Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 15 dec 2018, 11:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Missljud 2.0t -97
InläggPostat: mån 08 okt 2018, 21:43 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tjena!

Jag har ett par missljud från min Saab jag har svårt att komma till rätta med.
Det första är ett knakande/knäppande ljud som kommer någonstans från framvagnen vid rattutslag. Ljudet uppträder i låg hastighet eller när bilen står stilla. Lyfter jag upp bilen hörs inte ljudet vilket försvårar felsökningen. jag har sökt i både forumet och på nätet i övrigt och bytt de grejer som förts på tal som felkälla med nått måste jag missat. Saker som bytts: Hjullager, spindelleder, Bakre länkarmsbussningar, Främre länkarmsbussningar, Krängningshämmarstag+bussningar, främre bärarmsbussningar+ lagerstöd samt krängningshämmarbussningar och yttre drivknutar. Tips på nästa åtgärd mottages tacksamt.

Det andra ljudet som gör mig misstänksam är ljudet från turbon. Den har sedan en tid börjat låta väldigt högt när den laddar. Jag tycker nog inte att den låter konstigt bara väldigt mycket högre, jag inbillar mig också att bilen känns tröttare än tidigare, känner mig ganska säker på det men kan inte svära på att det är så. Kan turbon vara på vägg att rasa ihop? Jag har bytt alla vakuumslangar utan förbättring.
Tips förslag på vad det kan tänkas vara?

Mvh Nisse

Inläggsrubrik: Re: Missljud 2.0t -97
InläggPostat: tor 11 okt 2018, 06:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ingen som har några uppslag?

InläggPostat: tor 11 okt 2018, 09:36 
Två stjärnor
Två stjärnor

Knakande ljud, kan det vara övre stödlagret för fjädern, måntro?

"Låter högt" brukar vara avgasläcka - turbon i sig brukar bli någon typ av tjut/ton när de blir slitna. Muttrarna mot katalysatorn? Grenrörets pinnbultar som börjat gå av?

InläggPostat: tor 11 okt 2018, 19:53 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för input!
Då blir kontroll av fjäderbenslagren nästa steg i felsökningen. Dessa byttes för ca 2000 mil sedan. Går dom så fort? Beträffande turbon så har jag nyligen åtgärdat ett läckage mellan kat och avgassystem. Tror inte det är något läckage vid grenrör. Om vi leker med tanken att det är turbon som är sliten. Om den rasar blir bilen obrukbar eller går den bara sämre? Blir väl ev ett turbobyte lite längre fram. Men är det dumt att köra bilen om man misstänker att det är turbon som är kass?

InläggPostat: tor 11 okt 2018, 23:29 
Två stjärnor
Två stjärnor

Först, turbohaverier av T25 på 9000 är inte så vanliga, de brukar hålla bilen ut.

Om man får haverier i turbon resulterar det normalt i att bilen inte blir körbar eftersom det oftast blir katastorfala olje- och/eller vattenläckor med Lützendimma efter bilen. (Man bör dock rengöra smörjsystemet, åtminstone oljetråget, efter ett turbohaveri.)

Det man byter för är antingen tilltagande oljud från turbon (gnissel/tjut) eller att lagret glappar så mycket att det riskerar att kollidera med väggarna - observera att lagret kan fungera med rätt mycket glapp eftersom det är rider på en oljekudde som tillhandahålls via oljepumpen (och sugs tillbaka till rätt sida via undertrycket i vevhusventilationen).

Anledningen till att jag tog upp grenröret är att om man tittar på skroten så är det få bilar som har alla pinbultar hela, och jag har bytt ett antal pinbultar på mina motorer - de slits av temperaturcyklingarna och tar slut med tiden, och i förlängningen gör att det läcker förbi grenrörspackningen och skapar en kanal där, vilket i sin tur ger spänningar avgasflänsarna som ger sprickor i grenröret. Så man bör åtgärda trasiga pinbultar när man ser dem (= byta alla på en gång, tyvärr brukar det betyda lite slagsmål med borr/svets; ett arbete som jag gärna lämnar bort).

