Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 21:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 29 okt 2012, 23:52 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
De flesta rullande SAAB 9000 kan behöva lite service eller rengöring av kupéfläkten. Om man monterar av kupéfläkten kommer man åt värmepaketet, kallat cellpaket hos bildemonteringen. Det förekommer att cellpaketet börjar läcka kylvatten.

Min SAAB9000 skrek som en brandsiren. När automatiken ställt in det vanligaste varvtalet uppkom oljud i lagret till värmefläkten. Bilen hade gått en del, och det var smuts i filter och luftkanaler. Senast har jag bytt cellpaketet, då det började läcka. (Jag har alltså tagit ur fläkten två gånger...)

Reparationen hör till det enklaste man kan göra i bilen. Då reparationshandboken inte ville tala om hemlisar om urtagning av fläkten, skriver jag denna guide, baserad på egna erfarenheter.

VERSION 2012-11-04
... kupéfläkten slutade gå på mellan eller låg fart, men kunde sporadiskt funka på full fart. Det var kolen som var slut, så jag har återigen plockat ut !¤#¤ Fläkten!!
Uppdaterad 2013-04-16

Motsvarande beskrivet på en bil utan AC, då kan man göra så här:
Bild

_________________
SAAB 9000-94 CSE 2.3T elektronisk vatteninsprutning, vattenkylda bromsar, justerad AFR


Senast redigerad av electrocomp tis 16 apr 2013, 02:59, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 okt 2012, 10:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Vi skall öppna kylsystemet. För att det inte skall komma ut mer kylvatten än nödvändigt, stänger jag lufttillförseln. Jag börjar med en genomvarm motor, öppnar försiktigt trycklocket, lägger på en påse och skruvar igen. Med varmt system hopas jag på lite baktryck när bilen svalnar.
Resultat: Jag kunde starta motorn efter reparationen utan att varningslampa tänds för låg kylvatten.
Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 okt 2012, 10:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Man skall inte koppla ur batteriet bara för att man skall laga lite i bilen, eller arbeta på elsystemet. Man skall koppla bort batteriet när det behövs, och inte annars. För den här reparationen bör man täcka över pluspolen, eller kanske lägga en påse över hela batteriet, så man inte får batterikleten på sig.

Vi börjar med att ta bort den lilla plasthyllan ur bilen. Man delar på slangen till vindrutespolningen. Det är en del bultar, som man samlar in i en burk. Hylsa 8 med skruvmejselhantag.

Bild
Utrymmet under hyllan kallas för akvariet.


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 20:16, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 okt 2012, 10:53 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Nästa är värme-plattan, eller vad den nu kallas. Den sitter med två bultar, en på varje sida. Slangen till spolningen går igenom plattan; på min bil kan man lyfta ur slangen.
Hylsa 8.
Bild




Sedan lossar man kabeln från plattan. Blocknyckel 10.
Bild


Sk MAP-sensorn tas bort ur plattan. Det är en trycksensor med slang till insuget. Pilla inte med slangen, vakuumsystemet är känsligt på bilarna, och vill strula. Jag tar bort Torx-skruvarna och flyttar sensorn från monteringsplåten. Nyckel: Torx 25
Bilden visar skruvarna som tagits ur.
Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 30 okt 2012, 11:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Kontakten till reglerdosan kopplas ur. Det är kabeln till kontakten som vill komma i vägen. Det finns en annan liknande dosa med sladdar monterade med flatstift. Den kan vara.

Bild





Man skall dela ventilationsapparaten mellan luftkonditioneringen, på bilens högra sida, och kupéfläkten på bilens vänstra sida. Tejpen, som är en extra tätning, avlägsnas, och man pillar isär gummipackningen. Man skall inte försöka ta bort packningen.
Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 00:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Man kopplar ur kontakten för kupéfläkten. Finns på vänstra sidan om fläkten.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 00:56 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
För att få mer plats skall man flytta burken med luftkonditioneringen en smula till höger i bilen. Den är stor och har många skruvar. Jag tar bara bort torx-bulten enligt bilden. Torx 25 med långt handtag Jag kan inte vara säker på att det är rätt monterat i min bil, med korrekt antal bultar.
Bild


Burken med kupéfläkten har ett spjäll, vilket manövreras med en wire. Man skall kroka av wiren, som hålls på plats på plastaxeln med en liten metallbricka. Knepet är nu, dels, att få bort brickan, och sedan få ut den ur bilen utan att tappa den. På den första bilden kan det vara knepigt att få tag i brickan.
Bild




Om man slår på tändningen och ställer om temperaturen, förslagsvis till kallt "Lo", så matas det ut mer wire. Det kan då vara enklare att montera av brickan och kroka ur wiren.
Bild



Noteras att bara bulten och brickan monterats bort.
Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 01:04 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Efter att fixat spjället återgår vi till att flytta luftkonditioneringsburken lite åt höger i bilen. Man lösgör plasthållaren för rören som är till kylmedlet. Den kan knäppas loss i vänstra kanten. (Höger-och-vänster i bilens riktning:) Man sätter fingret på vänstra bakre sidan av plastlisten och drar åt vänster varvid den lossar.

Man bör även lossa det tjocka röret i metallhållaren till höger i bilen.

Det är viktigt att vara extremt försiktig med rören och slangarna med kylmedel, då minsta läcka medför kostnader och reparationer. Man får känna efter om burken har lossat, och sedan lirka den ett stycke.

Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 01:18 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Slangarna till värmepaketet skall monteras av och tas ur. En skruvmejsel med hylsa 7, som passar till slangklämma, rekommenderas. Biltema har någon sort med mjukt skaft som är praktisk. Noteras att i min bil finns även en slangklämma till 6mm hylsa, som ser ut som någon sorts SAAB original. 7mm är vanligast och är det som används till trädgårdsslang.

Det är två slangar, och man tar bort dem en i taget. Man lossar i båda ändar och tar bort slangen helt. Orsaken till att man tar bort slangen är att den blir i vägen. Man behöver alltså ta bort slangen även om man inte skall greja med själva värmepaketet.

Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 01:46 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Nu är det dags för hemlisen, dvs hur man lossar kupéfläkten. Står inget om detta i Haynes reparationshandbok.

Kupéfläkten lossas genom att man för en plastarm mot sidan av bilen, varpå fläkten lossar ur sitt fäste. Jag har lagt en skruvmejsel för att visa plastarmen. Den finns vid den röda och gula pilen på bilden. På den andra bilden har slangen tagits bort vid värmepaketet, och den gula pilen visar hur man skall flytta plastarmen för att medge urkrokning av kupéfläkten.

Bild
Bild



Det finns en liknande plastarm på andra sidan av fläkten. Den här kan vara besvärlig att komma åt. Om du har en lång skruvmejsel eller annat föremål, kanske du kan lossa plastarmen med den.

Du får räkna med att du måste operera plastarmarna på båda sidorna av fläkten samtidigt för att få loss fläkten.
Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 01:51 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Och nu skall fläkten ut ur bilen. Det är trångt, och du får räkna med att lirka fläkten en stund innan du får loss den. Den skall roteras; sänkas i bakkant och vridas uppåt i framkant.

Noteras att fläkten lirkas ur bilen utan att försöka dela den i två halvor. Nu sitter spjället genomgående i fläkthuset, men man kan öka rörligheten genom att försöka skruva isär halvorna. Skruvarna sitter besvärligt till, och det finns också plastsnäppen, varför det är bäst om du får ut hela fläkten utan att lossa halvorna ifrån varandra.

På den sista bilden ligger fläkten på motorn.
Bild
Bild
Bild


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 16:41, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 01:54 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Bilder på bilen med borttagen kupéfläkt.
Bild
Bild


Man bör passa på att rengöra fläkthuset inuti, göra rent fläkten och om möjligt smörja lagren på motorn. Man börjar med att skruva isär halvorna. Det är plastsnäppen och någon skruv Torx 25.
Bild

Sedan tar man bort sladden från motorn. Kabeln är behagligt kort, och man får löda tillbaka kabeln på motorn. Bilden visar den gröna och svarta sladden. Sannolikt går motorn baklänges om man sätter tillbaka sladdarna omvänt.
Bild

Den lödda och nyskalade kabeln löds tillbaka på motorn
Bild

När motorn avlägsnats kan man tvätta den gula plastpropellern, samt motorn i övrigt. Man kan smörja det bakre lagret, medan det främre kan vara svårt att komma åt.

Efter tvättning av plastkåpan monterades någon sorts ljuddämpning, originalet ersattes med ett diskunderlägg, vilket limmades på plats med trälim.
Bild
Man bör också tvätta rent värmepaketet och hållaren för denna.

Denna reparation rekommenderas varmt, då tvättade och rengjorda luftkanaler befriar bilen från det lite dammiga och unkna doften som gärna uppkommer i bilar som gått några mil. Min närmar sig 30.000.


Senast redigerad av electrocomp sön 04 nov 2012, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 02:07 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
På bilden finns ett gult buntband, vilket jag lagt dit för att inte kabeln skall behöva ligga i slagvattnet, utan komma upp en bit. Som man ser finns en slang till givaren för turbo, och någon annan slang, vilka är fästa på fläktmotorn. Man bör passa på att göra rent i burken med luftkonditioneringen, och det kan även vara en god ide att byta luftfiltret för kupén.
Bild



Om man behöver fixa med värmepaketet, kan det enkelt tas ur. DVS, man får flytta undan och höja burken med luftkonditioneringen, och vrida paketet för att få ut det.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 okt 2012, 02:16 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Den goda nyheten är att det kan ta en timme att få ut fläkten och värmepaketet ur bilen. Det kan vara värt besväret, för att rengöra fläktdelar och luftkanaler, även om inget omedelbart funktionsfel föreligger.

Vid återmontering är det lätt att påstå att det utförs i reverserad ordning. Man bör notera att man ser till så att ingen slang kan trassla in sig i torkarmotorn eller torkararmen.
Den ovan nämnda lilla brickan, till spjället, kan vara besvärlig att återmontera. Det är svårt att få dit någon sorts tång att hjälpa till med.

Man bör vara noggrann med att täta luftkanalen, så att fläkten inte drar in luft från motorrummet. Jag har satt på lite tejp i skarven som bilderna utvisar. Lite kontroll visar att luften tas från utrymmet, akvariet kallat, vilket ventilleras vid framrutan. Man bör alltså täta till motorrummet när värmeplattan monteras.

Det gula plastbandet, som finns på bilden, måste bort vid återmontering av fläkten. Det finns inte plats för den, utan jag lirkar in bandet under sladden sedan fläkten satts på plats. Det är trångt värre runt fläkten.

Kom ihåg att koppla ihop spolarslangen innan locket läggs på.

_________________
SAAB 9000-94 CSE 2.3T elektronisk vatteninsprutning, vattenkylda bromsar, justerad AFR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 24 feb 2013, 16:53 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:29
Inlägg: 99
Ort: Borlänge
Måste bara få ge dig en STOOOR tumme upp! Följde guiden idag och fick ut både kupeelementet och fläkthuset efter lite bråk! Det var lite småsaker som skiljde sig på min 97:a, tex antalet skruvar som håller fast AC-huset och den stora motorhärve-kabeln som går igenom ett plasthus i "brandväggen". Men det fixar man enkelt när man står där. Än en gång, ett varmt tack för ditt arbete. :)

Nu ska jag bara beställa ny motor och nytt paket, hoppas det är enklare att få tillbaka allt igen sen.. Bröt ju faktiskt inte av något, synd att paja nåt på vägen tillbaka. :)

_________________
Saab 900S -91 (röd)
Saab 9000 A50 -97 (scarabégrön)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07 mar 2013, 21:20 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 28 maj 2007, 06:52
Inlägg: 4
Ort: Norrtälje
Underbart - så snart snön smält ska här bytas kupéfläkt. Lite kämpigt nu utan :)
Tackar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 03:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 11 feb 2011, 01:06
Inlägg: 54
Ort: Lund
Om man köper ny kupéfläkt måste man plocka isär själva burken där fläkten sitter. Man kan demontera fläkten ur bilen utan att försöka ta isär den, det går ganska bra även om det är trångt.

Lägg fläkten på ett bord.
Tag av plastspännen runt om fläkthuset.
Det sitter en skruv i mitten på fläkthuset, torx 25, förslagsvis på skruvmejselhandtag.
Fläkthuset sitter ihop framtill vid spjällen. Man kan ta bort plastbiten genom att stoppa in en tunn vass skruvmejsel och bända på plasten. Var försiktig med plastplopparna som håller spjällen.

Motorn sitter med en skruv, torx 20. Motorn sitter fast, prova att stoppa in en stor skruvmejsel genom sladdhålet och sedan bända mellan plasten och motorns fästplåt.
Sladden kan givetvis klippas och lödas om vid motorn, men enklare är att öppna kontaktstycket med en skruvmejsel varpå man kan plocka ur sladdarna ur kontakten. Utan kontakten kan man dra sladden genom sladdhålet. (Om du sätter sladdarna fel går fläkten baklänges. Provkör fläkten i bilen.)

Tvätta den fläkt som skall monteras.
Torka en god stund i torkskåp eller värmeskåp.
Smörj lagren på fläkten.
Stoppa in fläkten i fläkthuset, drag igenom kabeln, sätt tillbaka skruven, montera tillbaka kontaktstycket.

Fläkthuset kräver att aluminiumplåten (med grönt diskunderlägg) passas in i ett spår, för att halvorna skall gå ihop.

Det kan vara trassligt att stoppa tillbaka fläkthuset i bilen. Tag god tid på dig, och var försiktig med spjällen i fläkthuset.

Tappa INTE den lilla brickan som låser reglerwiren till armen på fläkthuset.
Kom ihåg att fylla på lite kylarvatten.
Kör en självtest på ACC panelen ( AUTO + <=>) när du är klar.

Ryktesvis så skall man kunna byta kolen på motorn också, när man ändå är igång...

_________________
SAAB 9000-94 CSE 2.3T elektronisk vatteninsprutning, vattenkylda bromsar, justerad AFR


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 05:50 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: lör 28 jun 2008, 15:40
Inlägg: 95
electrocomp skrev:
......

Ryktesvis så skall man kunna byta kolen på motorn också, när man ändå är igång...

Tveksamt ... det där är en sniklösning som inte håller speciellt länge. Problemet är att kollektorn(kopparn) vanligtvis är så sliten att det är den som är gränssättande. Ska man montera nya kol, vilket naturligtvis låter sig göras, bör man också slipa upp kollektorn men vanligtvis finns inte mycket koppar kvar att slipa på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 30 sep 2013, 22:04 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 sep 2013, 21:57
Inlägg: 13
Jag vete tusan vad som går fel. Jag har en nyinköpt fin 9000 -97:a med stillastående fläkt.
Har följt guiden, men jag höll på nästan en timme men fick inte ur fläkten fast jag tom demonterat en del av torkarmekaniken.
Det som skiljer sig som någon tidigare påpekat är att det går en tjock kabelstam precis framför fläktmotorn som inte går att vika undan så mycket, och inte ser jag att det går att koppla isär. (Vete tusan om jag skulle våga det!)
Om jag inte sett denna guide skulle jag 100% påstå att det var fysiskt omöjligt att få ur motorn utan att ta bort fler detaljer.

_________________
Saab 9000 2,0 1997


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15 dec 2015, 15:30 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 03 dec 2014, 22:37
Inlägg: 24
Tack för en utmärkt guide. Genomförde operationen (bytte motor) i förrgår och det tog mig ca 4h, jag är inte så snabb och passade på att göra lite annat där när väl pumpen var borta också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010