Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 21 maj 2019, 17:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 01 jun 2013, 07:31 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Hej, ska titta på svärfars 9-5:a 2,0 turbo idag.
Jag tycker den ser ut som en 2,0 ltt på en 9000 under huven, är det i princip samma motor?
Problem: den började läcka ut kylvatten i framkant i skarven mellan topp och block, prövade bars leak och det funkade en stund.
sen stack en kylarslang och sen nåt mer.
den ryker inget ovanligt.
Nu försvinner kylvattnet ganska fort, oklart var exakt det tar vägen...

Tänkte se om jag hittar en lös toppskruv, men då måste ju ventilkåpan av. Är det säkert att ta bort den? Kammarna är väl inte direktlagrade i kåpan som på volvo va? Tänkte så jag inte får en kamaxel i ögat när jag tar bort kåpan?

Tacksam för tips och råd!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 01 jun 2013, 08:10 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Att lyfta kåpan e inget vetenskapligt direkt. Torx T40.
Du måste bara vara noggrann.. Men allt som har med det ökända "efterdragnings"-tjafset är direkt skadligt i längden. Om vatten försvinner KAN det vara toppackningen och då är det totalbyte som gäller osv.

Bultarna

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 01 jun 2013, 10:11 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Snabba ryck, tack för det!
Då tittar jag hur det ser ut så får jag ta det som det kommer. Och förbereda mig på att lyfta toppen..
Tack igen!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 01 jun 2013, 14:26 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Jaha, en topp skruv satt helt lös, den närmast till höger när jag står framför bilen.
jag drog åt den och så får vi se vad som händer. Kanske ska börja förbereda hoppackningsbyte... Nån som kan rekommendera verkstadshandbok? Duger Haynes?

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 02 jun 2013, 17:50 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
T.o.m vilken saab-bok som helst egentligen. Fast de är ju lite yttre attiraljer som skiljer.

Den bulten brukar inte va lös på 9-5. 9000 o ng900 är det inte ovanligt om det läcker.

I vilket fall som helst så är den toppen garanterat lite för skev så en riktplaning är ännu mer ett måste än normalt måste måste s.a.s.

Förbered ett packningsbyte inom snar framtid.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 03 jun 2013, 21:36 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Varför lossar just den för? Och hur?
och är det ett troligt scenario att den skruven är boven i dramat? Finns ju ändå nio skruvar till som satt fast :D
Tack igen, och en vänlig själ har redan mejlat en verkstadshandbok till mig!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 31 jul 2013, 18:51 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Uppdatering: Tog av en plastkåpa och såg att den pissade ut vatten från den där värmeventilen på torpedväggen... :oops:
Ska byta den, men det konstiga är att det inte verkar läcka vare sig olja eller vatten i närheten av toppskruven som var lös? Kan jag ha sån tur att den klarat det? För oljan ser fin ut fortfarande, bara fördelar-pluggen som läcker lite, men det kan jag nog leva med.

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 21:08 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Då har man haft tur. Stålpackningen går nämlien inte att efterdra alls.

Ventilen på väggen är en vaccumstyrd sak till värmen o den pajjar ibland.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 04 aug 2013, 21:47 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Det låter kanske lite osannolikt att den klarat det? Jag ska byta ett motorfäste och den där avstängningsventilen och köra lite ordentligt med den så jag vet om den verkligen klarat det.
Återkommer!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 12:38 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 18 jan 2007, 08:25
Inlägg: 2209
Ort: Upplands Väsby
Du har iaf 50% chans att de gått bra för dig. Ta vara på den chansen.

_________________
Scarabeégrön 9-5 2,0t kombi-00/Frostgrå 9-5 2,3t kombi -99/Cochenilleröd 9000turbo -85 SR, Rostfri, 4100 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 17 aug 2013, 20:42 
Offline
En stjärna
En stjärna

Blev medlem: tis 04 maj 2010, 14:55
Inlägg: 381
Ort: Västerås
Allt klart! Lite sen uppdatering här bara..
Ingenting försvinner och den fortsätter att gå bra!

_________________
Saab 9000 CSE 2,3 ltt -97, 24 000 mil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010