Min erfarenhet är att högt ljud nästan alltid kommer från avgasläckor - men det kan vara svårt att hitta var. Kontrollerat flexröret?

Angående fjäderbenslagret, nej, de håller oftast bilens livlängd. Stoppade du in ett original? Skuller det kunna vara något fel som uppstod vid bytet?

InläggPostat: fre 12 okt 2018, 19:24 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Aha, ok. Bytte förvisso pinnbultarna till grenrör ett förra sommaren. Men får helt klart ta en titt om det kanske är grenröret som är dåligt. Flexröret är nytt och byttes i samband med besiktningen pga av anmärkning på läckage. Det är därför jag gärna vill tro att det är något annat än läckage. Trodde missljudet skulle försvinna efter min översyn.
Fjäderbenslagren byttes av verkstad så hur eller vad för delar som använts vet jag inte.

Jag har spelat in ljuden på telefonen. Och kan gärna ladda upp dom om det kan leda vidare i felsökningen.

Mvh Nisse

InläggPostat: fre 12 okt 2018, 22:43 
Två stjärnor
Två stjärnor

Prova att plugga avgasröret i utblåset med en stor (gummi-)kork eller så, och låt bilen gå på tomgång tills den stannar och lyssna om det pyser någonstans - stannar den inte får du lyssna med motorn på.

InläggPostat: sön 14 okt 2018, 11:52 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för alla tips. Skall prova detta och se vart det leder.

Mvh Nisse

InläggPostat: ons 05 dec 2018, 20:53 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Uppdatering:
Detta blev en ganska omfattande översyn. Jag plockade ner turbon och kunde konstatera att den hade ett spel på en halv centimeter i alla riktningar den var ganska sargad. Bladen hade tagit i väggarna och det hade gått flisor ur många av dom dom som var hela var istället krökta. nu har jag stoppat i en ny. Vad gäller missljuden i framvagnen rev jag ur styrväxeln för att få bort de inre styrlederna. det var nog en god idé dom lät inte helt friska. Hade det varit möjligt att byta dom utan att plocka ner styrväxeln hade jag nog gjort det. Men eftersom jag hade styrväxeln nere beslutade jag mig för att packa om den. Det var ett misstag. Sagt och gjort efter att fått tillbaka allt in i bilen har jag nu ett nytt problem. Jag har fyllt på styrservoolja och luftat systemet genom att långsamt vrida ratten från höger till vänster 200 gånger. Men den hugger och lever mer än någonsin trots att den är uppallad. Det sitter en stor konformad "bult" lite snett bakåtvinklat på undersidan av styrväxeln. Denna har en krage av något slag. Om jag skruvar ut den lite så slutar det att hugga i styrningen men det läcker istället. Drar jag åt den så slutar det läcka men hugger istället. Är det någon form av inställningsskruv eller är det avtappningskruven? Det sitter ju en fjäder och någon liten pryl innanför den. Tacksam för input.

Mvh Nisse

InläggPostat: ons 05 dec 2018, 23:26 
Två stjärnor
Två stjärnor

Skruven du ser är justeringen för styrväxelglappet. Denna ska justeras in enligt en särskild procedur, och behöver komma rätt på runt 10 grader när för att styrväxeln ska fungera bra (jag har för mig att Saabs anvisningar träffar på ett 1/8-dels varv när) - sedan låser man positionen med muttern. Typiskt får man prova att rucka den några gånger tills man hamnar rätt.

Man ska även justera styrväxelläget så att man har den korrekt centrerad vänster/höger (samma utslag åt båda hållen) för att inte kuggen inte ska göra att styrningen känns osymmetrisk då utväxlingen är en aning beroende var på kuggen man är (vilket inte märks annat än precis i rakt-fram-läge uppe i fart).

InläggPostat: tor 06 dec 2018, 22:16 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ajdå, det var ju dumt att jag plockade isär den detaljen då. Finns det någon guide som beskriver den proceduren? Min teknik att kräla under bilen, skruva lite, hoppa in i bilen å svänga lite verkar föga framgångsrik. Jag behöver nog även centrera läget. För nu står hjulen riktigt snett när ratten är rak. Har nog lyckats mosa coilspringen för nu lyser srs lampan. Har även fått ett annat lustigt problem. Jag bytte mätarhus till ett med laddtrycksmätare, kontrollerade anslutningarna till tempmätare och tankmätare. Såg kanonfina ut. Flyttade bara över den delen till mitt befintliga. När jag startar bilen kall går tempmätaren inom sekunder upp till rött och flyttar sig inte därifrån, tankmätaren å sin sida rör sig inte en millimeter upp. Lödde om anslutningarna på mitt gamla hus. Men det här ser verkligen inte ut att ha några kontakt problem. Uppslag på detta? Helgen är ju räddad ialla fall
Mvh Nisse

InläggPostat: tor 06 dec 2018, 23:52 
Två stjärnor
Två stjärnor

Om du bytt instrumenthus kanske du tagit ut säkring 13 men inte 4 i något läge och slagit på tändningen? Då får du en felkod i SRS:en på trasig lampa som måste släckas med Tech2.

Har inte verkstadshandboken framför mig just nu. Dock, man ska dra åt ställskruven till något lågt moment och sedan dra med vinkel för grundinställning. Sedan får man köra med bilen och känna glappet (måste upp i landsvägsfart för det) för att justera farm och tillbaka, slutläget är en aning glapp och ingen märkbar friktion. Räkna med 5-10 iterationer där de sista är c:a 5 graders steg.

InläggPostat: sön 09 dec 2018, 17:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Feltet med Tank och tempmätaren är nu avhjälpt. Jag flyttade ju över "hela" delen med apc/tank/temp. som kom från en 92:a. Det gjorde att det spökade. Pillade isär mätarna och flyttade över enbart apc och mätartavlan. Har läst ur med tech2 och får felkod B1332 Krockkudde förare avbrott. Så sannolikt har jag förstört coilspringen i ratten när jag monterat ihop det fel. Får bli ett byte. Hmm att justera glappet och centrera styrväxlen verkar bli en prövning. Hade ju varit helt fantastiskt om man kunde få ta del av de bitarna som berör justeringen.

Mvh Nisse

InläggPostat: mån 10 dec 2018, 01:17 
Två stjärnor
Två stjärnor

Coilspringen försör man om man vrider ratten 1 varv fel åt något håll vid montage, den dras av/trasslar ihop vid c:a +- 2,5 varv från centerläge. Rattlåset kan användas för låsning i centrerat/rakt-fram-läge.

Kontaktdonen under rattstången för coilspringen bytte kontaktdon mellan 93 och 94, och du vill säkert undvika att skarva airbag-ledningen, så skaffa rätt variant.

Saabs anvisningar för skruven på styrväxeln:
- justera radialtrycket;
1. Centrera kuggstången (dvs. mitt emellan maxutslag vänster och höger)
2. Momentra justerskruven till 11 Nm
3. Lossa justerskruven 40-60 grader
4. Momentdra låsmuttern till 75 Nm.

InläggPostat: tor 13 dec 2018, 19:59 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för input!
Blir till att ordna fram en coilspring från 94- eller senare då. Har varit ute och grejat och nått fram till nästa hinder. Att man behöver en ordentligt stor hylsa till låsmuttern. Är inte helt lätt att mäta storleken där den sitter. Vet du möjligen vad det är för storlek på den? 34mm var iaf för litet. Ser ut att kunna vara vad som helst mellan 40 och 50mm.

Mvh Nisse

InläggPostat: tor 13 dec 2018, 23:12 
Två stjärnor
Två stjärnor

Det ska vara någon skillnad på kontaktrullen från och med tidiga -97 (ny variant från chassinummer V1000294) men såvitt jag kan se är det samma kontakter på rattstången och i ratten. Den ny ser billigare ut, och det är en bussning (kabelstyrning/kabelskydd?) som skiljer vid brytpunkten, inga andra delar skiljer vid brytpunkten i EPC. Troligen rätt lätt att fixa till om det behövs, speciellt om man plockar plastbitarna i närheten när man plockar rullen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme