Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 20 sep 2017, 06:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 20 dec 2016, 14:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag fick byta min fläktmotor. Helt slut .. kolen ...

Noteras:
För att lösgöra rör/slangar till AC, enklast är att lätta på en stjärnskruv på fästet för rören, varpå man kan lyfta hållaren. Skruven går till någon sorts plugg.

Det var attans klämmigt att få loss kylslangarna. Satt fast hårt i värmepaketet. Jag fick skruva slangen 2 varv och lirka. Jag är vanlig kontorist, och har svårt för det där med att "ta i"...

Det kom ut en hel del kylvatten, man borde ha någon sorts vinkork 12mm att klämma in.
Man behöver inte flytta AC-paketet åt höger i bilen. Det räcker med att lossa. Precis till höger; styrenhet för farthållare; min är lös varför den inte är i vägen.

Det går bra att lyfta ur hela klumpen med fläkten. Man kan dela den senare för rep och rengöring genom att plocka bort plastklämmor, ta ur en Torx 25, avlägsna ev silvrig tejp, samt att lossa plastbiten vid munstycke som klämmer åt mot värmepaketet. Då delar den sig helt i två delar.
Om pinnar för spjällen går på semester, ersätt med en liten skruv.

Man bör alltid demontera värmepaketet, spola på in och utsida, samt laga tätningen som finns runt kanterna.

Vid montering får man lätt in styrspaken för spjället in i runda hålet för AC-paketet. Jag lirkade loss piggen utan att den gick av.
Kan vara knepigt att lirka fläktburken i rätt läge för montering.

Min fläkt brände sönder sladdkontakten till fläktmotståndet (med den gula lappen om +12V kylare). Jag fick knipsa bort fläktens kontakt, och löda kabelskarven, och sedan knipsa bort 2 tjocka svarta sladdar och sedan löda in oskadad kontaktdon. Det är samma sorts kontakter till fläkten som till 4-pol-kontakten som ansluter fläktmotståndet.
Jag gick och tog ett annat fläktmotstånd; det råkar ligga ett i garaget och skräpa.

Man bör varmköra bilen, och känna efter om kylslangarna läcker med varm motor, innan man gör sig för stort besvär med att skruva på locket. Kan vara en bra idé att testa om fläkten går, direkt efter montering. Det är inte själva motorn jag menar; den snurrar nog, men koppla i 4-pol kontakten och testa inifrån kupén.

Om du har olja från motorn (byt ventilkåpepackningen) men se till att du får tätt till akvariet, så luften som går in till fläkten inte kommer från motorrummet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme