Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 17 aug 2019, 17:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Metodbilen en 9-5 Aero
InläggPostat: sön 10 mar 2019, 00:49 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Då jag letade efter en billig pendlarbil så dök det upp en väl använd 9-5 Aero som inte är allt för rostig för en billig peng... Varför inte! så jag slog till på bilen! dessutom obesiktad så det finns lite defekter att göra iordning, kraftigt oljeläckage från motor och växellåda, felkoder i växellådan några av felen!

Bilen är en Midnightblue 9-5 Aero MY2002 som är sparsamt utrustad med standard Aero utrustning samt AS3, skinnklädsel och automat!

Bild
Säljarens bild

Efter att ha jobbat som metodingenjör (Skapa förutsättningar och reparationsmetoder för mekaniker "Verkstadslitteratur") under några år då fordonsel är mitt expertområde så varför inte utrusta blien med T,ex orginal Xenonstålkastare med allt vad det innebär, montera nivågivare osv...

Det första som var tvunget att göra för att inte köra sönder bilen! Är att ta ner tråget och göra rent silen som hade koksat igen, sätta dit en ny uppgraderad vevhusventilation och dra runt en ny kamkedja (Sträckaren var ute 18-19mm) för att ens våga starta motorn byta ut alla koksade vacumslangar.

Bild

Sedan är det dax, ut med det gamla aluminium looken till panel in med det nya!

Bild

Även monterat träknopp.

Bild

För att komplettera inredningen så ska de även monteras en trä/ skinnratt!

Bild

Jag tänkte dela med mig av mina installationer och metodbeskrivningarna som inte finns i VIS:en för eftermontering av orginalutrustning! Så att fler kan eftermontera orginalutrustning.

Allt för denna gång!

Inläggsrubrik: Re: Metodbilen en 9-5 Aero
InläggPostat: mån 11 mar 2019, 20:03 
Administrator
Administrator

Kul!
Speciellt intressant med metodbeskrivningarna för installation av diverse utrustning

InläggPostat: tis 12 mar 2019, 22:31 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

När jag köpte bilen hade den varit på verkstad för diverse reparationer en av dom var för felsökning och spolning av växellådan. Det finns en felkod i växellådan och den pekar på att börja med att spola växellådan men även ett oljeläckage.

Ett av oljeläckagen på blen är nedre kylröretröret till oljekylaren som är sönderrostat och behöver bytas. Att byta ut röret till automatlådan är absolut ingen höjdare, man blir både grisig och skitigt.

Oljeprov, bilen har max rullat 5 mil efter spolning av lådan.
Bild

När bilen ändå är nerplockad så blir en uppgradering av snorkel, sedan blir det att justera mjukvaran också!

Bild

Gapet är betydligt större på diesel snorkeln i stället för original Aero snorkel det återstår att se om det blir någon skillnad.

InläggPostat: ons 13 mar 2019, 00:05 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Den 5-växlade automaten blev det inte riktigt stil på förrän våren 2004, så om din växellåda inte inte har en mjukvaruuppdatering så bör det göras - den gamla mjukvaran kunde under vissa förutsättningar skada lådan. Dessutom var det dessutom något mekaniskt problem på (vissa) tidiga bilar som fixade genom utbyte av ventilpaketet (om jag minns rätt), och drabbade framför allt Aero-bilarna. Så vad för uppdateringar har din låda?

Jag tror att själva lådan i princip är utbytbar 2002-2005, men programvaran skiljer mellan åtminstone 2002, 2003 och 2004. Att uppdatera mjukvaran i styrboxen görs med Tech2, men det finns en viss liten risk att styrboxen inte överlever omprogrammering, så man bör ha tillgång till en reservbox när man gör detta.

Växellådan kan även behöva en omkalibrering, görs också med Tech2.

Bristande kalibrering yttrar sig framför allt som dåliga växlingar mellan 2:an och 3:an.

Utöver detta så är det relativt vanligt att solenoiderna blir dåliga, och man ska inte vänta med att byta i de fallen - lådan mår dåligt av detta.

InläggPostat: tor 14 mar 2019, 21:05 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Långmilare tack för informationen, min bil har ett lågt chassinummer "002594" som är tillverkad 2001-08, jag har inte kört bilen mer än provat lite kortare sträcka. Jag vet inte om växellådan är bytt tidigare till en som är uppdaterad. Tanken är att bilen kommer uppdateras med rattknappar (Paddlar) för manuell växling så ny styrenhet från en 2003 ska passa samt att jag måste byta ut SIDen till en som slutar på 80 eller 123 och bottendelen i växelspaken. Vad brukar det vara för fel på ventilpaket eller solenoider? Det jag kan utläsa så skiljer mjukvarorna mellan MY2002 och MY2003 så är det manuella växlingsfunktion.

Bild

InläggPostat: tor 14 mar 2019, 21:47 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Det är en hel del saker till att byta för att få till paddlarna rätt, bl.a. så har 2003 (unikt för denna årsmodell) extra kablar från SID:en för växellådan. MUI:n för 2003 skiljer också. 2004 och senare (med den nya SID:en) går denna signalering via CAN-bus. Jag tittade på detta för några år sedan just på möjligheten att uppgradera en 2002:a med paddlar och kom fram till att det blir en viss dominoeffekt av en sådan uppgradering.

Problemet med tidiga växellådor är andra problem än att solenoiderna kan ge fel med tiden. De ursprungliga problem var både mekaniska (man bytte en del ventilpaket på 2002:or) och mjukvaruuppgraderingar (som det blev ordning på först 2004 - att ta en styrbox från en 2003:a med originalprogramvara räcker alltså inte, även den bör uppgraderas, med Tech2:a och TIS).

Växellådan är f.ö. samma som som användes i Volvo V70, det finns en del på amerikanska Volvo-forum om den också, felbilden är väldigt lik.

InläggPostat: ons 20 mar 2019, 19:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Nu är äntligen bilen laglig att köra på allmän väg, med blankt papper till och med!

Bild

Att det blir en hel del delar blir det för att få till så det går att växla från ratten, men det är det roliga med att göra metoder och även andra 9-5 ägare har möjlighet att göra samma operation. Ett nyare cluster är beställt från Ebay med miles visning (Full US spec) och övriga delar letar jag efter för att göra uppgradering av bilen.

InläggPostat: tor 21 mar 2019, 19:55 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Ser nästan ut som fejkade värden på besiktningen tillochmed bromsvärdena är ju jämna :lol:
Snyggt jobbat.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: tor 21 mar 2019, 20:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det var min Fru som besiktade bilen...;0) men den är riktigt fin för att vara från 2002 och inte så mycket rost på den!

InläggPostat: sön 31 mar 2019, 19:28 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Lite söndagsnöje och kvalitetstid i garaget blev det! Rattbyte, trä/ skinnratten kom på plats som komplettering till träpanel och spak!

Bild

När ratten och airbagen var borta så är gjorde jag det första steget i uppgraderingen, paddlar till den Manuella växling i ratten! Det är ett första steg i att göra en metodbeskrivning, ett nytt huvudinstrument är beställt (Med milesvisning US mod) en SID med anslutning för växlingsfunktion. Det jag letar efter är ett spakställ från MY 2003 eller senare, jag letar även efter en styrenhet (TCM) jag har inte hittat något om jag måste ha en TCM från MY 2003 eller om det går att använda en från MY 2004 eller senare "Långmilare kanske vet"?

Bild

Det blev en liten kvällstur för att se om ratten hamnade rakt!

Bild

InläggPostat: sön 31 mar 2019, 23:59 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Styrdonet för 2002 och 2003 har samma artikelnummer, jag tror att det "bara" är att programmera om den. Det finns ett stort aber, och det är att det händer att uppgraderingen permanent låser TCM:en, så det rekommenderas starkt att istället programmera om en från skroten.

Så, skaffa en 2002 eller 2003 (Saab #5440599) och programmera den med uppdaterad programvara. Har du bondtur hittar du en Saab #55352924 (nummerändrat reservdelsnummer) programmerad med en 2003 programvara, den är då högst sannolikt programmerad med den uppdaterade programvaran du vill ha.

2004 och senare TCM har andra artikelnummer och passar ganska säkert inte.

Här är en länk till ett servicemeddelande från hösten 2004 som behandlar felbilden på tidiga växellådor: http://saabworld.net/showthread.php?t=33163

InläggPostat: ons 03 apr 2019, 21:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det vart lite Onsdagsmys i garaget! med att montera dit lite nya delar!

Blinkersar och då ser strålkastarglasen ut som dom är slipade med sandpapper.

Bild

Lite letande i hyllorna hittade jag även en innre spegel!

Bild

Så blev det när den är monterad.

Bild

Vid inköpet av bilen så visade det sig att växellådan felkodad "p0735 Gear 5 Incorrect Ratio", efter spolning 2 ggr av lådan fungerade det riktigt bra ca 100 mil men har återkommit (Trot att jag nollställt adaptionen) med korta mellanrum. Det lutar åt att byta ut växelådan vet någon "Långmilare" om man kan montera dit en från en B235E/ L FA57A istället för en växellåda från en B235R FA57C MY2002-05.

Långmilare jag ska koppla upp mig mot min styrenhet för att se vilket P/n, jag antar att det är ifrån start när bilen byggdes det är annars håller jag utkik efter en TCM från 2003 med den rätta programvaran det kommer att dyka upp när man minst anar det! Att hitta och lägga in ny programvara kan jag göra med min Tech2 om jag inte hittar rätt styrenhet. Efter att ha kopplat upp mig

Bild

Bild

Vad jag kan utläsa av Tech2an så är det en gammal version av SW och styrenhet !

InläggPostat: lör 06 apr 2019, 13:09 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Programmerad 20051025 borde betyda att den har uppdaterad programvara (antingen har den fått service av någon bättre mek eller så har det varit på förekommen anledning) - men programvaran skiljer mellan 2002 och 2003 så det duger inte för ombyggnad till 2003.

Angående växellådorna skulle jag ställa frågan på stcs istället, jag vet inte vad som skiljer.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme