Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 21:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 05 feb 2009, 19:01 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
En liten lathund över vilka turbon som sitter orginalmonterade på våra 9000.

9000 2,0T 85-87 Garrett TB0343
9000 2,0T 87-89 Garrett TB0356
9000 2,0T 90-93 Garrett TB2529
9000 2,0T 94-98 Garrett TB2531
9000 2,3T 90-98 Garrett TB2531
9000 Aero (Automat)Garrett TB2531
9000 Aero 93 (ej automat) Mitsubishi TD04HL-15g 6#
9000 Aero 94-97 (ej automat) Mitsubishi TD04HL-15t 6#

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 15:21 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 24 apr 2009, 19:14
Inlägg: 48
backhead skrev:
En liten lathund över vilka turbon som sitter orginalmonterade på våra 9000.

9000 2,0T 85-87 Garrett TB0343
9000 2,0T 87-89 Garrett TB0356
9000 2,0T 90-93 Garrett TB2529
9000 2,0T 94-98 Garrett TB2531
9000 2,3T 90-98 Garrett TB2531
9000 Aero (Automat)Garrett TB2531
9000 Aero 93 (ej automat) Mitsubishi TD04HL-15g 6#
9000 Aero 94-97 (ej automat) Mitsubishi TD04HL-15t 6#


Du har missat en sak.
225hk -98 fanns i vanliga som 2,3T manuell medans 200hk fanns som endast Automat.

MVH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 05 jun 2009, 16:08 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Mr.FJ skrev:
Du har missat en sak.
225hk -98 fanns i vanliga som 2,3T manuell medans 200hk fanns som endast Automat.

MVH


Sitter det inte en Garrett TB2531 i 200 hk automaten?

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 05 jun 2009, 17:52 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 24 apr 2009, 19:14
Inlägg: 48
backhead skrev:
Mr.FJ skrev:
Du har missat en sak.
225hk -98 fanns i vanliga som 2,3T manuell medans 200hk fanns som endast Automat.

MVH


Sitter det inte en Garrett TB2531 i 200 hk automaten?


Jo men de va 225hk i 2,3T manuell med MHI TD04 15T #6 och automaten va 2,3T 200hk med garett TB25 som innan.
De är lite speciellt just -98 års modell på 9000.

MVH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18 aug 2009, 11:16 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 27 mar 2009, 10:13
Inlägg: 30
hur vet man vilket turboaggregat man har när de bara står AiResearch på den då

_________________
9000 T16 -86


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 dec 2009, 20:28 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 01 dec 2009, 13:50
Inlägg: 7
Hej är det en Garrett TBO2529 på min 9000 93 med ltt ??? Mvh Benny


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08 dec 2009, 22:49 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: fre 06 mar 2009, 09:51
Inlägg: 201
Ort: målilla
Benny_58 skrev:
Hej är det en Garrett TBO2529 på min 9000 93 med ltt ??? Mvh Benny


ja det är det denna ska du ha

mvh areot16


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09 dec 2009, 17:03 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 mar 2003, 13:50
Inlägg: 1497
Ort: Norrhult
TB2529 ska det vara.

_________________
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14 feb 2010, 23:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 14 feb 2010, 23:36
Inlägg: 5
Har en 2,0ltt -96 så antar att jag har en Garrett TB2531?



Tack på förhand!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14 feb 2010, 23:42 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 jul 2009, 19:52
Inlägg: 545
Ort: Motala
Kruger1891 skrev:
Har en 2,0ltt -96 så antar att jag har en Garrett TB2531?



Tack på förhand!


Stämmer bra det

_________________
"Åsa" CSE 2.0t -96 - Pärlan ;) Såld
"Sussie" 9-3SS -03 Aero :)

Saab har gått i graven, synd och skam :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 feb 2010, 21:59 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 14 feb 2010, 23:36
Inlägg: 5
Memma_k skrev:
Kruger1891 skrev:
Har en 2,0ltt -96 så antar att jag har en Garrett TB2531?



Tack på förhand!


