Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: sön 19 nov 2017, 07:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


Guiderna skall vara välskrivna och lättförståliga. Samtliga viktiga moment i processen bör finnas med, om inte bör det framgå vad som saknas för att arbetet skall kunna slutföras. Upplägget på guiden får gärna vara i ett listliknande format med tydliga bilder på de olika momenten. Om guiden inte är egenproducerad skall det framgå med källhänvisning/länk varifrån den är hämtad.



Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 25 sep 2005, 20:56 
Offline
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 01 sep 2002, 20:08
Inlägg: 2105
Ort: Sundsvall
Varit många frågor om detta ämne, så slängde ihop en liten text som kanske hjälper nån. Åsikter/synpunkter till ändringar/förbättringar mottages! Har valt att inte nämna företag vid namn.

Orginal luftfilter.
Ja vi börjar med det enklaste och mest grundläggande. I orginalutförandet finns det två typer av luftfilterplaceringar på 9000 modellen, i motorrummet (9000i 86-88 samt turbo 85-87) eller i vänstra framskärmen (övriga modeller/år). Detta orginalfilter är tillverkat av papper, och reningsförmågan är bra.

Hur många hk räcker orginalfiltret till då innan det stryper? Faktum är att det finns många effektstarka bilar på 300+ hk som kör med orginalfilter, utan några problem, så svaret är att det räcker långt. En vanlig modifikation är att borra sin luftburk, det innebär att man borrar ett antal hål, tills man känner sig nöjd, och därigenom får ett bättre inflöde till filtret. Dock är största anledningen till denna operation att få ett mer påtagligt insugsljud. Smart att ha i åtanke är att borra så att luften fortfarande går genom filtret innan det når motorn.

Sportluftfilter Insats.
Dessa insatsfilter är oftast tillverkade i bomull och monteras i orginal luftfilterburk, dvs det krävs knappt en tumme för att göra detta. Bomullsfilter är inte engångsfilter som pappersfilter, man kan och bör rengöra dom när det är skitigt precis som att man byter ett skitigt orginal filter.

Man kan nog påstå att alla sportluffilter som iaf finns på vår svenska marknad renar sämre än orginal pappersfilter. Fördelen är att man har bättre genomströmning på filtret, dvs motorn "andas" lättare. Nu kan man väga fördelen mot nackdelen ganska enkelt. Dock skulle jag vilja påstå att dessa sportluftfilter renar "TILLRÄCKLIGT" men inte optimalt. Ett filter med mer genomströmning släpper igenom mer partiklar rent generellt.

Öppet filter aka "Open Air"
Detta är också ett sk. sportluftfilter/bomullsfilter. Det är som det låter ett filter som sitter öppet, dvs utan orginal filterburk som man således demonterar och kanske använder till fågelholk. Detta är nog den absolut vanligaste eftermarknads modifikationen som man gör. Reningsförmågan är densamma som sportfiltret ovan (återigen generellt) dock får man i detta fall ett ännu mer påtagligt insugsljud. Har man en turbo så kommer avlastningsventilens pys också höras mer vilket uppskattas av vissa. Precis som med insatsfiltren så rengörs dessa när det behövs, man brukar tala om 1000 mils intervaller beroende på vart man kör och filtrets placering.

Eftersom filtret sitter utan filterburk så har man lite mer valmöjligheter gällande placering. En vanlig variant på våra bilar är att montera filtret i vänster framskärm, under batteriet finns en öppning som går ut i innerskärmen där filtret är väl avskärmat. Att montera filtret nära nått luftintag i fronten innebär att den kommer hamna direkt i luftströmmen, värt att tänka på då är att annat än syre finns i luften, däribland insekter och damm vilket kommer sätta igen filtret fortare.

Väljer man att sätta filtret synligt eller på annat sätt i närheten av motorn bör man avskärma det. Detta för att filtret inte skall dra i sig luft som motorn värmt upp då det i värsta fall kommer innebära en effektminskning. Varm luft tar mer plats än kall och således får motorn mindre syre. Avskärmning görs enkelt med ex. en plåt som man bockar till lämplig passform. Men som nämt tidigare är optimal placering på våra bilar innaför framskärmen. Finns färdiga "Open air" kitt att köpa hos eftermarknadsföretag där en flexibit, rör som leder ner till skärmen, samt filter ingår.

Rengörning bomullsfilter.
Som sagt så är dessa filter återanvändbara. Finns rengörningssatser att köpa färdiga innehållande rengörningsvätska och filterolja. Filteroljan finns även att köpa separat. Diskmedel funkar lika bra som rengöringsvätskan, dock är filteroljan anpassad för dessa luftfilter och inget man bör ersätta med nån annan olja. Filteroljan kan förstöra LMM om man använder sig av förmycket, tänk på att lagom är bäst.

Övriga filter.
Finns också en variant som endel börjat köra med däribland jag själv. Det rör sig om ett stort MANN filter som sitter orginal på en skördetröska eller stor traktor. Lite småpyssel med att fästa det då man behöver tillverka en egen hållare/rör till filtret. Finns lite olika varianter däribland en 3" basport som man fäster mot filtret. Art.nr är c17201.

Här en bild på ett sånthär MANN filter monterat på "jTe"'s bil (hoppas det var okej att jag låna bilden!)
Bild

_________________
Saab 9000 Talladega -88, Saab 9000 CC 2.0i -88, Saab 9-3 Aero -04


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 26 sep 2005, 12:33 
Offline
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 02 sep 2005, 11:24
Inlägg: 377
Ort: Mariestad
MYCKET bra backhead :!: *Applåd bakom skärmen*

"Spär på" med lite mer info som du valfritt kan plocka ifrån eller använda som du vill.

Luftfiltrets uppgift

En motor på 2.3 liter försöker vid 4000rpm att suga I sig 4600liter luft på en minut.
Denna luften är inte alltid ren, fordon sliter på vägen och det bildas "vägdamm" (små asfaltspartiklar), vinden för med sig damm från åkrar osv.
För att få livslängd och driftsäkerhet på motorn gäller det att denna luften renas innan den används utav motorn.
Har man turbo är filtret dessutom en av de avgörande faktorerna på turbons livslängd då smutsig luft ger skador på turbons kompressorhjul.
Även små partiklar kan göra skada när de träffar kompressorhjulet i hög hastighet och hög hastighet har vi, ett vanligt vartal på en turbo kan vara 3000 varv i sekunden.
Då uppstår detta:

Bild

Fenomenet kallas erosion och kan liknas vid blästring, en ”blästrad” kompressor får så småningom obalans och ett turbohaveri är bara en tidsfråga.
Vart tar luften vägen sedan då…jo vidare in i motorn såklart.
Även där kan smutsig luft göra skada, partiklarna i luften är ”fin-fint” slipmedel för ventilstyrningar, kolvar, kolvringar och cylindrar.

Att rena luften

För att sortera bort smutsen i luften används ofta ett filtermaterial i papper, billigt att tillverka och bra reningsgrad.

Förstoring av ett pappersfilter:

Bild

Filtret bygger på att göra en laburint för luften att ta sig igenom där smutsen skall fastna i laburintens ”hål” men luften skall fortsätta.
Hur bra filtret filtrerar avgörs alltså på hur avancerad laburinten är.
För att öka luftflödet genom ett filter finns det 2 vägar att gå.
1.Större filteryta.
2.”Öpppnare” filter.

Alternativ nummer 1 bygger alltså på att skaffa ett större filter så den luft som motorn vill ha kan delas ut på en större yta.

Alternativ nummer 2 bygger istället på att göra filtret öppnare genom att göra laburinten ”enklare” mer genomsläpplig för luften.
Nackdelen att göra laburinten enklare är ju att smutsen oxo har lättare att ta sig igenom……
Denna varianten gäller för sportfilter och öppna filter där man även använder klibbig olja för att binda de finaste partiklarna.

Bild

Bilden är taget från insidan av ett öppet filter som är kört ca 1000mil och sedan är rengjort men inte inoljat.
Här ser man rätt tydligt de ljusa områdena som är hål i filtermaterialet, de största i storlek med en knappnål.
Oljan som sprutas på kommer att täcka hålen OM man lägger på oljan rätt och OM oljan sedan stannar kvar….
Det är inte helt ovanligt att filteroljan följer med i luftströmmen och fastnar i luftmassemätaren som inte kommer gilla läget.

Hur gör man då om man vill vara snäll mot sin motor men ge den mer luft?

Enklaste och billigaste sättet är att öppna upp burken som filtret ligger i.
Ofta är dessa burkar designade till originaleffekten samt att dämpa insugsljudet (för det är långt ifrån alla som vill ha sugljud när man gasar och pysljud när man släpper gasen och avlastningsventilen öppnar).
Att dämpa ljudet görs ofta med ”snirkliga” rör med klen diameter och dessa bromsar när det skall plockas effekt och motorn behöver mer luft.
Demoterar man röret och kanske borrar ett par hål till hjälper man motorn att andas bättre, ljudupplevelsen (om man nu gillar det) få man på köpet. :D

En annan variant är ju att öka storleken på filtret.
MANN-filtret på bilden i backhead:s inlägg är betydligt större än originalet men i liknande material, alltså det renar luften bra men flödar mycket luft.
För de som tvivlar på kapaciteten kan ta ett kik på vad Hansen har under huven på sin Citroën.... :wink:

Sammanfattning

Folk får gärna köra öppna filter MEN jag tycker de skall vara medvetna om att de inte renar lika bra och vad konsekvenserna av detta kan bli.
Det kan funka hela bilen livslängd då motorn tål endel skit, frågan är bara hur mycket och under hur lång tid, jag har ingen aning…..

_________________
MVH Jonas

9000 2.3T -92 340hk/510Nm
9000CD 2.0i -90 "snömodd edition"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010