Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 26 okt 2020, 13:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mätarfel?
InläggPostat: ons 07 okt 2020, 20:54 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 06 okt 2020, 11:02
Inlägg: 3
9000 1998, nyss köpt. Tempmätare står som max på "8" och bränslemätaren visar ca 18 liter för mycket, bränslepump bytt för några månader sedan.. Vad är felet? Har hört att det kan vara problem med mätaranslutningar. I så fall hur får man loss mätaren i instrumentbrädan och vad ska åtgärdas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mätarfel?
InläggPostat: ons 07 okt 2020, 21:51 
Offline
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Blev medlem: mån 03 mar 2014, 18:47
Inlägg: 776
Ort: Stockholm
Det är vanligt med "hängande mätare" med tiden beroende på dålig kontakt vid mässingsmuttrarna som håller instrumentet, och det är även teoretiskt möjligt att de kan få tempmätaren att visa för högt, så låg tempmätare är inte ovanligt.

Mätarna är av en typ som utnyttjar kvoten mellan två magnetfält, så det finns ingen fjäder i mätaren som kan ge felvisning, men om det blir dålig kontakt i mässingsmuttrarna kan den ge felvisning åt båda hållen, men för lågt värde på tempmätaren är det som brukar ge sig tillkänna.

Man tar ut mätarna uppåt, ta loss instrumentbrädans lock, tejpa hela plastglaset för att undvika repor, dra bort de två kontaktdonen på baksidan av hastighetsmätaren, ta bort de två skruvarna i överkant samt koppla ur övriga kontaktdon och lyft upp kombinationsinstrumentet, ta tillvara gummifötterna i instrumentets underkant. Vid återmontage, kontrollera att alla kontaktdon sitter ordeentlit, den försiktige avlägsnar säkring 4 innan man slår på tändningen för första gången efteråt för att kontrollera (detta hindrar att SRS:en lagrar en felkod om spänning från säkring 13 saknas).

Men det är ännu vanligare att det är dålig termostat, vilket man enklast testar genom att från rejält kall motor och köra tills den verkliga motortemperaturen börjat närma sig varm motor, sedan stanna och känna på över kylarslangen. Är termostaten hel ska övre slangen var lika kall som när du startade, är den inte det är det bara att byta till en ny - se upp med pirater, många läcker redan som nya (så en originaltermostat är normalt att rekommendera).

När det gäller bensinmätaren så finns det några vanliga orsaker till att den visar fel, det kan vara skvalpskyddet som lossnat och blockerar nivågivaren, det kan det vara fel modell av pump (ng900/og9-3 och og9-5 gr att montera men ger fel signaler till bränslemätaren), den kan också vara felmonterad (det finns ett pilmärke som visar hur rätt vridning är - vrider man den fel så kan den inte röra sig rätt) och slutligen kan givarens arm blivit deformerad vid montage. Om mätaren inte går till 0 vid avslag så har antagligen något pillat på själva nålen så den står fel.

Min gissning är att det är termostaten och något fel som kräver att tankarmaturen lossas, om bränslepump aldrig bytts sannolikt skvalpskyddet, om pumpen byts, något av de andra tre vanliga felen.

_________________
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mätarfel?
InläggPostat: tor 08 okt 2020, 09:27 
Offline
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Blev medlem: tis 06 okt 2020, 11:02
Inlägg: 3
Stort tack för alla råd och anvisningar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010