Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: mån 22 dec 2014, 02:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13 mar 2009, 20:31 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej! läget är så att i oktober -08 så vart det dags för ett kopplingsbyte på min saab 9000 cse 2.0t.

I dåläget så var kopplingen trögtrampad som på nästan alla 9000. Saaben lämnades in på verkstad där koppling, slavcylinder samt alla slangar och lager byttes, när jag fick tillbaks bilen så var det helt underbart hur mjuk och fin kopplingen hade blivit, det var nytt och såhär ska det vara tänkte jag.

Men hör och häpna, kopplingen fungerade hur bra som helst de första 150 milen. Efter det så började pedalen kärva i returen, pedalen fastnar inte i golvet utan det som händer är att den blir trögtrampad och går tillbaks segt efter längre körningar. När bilen har stått över natten och är kall så är kopplingen helt normal igen dvs. mjuk och lätttrampad och fjädrar tillbaks på returen hur fint som helst.

Värt att tillägga är att kopplingen slirar aldrig utan tar hur fint som helst samt att problemet uppstår bara när bilen har blivit ordentligt varm, huvudcylindern också är bytt ungefär ett år innan jag bytte kopplingen.

Är det någon som kan ha ett hum om vad som kan vara orsaken till mitt problem?

Tack på förhand!

InläggPostat: fre 13 mar 2009, 22:16 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

låter som om huvudcylinder inte är 100%, har samma problem/symptom på en av mina bilar, har iofs kört 3000 mil med det och vant mig (bara slö och slapp med att byta den).

InläggPostat: fre 13 mar 2009, 22:51 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Colan skrev:
låter som om huvudcylinder inte är 100%, har samma problem/symptom på en av mina bilar, har iofs kört 3000 mil med det och vant mig (bara slö och slapp med att byta den).

Jo har haft det i åtanke, men eftersom felet bara uppkommer när det blir ordentlig värme i motorrummet så vill ja ändå spekulera i vad det kan vara som kan orsaka det. Huvudcylindern är ju ändå bytt för ca 2000 mil sedan.

InläggPostat: lör 14 mar 2009, 16:19 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ingen som vet? :?

InläggPostat: lör 14 mar 2009, 23:26 
Ingen stjärna
Ingen stjärna
Användarvisningsbild

Byte slavcylinder på min kompis 9000CS 2.3L -93 pga pedalen låg i golvet.
Sagt och gjort, började lufta kopplingen. PANG, så hade jag en ny gele i håret, nämligen bromsolja. VAD I HELV.. tänkte jag och sa ganska högt. Efter mycket testande så koppla jag bort slangen till cylindern och satte på luft bakvägen, via luftnippeln på växellådan, PANG sa det igen och en jävla sörja flög ut i burken ifrån cylindern.
Grå och härliga rostflagger i ett hoppkok var i systemet. Det vara alltså felet hela tiden, inte cylinder.
Spolade igenom hela hans bromssystem plus kopplingen och allt fungerade perfekt igen (han påstod att bättre koppling har han aldrig haft).

Felet var att bromsoljan var nog inte bytt på en 5 års period eller mer. Ganska viktigt att göra det enligt service perioden, annars bäckar rör och slang ihop. Vi bytter ju inte oljan för att den är "dålig", utan pga vatten som bildas. Vatten + stål = ROST.

erkan skrev:
Colan skrev:

Jo har haft det i åtanke, men eftersom felet bara uppkommer när det blir ordentlig värme i motorrummet så vill ja ändå spekulera i vad det kan vara som kan orsaka det. Huvudcylindern är ju ändå bytt för ca 2000 mil sedan.

InläggPostat: sön 15 mar 2009, 10:36 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Flink skrev:
Byte slavcylinder på min kompis 9000CS 2.3L -93 pga pedalen låg i golvet.
Sagt och gjort, började lufta kopplingen. PANG, så hade jag en ny gele i håret, nämligen bromsolja. VAD I HELV.. tänkte jag och sa ganska högt. Efter mycket testande så koppla jag bort slangen till cylindern och satte på luft bakvägen, via luftnippeln på växellådan, PANG sa det igen och en jävla sörja flög ut i burken ifrån cylindern.
Grå och härliga rostflagger i ett hoppkok var i systemet. Det vara alltså felet hela tiden, inte cylinder.
Spolade igenom hela hans bromssystem plus kopplingen och allt fungerade perfekt igen (han påstod att bättre koppling har han aldrig haft).

Felet var att bromsoljan var nog inte bytt på en 5 års period eller mer. Ganska viktigt att göra det enligt service perioden, annars bäckar rör och slang ihop. Vi bytter ju inte oljan för att den är "dålig", utan pga vatten som bildas. Vatten + stål = ROST.

erkan skrev:
Colan skrev:

Jo det kan ju vara så i mitt fall också att det är skit i systemet, alla hydraulikslangar är ju bytta förutom dem som går från behållaren ner till huvudcylindern. Det kan ju ha påverkat resten av systemet genom att avlagringar och annan skit har släppt från slangarna och täppt till i resten av systemet.

Men jag står fortfarande som ett frågetecken och undrar varför felet bara uppkommer när bilen har fått upp ordentligt med värme(?) för när bilen har stått över natten så är ju kopplingen hur mjuk som helst igen, som om felet aldrig hade funnits. Samt att jag har aldrig några bekymmer som helst med att pedalen fastnar i botten den blir helt enkelt bara MYCKET segare på returen samt frikopplingen.

Jag vet själv att när huvudcylindern byttes så kom det massa skit ur slangarna under luftningen, det skulle ju vara om den slangen som inte är bytt från behållaren har släppt en massa gummirester i samma veva som slaven byttes. Jag är fortfarande kluven i frågan med tanke på att systemet är luftat och oljan är bytt i behållaren(antar jag iaf), tvivlar starkt på att en verkstad som gör ett såpass stort och dyrt ingrepp som ett kopplingsbyte struntar i att byta oljan efter att dem har luftat hela systemet(?). Eller är jag helt ute och cyklar här?

InläggPostat: ons 25 mar 2009, 22:02 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag hadde samma problem som du! bytte koppling och slavcylinder på verkstad. värka bra typ 150 mil. sen blev den trög. renovera slavcylindern. luftade bakvägen och fof samma problem.
Bytte slangen mellan kopplingcylinder och slavcylinder. Luftade samma problem. åkte till saab och köpte slangen från behållare till huvud. Och vips så var problemet borta.
bara jättelite kvar och det tror jag beror på att svänghjulet inte svarvades ner när jag slängde på större lameller, 228-240. Så testa du och byt slang från behållare.

InläggPostat: mån 30 mar 2009, 20:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Sypro skrev:
Jag hadde samma problem som du! bytte koppling och slavcylinder på verkstad. värka bra typ 150 mil. sen blev den trög. renovera slavcylindern. luftade bakvägen och fof samma problem.
Bytte slangen mellan kopplingcylinder och slavcylinder. Luftade samma problem. åkte till saab och köpte slangen från behållare till huvud. Och vips så var problemet borta.
bara jättelite kvar och det tror jag beror på att svänghjulet inte svarvades ner när jag slängde på större lameller, 228-240. Så testa du och byt slang från behållare.

Bilen är inne på verkstad nu för omlack, jä*la tjuvar som försöker stjäla stereo mm.
Luftade kopplingen i förrgår och hoppades på att detta skulle lösa mitt problem, men icke så var inte fallet.

Tänkte be verkstaden byta slang mellan behållare och huvudcylinder nu när den ändå är inne, återkommer med svar!

InläggPostat: mån 11 jan 2010, 13:03 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Har fått samma probelm med trög koppling när jag bytte koppling, slavcylinder och slang funkar bra när bilen är kall men när jag kört en 15-20 min. blir kopplingen väldigt seg, har du löst problemet?

InläggPostat: lör 31 jul 2010, 21:26 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Var det slagen från behållaren som var problemet ?

InläggPostat: sön 01 aug 2010, 20:49 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Det är luft i systemet som orsakar trögheten som kommer efter en stunds körning.

Min lösning för att lyckas med luftningen är att vacumsuga systemet.
Skaffa en "Luftman" (en bromsluftare som kopplas till däckventilen).
Istället för att koppla den på däckventilen ansluter man den till lämpligt vacumuttag på insuget och låter bilen gå på tomgång några minuter. Vips är både koppling och bromsar luftade

InläggPostat: mån 02 aug 2010, 20:45 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Tack för hjälpen!
Jag skall prova detta för jag har precis samma problem med min 9000-98

InläggPostat: mån 02 aug 2010, 20:48 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

SaabAero skrev:
Det är luft i systemet som orsakar trögheten som kommer efter en stunds körning.

Min lösning för att lyckas med luftningen är att vacumsuga systemet.
Skaffa en "Luftman" (en bromsluftare som kopplas till däckventilen).
Istället för att koppla den på däckventilen ansluter man den till lämpligt vacumuttag på insuget och låter bilen gå på tomgång några minuter. Vips är både koppling och bromsar luftade

Men då drar väl bilen i sig en massa bromsvätska??

InläggPostat: tis 03 aug 2010, 21:17 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Perka skrev:

Men då drar väl bilen i sig en massa bromsvätska??

Nej.
För att det ska hända måste vätskenivån nå ända upp till "sugslangen" ;)

Teoretiskt skulle det kunna hända om behållaren är breddfull och nivån stiger pga behållaren sugs ihop något.

InläggPostat: ons 04 aug 2010, 23:07 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Hej, Efter kopplingsbyte blev min Saab 9000 oxå seg i pedalen vid tillbakagång.
Det visade sej att det var den nya slavcylinder som var felaktig.
Verkstaden som bytte kopplingen köpte slaven från Mekonomen som i sin tur har leveranser från Scantec.
Jag fick min slav bytt på garanti eftersom det var fabrikations fel.

För att konstatera fel på slaven gör så här

1. Lossa plastskyddet till luftningen på slavcylindern
2. Anslut plastslang på luftnipplen
3. En gubbe i bilen med kopplingen nedtryckt.
4. En gubbe öppnar luftnipplen.
5. Titta ifall slaven går segt tillbaka = paj slav

Lufta kopplingen sedan.

Kolla denna länk ang Scan-Tech viewtopic.php?f=5&t=17466

Mvh///Ola

InläggPostat: tis 14 sep 2010, 20:02 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

999000 skrev:
Tack för hjälpen!
Jag skall prova detta för jag har precis samma problem med min 9000-98

Nu är slagen från behållaren bytad och systemet luftat igen, NU fungerar kopplingen som den ska !

InläggPostat: tis 14 sep 2010, 20:45 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Vad är bökigast, byta kopplingsslangarna eller byta slavcylinder??

vad är det för kvalité i speedparts stålomspunna kopplingsslang??

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme