cylindern och anslutningspunkterna, sitter en del avlagringar kvar som kan om oturen är framme skada dom nya packningarna. Fettar man in packningarna (med ex packningsfett) eller som Robin sa med bromsvätska skall det inte vara några problem.
Edit: Gjorde tumnaglarna lite större(200x150), blev lite svårt att se annars.

_________________
B e l t h a z o r - 9-3 SS -06 Nordic Extreme
B l a c k P e ar l - 9000 cse -93 2.3T Nordic st2++ (260hk/380nm)(såld)
B i f f e n - 9000 CD -92 2.3i (150hk/??nm)(såld)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 jul 2007, 22:34 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: sön 05 nov 2006, 15:44
Inlägg: 252
Ort: Ljungby
har en fråga här. när du sätter dit dom nya packningarna ? "trär" man igenom dom på stången eller vad man ska säga?

jag gjorde så på min och tycker dom har blivit lite för stora. typ som dom är utändja eller vad man ska säga..

sen får jag inte dit den pluppen som den övre slangen ska sitta på heller.
satte du dit packningen där först och sen pluppen ? eller hur gjorde du?

mvh/ joel

_________________
http://www.garaget.org/J_Storm

SAAB 9000 AERO -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 jul 2007, 22:56 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: ons 05 okt 2005, 13:17
Inlägg: 766
Ort: Stockholm
Du kan få pressa över några av dem eftersom stången har en del fasta ojämheter, ta det bara lungt så skall det gå bra.
Skulle dom bli för stora, så kommer den läcka och du får samma symptom som tidigare, dvs kopplingspedalen fastnar i botten. Gör den inte det, är det helt och fint.

_________________
B e l t h a z o r - 9-3 SS -06 Nordic Extreme
B l a c k P e ar l - 9000 cse -93 2.3T Nordic st2++ (260hk/380nm)(såld)
B i f f e n - 9000 CD -92 2.3i (150hk/??nm)(såld)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 22 jul 2007, 23:37 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: sön 05 nov 2006, 15:44
Inlägg: 252
Ort: Ljungby
okej. men hur gjorde du på sidan där den där "utaget" ska sitta?

trycker man dit packningen där och sen försöker få i den så går det ju inte. trycker man dit packningen på utaget och sen försöker få i det i hålet så är det med omöjligt tycker jag..

_________________
http://www.garaget.org/J_Storm

SAAB 9000 AERO -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 23 jul 2007, 00:42 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: sön 05 nov 2006, 15:44
Inlägg: 252
Ort: Ljungby
bra marcus, har haft ett helvete att hitta den varje gång jag har letat efter den :P

_________________
http://www.garaget.org/J_Storm

SAAB 9000 AERO -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 okt 2007, 17:39 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jun 2006, 05:41
Inlägg: 234
Ort: Umeå
nu har jag varit och rivit min huvudcylinder, undrar bara såhär i efterhand hur man får dit stången med dem nya packningar? den nedre vet jag att man pressar och vrider in snett först, men den andra då? kan det vara så att "kjolen" (som tätar mot cylindern) vände sig utåt? svårt att pressa in den pga den jä*la spåret för låsringen... hur gjorde ni? det är -91:ans cylinder
och en sak till... den låsblecket längs ner i cylindern, hur får man den på plats efter att man plockade bort den...? provade lossa spetsen på stången, men den sitter hårt, så jag limmade med superlim i kanten mellan stången och packningen?
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 17 jan 2008, 07:59 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Låsringen ska bara tryckas på plats och brukar sitta utan lim.

Ska man vara säker på att lyckas med renoveringen bör cylinderloppet hornas för att säkert få bort ev grader och annan skit.

En annan sak, fjädern längst ner i cylindern finns inte på alla huvudcylindrar, tror den försvann kring -91 men det går att montera fjädern även på nyare cylindrar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 17 jan 2008, 21:49 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: ons 05 okt 2005, 13:17
Inlägg: 766
Ort: Stockholm
Lär komma lite nya bilder snart då just den där fjädern verkar ha gått av för mig.. misstänker fjädern har pajat en av packningarna.
SaabAero - Skall man köra utan på nyare ? (stod inget om det i manualen + satt fjäder original)

_________________
B e l t h a z o r - 9-3 SS -06 Nordic Extreme
B l a c k P e ar l - 9000 cse -93 2.3T Nordic st2++ (260hk/380nm)(såld)
B i f f e n - 9000 CD -92 2.3i (150hk/??nm)(såld)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 jan 2008, 07:23 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
På min -91:a satt ingen fjäder org men jag monterade en. Hade lite tendenser till att pedalen inte riktigt ville komma upp när bilen blev varm.
Som jag förstod det då så behövdes inte fjädern på nyare. På den tiden sålde SP fjädern löst.

Det kom ju f.ö en ny huvudcyl från 90- så det kanske är den som ska vara utan fjäder ?!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 18 jan 2008, 09:36 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jun 2006, 05:41
Inlägg: 234
Ort: Umeå
på min gamla cylinder som satt från -91 hittade jag ingen, men på min nya som jag plockade på skroten tror från en -91 oxo, där satt det en, för när jag tryckte ihop den, så pressades den tillbaka...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18 mar 2008, 19:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 21 feb 2008, 16:35
Inlägg: 8
Fler bilder på renovering av huvudcylindern;

http://biphome.spray.se/tobias_fagerlun ... aaben.html

Montering sker under morgondagen.

_________________
Bild
http://www.garaget.org/fagerlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20 jul 2008, 12:43 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 03 mar 2007, 09:56
Inlägg: 16
Ort: Härnösand (5 mil från sundsvall)
nu har jag också renoverat cylindern... Blev som ny men tar högt upp nu, troligtvis är det slitna lameller, slirar dock inget. Antar det är inget som går justera, hur högt upp den tar?

Testade lufta med en luftman från mekonomen men tyckte de gick bättre för hand med klassikern (öppna ventil, pumpa koppling, stäng ventil, upp med koppling).

Såg på nån bild i ett inlägg här att nån hade bytt packning till anslutningen för reservoarslangen också... Gjorde inte jag... Försökte peta loss den lite försiktigt men gick inte utan våld och ville inte förstöra den. Visste inte om de var nåt man skulle byta. Nåt som brukar behövas?

_________________
Saab 9000 cs 2.3 -92


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 26 nov 2008, 21:29 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 16 feb 2008, 21:53
Inlägg: 27
"(äldre modeller sitter den i akvariet)"

Vad innebär akvariet?

Mvh mojje


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 26 nov 2008, 21:42 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jun 2006, 05:41
Inlägg: 234
Ort: Umeå
den utrymme underplasten under rutan. där torkarmotorn sitter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08 mar 2009, 23:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 08 mar 2009, 23:01
Inlägg: 6
På den kopplingshuvudcylinder som sitter inne vid pedalen fanns det ingen fjäder på första modellen så om man renoverar den modellen bör man sätta dit en fjäder då den håller ringen på plats som håller packningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 22 dec 2009, 12:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 22 dec 2009, 12:11
Inlägg: 1
Återupplivar en gammal tråd...och ber om ursäkt om svaret finns att hitta i någon annan tråd. Detta var dock det enda jag hittade när jag sökte.

Tanken är att min far ska renovera min huvudbromscylinder över jul (kul julprojekt...), men när jag skulle köpa en reparationssats så fick jag svaret att det bara finns till icke abs (min har abs även om den för tillfället är icke fungerande).
Är det någon skillnad på abs och icke abs just när det gäller huvudbromscylindern och om det är det vart får jag tag på till abs?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010