Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: ons 12 dec 2018, 14:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 10 jul 2018, 13:13 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: sön 22 maj 2016, 20:13
Inlägg: 3
Vi har en 9000 från -92/93, en CC 2,3 liters utan turbo. Bilen har ägts inom familjen och har bara gått 11-12.000 mil. Den är i mkt gott skick för sin ålder frånsett innertaket baktill. Fungerande AC, fina däck o fälgar, nybesiktigad ua, nyskattad. Vi hade nu tänkt sälja den, men då händer vad som hänt några ggr senaste året: den bli kraftlös och går nästan inte att köra.

1. Vi är inne på vår tredje tändkassett, visserligen begagnade, men är nyligen bytt, så jag tror knappast på det.
2. Vevaxellägesgivare defekt, men då borde varvtalsmätaren pendla upp och ner enligt expertis och det gör den inte.

Denna tidiga modell har inget diagnosuttag så var fortsätter man leta?
Det märkliga är att rätt som det är går den som vanligt igen, men man vet ju inte hur länge och vi vill inte gärna sälja en opålitlig bil.
Om någon känner igen symptomen, skriv gärna ett svar eller ring direkt till min son i Åsa på västkusten, tel 076-6296471.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 06:52 
Offline
Två stjärnor
Två stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 675
Ort: Stockholm
Fel som inträffar nyckfullt är inte helt sällan just tändkassetten.

Det är skillnad på tändkassett på -92 och -93 som original, är det en -92:a som har tändkassett med naversträng (ingenkontakt på tändkassetten) så behövs anpassningskablage för att byta till en ny tändkassett. Kassetter med navelsträng har inte tillverkats de senaste 25 åren.

Om varvräknaren inte fungerar alls (och bilen inte startar) så brukar det betyda fel på vevaxelgivare, men den omvända slutsatsen kan man inte dra. Dock är fel på vevaxelgivare på långmotorn ganska ovanligt.

Felsökningen på en bil med LH-system är knepigare än senare Trionic, men det finns felkoder som kan läsas ut via blinkande CE-lampa, detta om man nu har felkoder överhuvudtaget..

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12 jul 2018, 17:33 
Offline
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Blev medlem: tor 17 jul 2003, 13:57
Inlägg: 1565
Ort: Östersund
Prova att dra ur kontakten till luftmassemätaren för att se om det blir någon skillnad.

Diagnosuttag sitter under höger framstol (på framsidan, innanför en liten plastlucka)

Felkoder läses med ISAT, Tech 2 eller en hemmagjord diagnoskabel. Med den enkla kabeln tyder man felkoderna via CE-lampans blinkningar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010