Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 20 sep 2017, 06:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: P-broms Saab 9000
InläggPostat: sön 15 mar 2009, 19:14 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: tis 08 jul 2008, 22:23
Inlägg: 549
Jag postar denna lilla guide eftersom det är påtagligt många som har problem med att förstå p-bromssystemet på våra kära bilar, inte orkar använda sökfunktionen eller läsa de otal trådar där, inte minst jag, beskriver hur p-bromsen fungerar.

Ska om någon vecka byta skivor och belägg på min egen bil, kommer då att fotografera alla moment. Till dess får ni hålla tillgodo med dessa bilder jag skapat.

Svag p-broms:
Ta ur beläggen gör rent och smörj med kopparpasta där beläggen ligger mot oket.
Återmontera.
Det är mycket viktigt att beläggen inte rostat fast. Inga genvägar finns alltså.

Kontrollera att hävarmarna går tillbaks helt då p-bromsspaken är släppt. - Ett litet spel på 0,5-1 mm ska dock finnas mellan stoppet på hävarmen och oket. Kolla med bladmått.
Detta justeras på muttrarna 5 på bilden, som sitter under låsningen 6.
När hävarmarna sedan är justerade korrekt ska man aldrig mer behöva justera på wirarna.

1: Tag loss pluggen märkt 1 (röd på bilden) - Storlek 14 på bultskallen. Använd en hylsa med 6-kantfattning så skallen inte blir rund.
2: Inne i hålet finner man en justerskruv märkt 4 (grön på bilden). Den har en insexfattning storlek 4 eller 5 (minns inte idag)
Skruva in den till dess hjulet inte går att vrida.
3: Lossa sedan 1/4-1/2 varv så att hjulet går runt utan bekymmer.
4: Återmontera plugg 1
5: Provkör, använd omväxlande fotbroms och p-broms.

Är det fortfarande inte bra, prova med att skruva in justerskruven typ 1/8 varv. Testa igen.
Naturligtvis gör man detta jobb på båda oken bak samtidigt.
Bild

Ibland kan man stöta på bekymmer då man monterat NYA bromsklotsar och skivorna är gamla. Beläggen tar då ojämnt mot skivan och p.bromsen tar dåligt hur man än försöker justera. Grejen är då att man måste köra in beläggen mot bromsskivan, beläggen tar efter en tid formen av skivan. Först då går det att få till en bra p-broms.

Snyggare guide kommer alltså senare. Håll till godo med denna så länge. :D

_________________
9000 2,3 T 200hk A50 Aut -97 Just nu under rullande renovering.
9-5 2,0t Vector Aut BP 2009 med BSR Steg 2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16 mar 2009, 07:30 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 06 jul 2008, 14:33
Inlägg: 219
Ort: Kimstad
Hej!
Och tack :!: för en MYCKET bra guide! :D
Sprängskissen gör det hela mycket klart - och med bilder borde man absolut inte kunna misslyckas...

Tack än en gång! :D

_________________
LasseT
9kCS -92 2,3T 250+hp aut
9kCS - 98 2,0t 150hp man


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21 mar 2009, 20:05 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
man tackar för en fin bra och utförlig guide :D

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21 mar 2009, 20:37 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: fre 16 jan 2009, 22:56
Inlägg: 603
Ort: Jönköping
Utmärkt guide..
Använd senast idag iom skiv- och beläggsbyte. Högersidan fixas i morgon.

En fråga bara, är den lilla insexen i förbindelse med bromsvätskan?
Dvs måste man lufta efteråt??

"Röda" skruven, nr1 har ju en kopparpackning och det tyder på höga krav på tätning???

_________________
Vw1200 -53/24hk -> "massa bilar" - > SAAB 9000CSE 2.3T -95 -> Citroen C5 !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22 mar 2009, 09:15 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 03 dec 2008, 19:42
Inlägg: 480
Ort: Bullaren
Du behöver inte lufta efteråt. Kopparbrickan sitter mest där för att det inte ska komma in vatten innanför så att skruven rostar fast.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 23 mar 2009, 09:43 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
okvin skrev:
Du behöver inte lufta efteråt. Kopparbrickan sitter mest där för att det inte ska komma in vatten innanför så att skruven rostar fast.


Det kan även hända att man har ett litet bromsvätskeläckage vid justerskruven och då är det bra med en kopparbricka så det blir tätt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 19:51 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 04 jun 2009, 19:36
Inlägg: 1
P-bromsen ska väl vara självjusterande på våra 9k?

På gamla 900 så funkade det genom att den "vanliga" bromsen drog med sig delen närmast kolven, och till sist varrörelsen så stor att den så att säga "kuggade över" till nästa gänga varvid p-bromsen var justerad ett hack. Det återställdes ju genom att "skruva tillbaka" kolven.

På 9k så återställer man med insex-skruven "4" enligt guiden, och man kan även spänna åt med denna, men vet nå'n hur det självjusterande är tänkt att funka?

_________________
Saab 9000 nr 4 (-97 CS 2,3t Jubileum) passerar strax 30000 ...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 21:29 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Mekaniken för självjusteringen sitter i bromskolven för den som vill undersöka funktionen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 07:19 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Ang pkt 3 kan det ibland vara lite si och så med hur mycket justerskruven måste skruvas ut för att det ska bli bra.
Problem med detta är ett säkert tecken på att oket inte är helt friskt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010