Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 16 dec 2019, 11:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 10 nov 2019, 13:36 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej!
Jag har haft bilen stående någon månad och startade den för att ta en tur. Jag märkte då att den rök något fruktansvärt (Läs Lützen dimma).
Tänkte ändå att det var kondens i avgassystemet, så lätt den stå tills den blev varm. Slutade ändå inte ryka, upplevde röken som vit, inte blå. Blev ändå lite konfunderad så struntade i att köra ut den. Rullade istället in den i garaget och gjorde idag ett komptest för att se om jag kunde läsa ut något av det. Det som förbryllar mig är värdena jag får. Jag har gjort testet med kall motor inte slagit på någon olja. Jag borde väl få låga siffror på komptestet?
Jag har fått följande värden:
1: 13,2kg/cm2
2: 13,4kg/cm2
3: 12,9kg/cm2
4: 13,2kg/cm2
Hur ska jag tolka detta? Borde jag vara orolig? Jag märkte dessutom att det tränger ut olja mellan turbo och grenrör när jag varmkörde den.
Tacksam för input.
Mvh Nisse

InläggPostat: sön 10 nov 2019, 14:19 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Luuktar topplockspackning eller turrbohaveri lång väg.

Min gissning är topplockspackningen om den aldrig är bytt.

Kan dock vara turbohaveri, men då brukar det vara olja istället för vatten och lukta därefter.

Komptestet säger inte så mycket, men det kan däremot tändstiften göra.

InläggPostat: sön 10 nov 2019, 16:50 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej!
Tack för snabbt svar! Det var ju inte riktigt vad jag ville höra. :(
Men hur kom du fram till att det är turbo haveri alt topplockspackning? Turbon är bytt till utbytesturbo för ca ett halvår sedan. Toppackningen bytt för kanske ett år sedan. Jag tycker mig inte se något extremt med tändstift en. Lite fuktiga inte extremt sotiga. Jag har ju inte förlorat något kylvatten. Olja vet jag inte riktigt. Får nog ta en testrunda å se. Men jag läste någonstans att kompet ska ligga under 10. Här är det ju över 13. Är inte det konstigt?

Mvh Nisse

InläggPostat: sön 10 nov 2019, 21:16 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Turbo och topplockspackning är de enda ställen som gör att det kommer in kylvätska i avgaserna.

Men du kanske inte körde så länge, så om det inte går något vatten, är det möjligen så att du har en massa vatten i avgassystemet - om du låter bilen gå ett längre tag på tomgång borde det i så fall försvinna.

Att kompestet visar runt 13 är inget konstigt, trots att kompressionsförhållandet är runt 10 - det tillkommer en tryckökning pga. uppvärmningen vid själva komprimeringen.

InläggPostat: sön 01 dec 2019, 13:56 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Uppdatering:

Jag har nu kört bilen till och från jobbet några dagar under senaste veckorna. Jag kan inte se att den tar vare sig olja eller kylvatten. Den ryker fortfarande kraftigt vid start och det ser även ut som den ryker rätt kraftigt när man stannar vid rödljus trots att den är varmkörd. Jag har nog kört ca 30mil men kan som sagt inte se att oljan försvunnit eller ändrat färg inte heller kylvattnet. Det luktar däremot kraftigt avgas i expansionskärlet.

Mvh Nisse

InläggPostat: sön 01 dec 2019, 15:55 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Mina pengar är på topplockspackningen (även om det kan vara turbon) - luktar det avgaser i expansionskärlet kan det rimligen bara vara de två sakerna. Det borde gå att se på tändstift och kolvtopp (tvättade map sot) om det är topplockspackningen.

När du bytte topplockspackning, planade du toppen då?

InläggPostat: mån 02 dec 2019, 22:11 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag hör vad ni säger, och säger inte emot. Men jag tycker det är konstigt att det varken försvinner olja eller vatten. Tändstiften ser ut som tänddtift gör mest. Vare sig våta och nytvättade eller extremt sotiga.
Vad menar du med "(tvättade map sot)" ???
Jag har inte planat toppen utan köpte ny på Orio när de reade ut dom.
Jag har fortfarande svårt att förstå vad komptestet säger. Om det säger någon nått. Så är jag nyfiken hur det skall tolkas.

Mvh Nisse

InläggPostat: tis 03 dec 2019, 03:23 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Om man tittar ner på cylindertoppen genom tändstiftshålet så kommer den cylinder som det läcker vatten in i via topplockspackningen att ha mindre sot eller vara blanktvättad - tänk ångtvätt. Eller så är det inte topplockspackningen.

Det behöver inte gå mycket vatten för att ryka, dock. Avgaslukt i expansionskärlet är tyvärr ett säkert tecken på topplockspackning (eller möjligen turbo), och de är inte så at du har luft/avgas-fickor i kylsystemet (prova och pupa med övre vattenslangen så brukar det märkas)?

Komptesten var normal - som sagt, de 30-40% utöver kompressionsförhållandet har med temperaturhöjningen att göra, inget att bry sig om.

InläggPostat: ons 04 dec 2019, 03:31 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Du sa att det var en utbytesturbo, det finns en liten fara i det om man återanvänt huset, i det att det bildas porer med tiden i gjutgodset när de utsätts för höga temperaturer vilket skulle kunna leda till öppning in till vattenkylningen. Jag har aldrig sett det, men det bör vara möjligt att så sker.

Sedan kan man provtrycka systemet, är det läckage i topplockspackningen kan det mycket väl vara temperaturberoende, men övriga saker som läcker bör kunna hittas med ett kallt system (man använder typiskt 1 bars övertryck via kylarlocket).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme