Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 21:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 15 okt 2004, 19:59 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: fre 22 aug 2003, 12:39
Inlägg: 217
Ort: Åkersberga (STH)
Att kontrollera vid för hög tomgång: Detta har jag fått fram vid ”Sök” på:
( SAAB9000/-turbo klubben)
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/
http://www.saab9000.se/

Sök på ”tomgång”, ”vakuumslangar” ”svajande” och tändstift” du kommer säkert på fler …
Att kollas:

1. Avgasrör läckage (Hade Jag)
2. Temp. givare vatten (Bytt)
3. Bränsle Trycks Regulator (BTR)
4. Vakuumslangar
5. Tomgångsventil/-regulator
6. Insugsröret (vakuum)
7. Ärgade kontaktdon
8. Jordpunkter
9. Spjällhuset /rengöring (vakuumslangar)
10. Adaptering. Efter bränsle byte och/eller trimning rekommenderas fullt gas pådrag på 5:e växeln mellan. 3-5000 rpm.

11. Luftfilter (Bytt till JR)
12. Spreja (vid alla SMÅ (ca 1,5cm i diam.) vakuumslangar) startgas för att kolla om motorvarvet ändrar sig (nedåt), om den gör de byt slang som du sprejade på.

13. Jorda DI-kassetten (för de som har en sådan) i chassit (Gjort från DI till övre motorfäste (kortast väg))
13.a Fördelardosa (rotor/-lock) (alexander86)
14. Relät som styr insprutning, ac och tomgångsmotor kan vara paj
15. Kolla Luftmängdsmätaren också... Kan ge felkoder. (insomniac)


16. Fyll på med fler…….

_________________
TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma...!
RÖD 93:a B234i (sleeper, fortfarande ;-))


Senast redigerad av Belle lör 05 feb 2005, 22:35, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 30 jan 2005, 16:49 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 23 jan 2005, 14:37
Inlägg: 94
Ort: vetlanda
tändningsfördelaren, det felethadde jag.motorn gick ojämnt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: svajande tomgång
InläggPostat: ons 06 apr 2005, 07:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 26 okt 2004, 01:25
Inlägg: 13
byt turbo den kan vara slut det var det på min..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: svajande tomgång
InläggPostat: sön 24 jul 2005, 02:05 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: fre 22 aug 2003, 12:39
Inlägg: 217
Ort: Åkersberga (STH)
MRDUDE skrev:
byt turbo den kan vara slut det var det på min..
det skulle vara "kul 8) " att veta vad som fick dig att konstatera att Turbon var "trasig/slut" !. På vilket sät svajde tomgången, innan "Urbon"-gick hädan ?

_________________
TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma...!
RÖD 93:a B234i (sleeper, fortfarande ;-))


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 24 aug 2005, 08:18 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 23 mar 2005, 19:28
Inlägg: 20
"Återställ" spjällägesgivaren genom att skruva upp skruvarna och lägg den så den "klickar" så fort man skruvar lite på justerskruven.

Sen kan man centrera spjället genom att öppna de två skruvarna den är fäst vid.

_________________
Att jämföra en SAAB med en volvo är som att jämföra ett Flygplan med en container|
SAAB 9000 Talladega -90
Mot en förändring?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10 okt 2005, 10:17 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: mån 05 sep 2005, 10:09
Inlägg: 136
Ort: Linköping
Tomgången kan även "svajja" om man har spridare som inte brännsle chippet är anpassat till

_________________
Bild
Alla bilar utan turbo "suger"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: fre 08 aug 2008, 20:12 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: sön 01 okt 2006, 11:06
Inlägg: 298
GarmFighter skrev:
"Återställ" spjällägesgivaren genom att skruva upp skruvarna och lägg den så den "klickar" så fort man skruvar lite på justerskruven.

Sen kan man centrera spjället genom att öppna de två skruvarna den är fäst vid.


Hur gör man det o var sitter den?? jag är inte van saab mekare nej :oops: :roll:

_________________
Saab 9000 CSE 2,3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13 aug 2008, 22:23 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: sön 01 okt 2006, 11:06
Inlägg: 298
Kolla även att det inte är småhål i bromsservo klumpen på torpedväggen. Det felet hade jag. tomgången gick upp o ner från 2500 till 1800 hela tiden, trodde först det var tomgångs ventil/motorn som var fel men hjälpte inte mycket att byta den, tätade då de små hålen som blivit o vips så funkar det som vanligt igen o check engine har slocknat med:) Går nu att bromsa lite bättre med :)

_________________
Saab 9000 CSE 2,3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 16 sep 2008, 10:18 
Offline
Moderator
Moderator

Blev medlem: ons 27 aug 2008, 18:56
Inlägg: 2629
Ort: Örnsköldsvik
kan även vara rotorn till tändfördelaren.

_________________
Silver Saab 9-5 Aero 2,3 Turbo -02 http://www.garaget.org/?car=328871


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 24 jun 2009, 16:07 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 24 jun 2009, 16:04
Inlägg: 56
Ort: Hönö
tjena! min är jätte knasig när jag startar bilen kall..tomgången svajar så den nästan dör..och när jag gasar tar de tid innan det händer något..inget händer liksom när man gasar..men så fort den blir varm så går den perfekt..vad kan de vara? några bra och enkla tips att börja med? jag kollade vakuumslangarna..eller slangen..den såg bra ut. skulle uppskatta de svin mycket för ett svar eller fler.. Mvh Gullberg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 25 jun 2009, 00:23 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 jul 2006, 20:44
Inlägg: 187
Ort: Gnesta, Södermanland
killenmac skrev:
tjena! min är jätte knasig när jag startar bilen kall..tomgången svajar så den nästan dör..och när jag gasar tar de tid innan det händer något..inget händer liksom när man gasar..men så fort den blir varm så går den perfekt..vad kan de vara? några bra och enkla tips att börja med? jag kollade vakuumslangarna..eller slangen..den såg bra ut. skulle uppskatta de svin mycket för ett svar eller fler.. Mvh Gullberg


Det blir enklare att hjälpa om du talar om vad det är för bil du har. Motor, med eller utan turbo. Årsmodell.
Kolla översta inlägget på denna sida. Där får du massor med tips om vad det kan vara för fel. Det är bara att beta igenom hela listan.
Lycka till.

_________________
SAAB 9-3 2,0t -02 Renoveringsprojektet
SAAB 9-5 2,0t -02 Sommarbilen
Seat Cordoba 1,6 -00 Pendlarbilen
Golf III -96 Slit&slängbilen
Citroen Jumper SK12 HDI 2,8 -04 Husbilsprojektet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 25 jun 2009, 06:56 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1559
Ort: Östersund
Kan lägga till ytterligare några uppenbara saker vid tomgångsproblem (gäller inte bara svajjande tomgång)
* Grundinställning av gasspjäll (lossa stoppskruven vid spjället tills den precis börjar påverka spjället och skruva in den ½ varv)
* Bypassventil (på turbobilar). Mycket vanligt fel på äldre turbobilar. Ger tomgångsproblem på LH-bilar.
* Lambdasond


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 10 nov 2009, 08:37 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: ons 24 jun 2009, 16:04
Inlägg: 56
Ort: Hönö
Jag har fixat felet på min tongång nu. Den svajade väldigt mycket när den var kall och hackade när den var varm.

Mitt fel var den där som mäterluften. Luftmasmätaren eller vad den heter. Bytte den och bilen drog hälften så mycket bensin och de kändes som hästkrafterna dubblades. Blev riktigt nice och går som en klocka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11 jul 2010, 11:55 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 29 maj 2009, 20:19
Inlägg: 129
Ort: Skara
killenmac skrev:
tjena! min är jätte knasig när jag startar bilen kall..tomgången svajar så den nästan dör..och när jag gasar tar de tid innan det händer något..inget händer liksom när man gasar..men så fort den blir varm så går den perfekt..vad kan de vara? några bra och enkla tips att börja med? jag kollade vakuumslangarna..eller slangen..den såg bra ut. skulle uppskatta de svin mycket för ett svar eller fler.. Mvh Gullberg


Min höll på så där ett tag, men efter ja kört med de några dagar spelade de ingen roll om den va kall eller varm, den svaja som fan och de hände nästan inget när man gasa. Ja lossade kontakten till lambdasonden under framrutan och sen tog ja bort minuspolen 10-15 min, och tog en provsväng, med lambdan ur och den gick klockrent Å ja har kört så nu i 3 veckor (inte råd att köpa en ny:P) Å den funkar kanon :D

_________________
SAAB 9000 CSE 2,3i 93:a CHIPPAD, håller på och grejar lite ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 03 feb 2011, 02:44 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 379
Ort: Västerås
Om du kör utan sonden inkopplad så kan ju bilen inte ha godkända besiktningsvärden? Då lär den väl gå på ett ersättningsvärde som aldrig kan vara bra i längden? Eller kan nån rätta mig?

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010