Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 02:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 26 okt 2009, 13:47 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 06 maj 2008, 13:20
Inlägg: 173
Ort: Kristianstad
Tänkte slänga upp en snabbguide om hur man byter de övre motorkuddarna.
Bilen i fråga är en -97 och det kan skilja något mellan olika årsmodeller.
Jag laddar upp bilder för att bättre illustrera vad jag menar. :wink:

Till detta jobbet behövs (läs: använde jag):
16mm Nycklar
13mm Nyckel
19mm Nyckel + långt rör som passar på.
13mm Hylsa
Spärrhandtag + kortare förlängning.
Skruvstycke
rörbitar (en som är någon mm mindre än motorkuddens aluhölje och en som är nån mm större)
Gummiklubba
Slägga och dorn
Tigersåg
Stereo
Kompis som du kan stå ut med att lyssna på samtidigt som du skruvar.
Närliggande företag som har en hydralisk press. (Motorslip i Kristianstad bidrog med detta)



Steg 1:
Köp nya motorkuddar. (2st)
Kör in bilen i garaget, Starta stereon.

Steg 2:
Öpnna motorhuven, lossa batteripolerna och lokalisera övre motorfäste samt momentstag.
Använd nu de två 16mm nycklarna till att lossa de två bultarna som sitter igenom motorkuddarna. Lossa kabeln till tryckvakten så att du försiktigt kan vinkla ut momentstaget åt höger.
Bild

Steg 3:
Använd nu de två rörbitarna och skruvstycket till att försiktigt pressa ut motorkudden ut momentstaget. Jag sprayade även lite krypsmörjmedel på för att underlätta.
Bild

Steg 4:
Nu är den gamla kudden borta och den nya ska pressas i. Passa på att rengöra lite med svinto när du ändå har den lös.
Bild

Steg 5:
Banka sedan försiktigt i den nya motorkudden med en gummiklubba så att den precis sätter sig och du ser att den sitter rakt. Sedan använder du den större rörbiten och pressar i motorkudden med skruvstädet.
Bild

Motorkudde 1 är klar! :D
Bild

När vi har kommit såhär långt är det bara det jobbiga kvar :wink:

Steg 6:
Detta steget innefattar många delar,
Montera bort expansionskärlet till kylaren.
Vik undan behållaren till servostyrningen(bakom insuget)
Använd en 19mm Nyckel och ett långt rör som passar utanpå. Sedan komprimerar du remspännaren och lyfter av remmen, Här kan en kompis vara bra!
Sedan lossar du övre bulten på generatorn och knackar försiktigt på genartorn så den lossnar från motorfästet och du kan vinkla ner den bakåt. Du kan nu komma åt alla nödvändiga skruvar för att lossa det övre motorfästet.
Bild
Som min kompis demonsterar på bilden kommen man nu åt alla skruvar! :lol:

Steg 7:
Lossa de tre skruvarna med 13mm Nyckel eller spärrhandtag + 13mm hylsa och förlängare Beroende på vilket verktyg som fungerar bäst på respektive skruv.
Nu har du fått loss det övre motorfästet.
Bild

Steg 8:
(Vissa bilar kan ha en sprint som man måste borra ut först)
Nu är det dags att ta fram tigersågen. Använd lämplig metod för att få bort centrumet på motorkudden (detta ska nog inte vara så svårt då den är utsleten, annars finns ju ingen vits att byta!). Sedan spänner du upp den i skruvstycket och sågar försiktigt ett jack med tigersågen. Försök att inte såga i själva motorfästet utan bara i kudden (ungefär här dog batteriet på kameran).
Bild


Steg 9:
Använd en slägga och ett dorn för att vika upp skarven så man kan ta ut motorkudden. (Bytte batteri på kameran efter detta) Och ungefär såhär ser den gamla motorkudden ut efter det.
Bild

Steg 10:
Ta motorfästet till en firma som har en hydralisk press (om du inte råkar ha en hemma i garderoben) och få den nya motorkudden ipressad.
Detta kan INTE göras med ett vanligt skruvstäd!
Bild
Sedan kan man passa på att rengöra denna också med svinto innan man monterar igen.

Steg 11:
Montera
Detta görs i omvänd ordning.

Viktigt att komma ihåg är att sätta i bulten i motorkudde 2 innan man monterar motorfästet i bilen eftersom detta inte kan göras i efterhand.

_________________

Saab 9000 CSE 2,3t/170 -95
Saab 9000 CSE 2,0T/230 -97 (SKROTAD) http://www.garaget.org/?car=157007
Saab 9000 CSE 2,3T/200 -95 (SÅLD) http://www.garaget.org/?car=103304

"Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 28 okt 2009, 00:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 29 maj 2009, 20:19
Inlägg: 129
Ort: Skara
Micce skrev:

Steg 10:
Ta motorfästet till en firma som har en hydralisk press (om du inte råkar ha en hemma i garderoben) och få den nya motorkudden ipressad.
Detta kan INTE göras med ett vanligt skruvstäd!
Bild
Sedan kan man passa på att rengöra denna också med svinto innan man monterar igen.

Steg 11:
Montera
Detta görs i omvänd ordning.

Viktigt att komma ihåg är att sätta i bulten i motorkudde 2 innan man monterar motorfästet i bilen eftersom detta inte kan göras i efterhand.



Varför "kan" man inte göra de med skruvstädet? Ja Å svärfar gjorde precis så som du gjorde med första kudden, fast med BÅDA kuddarna, funkade hur fint som helst för oss :P
Så för dom som inte har någon verkstad i närheten med hydralisk press funkar de fint skruvstäd oxå ;)

_________________
SAAB 9000 CSE 2,3i 93:a CHIPPAD, håller på och grejar lite ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 28 okt 2009, 19:08 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Usch vad jobbigt att byta bussningen på det sättet.
Specialverktyget är varenda krona för att slippa allt detta skruvande. Med det verktyget tar bytet ca 30min för båda bussningarna :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 28 okt 2009, 22:18 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 06 maj 2008, 13:20
Inlägg: 173
Ort: Kristianstad
RaceMe skrev:
Varför "kan" man inte göra de med skruvstädet? Ja Å svärfar gjorde precis så som du gjorde med första kudden, fast med BÅDA kuddarna, funkade hur fint som helst för oss :P
Så för dom som inte har någon verkstad i närheten med hydralisk press funkar de fint skruvstäd oxå ;)


Försökte det först men slutade med att skruvstädet gick sönder.. Hade fortfarande ca. 1,5cm kvar att pressa i den då. :(
Tog ungefär 2sek att fixa det med hydralpressen. :lol:

_________________

Saab 9000 CSE 2,3t/170 -95
Saab 9000 CSE 2,0T/230 -97 (SKROTAD) http://www.garaget.org/?car=157007
Saab 9000 CSE 2,3T/200 -95 (SÅLD) http://www.garaget.org/?car=103304

"Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 28 okt 2009, 22:19 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 06 maj 2008, 13:20
Inlägg: 173
Ort: Kristianstad
SaabAero skrev:
Usch vad jobbigt att byta bussningen på det sättet.
Specialverktyget är varenda krona för att slippa allt detta skruvande. Med det verktyget tar bytet ca 30min för båda bussningarna :)


Specialvertyg e för mesar! :lol: hehe

_________________

Saab 9000 CSE 2,3t/170 -95
Saab 9000 CSE 2,0T/230 -97 (SKROTAD) http://www.garaget.org/?car=157007
Saab 9000 CSE 2,3T/200 -95 (SÅLD) http://www.garaget.org/?car=103304

"Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 okt 2009, 00:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 29 maj 2009, 20:19
Inlägg: 129
Ort: Skara
Micce skrev:
RaceMe skrev:
Varför "kan" man inte göra de med skruvstädet? Ja Å svärfar gjorde precis så som du gjorde med första kudden, fast med BÅDA kuddarna, funkade hur fint som helst för oss :P
Så för dom som inte har någon verkstad i närheten med hydralisk press funkar de fint skruvstäd oxå ;)


Försökte det först men slutade med att skruvstädet gick sönder.. Hade fortfarande ca. 1,5cm kvar att pressa i den då. :(
Tog ungefär 2sek att fixa det med hydralpressen. :lol:


Hehe ok, jävla oflyt ;)

Haha, håller med, de ska inte va så lätt alltid, man behöver lite utmaning ibland ;)

_________________
SAAB 9000 CSE 2,3i 93:a CHIPPAD, håller på och grejar lite ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 nov 2009, 16:10 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
SaabAero skrev:
Usch vad jobbigt att byta bussningen på det sättet.
Specialverktyget är varenda krona för att slippa allt detta skruvande. Med det verktyget tar bytet ca 30min för båda bussningarna :)

inga bilder på hur man använder specialverktyget? :wink:

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 02 nov 2009, 18:03 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 11:54 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 19 mar 2009, 19:10
Inlägg: 179
Ort: Stockholm
Specialverktyget fungerar bra för att byta motorkudde även utan att skruva bort övre motorfästet om man är ytterst försiktig med bränsletrycksregulatorn (btr) som delvis hamnar i vägen. Går att trycka ur bussningen drygt halvvägs åt det hållet och sedan klämma den oval med en mycket kraftig och stor polygrip för att få den försiktigt förbi btr. I vissa fall kan bussningen behöva kapas i bitar med tigersåg eller vinkelkap för att få ut den i delar. Om vakumslangen till btr lossas måste nippeln på btr tejpas över för att skydda mot spån/smuts. Putsa ordentlig inuti motorfästet med smärgelduk. Nya bussningen och insidan av motorfästet smörjs med t.ex. alu-fett innan montering och bussningen måste hamna exakt rakt från början från sidan mot hjulhuset när man börjar dra in den.

Specialverktygets gängor är i klenaste laget och det är lätt hänt de går sönder. Skaffa därför först rostfri M10 gängstång på metervara och rosfria dito muttrar (håller bäst). Kapa till lämplig längd, lite mer än orginal gängstång, för att ha i reserv. Använd alltid minst dubbelmuttrar för att det ska hålla på motsatta sidan stången från långa hylsan. Detta fungerar också bra som mutterlåsning/mothåll när gängorna kärvar och den långa hylsan måste skruvas loss med kraft efteråt.

_________________
-------------------------------
SAAB 9000 CSE A50 och Classic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 29 apr 2010, 19:54 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
sniclas skrev:
Specialverktyget fungerar bra för att byta motorkudde även utan att skruva bort övre motorfästet om man är ytterst försiktig med bränsletrycksregulatorn (btr) som delvis hamnar i vägen. Går att trycka ur bussningen drygt halvvägs åt det hållet och sedan klämma den oval med en mycket kraftig och stor polygrip för att få den försiktigt förbi btr. I vissa fall kan bussningen behöva kapas i bitar med tigersåg eller vinkelkap för att få ut den i delar. Om vakumslangen till btr lossas måste nippeln på btr tejpas över för att skydda mot spån/smuts. Putsa ordentlig inuti motorfästet med smärgelduk. Nya bussningen och insidan av motorfästet smörjs med t.ex. alu-fett innan montering och bussningen måste hamna exakt rakt från början från sidan mot hjulhuset när man börjar dra in den.

Specialverktygets gängor är i klenaste laget och det är lätt hänt de går sönder. Skaffa därför först rostfri M10 gängstång på metervara och rosfria dito muttrar (håller bäst). Kapa till lämplig längd, lite mer än orginal gängstång, för att ha i reserv. Använd alltid minst dubbelmuttrar för att det ska hålla på motsatta sidan stången från långa hylsan. Detta fungerar också bra som mutterlåsning/mothåll när gängorna kärvar och den långa hylsan måste skruvas loss med kraft efteråt.


Istället för att böka med att massakrera bussningen kan man plocka bort BTR om den är ivägen. Det räcker med att lossa klamman och dra den rakt upp så är den ur vägen, men glöm inte att göra bränslesystemet trycklöst innan så slipper det spruta bensin. Vi återmonteringen ska o-ringen smörjas med vasselin eller nått annat "glida lätt" som inte angriper gummi.

Gängorna håller betydligt bättre om man smörjer lite med olja, fett, banan, snor eller nått annat som glider lätt ;) Det skadar ändå inte att ha lite gängstång och muttrar i reserv ifall det går åt pipan. Rostfri gängstång eller stång i 8.8 kvalité ska det vara (vanlig gängstång brukar vara 4.6 kvalité) och gärna "långmuttrar" (skarvmuttrar) så slipper man problem. 8.8 gängstången brukar vara märkt med gul färg i ändarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jun 2011, 20:05 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 maj 2010, 20:50
Inlägg: 52
Ort: Malmø
Intressant guide, men jag tänkte byta till bussningar av polyuretan. Detta för att jag upptäckte att de inte är så fasligt dyra som jag trodde, och för att förenkla bytet, de är ju delade...

Men jag har en (antagligen korkad) fråga: bussningarnas två delar är ju inte identiska. Den ena delen har en "fläns" som är betydligt bredare än vad flänsen är på den andra. Se bild:
http://img.skruvat.com/img/61340168pu/61340168pu_2.jpg

Ett kit innehåller TVÅ st av vardera bussningsdel (samt två rör förstås).

Hur skall man montera dessa på ett korrekt sätt? Jag är alltså helt grön på detta, en idé som kom upp var att kanske delarna med bredare fläns tillsammans bildar bussning i den delen av fästet som sitter mot torpedväggen? De delarna med den smalare flänsen skall sitta i den delen av fästet som sitter skruvat i motorn? Bara en tanke jag fick. Vore tacksam för input här, vill helst inte klanta till det.

Något särskilt åtdragningsmoment för bultarna?

Bästa hälsningar//

wade

_________________
9000CD 1994 2.3 ltt 170 hk …automatare, skinn, svart metallic …original är snyggast!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 01 jun 2011, 20:37 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 03 dec 2008, 19:42
Inlägg: 480
Ort: Bullaren
De bägge halvparen som är lika hör ihop, sen ser du hur det ska sitta. passar bara på ett sätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 03 jun 2011, 18:13 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 maj 2010, 20:50
Inlägg: 52
Ort: Malmø
okvin skrev:
De bägge halvparen som är lika hör ihop, sen ser du hur det ska sitta. passar bara på ett sätt.


