Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: lör 17 aug 2019, 18:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 06 aug 2019, 15:36 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Bilen är en 9000 CSE 1994 (B234E). Instrumentet i kupén har alltid visat ett lågt värde (den brukar stå på klockan åtta).

Jag bytte nyligen packningen i ventilkåpan. För att ha fritt rum att arbeta, så böjde jag kabeln till tändningskassetten litet bakåt och hakade den mot något (minns inte riktigt vad nu).

Häromdagen gjorde jag första turen efter bytet och observerade att nu står visaren på temperaturinstrumentet nedåt "klockan 7". Väl hemma i garaget (bor högt uppe i en brant backe) så körde fläkten bakom kylaren en stund som den alltid gör efter det att tändningsnyckeln tagits ur.

Eftersom jag inte varit i närheten av termostaten så är jag litet förbryllad.

Några förslag till felsöknning?

Ch

P.S. Tack vare svaret på mitt inlägg av den 8 juli 2019 och i detta forum , så vågade jag att (alldeles själv) byta ventilkåpans gamla och stela packningar mot hos Maptun avhämtade färska och elastiska.

InläggPostat: tis 06 aug 2019, 19:36 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Om kylfläkten går på normalt sätt men tempmätaren visar konstant lågt värde pekar det mot mässingsmuttrarna i kombinationsnstrumentet - de brukar ge resultatet att visaren ger ett lågt värde.

Det andra uppenbara alternativen är termostaten och givaren för tempmätaren har gett sig.

Börja med att kolla termostaten genom att från genomkall motor köra bilen normal körning några minuter (tillräckligt kort för att termostaten inte ska öppna), stanna och känn på den övre kylarslangen. Är termostaten hel ska kylarslangen vara lika kall som när du startade, är den det minsta ljummen läcker termostaten. Efter en kortare varmkörning med normal lugn landsvägskörning (dvs. gynnsamma kylbetingelser) kan man dessutom testa att direkt (på tomgång) mäta med en IR-termometer på utgående vattenslang - för en standard 89C termostat ska den ligga inom någon grad från 88C om du mäter nära blocket.

Om allt ser bra ut så här långt så gäller det att reda ut om det är sensorn eller instrumentet som är problemet. Eftersom EDU:n inte ser tempgivarens värden för en -94:a (EDU3 95-98 kan se den) så skulle jag säga att det enklaste är att byta tempgivaren - den är billig och lättbytt - även om det nog är sannolikare att det är instrumentets mässingsmuttrar som glappar. Men om du har ett 50-ohmsmotstånd så kan du prova att koppla ur givaren och koppla dess sladd till ett sådant, och den andra änden till jord, instrumentet ska då visa ungefär kl 9 - gör det inte det så är det nästan säkert instrumentet som behöver fixas till.

Alternativt kan du ta ut ut instrumentet och renovera, egentligen inte så svårt, men tar en stund och är en hel del pill med kontaktdonen. Man kan skydda instrumentets plastglas med papperstejp.

InläggPostat: ons 07 aug 2019, 20:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för mycket tyligt felsökningsschema av de två systemen: kylvattenkretsen och temperaturmätningen.

Det första systemet, kylvattenkretsen med termostaten, är nu kollad enligt "handpåläggningsmetoden". Resultatet är att termostaten fungerar utmärkt.

Nu följer enligt ditt schema temperaturkretsen. Här har jag som nybörjare en smula svårigheter med de tekniska termerna. I detta system är det litet fler komponenter: en sensor (termistortyp enligt Hynes) från vilken två ledare går bort till ett visarinstrument, till vilket ledningen är ansluten med två mässingsmuttrar.

Du föreslår som nästa steg byte av "sensorn". I min Haynes bok använder de beteckningen kylvätsketempgivaren, och den sägs befinna sig "placerad i topplockets vänstra del, vid termostaten". Jag letade länge och tror mig till sist ha funnit den. Foto här: https://1drv.ms/u/s!AvIP6x1zKSLzlTeUU3Oz_0YDYOAJ

Två frågor: Är detta sensorn i fråga? Var kan jag köpa en sådan (försökte på Maptun Parts men hittade inte fram till något som liknade)?

Mvh,
ChG

InläggPostat: ons 07 aug 2019, 22:06 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Sensor verkar ha utgått hos Orio, men den finns fortfarande hos Saab Parts USA (esaabparts utnyttjar deras lagersaldo): https://www.esaabparts.com/saab/parts/30539720

Men Speedparts har en ersättningsdel: https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... 08291.html

Faktum är att även Biltema har en ersättningsdel (kvalité okänd): https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000024359

Spara dock originalgivaren om det inte visar sig vara problemet.

InläggPostat: tor 08 aug 2019, 19:19 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för länk till Speedparts m.fl. Alltså finns temp-sensorer att köpa.

Det nästa steget borde väl vara att kontrollera instrumentpanelens visarinstrument. Du anger en elegant metod med ett 50 ohms motstånd kopplat till ena ledaren och den andra ledaren jordad. Visaren skall då stå horisontell ( jag tolkar detta som att termistorns resistans vid 85 grader i kylvattnet eller så är 50 ohm).

Men ... jag har alltid otur: jag får inte loss ledningen. Kontaktdonet är av en typ jag aldrig sett. De två ledarna är gjutna inn i någon honungsfärgad hård sak (araldit?) och denna i sin tur är omgiven av en kort, nästan fyrkantig "strumpa" som sitter fast i något runt och svart (tänk på en stekpanna sett underifrån). Detta runda sitter så i den gula metallen i sensorn.

Hur få loss något sådant?

Med all fin hjäpl på detta forum, så är det deprimerande att köra fast på att lossa en kabel ...

Mvh,
ChG

InläggPostat: tor 08 aug 2019, 20:43 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Det ska vara en ledare. Har du två ledare är det antingen fel sensor, eller så har du en -95:a (eller senare). Vad har du för årsbokstav i chassinummret? (Mata in chassinumret här, t.ex: http://www.saabnet.ru/vin.html )

Är det en -95:a så har den andra resistanser och man kan läsa av temperaturen via Tech2 från EDU:n. Det är också så att kylfläkten fr.o.m. -95 styrs från EDU:n, dvs. om den startar normalt är sensorn hel.

Så här ser sensorn ut fr.o.m. -95: https://www.eeuroparts.com/Parts/58738/ ... 90490017G/

InläggPostat: fre 09 aug 2019, 09:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jodå du har helt rätt! För det första, så stämmer delen du länkade till, med det jag kan se i motorrummet. Vidare så matade jag in chassinumret på den ryska (!) sajten och fick svaret

VIN: YS3CF65UOS1015260
Manufacturer: Saab Automobile AB
Product line: SAAB 9000
Body type: 5-door CS (9000)
Gear box: 5-Speed Manual
Engine type: B234E - 2.3L turbo LPT, 170 hp
Model year: 1995
Assembly plant: Trollhattan, Sweden, line A or B
Serial number: 015260
Control symbol: VIN incorrect!
SRS: Model range III, Driver's and passenger airbag, 9000CSE

Mina nästa två steg blir att köpa delen samt att bege mig till min svärson, som har ett Tec-instrument.
Detta tar några dagar.

Ch

P.S. Jag är andra ägare av bilen. Den förste fick den levererad 1994-12-23 (!) och hade den i tre års tid (ngt med leasing).

InläggPostat: fre 09 aug 2019, 16:16 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

För en -95 betyder det faktum att kylfläkten startar att sensorn fungerar. På -95 och framåt används nämligen den sensorn för att styra kylfläkten. Det är alltså osannolikt att sensorn är trasig, men för att slutligt bekräfta så tittar man i EDU:n med Tech2, där står temperaturen i klartext. Du bör få väldigt nära 89 grader vid normalt varmkörd motor, och ditt problem är då helt bekräftat så gott som säkert muttrarna i instrumentet. Det finns en liten kompenseringsmöjlighet i EDU:n, men justermånen räcker inte på långa vägar för att rädda situationen.

Du behöver alltså med största sannolikhet ta ur instrumentet och renovera vid mässingsmuttrarna om du inte kan leva med de hänga de mätarna.

InläggPostat: lör 10 aug 2019, 18:33 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Vet inte om en ELM327 OBD2 läsare fungerar på din men när jag hade låg temp. visning
så kunde jag läsa av att vatten temp. bara var 72 grader.
Efter termostat byte så hamnade temp.mätaren på kl.9.

9-5 2,0t Arc -06 Sedan (Observera: Sedan !)

InläggPostat: lör 10 aug 2019, 19:23 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Den tempgivare som du kan läsa ut med ELM327 är Trionics, och den sitter under insugsröret, men det är inte den som går till EDU:n och visas på tempmätaren.

Termostaten är kollad på annat sätt, se ovan, och verkar hel.

InläggPostat: tis 13 aug 2019, 08:55 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Det nästa steget i felsökningen är alltså att läsa av temperaturen i motorn. Om temperaturen befinnes att vara korrekt, så kan man säkert fastställa, att det är dålig kontakt i instrumentet i instrumentbrädan i kupén. Avläsningen kan ske med ett Tech2 instrument.

Men ... nu har det stoppat för mig. Min svärson har två 9-5, och han har en kinesisk Tech2 med vilken han läser signaler från dessas motorer. Enligt honom, kan hans don inte läsa av signalerna från en B234E från 1995.

Fråga: behöver jag ny mjukvara för Tech2 för att läsa av koder (= kylvätsketemperaturen) i min 9000-motor? Om ja, var finner jag sådan? (Diskussioner på nätet förvirrar oberoende av det språk som används).

Ch

InläggPostat: tis 13 aug 2019, 15:51 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Tech2:an har inget problem att köra mot en 9000 om den har rätt programvara. Det behövs ett kort med version 48.00 eller tidigare för att köra mot 9000 (och 900, båda versionerna). Det behövs också en annan adapter för att köra mot 9000 -95 och tidigare - den ingår normalt i Tech2-kittet, om det kniper kan man göra en egen med en 10-pol standard Saab-kontakt och en HD-dsub.

48.00 är avsedd för 10-MB-kort men går enkelt att lägga in med "Cardwriter" på ett 32MB-kort. När man gör programmeringen har man lämpligen bara det kortet i sin Tech2:a. Sedan stoppar man det kortet i den lediga extra-slot:en i Tech2:an och byter mellan korten med SHIFT + bakåtpil.

Edit: Det kom precis upp ett Tech2-kort med den mjukvara du behöver på Tradera just nu, kanske någon som såg den här diskussionen? https://www.tradera.com/item/302352/361 ... 00-svenska

InläggPostat: tor 15 aug 2019, 08:57 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Då finns alltså nödvändig mjukvara i form av ett kort på Tradera. (Väldigt fin bild som visar typnumret av SW.)
Svärsonen säger det följde med flera kablar till hans Tech2 så nu ser detta ut att närma slig (början på) slutet.

Kommentaren om 48.00, 10 MB, 25MB och "Cardwriter" förbryllar mig. Har Tech2 två kortingångar? En för att läsa in, och en för att skriva ut (CardWriter)? I så fall borde det väl vara enklast (och säkrast) att bara stoppa in 9000 kortet i kortingång för in-data?

InläggPostat: tor 15 aug 2019, 10:12 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Kortet är generiskt (och egentligen fel typ), det som är avgörande är vad som är laddat på den. I detta fall 44.00.

Tech2 har två slottar för programvarukort, den kan köra från antingen den ena eller den andra, fnns det två byter man mellan dem med SHIFT + bakåtpil.

Cardwriter är ett PC-program som via Tech2:ans serieport kan skriva ner programvara, inklusive på "fel" typ av kort vilket inte TIS kan. Säkrast att bara ha ett kort i när man gör detta.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme