Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 23 okt 2018, 17:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11 apr 2018, 09:25 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 04 mar 2018, 16:52
Inlägg: 10
Ort: Sollentuna
Hej

Min Saab 9000 -90 har den gamla b202i motorn i sig och därmed den gamla drivremsspännaren som spänns manuellt med ett remspänningsverktyg. Då vattenpumpen gav upp, bytte jag den, spännrulle och drivrem.

Enligt instruktionsboken skall jag inte själv ge mig in på att spänna remmen, utan lämna in den till Saab verkstad.

1. Kan jag ge mig in på att spänna den själv? Tips?

2. Om inte, någon som har tips på någon kunnig verkstad i Stockholmsområdet som kan just spänna b202 motorn med rätt verktyg?

Tackar på förhand

Bild

_________________
Saab 9000 CD /1990/94kw/motorkod:B202I/cylindervolym:198


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13 apr 2018, 03:48 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 669
Ort: Stockholm
Instruktionen för att spänna är rätt involverad, men det går att improvisera. Det finns en särskild remspännarmätare, och remmen ska spännas rätt hårt, det är t.o.m. olika gränser för ny rem (mäts under första minuten) och återmontera gammal. Remspänningen ska vara 800N +-45N för ny rem och 535N +-45N för återspänning, samt en "Undre gräns före återspänning" (vilket troligen betyder att remmen riskerar att ha tagit skada om den har gått med lägre remspänning).

Om man improviserar gäller det att se till att den varken går av när man spänner den eller att den börjar slira, och hålla järnkoll på minsta gnäll från remmen. Det är många varningar i stora bokstäver i verkstadshandboken om att den ska spännas till rätt värde, och att remmen antagligen kommer att haverera om man inte gör rätt. Vi har dock haft en B202 med manuell spännare, och det GÅR att dra åt den på egen hand - dock ska den dras åt påfallande hårt. Gissningsvis är varningarna på förekommen anledning. Det är en klar fördel och veta hur det ska kännas när man tar i remmen när den är korrekt spänd.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 27 apr 2018, 16:39 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tor 19 mar 2009, 19:10
Inlägg: 182
Ort: Stockholm
Jag spände alltid för hand på min 9000i -87. Om jag minns rätt skulle remmen gå att trycka ner ca 15 mm med handkraft om den var rätt spänd. Hörde man att det gnällde fick man spänna en aning till (ett par varv).

_________________
-------------------------------
SAAB 9000 CSE A50 och Classic


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 05 maj 2018, 18:54 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1565
Ort: Östersund
Ett bra riktmärke är att man tar remmen mellan tumme och pekfinger på den långa fria delen av remmen och vrider remmen så den räfflade sidan kommer upp.
Orkar du inte vrida är den för hårt spänd.
Kan du vrida mer är den för lös.

Risken med för hårt spänd rem är troligen att livet blir surt för vattenpumpens lager
Har man möjlighet att jämföra med en nyare 9000 med hydraulisk spännare är även det en hjälp på traven.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010