Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 02:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: laga stolvärmen
InläggPostat: ons 01 dec 2010, 11:52 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
För att felsöka och laga stolvärmen gjorde jag så här:

1. Kolla om säkringen är hel i handskfacket
2. Dra ut reostaten och lossa kontaktstycket såpass så att du kan komma åt kontaktstiften med en multimeter. Mellan två av de synliga stiften skall det ligga spänning på 7-8 volt när reostaten är på tvåan eller trean och tändningen är på. Om det inte gör det är det något fel här. Prova med en annan reostat.
3. Lossa fyra stora torx-skruvar till stolen och tippa stolen bakåt. Nu ser du kontaktstycket och stolens kabelhärva. De tunna kablarna går till bälteslåset, för dess belysning och bältesvarnare. Den tjocka gula och den svarta är till stolvärmen. Med tändningen på och reostaten på trean, mät att det finns spänning mellan gula och svarta.
3. Stäng av tändningen
4. Dra ur kontaktstycket och mät resistansen mellan gula och svarta i stolens kontaktstycke. Det skall vara max ett par ohms motstånd.

Om det är spänning ut från reostaten till stolens kontakt och stolens värmekabel är hel, då borde stolvärmen funka! Felsök vidare om det ändå inte blir varmt. Kanske det blir avbrott när du sitter i stolen?
Jag hade avbrott i stolens värmekabel, läs vidare.

5. Ta ut stolen ur bilen så blir resterande operationer lättare. Du måste lossa säkerhetsbältet, en stor skruv med 17:s skalle som sitter längst ned längst bak på yttersidan under plastkåpan. Det går att lossa skruven utan att ta av plastkåpan.
6. Lossa det mindre tvåpoliga kontaktstycket ganska långt bak och mät resistansen. Är det avbrott där, mät mellan endera polen och den gula kabeln i främre kontaktstycket, finns det kontakt där, då är sätesvärmaren hel, och ryggstödet trasigt. Är det ett par ohm mellan polerna i lilla kontakten, då är ryggstödet helt och sitsvärmaren trasig.

På min var slingan i dynan trasig, och ryggstödet helt

7. Plocka av stolsklädseln, fyra ringar fram, två klämmor bak, sju klämmor under stolen genom dynan.

Bilaga:
heated_seat.jpg


8. Börja med att granska hela sitsen efter uppenbara avbrott i värmekabeln. Det är inte alltid lätt att se. Om du inte hittar avbrottet, pilla fram värmekabeln nånstans mitt fram på sätet (halvvägs in på slingan) skrapa försiktigt av lite isolering med en kniv och mät mellan gula kabeln och din mätpunkt, samt mellan svarta kabeln och din mätpunkt. Observera att tvåpoliga kontaktstycket måste vara i, annars är det avbrott mellan stolsdynan och svarta kabeln.
9. Nu vet du i vilken halva av värmekabeln du skall leta. Fortsätt göra små mätpunkter på hälften av den halva du vet är trasig, snart hittar du avbrottet.
10. Löd ihop avbrottet, försegla dina mätpunkter med eltejp och elastisk vävtejp (eller plåster!), sätt tillbaka klädseln
11. Kontrollmät en gång till, även sittandes i stolen, att det nu är kontakt i slingan. Montera sedan tillbaka stolen i bilen. Glöm inte skruva tillbaka bältet innan du skruvar fast stolen, det är så svårt att komma åt efteråt.

Klart. Tid totalt c:a 2 timmar, verktyg som behövs är: multimeter, torxnyckel till stolen, 17:s ringnyckel till bältet, en näbbtång till klämmorna, lödgrejer, isoleringstejp och lämplig elastisk vävtejp (eller plåster)

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: laga stolvärmen
InläggPostat: lör 28 jan 2012, 23:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 07 sep 2006, 19:47
Inlägg: 48
Gjorde detta en gång, med resultatet att det blev supervarmt på just den fläcken där jag lött en liten stund, sedan hade eländet bränt av igen. Samtidigt la min generator av. Vet inte om det bara var ett sammanträffande, men efter det kör jag med sittunderlag i stolen vintertid...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: laga stolvärmen
InläggPostat: sön 29 jan 2012, 02:59 
Offline
Fyra stjärnor
Fyra stjärnor
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 okt 2008, 14:26
Inlägg: 1107
Ort: Åkersberga
JanneH skrev:
Gjorde detta en gång, med resultatet att det blev supervarmt på just den fläcken där jag lött en liten stund, sedan hade eländet bränt av igen. Samtidigt la min generator av. Vet inte om det bara var ett sammanträffande, men efter det kör jag med sittunderlag i stolen vintertid...

Det är som om du gör ett veck på trädgårdsslangen, blir jättehögt tryck precis vid vecket. För hög resistans i kabelskarven. Jag skalar alltid minst 10ggr kabelbredden på var sida, viker tåtarna runt varandra och tvinnar ändarna tillbaka på den egna ledaren, så att det är kabeln själv, inte lödtennet som tar den mekaniska belastningen.
Att din generator gick sönder var nog helt och hållet ett sammanträffande. Halvljusen tar mer effekt än sätesvärmaren.

_________________
//T-Å
---------
Mercedes C180K -03
Mercedes 300SE -86
A50 2,0t -98 Såld!
Mercedes CLK 200 -99 (frugans vrålåk)
9000 CSE 2.3 -94 Såld!
900 SET -97 Såld!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: laga stolvärmen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 14:16 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
att generatorn går kan bero på glödlampan i instrumentpanelen, det är hur många som helst som lagat sina stolsvärmare på det här sättet utan problem :)

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: laga stolvärmen
InläggPostat: mån 30 jan 2012, 15:57 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 07 sep 2006, 19:47
Inlägg: 48
Ja, jag tror säkert det funkar och med beskrivningen av hur långt du lagt trådarna om lott förstår jag att min skarv nog var för liten, tack!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: laga stolvärmen
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 21:40 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 24 apr 2012, 22:13
Inlägg: 4
Mycket bra guide!

Lyckades laga passagerarstolen med hjälp av denna.

Problemet är nu förarstolen där brottet verkar finnas i ryggstödet. Lyckades få bort nackstödet efter viss möda.

Har inte vågat mig på att dra av klädseln än då det verkar sitta som berget. Är rädd att jag kommer förstöra sömmarna om jag börjar dra i det. På aeron sitter det i alla fall dragkedjor längs baksidan men på A50 stolarna är allt sytt i ett stycke. Ringarna som sitter i botten har jag fått bort men sitter det klämmor längs ryggen också som håller skinnet spänt?

Utförlig förklaring om hur jag skall gå tillväga uppskattas! :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010