Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: fre 21 sep 2018, 09:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 16 mar 2004, 20:00 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Är det svårt att sätta in elhissar o elspeglar i en bil som aldrig har haft det förr?
Har eventuellt en donatorbil på gång...
Finns det nånting fördraget, eller måste man dra en helt ny härva?

Bilen/bilarna är cc -88:or med 2.0i

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 mar 2004, 23:15 
En stjärna
En stjärna
Användarvisningsbild

har eftermonterat det i min och det var inte så mycket pill.
du måste byta härvorna i dörrarna så funkar det.
finns klart till knappsatsen.
mellan stolarna.
dock så måste det ju vara kabelhärvor från en med elhissar speglar.
mvh jocke

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 16 mar 2004, 23:16 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

På vissa bilar kan det vara fördraget och på andra inte.
Du får kolla upp om kabel härvorna stämmer när det gäller elbackspeglarna för det är inte alltid att dom gör det.
Lycka till

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 mar 2004, 00:01 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Om du inte har framdraget och skulle vilje koppla in endå så är det nog inte så farligt förutom att du måste dra nya kablar. För elspeglarna så är det väl en för + och minus i sildled, en för + och minus i höjdled samt en jord. Sen om man har eluppvärmd så är det juh ytterliggare en kabel för det förmodligen.

Jag har själv tänkt att installera elspeglar o elfönsterhissar i min -88 och jag har ej någonting framdraget utan kommer få dra nytt. Om du har en donatorbil så har du juh möjligheten att se hur allt är kopplat ifall någånting är oklart.

Lycka till!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 17 mar 2004, 10:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

jag har en 9000cs -92 som jag har monterat i El-hissar från en -88

som ni vet stämmer ju inte knappsattserna osv...och jag hade inga kablar och på skroten fick man inte köpa der eftersom dom inte tjänar på det för då blev deras dörrar värdelösa sa dom.
så jag skulle få köpa dörrar för x antal 1000kr och d ville jag inte.

så jag gjorde ett eget el-schema och köpte brytare på elfa.

har dock inga knappar vid handbromsen men en spak vid varje dörr
och d funkar klockrent.

ska nu när d blir varmare dra kablar mellan dörrarna och mittkonsolen så jag kan sköta alla hissar där ifrån!
allt som allt kosta det mig 800kr med el-hissar.

så d går även om du inte har tillgång till kabelhärvan :)

det e heller inte svårt att installera dem. bara se till rutan e längts uppe så åker den inte ner när du tar bort hissen!

MVH//Andreas

InläggPostat: tis 12 jun 2018, 02:35 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Andreas, om du fortfarande är aktiv på forumet ... Du har inte lust att tala om för en novis lite mer exakt hur du gjorde? Jag har en CC 91:a som jag håller på att göra rat-bil av och den har fått dörrarna från en CD och i dem är det elhissar. Jag skulle vilja få dessa att fungera, iaf fram, men saknar knappanelen och det, men funderar på att sätta en separat brytare i varje dörr. Vad behöver jag göra för att lyckas med detta?

InläggPostat: tis 12 jun 2018, 18:30 
Två stjärnor
Två stjärnor

Skaffa en knappsats från skroten, om jag minns rätt så är elhissarna fördragna i huvudkabelstammen (men inte i dörren - men det spelar ju ingen roll om du bytt till dörrar som redan har elhissar), och det ligger ett kontaktdon och väntar på att kopplas in. Från -90 ser den ut så här: https://www.google.se/search?q=saab+9000+switchpack

Om du använder den version som kom -95 (med lyftare) så måste du kasta om två ledningar i kontaktdonet för att bakre hissarna inte ska få bakvänd funktion (man använder lämpligen ett urstiftningsverktyg som detta: https://www.ridewill.it/p/en/bgs-fbgs60 ... 91/165128/ - ingår i Biltemas sats http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031403/ )

InläggPostat: ons 13 jun 2018, 22:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Okej. Bilen i fråga är dock ett rat-projekt och min ekonomi är för närvarande ansträngd som det går att fulkoppla är det iqf för närvarande att föredra.

Men är inte strömställaren bara tja ... för att kunna manövrera? Att koppla in den ger mig väl inte mer möjlighet än att just kunna styra alla rutor från den panelen? Du skriver att det inte är någon idé utan den, men det borde la gå att kunna koppla så att motorn går "direkt" mot en hemmamonterad switch som jag förslagsvis sätter direkt i dörrsidan?

Föregående herre som gav sista svaret innan jag gav mig in i tråden verkar ju ha lyckats med ungefärlig konstruktion?

... Nå, varje frågetecken är ärligt menat, då jag och elektricitet inte går så bra ihop. Min kunskap är inte mycket rikare än att jag klarar av att koppla in taklampor och har vett att skilja ut fas och nolla. ... Jag har t.ex. kollat in Haynes-bokens kopplingsschema för fönsterhissarna utan att förstå så mycket alls ...

InläggPostat: tor 14 jun 2018, 19:09 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Nå, så här de det ut i min förardörr.

Första bilden är på kablarna vid låsmotorn. Där verkar förövrigt någon föregående ägare ha klippt av en lila/rosa kabel som jag inte vet vad den hör till. Den till vänster om min tumme. Hm?
https://www.dropbox.com/s/c4hgztbtbs9sjc1/20180614_191941.jpg

Sedan har vi det större kablaget i anslutning till fönsterhissmotorn. https://www.dropbox.com/s/zehgnfe9vwc9p8l/20180614_192027.jpg

InläggPostat: tor 14 jun 2018, 19:30 
Två stjärnor
Två stjärnor

En switchpack får du säkert under 100-lappen på en självplockskrot, det är ingen rusning efter dem. Eftersom varje hiss behövs en tvåpolig växlande med nolläge - en begagnad switchpack blir nog billigare.

Jag är inte säker på var du tagit första bilden, men på förardörren så är det typiskt lite mindre snygga installationer (och en special låsmotor med 5 ledningar ut) när man installerar larm på årsmodellerna upp till -92, mellan tummen och pekfingret så är det nog något sådant du ser.

Senast redigerad av Långmilare lör 16 jun 2018, 16:26, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 16 jun 2018, 10:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Okej. Fint! Tackar från all bra information. Du kan dina grejer och det är väldigt fint för en annan klåpare. :lol:

Nå, om jag skulle sätta i switch, vad gör jag då med alla lösa kontakter i dörren? Ingen aning vart de ska in för jag hittar inga mötande kontakter? :roll: Eller ska inte något annat kopplas in? ... Så vida jag inte vill ha exempelvis elspeglar, vilket jag inte vill eftersom jag för att lösa det snabbt satte i manuella speglar.

InläggPostat: lör 16 jun 2018, 16:35 
Två stjärnor
Två stjärnor

Du hade väl dörrar från CD:n med elhissar, då är det inget att ändra.

Om du måste efterinstallera elhissar i en dörr så är det enklast att byta kabelstamen också, det saknas kablar (och kontaktstift i dörrkontakten) i en dörr med manuella hissar i dörren. Däremot ska det vara fördraget i huvudstammen på en -91:a. Om man nu inte byter dörrar, -92:an har galv på dörrarna som -91:an saknar.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme