Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tor 20 feb 2020, 03:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Startar inte
InläggPostat: sön 09 feb 2020, 21:32 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hallå jag har en saab 9000 som jag har haft motorn ute ur för renovering sen när jag lyft i motorn igen så startade den direkt men gick lite halv dåligt på tomgång så efter jag haft motorn i gång i ca 10min så stänger jag av den för att hålla kväll, kommer ut dagen efter och ska starta den igen men ingenting händer mer än att start motorn går runt. Kollar så pumpen går och de gör den men kommer efter en stund fram till att den varkens har gnista eller släpper igenom nån bensin genom spridarna så jag börjar bytta allting som bägge boxarna vevaxelgivaren,tändkasset,luftmängdsmätaren,spjällägesgivaren men ingenting hjälper så jag börjar mäta lite på strömmen och kommer fram till att vevaxelgivaren inte får nån ström så jag börjar kolla vid styrboxen/tändningsboxen och där är ström fram till den och hat testat byta den tre gången men inget hjälper så testar här och ser om någon här kan hjälpa mig. Är en saab 9000 långmotor 2,3 utan turbo

Inläggsrubrik: Re: Startar inte
InläggPostat: mån 10 feb 2020, 21:47 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Vevaxelgivaren brukar inte vara en svag punkt på långmotorn. Det som kan ge svag signal till vevaxelgivaren är om avståndet blivit fel.

Hur man felsöker beror lite på årsmodell. På 90-91 så ska du se att varvräknaren hoppar runt när du drar runt med startmotorn, på en 92-93 ser man oftast inte det (de lades till ett filter i varvräknaren) utan man får då istället mäta på säkring 14 (som slår till när det detekteras signal från vevaxelgivaren.

Du vet att det finns tre olika varianter på bländarskivan för vevaxelgivaren bakom remskivan?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme