Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 21:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 23:39 
Online
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Vi håller på att demontera -97 (manuell 2.0t) som blivit vandaliserad, bilen var i gott skick mekaniskt så jag vill spara undan ABS-sensorerna som framtida reservdelar. Syftet är alltså att få ut sensorerna hela, det som de sitter i bryr jag mig inte om, plasthylsorna kan man alltid improvisera om det skulle behövas i framtiden.

Hur får man lättast loss sensorerna utan skador? Skruvarna är bortplockade, men de vill väldigt ogärna ur hylsorna (har provat att försöka vrida, men det rör sig minimalt när jag försöker vrida så hårt jag kan utan verktyg). Funkar det att ta en rörtång och försöka vrida med, eller går de i bitar då? Har försökt behandla med 5-56, men jag är tveksam om det kommer åt. Kan varmluft eller gasolbrännare fungera utan att man smälter ner givaren?

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Senast redigerad av Långmilare tor 17 sep 2015, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Demontera ABS-sensorer
InläggPostat: mån 07 sep 2015, 04:56 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 03 aug 2008, 04:47
Inlägg: 3
På min -94 tog jag bort drivaxeln och pressade med en lite passande hylsa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Demontera ABS-sensorer
InläggPostat: tor 17 sep 2015, 23:02 
Online
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
50+ skrev:
På min -94 tog jag bort drivaxeln och pressade med en lite passande hylsa.

Tyvärr satt de lite för hårt, den gick inte att trycka ut utan att deformera plåten. I efterhand ser jag inte hur man skulle kunna få ut de här exemplaren hela med mindre än att såga sönder monteringsplåten eller värma/smälta sönder plasthylsan (om det en går?). Hade de suttit lite lösare hade det nog fungerat med att pressa ut dem.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18 sep 2015, 00:01 
Online
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
I avdelningen goda nyheter så kom jag på hur man demonterar bromsljuskontakten (9505462/32018007) utan att skada den:

Bild

Om man använder en 12mm 12-kants platt ringnyckel:

Bild

och trycker den i botten över plastflikarna på bromspedalsidan (man måste trycka ner bromspedalen för att lyfta in nyckeln) så lossnar bromsljuskontakten i stort sett utan våld (vilket är bra eftersom flikarna på kontaktsidan är rätt klena).

Det finns inga reserv på bildelsbasen från 9000 (men nya original är dessbättre billiga), men det tyder på att tricket inte är välkänt (funderade en bra stund innan jag kom på denna metod att få den övre plastfliken intryckt).

Samma trick funkar också på farthållarkontakterna (4108676/4350443), dessa går att komma åt att trycka in flikarna med en tång men det är mindre risk för skador med 12:ans ringnyckel (det behövs inte mycket bräck innan flikarna på kontaktsidan ger sig):

Bild

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Senast redigerad av Långmilare tor 24 sep 2015, 20:08, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18 sep 2015, 06:35 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 884
Hittade ingen gilla knapp som på STCS men det var ett jäkla bra tips.
Plast på gamla bilar är alltid struligt.

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 24 sep 2015, 18:56 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
ABS-sensorerna är besvärliga att få ut hela :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18 okt 2015, 21:29 
Online
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Nu är det slutspurt, men jag har en märklig sak, jag hittar inte hur man lossar gaswiren.

Den är lös i motoränden, och jag har lyft av wiren från gaspedalen, men den verkar vara infäst någonstans i torpedväggen, och de bilder jag hittar ger inga bra ledtrådar. Till saken hör ätt golvet är fullt med glassplitter så det tar emot att lägga sig ner och leta.

Någon som gjort detta och vet vad det är för skruv eller mutter som ska bort (eller något annat)?

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 22 okt 2015, 10:39 
Online
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Långmilare skrev:
Nu är det slutspurt, men jag har en märklig sak, jag hittar inte hur man lossar gaswiren.

