Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se
http://forum.saab9000.se/

Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=18&t=16158
Sida 1 av 2

Författare:  OneK [ mån 17 aug 2009, 07:04 ]
Inläggsrubrik:  Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Hämtat från lowbudgetrides.com

Denna "steg för steg" guide till mappning av Trionic 5.5 i bil beskriver hur jag gjorde för att komma igång.[/b][/color]

Guiden är sammanställd av info från bla:
* J.K Nilsson
*T5Suite dokumentationen.
* Mackan



Den här hårdvaran behöver du:
*Dator med USB port.
Jag köpte en begagnad bärbar dator med USB port på Blocket för 700:- , en P3 800Mhz med Windows XP installerat.
Jag beställde även en växelriktareså man kan köra datorns laddare på cigguttaget i bilen.

*LAWICEL CAN/USB Adapter som kan köpas här.

*Lödstation. ( http://www.kjell.com/?item=40065&path= )

*Lödtenn. ( http://www.kjell.com/?item=40033&path= )

*Lödvätska. ( http://www.kjell.com/?item=40473&path= )

*Korskopplad nätverkskabel 3.0m ( http://www.kjell.com/?item=38490&path= )

*DB9 pol hona ( http://www.kjell.com/?item=39328&path= )

*1st 120 ohms motstånd ( http://www.kjell.com/?item=90230 )

*1st SFI kontaktstycke (artnr 4410510 för motorhärva Saab 9000 , artnr 4117461 för motorhärva Saab 900/9-3)

*3st stift till SFI kontaktstycke (artnr 12790614 för Saab 9000 , artnr 4115077 för Saab 900/9-3),beställ gärna några extra.



Den här mjukvaran behöver du:
* T5Suite som kan laddas hem bla här.

*Drivrutiner till CANUSB adaptern som laddas hem här.
Både D2XX and VCP Drivers och CANUSB DLL & ActiveX Driver ska laddas hem till datorn innan CANUSB interfacet ansluts till datorn.
Läs igenom instruktionerna noga på sidan och följ dem så fungerar det.




Modifiering/inkoppling av CAN/USB adapter:

Klipp av kontakterna på nätverkskabeln och skala av (blå+vit/blå) samt brun kabel.
Jag doppade alla ändar i lödvätska samt lade lite lödtenn på dem.
(Klicka för större bild)
Bild



Sätt i DB9 honan i CAN/USB adaptern , notera numreringen som står på baksidan av DB9 honan.
Slå upp sidan 77 i T5Suite dokumentationen.
Löd fast den blåa kabeln på stift 2 i DB9 honan.
Löd fast den blå/vita kabeln i stift 7 på DB9 honan.
Löd fast den bruna kabeln i stift 6 på DB9 honan.
Löd även dit 120 ohms motståndet mellan stift 2 och stift 7.
(Klicka för större bild)
Bild



Jag tog lite smältlim mellan stiften/kablarna och värmde även en bit krympslang över det.
(Klicka för större bild)
Bild



Kläm fast alla 3 stift på kablarna.
Börja med att vika in vingarna på stiften försiktigt mot mitten med en liten plattång , fixera sedan kabeln i önskat läge och kläm fast den ordentligt.
Jag lade även på lite lödvätska/lödtenn på alla stift/kablar där jag klämmt dem.
(Klicka för större bild)
Bild


Slå upp sidan 78 i T5Suite dokumentationen.
Notera numreringen som står på båda sidor av SFI kontakten.
Tryck dit den blå/vita kabeln på stift 1.
Tryck dit den blå kabeln på stift 2.
Tryck dit den bruna kabeln på stift 5.
(Klicka för större bild)
Bild



Jag tog lite smältlim mellan stiften/kablarna och värmde även en bit krympslang över det.
(Klicka för större bild)
Bild
(Klicka för större bild)
Bild



Nu är allt klart för inkoppling på bil.
(Klicka för större bild)
Bild



Koppla in SFI kontaktstycket på motorhärvan.
Honan till SFI kontakstycket sitter på samma kabelstam som den stora kontakten för T5 boxen.
De sitter ca 25cm från varandra.

Installera T5Suite på datorn , det kan laddas hem bla här.
Installera drivrutiner till CANUSB adaptern ,de kan laddas hem här,där finns även instruktioner till hur de ska installeras.
Ladda hem drivrutinerna innan du ansluter CAN/USB adaptern till datorn.
Installera först D2XX and VCP Drivers och sedan CANUSB DLL & ActiveX Driver.
Läs igenom instruktionerna noga på sidan och följ dem så fungerar det.

Läs ur mappen ur din box , följ denna instruktion.(Gör en kopia av orginalmappen!)
Öppna mappen du läst ur boxen med T5suite och gå till "Actions" -> "Firmware info".
Säkerställ att "RAM locked" ej är markerad.
Om den är markerad - avmarkera och spara mappen.
Programera sedan om boxen med den sparade mappen enligt denna instruktion.
Har du en extra backup box så programerar du den istället och sparar din fungerande orginalbox.

Efter att du säkerställt att "RAM locked" är avmarkerad så ska allt fungera om du gjort rätt.

Starta T5suite och öppna sedan mappen du programerat boxen med.
Gå till "Realtime" och klicka på "Activate CAN bus" - sen är det bara att sätta igång ;)
Öppna det du kan/vill ändra tryck sedan "Save to RAM".
När du är nöjd med dina ändringar sparar du hela mappen , "File" -> "Save" innan du stänger T5suite.
Bryts spänningen till boxen i bilen så förloras ändringar , då måste du programera om boxen igen med din senast sparade mapp.
(Klicka för större bild)
Bild

Författare:  RgOlsson [ tor 18 nov 2010, 20:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Om man har t5.2? samma sak? finns väll inte det utaget på härvan som på 5.5?

Författare:  Perka [ lör 20 nov 2010, 12:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Alltså det där är det närmaste man kan komma att mappa i bil utan att ta lös boxen och använda strömstation och grejer??

Måste man ha tändningen på slagen eller räcker det med att bara ha bilen avslagen??

Vad kostar denna operation ungefär förutom dator då??

SFI kontakten, köps den på Saab eller vart köper man den??

Författare:  JanneH [ tis 31 jan 2012, 23:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Detta funkar till alla bilar med Trionic, även äldre (min är en -94)?

Författare:  torakef [ tis 31 jan 2012, 23:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Japp. Även de 93:or som har trionic 5.2

Denna guide är ganska gammal så den innehåller några felaktigheter, bl.a. kan man nu (om man lägger 15V på programmeringspinnen) även flasha i bil.
Värt att veta då är att 18 år gamla flashminnen kan vara omedgörliga vid skrivning, så steg ett (om man är beroende av att bilen går) är att skaffa fram en reservbox och som andra åtgärd flasha den med programvaran man läser ur bilens box och kontrollera att det går att köra med reservboxen utan att CE tänds. Ska man köra på E85 är det bra att ha reservboxen mappad för bensin med sig i handskfacket om man får startsvårigheter nån gång.

Författare:  SaabAero [ ons 01 feb 2012, 16:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

RgOlsson skrev:
Om man har t5.2? samma sak? finns väll inte det utaget på härvan som på 5.5?


Uttaget finns men det ser inte lika ut.
Kontakten på T5.2 har samma utseende som anslutningen till DI-kassetten, dock med färre antal stift.
En passande kontakt till T5.2 hittar man i C-låset i bakluckan på 9000 CS ;)

Författare:  JanneH [ tor 02 feb 2012, 11:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Låset i bakluckan alltså, där finns ju inget c-lås (obs, jag frågar inte för att märka ord, bara för att få veta om jag fattat dig rätt)?

Författare:  torakef [ tor 02 feb 2012, 11:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Finns två olika ställen i bakluckan där det eftersökta kontaktstycket skall finnas, antingen låskistan eller där nyckelhålet är.

Men hålla på och gå till SAAB för att beställa kontaktstycken och vänta och hämta ut och hålla på känns ovärt, enklare att bara köpa ett universalkontaktdon på kjell&co med 4 poler och 4 lösa stift, löda i kablarna och fixera stiften i bilens kontakt med smältlim.

Författare:  JanneH [ tor 02 feb 2012, 15:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Jag tänkte nog snarare gå till skroten och bryta upp en baklucka... Men kablarna ska sitta lika som instruktionen ovan eller skiljer det också?

