Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 21:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 22 feb 2009, 16:34 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: ons 05 okt 2005, 13:17
Inlägg: 766
Ort: Stockholm
Kopierad ifrån tidigare tråd.
Renovering av huvudcylinder.
Huvudcylindern är placerad ovanför kopplingspedalen
(äldre modeller sitter den i akvariet)

Innan du börjar behöver du följande
  • Skyddshanskar, bromsvätska kan irritera huden
  • Uppsamlingskärl för bromsvätska som kan rinna/droppa vid demontering
  • Hylsnyckelsats, Blocknycklar eller skiftnyckel
  • Tång, modell näbbtång eller en skruvmejsel
  • Klämverktyg, något för att klämma åt tillförsel av bromsvätska till huvudcylindern.

Tillvägagångssätt

    1: Börja med att lossa sprinten/bulten som håller huvudcylindern på plats emot kopplingspedalen.
    Bulten sitter med ett clips som går att pilla bort med en tång eller skruvmejsel.
    Bild


    2: Lägg något skyddande så det inte kommer vätska på golvet.
    Bild

    3: Se till att använda handskar då vätskan är samma vätska som till bromssystemet (bromsvätska, DOT4) och kan vara irriterande för huden.

    4: Lokalisera huvudcylinderns anslutningar, den övre går till Reservoaren och den undre går till slavcylindern.
    Använd ett klämverktyg för att strypa tillförseln av bromsvätska ifrån den övre anslutningen.
    Bild

    5: Lossa på anslutningarna till huvudcylindern.
    Det kommer troligen att rinna ut lite vätska ifrån båda anslutningarna så se till att använda något uppsamlingskärl.
    Bild

    6: Lossa muttrarna som håller huvudcylindern på plats.
    Bild

    7: Haka av Huvudcylindern ifrån fästbultarna, Det kan även komma lite vätska ur huvudcylinderns anslutningspunkter.
    Bild

    8: Placera ett uppsamlingskärl vid kopplingspedalen så slipper du får massa kladd i bilen.
    Bild

    9: Töm ur så mycket av vätskan som är möjligt i ett uppsamlingskärl.
    (går att trycka/pumpa cylindern för att få ut så mycket som möjligt)
    Bild

    10: Du kan nu ta med huvudcylindern in och påbörja renoveringen. Jag använde en träskiva som jag lade på golvet för undvika massa kladd och spill av bromsvätska.
    Bild

    11: Börja med att demontera huvudcylindern och var noggrann med att hålla koll på hur packningarna sitter monterade.
    Bild

    12: Lägg gärna upp dom nya packningarna i rad med samma ordning som du demonterar. Dokumentera gärna.
    Bild

    13: Passa även på att rengöra huvudcylindern samtligt. Det samlas en del avlagringar i bl.a anslutningspunkterna och inuti cylindern.

    14: Montera sedan alla nya packningar i omvänd ordning.
    Du kan behöva lite smörjfett till dom nya packningarna då huvudcylindern är torr.

    Nu är huvudcylindern renoverad, Montera tillbaka den i bilen.
    Glöm inte att lufta kopplingen innan du provkör.

_________________
B e l t h a z o r - 9-3 SS -06 Nordic Extreme
B l a c k P e ar l - 9000 cse -93 2.3T Nordic st2++ (260hk/380nm)(såld)
B i f f e n - 9000 CD -92 2.3i (150hk/??nm)(såld)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010