Stämmer bra det


Vad är då skillnad på dom då? Är det mjukvara och magnetventil som skiljer dom åt eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 feb 2010, 22:22 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 jul 2009, 19:52
Inlägg: 545
Ort: Motala
Kruger1891 skrev:
Memma_k skrev:
Kruger1891 skrev:
Har en 2,0ltt -96 så antar att jag har en Garrett TB2531?



Tack på förhand!


Stämmer bra det


Vad är då skillnad på dom då? Är det mjukvara och magnetventil som skiljer dom åt eller?


Vilken skillnad e du ute efter? LTT o FTT? Det som skiljer dom är magnetventil o programvara, vissa LTT har värmeplattor o då har den Magnetventil också.

_________________
"Åsa" CSE 2.0t -96 - Pärlan ;) Såld
"Sussie" 9-3SS -03 Aero :)

Saab har gått i graven, synd och skam :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 feb 2010, 23:02 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 14 feb 2010, 23:36
Inlägg: 5
Memma_k skrev:

Vilken skillnad e du ute efter? LTT o FTT? Det som skiljer dom är magnetventil o programvara, vissa LTT har värmeplattor o då har den Magnetventil också.


Hoppsan, glömde skriva men du förstod ändå, tack! Okey, men hur vet man vilka som har värmeplattor då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 feb 2010, 23:07 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 jul 2009, 19:52
Inlägg: 545
Ort: Motala
Om bilen har magnetventil som original så har bilen värmeplattor, det är tyvärr den bästa förklaringen jag kan ge dig.

_________________
"Åsa" CSE 2.0t -96 - Pärlan ;) Såld
"Sussie" 9-3SS -03 Aero :)

Saab har gått i graven, synd och skam :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 feb 2010, 23:10 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 14 feb 2010, 23:36
Inlägg: 5
Memma_k skrev:
Om bilen har magnetventil som original så har bilen värmeplattor, det är tyvärr den bästa förklaringen jag kan ge dig.


Ja okey, och i så fall ska magnetventilen sitta intill fläkten/kylet? Eller har jag missuppfattat det? :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 feb 2010, 23:13 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 jul 2009, 19:52
Inlägg: 545
Ort: Motala
Kruger1891 skrev:
Memma_k skrev:
Om bilen har magnetventil som original så har bilen värmeplattor, det är tyvärr den bästa förklaringen jag kan ge dig.


Ja okey, och i så fall ska magnetventilen sitta intill fläkten/kylet? Eller har jag missuppfattat det? :roll:

Ja precis, sitter vid övre kylarslangen

_________________
"Åsa" CSE 2.0t -96 - Pärlan ;) Såld
"Sussie" 9-3SS -03 Aero :)

Saab har gått i graven, synd och skam :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15 feb 2010, 23:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 14 feb 2010, 23:36
Inlägg: 5
Memma_k skrev:
Kruger1891 skrev:
Memma_k skrev:
Om bilen har magnetventil som original så har bilen värmeplattor, det är tyvärr den bästa förklaringen jag kan ge dig.


Ja okey, och i så fall ska magnetventilen sitta intill fläkten/kylet? Eller har jag missuppfattat det? :roll:

Ja precis, sitter vid övre kylarslangen


Tack för svar på alla frågor! Uppskattas mycket!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 10:46 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 07 okt 2009, 15:40
Inlägg: 21
Hej!


jag undrar ifall en turbo från en 900 skulle passa i min 9000. Det jag har är en 9000cse ltt -97



Mvh Emil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 18:07 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 10 mar 2003, 13:50
Inlägg: 1497
Ort: Norrhult
Emil skrev:
Hej!


jag undrar ifall en turbo från en 900 skulle passa i min 9000. Det jag har är en 9000cse ltt -97



Mvh Emil

Beror på vad det är för 900?

_________________
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
9000 CC 2.3T -91
9-3 SS 1.8t BioPower -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18 okt 2010, 11:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 18 okt 2010, 11:28
Inlägg: 4
Hej! jag undrar vilka av Saabs turbon som har samma anslutning till grenröret som Garrett TB0343 har?? mvh johnie :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010