Författare:  SaabAero [ tor 02 feb 2012, 18:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

torakef skrev:
Finns två olika ställen i bakluckan där det eftersökta kontaktstycket skall finnas, antingen låskistan eller där nyckelhålet är.

Men hålla på och gå till SAAB för att beställa kontaktstycken och vänta och hämta ut och hålla på känns ovärt, enklare att bara köpa ett universalkontaktdon på kjell&co med 4 poler och 4 lösa stift, löda i kablarna och fixera stiften i bilens kontakt med smältlim.



En annan variant är att direkt skarva dit en lämplig kabel som passar till CAN-adaptern
Dvs man skippar org kontakten helt och drar in lämplig kabel in i kupén.
Glöm inte att montera ett motstånd på kabeln

Författare:  RgOlsson [ ons 25 apr 2012, 19:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

SaabAero skrev:
RgOlsson skrev:
Om man har t5.2? samma sak? finns väll inte det utaget på härvan som på 5.5?


Uttaget finns men det ser inte lika ut.
Kontakten på T5.2 har samma utseende som anslutningen till DI-kassetten, dock med färre antal stift.
En passande kontakt till T5.2 hittar man i C-låset i bakluckan på 9000 CS ;)


är det samma färger sen då?

är det bara sklillnaden att det är ett annat kontaktstycke?


är det bara jag eller stämmer inte sidorna i t5suit boken som det står att man skall slå upp när man bygger ihoppas sakerna? sidan 77 o 78 :S

står ju något om hur man kopplar in sig på sidan 97 och 98, men där skall man koppla in sig på fler än 3 kablar?

Författare:  Znatch [ tor 26 apr 2012, 16:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Vet inte om jag postar rätt nu. Moderator får flytta i så fall.

Men finns det någon vänlig själ i Skövde trakten som kan mappa min box till steg 2/3? Betalar givetvis.

9000 A50 2.3t 1997

Författare:  RgOlsson [ lör 28 apr 2012, 14:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

SaabAero skrev:
RgOlsson skrev:
Om man har t5.2? samma sak? finns väll inte det utaget på härvan som på 5.5?


Uttaget finns men det ser inte lika ut.
Kontakten på T5.2 har samma utseende som anslutningen till DI-kassetten, dock med färre antal stift.
En passande kontakt till T5.2 hittar man i C-låset i bakluckan på 9000 CS ;)



är det denna kontakten man skall andvända?

http://img14.imageshack.us/img14/7999/dsc0103lk.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/9548/dsc0102k.jpg
http://img140.imageshack.us/img140/1745/dsc0101i.jpg

Författare:  RgOlsson [ sön 06 maj 2012, 18:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Nu har jag gjort en sådan kabel. så nu skall jag bara testa den.

någon runt malmö trakten som vet hur t5suite funkar som hade kunnat vissa mig?


sen när man skall koppla in sig på t5.2 härvan som jag skall andvända. då är det på boxens stift nr 62,63 och 24?

Författare:  9K94 [ tor 27 sep 2012, 21:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Hejsan. Tänkte höra om det går att förnya bildlänkarna? Då de inte längre funkar. :(

Hade varit roligt att se hur man kopplar mm. ;)

Mvh 9k94

Författare:  electrocomp [ fre 23 nov 2012, 14:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Jag är lite undrande om versioner i beroende av bilens årsmodell.
Går det att se eller kolla vad som finns i bilen?
Någon skylt eller dylikt?

Författare:  Echonator [ sön 09 dec 2012, 02:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

electrocomp skrev:
Jag är lite undrande om versioner i beroende av bilens årsmodell.
Går det att se eller kolla vad som finns i bilen?
Någon skylt eller dylikt?



Version av vad?

Författare:  Sotarn [ ons 06 feb 2013, 10:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Lyfter denna tråd igen å undrar om det går att få till bilderna igen??

Författare:  Bob__ [ tis 21 maj 2013, 04:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

Lyfter gärna denna tråden jag också.
Har läst om detta ett jävla tag men inte varit aktuellt att bygga ihop något förens nu.

Författare:  torakef [ tis 21 maj 2013, 07:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Guide: Mappning i bil - så här kommer du igång.

All information som behövs inkl inkoppling finns i t5 manualen som hänvisas till.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/