Ja visst! ...och nu är de nya bussningarna på plats. Tack för ditt svar!

_________________
9000CD 1994 2.3 ltt 170 hk …automatare, skinn, svart metallic …original är snyggast!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18 jun 2011, 14:03 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: ons 28 okt 2009, 20:09
Inlägg: 639
Ort: Skövde
SaabAero skrev:
Bild


Detta är ett jävla sketverktyg. Funkar för ett byte. Jag köpte detta och bytte bussningar på en polares 9000, funkade fint. Men sen när jag skulle ta min egna 9000 så fick jag bara loss en bussning för sen så gick gängorna sönder på pinnbulten. Åkte tillbaka till Speedparts och sa hur det hade gått till mm.
Fick då som svar att de tar tillbaks den och jag fick en ny, men att jag inte skulle ta i så hårt nästa gång, då det är ett ENGÅNGS-VERKTYG!!! 8O

Så köper ni detta verktyg så köp er en riktig gängstång med passande mutter och släng den som följer med i paketet!

Mvh 9k94

_________________
Mina bilar på garaget.org
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18 jun 2011, 23:21 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
9K94 skrev:
SaabAero skrev:
Bild


Detta är ett jävla sketverktyg. Funkar för ett byte. Jag köpte detta och bytte bussningar på en polares 9000, funkade fint. Men sen när jag skulle ta min egna 9000 så fick jag bara loss en bussning för sen så gick gängorna sönder på pinnbulten. Åkte tillbaka till Speedparts och sa hur det hade gått till mm.
Fick då som svar att de tar tillbaks den och jag fick en ny, men att jag inte skulle ta i så hårt nästa gång, då det är ett ENGÅNGS-VERKTYG!!! 8O

Så köper ni detta verktyg så köp er en riktig gängstång med passande mutter och släng den som följer med i paketet!

Mvh 9k94

så det är endast gängstången som behöver bytas?

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 16 sep 2011, 12:41 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 16 sep 2011, 12:22
Inlägg: 1
Mitt tips till det smidigaste o billigaste sättet att byta övre motorbussningarna på en 9000 är:
Köp polyuretanbussningar (ca 239kr för ett kit),
Skruva loss jordkabeln från motor till motorfäste (12mm nyckel)
Ta bort vakuumslangarna till btr och vevhusventilation så de ej är ivägen
Lossa motorfästet mellan bussningarna så du får fästet löst (14mm nyckel och 2st 16mm)
Pressa ur den bakre bussningen och montera den nya bussningen
Använd en kniv till att skära loss innerdelen av den främre motorbussningen
Ta en tigersåg och skär varsamt sönder aluminiumhylsan invändigt till den främre motorbussningen sen är det bara att pilla ut hylsan för hand.
Montera den nya motorbussningen.
Skruva tillbaka i omvänd ordning. Klart!, ca 20min arbete.

Bild

_________________
Röd SAAB 9000 2,0t italien aero -96 Steg 3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12 nov 2011, 21:07 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
nu har mitt specialverktyg från speedparts bytt på 2 bilar utan problem till nya gummibussningar men aluhylsa, inga pengar för dem saken i längden!

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20 aug 2013, 10:06 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 07 aug 2011, 20:22
Inlägg: 62
Nu är det även dags för mig att byta bussningar. Är det någon som vet åtdragningsmomentet för bultarna?

_________________
Kör: Saab 9000 Cse 2,3T aut 1992


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21 aug 2013, 08:59 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
mejg skrev:
Nu är det även dags för mig att byta bussningar. Är det någon som vet åtdragningsmomentet för bultarna?


Dra med standardmoment för den dimensionen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 03 nov 2016, 11:10 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 04 jan 2014, 23:41
Inlägg: 43
Jag lyfter denna gamla tråd igen dels för att jag inte ska skapa en ny som förvärrar sökandet efter information för andra och dels eftersom jag inte riktigt fått klart för mig vilken av de två övre motorkuddarna ("upphängningskuddarna för motorn") som ska bytas till powerflex och vilken som ska bytas till original. Detta eftersom jag tycker att båda sitter ovanför generatorn och att jag läst igenom flera SAAB forum där man egentligen kommer fram till båda lösningarna. Ingenting definitivt. Kan någon svara på denna fråga så behöver det inte vara diffust för användare framöver.

Bifogar en bild för enkelhetens skull via länk:

http://pichoster.net/images/2016/11/03/motorkuddarsaab9000.jpg

Svar uppskattas! :)

_________________
SAAB 9000 I16 CC65D -93
Motorkod: B202I
Motoreffekt kW: 96
Chassinr: CC65D0P1018840
Cylindervolym: 1985


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010