Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 02:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 14 okt 2007, 23:08 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Hej! Som jag hade lovat, här kommer mitt beskrivning av felsökning/reparation av kupéfläkt på vår kära 9000.

Verktyf som kommer att behövas:

#Torx bits eller mejslar
#Hylssats
#Multimeter
#Motor som ersätter den trasiga, skroten/SPP/kylarfläktmotor från en SAAB 99/90/900
#säkert annat löst verktyg

vi börjär med felsökning, jag har ngen erferenhet av ACC, så den skippar jag, men om du har ingen, så börja med att kolla att din luftfördelningsreglage inte står på noll

kolla säkring

prova ställa om fläktreglage på "4", blåser det, så är din "dimmer" eller vad den nu heter paj, byt!

om den är lika död på 4:an som på alla andra växlar, kolla om du har ström till fläkten. om ja, då är fläkten stendöd och ska kastas. eller sparas för dissekering.

om du nu kommit fram till att fläkten är bortom räddning, då visar jag hur du byter ut den.

#1 öppna huven, så du komer åt akvariet, den plasten som sitter mellan brandväg och vindrutetorkare. pilla bort gummilist, dra den rätt upp, skruva loss akvariets lock (den med en rund dekal), lossa gumislangen.
Bild

#2skruva loss den skruv som sitter till höger om den ribbade slangen,
Bild

#3 skruva loss bulten (strl 10), den rostigase på bilden...
Bild

#4 och dra upp den frigjorda plåtbiten rätt upp. du ser den i högra nedre hörnet., lossa filterburk, den sitter med 2 torx.
Bild

#5lossa effektregulator, aka dimmern aka den-där-grej, för att inte skada den vid ingreppet, här ser du fläkt utan regulator.
Bild
och regulator utan fläkt
Bild

#6 då var vi framme vid fläkten:
Bild

#7 lossa slangstumpen som jag satte dit ist. för brickan som den kommer från fabriken, lossa öglan från armen.
Bild

#8 här kommer inte världens mest pedagogiska bild, men jag kompenserar det med bra beskrivning, bakom den övre slanghylsa syns en liten klack som håller fläkten vid torpedväggen, lossa den, likaså på andra sidan, där sitter den under den vita armen, vicka upp fläkten och plocka ut helt.
Bild
ah, kolla, jag hade visst ett bättre bild!
Bild

#8½
så der det ut om man demonterar filterburk, fläkt och värmecell. rengör allt, det behövs! kan säga att man behöver inte att tömma kylsystemet för att lossa cellpaket, låt bara slangar peka uppåt.
Bild

då kan man ta fläkten och gå hem, finns ingen behov att frysa ute.

del 2: demontering av fläkthuset.

#9 lossa klacken på bilden, finns 2, en på varje sida.
Bild
Bild

#10 ta ut luftriktare (eller vad du vill kalla dem för...), försiktigt, så du inte bryter av dem vita pluppar på sidor!
Bild

#11 skruva loss dem 2 torxar, dela fläkthus i 2 delar
Bild

#12 nu har du bara en halvfläkthus i handen, dra upp gummitätningen på slangen, kila in en mejsel mellan fläktmotorn och hans hus och bänd ut motorn.
Bild

#13 nu tar vi en titt på motorn för att dödsförklara den enligt konstens alla regler.
Bild

#13½

om din stator ser ut som på bild, (viket jag kan satsa pengar på att den gör!), så kan du lätt kasta motorn i soptuna och köpa en ny på skroten och vara lycklig, men inte länge... eller köpa en ny från SPP och vara fattig men ha vinden i håret eller fortsätter du läsa, så får du veta hur man repererar skiten för inga pengar alls!
Bild
Bild

#14 ok, vi konstaterade motorns hastiga bortgång, men den ska donera sin fläns (den behövs om du höper motorn från SPP eller gör som jag), ta en drivdorn, hammare och knacka på axeln för att separera dom 2 ovannämnda (och då menar jag inte drivdorn och hammare :twisted: )
Bild

#15 motorn på bilden kommer från en kylarfläkt från saab 900 (passar gör även 90/99/900, kanske även 9000), min motor satt på 99GL -83
Bild

#16 som man ser på bilden ovan, så har den nya motorn en krans med monteringsöron, kransen är i vägen på alla möjliga sätt och vis, så den ska bort, "let the vinkelslip do the talking", den ska se ut så här efter ingreppet.
Bild

#16½, flänsen provmonterad, naaajs, sitter lite löst men vadfan... finns ju silvertejp för sånthär!
Bild

#17, när jag satte motorn in i huset, så märkte jag 2 problem, första, den är något anorektisk och glappar i huset, men det ordnas med några varv av silvertejp som lagar allt utom mat :wink: , men den var oxo något för lång, jag fick inte ihop fläkthalvor, därför att sladdar sitter annorlunda på nya motorn, löses lätt genom att kapa ut ett hål. nu passar alla delar ihop som om dem var gjorda för varandra!
Bild
Bild

#18 efter att trycktestat (sågott jag kunde) och spolat rent cellpaket, så monteras den tillbaka, starta motorn , öppna locket på exp. kärl och varva upp till ca 4000RPM för att fylla cellpaket. ånga på bilden visar att den är vattenfyld och gör sitt jobb
Bild

#19, om du är 18+, så öppna en öl och andas ut, nu återstår bara montering i omvänd ordning. om du är 18-, öppna ett paket mjölk, den stärker din skelett :twisted:

#20 montera ihop i omvänd ordning.

Senast redigerad av andrey_500SWE mån 15 okt 2007, 07:48, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 14 okt 2007, 23:25 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

P.S. lite diskussion.
fläkthaveri beror (enl. mig), på att kolen gjordes alldeles för hårda, eller så var var koppar för mjuk, vilket som, så är motorer rena skiten. den nya motor kommer från husqvarna. och STOOOR fördel med att använda kylarfläktmotorer är att dem är riktigt välbygda med bakelit, hjullager och allt man kan önska sig, sedan så används dem normalt 5 minuter i månaden, läs oanvända! och så värnar man om miljön genom att återanvända. och att kylarfläktmotorer bra mycket starkare än kupémotorer är bara ett plus i kanten. (min nya motorn blåste upp en jädra massa skräp vid provkörning).

ja, välkomna med kommentarer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 okt 2007, 15:12 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

hej min acc funkar inte som det skall....jag startar bilen och acc ställer sig på auto "rätt ju", om det regnar ute så får jag mycket imma på rutorna, och om jag då trycker ex på knappen som styr fläkthastigthet händer där inget, jag måste ställa upp gradera till max då börjar fläkten att pumpa ut värme, men fan va det blir varmt då ju *ler*...vad kan jag har för fel tror du? tacksam för hjälp// mvh michael

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 okt 2007, 20:29 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

ingen som har något tips?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 okt 2007, 22:18 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

hmm... aldrig haft ACC, men vet att man kan kalibrera om den, minns inte detta rakt av, men det står i instr. boken, om det blir likadant, prova med en annan enhet, blir det bra, så är det fel på din, om inte, kom tillbaks, så ska vi fundera vidare ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 okt 2007, 08:40 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

hej igen,,,, jag har provat kalibrera och det har inte hjälpt, samma sak *suck* där är inget som kan ha hoppat av eller något? hade varit skönt att få ordning på det, märkte i går när vi var många i bilen så imma den igen, precis som att den är för tät eller nått

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 okt 2007, 21:09 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

jag förstog inte riktigt, är det fläkten som går försakta eller temp. som inte regleras automatiskt eller ngt annat?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 okt 2007, 21:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

fabbebock skrev:
hej igen,,,, jag har provat kalibrera och det har inte hjälpt, samma sak *suck* där är inget som kan ha hoppat av eller något? hade varit skönt att få ordning på det, märkte i går när vi var många i bilen så imma den igen, precis som att den är för tät eller nått

Har du kollat om friskluftspjället rör sig alls? Det finns nämligen ingen ändlägesgivare för det... Motorn ska flytta spjället från öppet till stängt och tvärtom. När det når ena läget blir det tyngre för motorn och den drar då mer ström. Detta ska systemet känna av och räknar då med att spjället nåt sitt ändläge och slutar försöka driva det längre. Om motorn kärvat fast eller ej kan inte systemet märka utan "tror" att spjället måste ha nått sitt ändläge oavsett riktning och oavsett om den rör sig eller ej.

Om det är detta som är ditt problem eller ej återstår ju att se men det kan ju vara värt att kika på. Om det fastnat i "stängt" läge är det ju inte konstigt att det kan bli lite imma... =)

Ett sätt att kolla detta är att ta bort locket från akvariet och så köra ner handen där medan nån sitter inne i bilen och trycker på knappen för återcirkulation några gånger med en relativt lång paus mellan varje knapptryckning. Det tar en bra stund för motorn att röra spjället från ena läget till det andra även om motorn funkar bra. Att ta bort spjällmotorn är inte vidare svårt. Tror att den sitter med två eller tre skruvar och sen kan man dra den rakt åt sidan... Jag plockade isär min och smorde upp den så min funkar iaf halvskapligt. =)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 okt 2007, 18:33 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

jag tackar för att ni försöker hjälpa, har läst om detta innan, men vart sitter det så kallat akvariet? eller det är det svarta locket uppe vid torpedvägen som kalla akvariet? vart sitter motorn? finns bild? *ler* tack än en gång // Mvh Michael

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 okt 2007, 20:03 
Moderator
Moderator

fabbebock skrev:
jag tackar för att ni försöker hjälpa, har läst om detta innan, men vart sitter det så kallat akvariet? eller det är det svarta locket uppe vid torpedvägen som kalla akvariet? vart sitter motorn? finns bild? *ler* tack än en gång // Mvh Michael

Precis, under svarta locket är avdelning akvariet ;)

InläggPostat: sön 11 okt 2009, 21:34 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej

Jag har precis köpt mig en Saab 9000 CS GLE -92

Det kommer endast lite värme i kupén med fläktarna ställt på 4
Är fläkten död då eller finns det en "dimmer" även på bilar med acc?

Mvh Stefan

InläggPostat: lör 21 nov 2009, 12:09 
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

klippt och klistrat...

Slättabjörnen skrev:
Eftersom jag sett hur många som slitit och gråtit vid fläktmotorbyte lägger jag in detta.
Ni får klicka på bilderna, skriva ut och sortera dom i ordning.
BildBildBildBildBild

EDIT: Detta beskriver tidiga modeller men är applicerbart även till sista årsmodell (98), med små skillnader. Bl.a måste man på Trionicbilar lossa ett kontaktstycke i torpedväggen för Trionicboxen, men det ser man efter arbetets gång. Ta det lungt och metodiskt bara. :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme