Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 21 maj 2019, 17:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 14:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 19 apr 2013, 08:29
Inlägg: 4
Hej!
Har en SAAB 9-5 Aero som började dra olja.
Bytte Turbon, och 2 oljebyten.
Den fortsatte ändå dra olja, och den rök om avgaserna.
Rengjorde då oljeringarna genom att lossa tändpluggarna å hälla i 5.56 å lät det stå över natten, sköljde genom oljesystemet med 2 oljebyte.

Den ryker fortfarande blå-svart rök och drar lite olja samt att avgaserna luktar krut.
Vad är felet? Någon som har en susning?
Vad skulle ni gjort?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 15:52 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 926
Har du gjort kompressions prov ?

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 16:14 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 19 apr 2013, 08:29
Inlägg: 4
Nej det är inte gjort


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 17:20 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2504
Gör ett kompprov är mitt tips också

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 17:34 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: fre 19 apr 2013, 08:29
Inlägg: 4
OK Tack ska göra det!
Vad kan det visa för typ av fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 01 maj 2014, 20:02 
Offline
Administrator
Administrator

Blev medlem: tor 16 maj 2002, 19:15
Inlägg: 2504
Döderhultarn skrev:
OK Tack ska göra det!
Vad kan det visa för typ av fel?


Dålig kompression till följd av skadade kolvringar, är mitt tips i så fall, är dock ingen expert på detta.

_________________
Entusiastbilen: 9000 CD 2.0T -90 I Projekttråd här på forumet
Vardagsbilen med vissa projektambitioner: 9000 CSE 2.0T A50 -98 - SÅLD, till förmån för 9-5 Aero Sportcombi -04


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 02 maj 2014, 14:16 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 14:37
Inlägg: 926
Komp.prov för och efter 5-56/WD40 metoden så ser man om det blivit bra. (eller ventiler som läcker)
Låg 5-56 kvar på alla cylindrarna efter ett dygn ?
(är inte heller någon expert) STCS sidorna har nog mer tips.
Vi är väl inte så vana vid såna här fel :P

_________________
/Timpa
9000CSE 2,3t A50 -97 nu tillslut med E85 !)
http://saab9000vector.blogspot.com/
9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 02 maj 2014, 15:25 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 696
Ort: Stockholm
Timpa skrev:
Komp.prov för och efter 5-56/WD40 metoden så ser man om det blivit bra. (eller ventiler som läcker)
Låg 5-56 kvar på alla cylindrarna efter ett dygn ?
(är inte heller någon expert) STCS sidorna har nog mer tips.
Vi är väl inte så vana vid såna här fel :P

Nej, frågan passar mycket bättre bland STCS motorfrågor. På en B2x5-motor så finns flera möjliga orsaker till oljeförbrukning, somliga allvarliga, somliga inte, som saknas på 9000-motorer.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010