Den är lös i motoränden, och jag har lyft av wiren från gaspedalen, men den verkar vara infäst någonstans i torpedväggen, och de bilder jag hittar ger inga bra ledtrådar. Till saken hör ätt golvet är fullt med glassplitter så det tar emot att lägga sig ner och leta.

Någon som gjort detta och vet vad det är för skruv eller mutter som ska bort (eller något annat)?

Ok, nu vet jag hur den sitter, den stora vita plasthylsan med som är intryckt i torpedväggen från motorrummet sitter i en stor gummipackning, och det finns inga skruvar eller muttrar att lossa. Problemet är att om man drar med de c:a 10 kilo som behövs för att få den att släppa så förstör man wire-höljet (men den kommer ut, så ska man ta ut en redan trasig är det inget problem). Ska man ta ut en wire hel måste man på något sätt dra hårt i bara det vita plasthöljet, som sitter så att det inte bara går att ta handen runt den och dra - man måste nog jobba en hel del med vinkelkap runt den först om man ska får grepp om den. Det vita plasthöljet går inte (?) att trycka ut från kupén, gummipackningen täcker plasthöljet i stort sätt helt från det hållet (utöver att det sitter rätt svåråtkomligt). Nu är det dock sällsynt att denna går sönder, men det är alltså svårt att ta en begagnad på skroten.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 10:10 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 884
Det går inte att smörja upp gummit på andra sidan så att den lättare glider igenom t.ex med silikonspray ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 23 okt 2015, 14:37 
Online
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
Timpa skrev:
Det går inte att smörja upp gummit på andra sidan så att den lättare glider igenom t.ex med silikonspray ?

Gummipackningen omsluter änden av den vita plasthylsan (och den änden sitter helt oåtkomlig inne i torpedväggen *) så jag kan inte se hur man ska lyckas kunna få in något smörjmedel mellan plasten och gummihylsan - kom man åt där skulle det troligen vara trivialt att få ut wiren oskadad.

Där gaswiren går in i torpedväggen (under akvariet, ovanför bromsservot) så är det en 10 cm lång tunnel i plåt (man får in handen på den sidan mot vänsterskärmen, och det finns några cm under plasthylsan, men inåt och uppåt är det mycket begränsat spelrum). Ska man få ordentligt grepp om hylsan med handen för att dra ordentligt så behöver man kapa bort plåt, mer realistiskt borde kunna tänka ut något finurligt specialverktyg för att dra ut den. Något i stil med en uppskuren slang (för att få in wiren) och slangklämmor runt för att kunna få något att dra på rätt sätt med kanske?

*) Möjligen skulle man kunna peta in ett sprayburksrör vid ingången för wiren och komma emellan plasthylsan och gummipackningen, men eftersom gummihylsan suger fast mot plasthylsan tror jag inte att det går att få till tillräckligt tryck för att få in något emellan plasthylsan och gummipackningen. Detta utöver att åtkomligheten där gaswiren går in är högst begränsad. När man monterar en ny var det någon som nämnde såpa, dock.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 26 okt 2015, 21:53 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Försökte också med detta när jag skrotade en bil och jag tror det var i princip helt rent på insidan torpeden innan det gick att lossa smidigt.
Undrar hur det står man ska göra i VHB ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 26 okt 2015, 22:59 
Online
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 618
Ort: Stockholm
SaabAero skrev:
Försökte också med detta när jag skrotade en bil och jag tror det var i princip helt rent på insidan torpeden innan det gick att lossa smidigt.
Undrar hur det står man ska göra i VHB ?

Jag har letat, men jag kan inte hitta något avsnitt som beskriver hur man tar loss gaswiren. Men jag antar att Saab nöjt sig med att den går att ta loss destruktivt, eftersom behovet att ta loss för återmontering inte uppstår på en verkstad. Och hela konstruktionen kommer nog från någon underleverantör, många andra bilar har likartade konstruktioner.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010