Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 07:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips sida
InläggPostat: mån 28 dec 2009, 13:03 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Telia tycker att jag inte är lönsam längre därför lägger dom ned personliga hemsidor.
Det heter "Tekniska plattformen inte håller den kvalité som dom vill erbjuda" :o

Nu finns sidan på webhotell i fortsättningen.

http://kjelectronic.com/saabtips.html

Häls /Kjelle

Inläggsrubrik: Re: Tips sida
InläggPostat: tis 29 dec 2009, 17:26 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Bra den överlever! Mycket bra tips sida enligt mig...

InläggPostat: mån 01 mar 2010, 14:03 
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Nån som har fixat en tempmätare med hjälp av anvisningarna på den länkade sidan :?:

Saab har gått i graven, synd och skam :(

InläggPostat: lör 06 mar 2010, 17:11 
Två stjärnor
Två stjärnor

Memma_k skrev:
Nån som har fixat en tempmätare med hjälp av anvisningarna på den länkade sidan :?:

Jajamensan! Funkar klockrent.

Vidtag dock försiktighet så att du inte repar framsidan av mätartavlan. Repor syns inte alltid i dagsljus men när instrumentbelysningen lyser upp i mörker kan de synas. - Klantade mig på en bil. :twisted:

Men steg 1 är att byta kylvattentermostat, eller att åtminstone kolla kylvätsketempen i expansionskärlet. Är temperaturen ok, kan man plocka ner instrumentet.

InläggPostat: lör 06 mar 2010, 17:50 
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Slättabjörnen skrev:
Memma_k skrev:

Jajamensan! Funkar klockrent.

Vidtag dock försiktighet så att du inte repar framsidan av mätartavlan. Repor syns inte alltid i dagsljus men när instrumentbelysningen lyser upp i mörker kan de synas. - Klantade mig på en bil. :twisted:

Men steg 1 är att byta kylvattentermostat, eller att åtminstone kolla kylvätsketempen i expansionskärlet. Är temperaturen ok, kan man plocka ner instrumentet.

Gött då vet man det. Har kvitton att föregående ägare bytt termostat 2 ggn, den sista va strax innan jag köpte den. Plus att verkstan har kollat med TECH II att motorn håller rätt temp.

Får se om jag törs plocka ut unstrumenten o fixa.

InläggPostat: fre 02 apr 2010, 13:03 
Två stjärnor
Två stjärnor
Användarvisningsbild

Plockat ut intrumentet idag och följt guiden, det funkar kalas bra kan jag säga :D :D

InläggPostat: tor 10 jun 2010, 22:35 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Har sedan jag för ett tag sedan köpte min CD kört runt med en förmodligen sedan länge dysfunktionell motorantenn. Den var fastkärvad halvvägs upp, och böjd. Det var inte snyggt alls.

Men nu har jag höjt bilens stilfaktor med flera hundra procent. 8) Tack Kjelle, för din beskrivning av elantennens inre! jag skruvade isär antennen i helgen, rengjorde, smorde och donade. Beställde ett nytt antennspröt, som anlände idag. Kuggsnöret hade brustit på det gamla sprötet som dessutom ju var risigt i sig.

Monteringen av antennen och sprötet var lätt som en plätt!

//wade

InläggPostat: lör 26 jun 2010, 08:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Memma_k skrev:

Jepp, hjälpte en kompis med det på hans A50... det gick enklare en jag trodde o han har inte haft nått trassel alls med intrumentet.

/M

InläggPostat: mån 15 nov 2010, 14:36 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Saab9000A50 skrev:
Memma_k skrev:

Jepp, hjälpte en kompis med det på hans A50... det gick enklare en jag trodde o han har inte haft nått trassel alls med intrumentet.

/M

MEN, hur gör man på en Saab 9000 CSE med Airbag på passagerarsidan (dvs ang den dolda skruv som finns i f.d handskfack) ?

InläggPostat: tor 14 nov 2013, 11:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har nu lött om och bytt reläer i elektronikboxen till centrallåset eftersom det inte fungerade ibland. Tack för tipset och de tydliga bilderna. Boxen med nummer 41 02 851 ser ut att vara sällsynt och ganska dyr som begagnad om man skulle råka hitta en till salu.

Jag skulle vilja lägga till val av lämplig kabelstorlek eftersom jag först råkade köpa lite för grova ledningar att skarva med p.g.a. de stora strömmarna vid låsning/upplåsning. Bortlödningen av de gamla reläerna gick bra med en tennsug ett par gånger efter varandra. Hålen blev däremot inte helt fria att bara sticka in en skalad ledning i (särskilt inte flerkardelig som anses bäst om den utsätts för vibrationer). Borrade/rensade försiktigt hålen i kretskortet till ledningarna för reläspolen (de röda på bilden) med en 1 mm borr (ej grövre för att inte skada kopparlaminatet). Spolen kräver bara en låg strömstyrka och ledningen kan vara tunn, omkring 0,3 mm2. Hålen till de svarta ledningarna som är kopplade till +12V, jord och låsmotorerna borrade jag försiktigt upp med en 1,5 mm borr eftersom kopparlaminatet är större här (troligen allra bäst med en 1,25 mm borr men hade ingen sådan). Sedan gick det bra att sticka ner kopplingsledning RKUB 0,75 mm2 och löda fast där och i reläerna. Satte även ett dubbelt lager eltejp mellan de blanka kontaktstiften och närmaste relä om limmet skulle släppa med tiden och reläet råka förskjutas mot stiften. Till slut spreja med ny skyddslack eller vaselinspray och låt torka innan ihopmonteringen av boxen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme