Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 02:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 03 feb 2009, 19:34 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: tis 08 jul 2008, 22:23
Inlägg: 549
Lägger in ytterligare en kopia på denna guide. Hoppas att moderator kan klistra den så fler slipper leta. :wink:

Ta ur ACC panelen.
Tag ur det dammiga täcklocket utifrån, sedan kan man se två st plasttungor på innertempsensorn som man får bända in något för att sensorn ska gå att ta ut bakifrån.

Här är det dammiga täcklocket.
Bild

Här ligger sensorn på skrivbordet.
Bild

Tag bort allt damm på axel, fläkthjul och vid själva tempsensorn. Se pilarna.
Peta helst inte med skruvmejsel eller annat vasst på sensorn, använd gärna Tops eller liknande.
Då man smörjer: Använd helst inte oljebaserat smörjmedel, då det kommer att samla damm blixtsnabbt.
Använd någon Teflonsmörja på sprayburk istället, då fastnar inte dammet lika snabbt. Teflonspray brukar finnas på
biltillbehörsbutiker, kanske t.om. på OK/Q8.
Bild
Bild

_________________
9000 2,3 T 200hk A50 Aut -97 Just nu under rullande renovering.
9-5 2,0t Vector Aut BP 2009 med BSR Steg 2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12 apr 2009, 12:37 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 jan 2009, 19:20
Inlägg: 200
Ort: Helsingborg
Grejen är att jag kan inte hitta var den sitter... :(

_________________
Saab 9000 2.3T 244hk -96
Saab 9000 A50 2.3t 170HK -97 (död)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12 apr 2009, 22:38 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: tis 08 jul 2008, 22:23
Inlägg: 549
Knappraden under reostaterna/strömställarna till elvärmen i stolarna.
Hittar du ingen har då säkerligen heller inte ACC.

_________________
9000 2,3 T 200hk A50 Aut -97 Just nu under rullande renovering.
9-5 2,0t Vector Aut BP 2009 med BSR Steg 2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13 apr 2009, 14:11 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 13 jan 2009, 19:20
Inlägg: 200
Ort: Helsingborg
Jo jag hittade den, måste ha varit blind eller något :roll:

Men till nästa problem, jag rensade den från allt damm (där va säkert 30kg damm) och satte tillbaka den, men efter 5 minuter började den väsnas igen :|

_________________
Saab 9000 2.3T 244hk -96
Saab 9000 A50 2.3t 170HK -97 (död)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13 apr 2009, 14:46 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: tis 08 jul 2008, 22:23
Inlägg: 549
Gör om, smörj lagren sparsamt med siliconolja.
Om inte tyst nu. Byt hela enheten eller kolla guiden ovan där torakef byter fäktmotor.
viewtopic.php?f=18&t=15366

_________________
9000 2,3 T 200hk A50 Aut -97 Just nu under rullande renovering.
9-5 2,0t Vector Aut BP 2009 med BSR Steg 2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 23 apr 2009, 20:15 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 17 jan 2009, 13:55
Inlägg: 6
Man kan också ta ut hela sensorn o snurra den ett halvt varv sen montera den igen,90% av fallen så tystnar den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 05 jun 2009, 22:35 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 02 feb 2009, 20:15
Inlägg: 37
Tack så jättemycket för en utmärkt guide! Så som föregående skribent skrev så tystnar den faktiskt när man vrider den ett halvt varv men i mitt fall inte helt så jag rengjorde, satte 5-56 på axeln och vred den ett halvt varv. Nu är den tvärtyst!

_________________
Saab 9000 CSE -97 2.0 LTT Manuell


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 04 feb 2010, 22:07 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 05 jan 2010, 15:15
Inlägg: 5
Hur plockar jag ut hela acc-panelen?

_________________
Saab 9000 CSE 2.0t A50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 04 feb 2010, 23:56 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 jul 2009, 19:52
Inlägg: 545
Ort: Motala
Jag plockar bort det som är under ACC panelen (i mitt fall stereon). Sen stoppar in handen o puttar ut den bara.

Det kan gå om du har några riktigt små mejslar o pilla ut den men då kan det bli fula märken i sargen.

_________________
"Åsa" CSE 2.0t -96 - Pärlan ;) Såld
"Sussie" 9-3SS -03 Aero :)

Saab har gått i graven, synd och skam :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 05 feb 2010, 10:03 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 05 jan 2010, 15:15
Inlägg: 5
Ok! Tack då får man ge sig på de te helgen

Memma_k skrev:
Jag plockar bort det som är under ACC panelen (i mitt fall stereon). Sen stoppar in handen o puttar ut den bara.

Det kan gå om du har några riktigt små mejslar o pilla ut den men då kan det bli fula märken i sargen.

_________________
Saab 9000 CSE 2.0t A50


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 10 maj 2012, 17:56 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 10 maj 2012, 17:37
Inlägg: 17
Ort: Åkersberga
Hej Ny här, trevligt att ni finns till.
För ett par dager sen startade ett tickande i intrumentbräden? tick, tick med några sekunders mellanrum.
Var det den så kallade innetempsensorn som har lagt av?
Idag hade jag inge AC, kände på AC slangarna i motorn, dom var kalla, men ingen kyla kommer i cupen?

Kan det vara denna innertempsensor ACC som spökar.

Tacksam för svar
Janne

_________________
Janne - SAAB 9000 CSE 2.0 16Turbo 1998


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11 maj 2012, 19:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 10 maj 2012, 17:37
Inlägg: 17
Ort: Åkersberga
Tack för tipsen!
Jag läste på i mötet och förstår iden med att damma av fläkten. Lästa ox att man skulle vara försiktig.

Tips! Jag tog en liten handdamsugere mot öppningen, utan att demontera enheten. Det funkade, helt plötsigt funkade AC:en.
Men jag tror jag inte fick ut allt.
Fråga: är det dammet som stoppar lilla fäkten så den mäter fel?
Om jag gör som du skrev, håller in stiften, skall enheten tas ut bakåt, eller kommer den ut framåt?
Vilka flikar är det som håller den, dom som sitter norr o söder, eller dom som sitter vest o öst. det är ju 4st.
Om jag nu får loss den, hur får jag ut den? genom hålet till höger som är fritt.

Tack för tipsen!
Janne

_________________
Janne - SAAB 9000 CSE 2.0 16Turbo 1998


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13 maj 2012, 16:55 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 10 maj 2012, 17:37
Inlägg: 17
Ort: Åkersberga
Lyckan var kort! Hade AC i en dag, nu är den borta igen.
Innertempsensorn ACC funkar o snurrar fint, om man känner på slangarna från kompressor (kyl) i motorrummet är dom iskalla.
Jag läste i forumet om taskiga reläer, mins inte var. Jag kollade mina reäer i stora boxen under huven, hittade ett som var markerat A/C (#0332015013), det jättehett! Tog bort det och öppnade skyddskåpan, det verkar vara bränt! är det det månne som styr AC:en.

Om AC:en inte funkar, verkar värmen vara på för fullt i alla lägen, skall det vara så? Om man trycker på OFF på panelen
verkar inte det komma friskluft in i bilen, jag, öppnar inte spjällen så friskluft kommer in utan värma?

Janne

_________________
Janne - SAAB 9000 CSE 2.0 16Turbo 1998


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 06 nov 2012, 21:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 06 nov 2012, 21:34
Inlägg: 1
Hej. Jag vet att det här är en gammal tråd. Men efter att ha granskat det ni alla skrivit så gick jag ut till bil för ett försök att plocka ut det lilla möget. Jag får då inget grepp, kan ej lossa den där sensorn. Ja jag är då inte född med tummen mitt i näven, men efter flera försök då det till sist knakar i sakerna vågar jag snart inte mer med risken att det går sönder. -Finns det bilder/guider exakt hur man gör för att få ut den. Tack.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 07 nov 2012, 20:54 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 889
Först tabort gallret framåt (sitter inte hårt) försök att dra den rakt framåt sedan försök att tryck enheten framåt medans du trycker ner det övre fästet och dra enheten bakåt samtidigt och sedan likadant för nedre fästet. Bild 4 ser du nedre och övre fästet.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010