Svenska Saab 9000 Klubben - Saab9000.se

Ett forum för Saab 9000 ägare och entusiaster.
Aktuellt datum och tid: tis 19 sep 2017, 19:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 02 okt 2009, 18:37 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Vad tror ni om att köra med en hel syntet olja i lådan?? är det att rekommendera?? Jag har hört att man ska ha mineralolja i lådan och det är det som jag har haft i förut, Quakerstate Quadralube 75W men nu så har jobbet köpt in nån hel syntet olja så jag frågar om man vågar slå i en sån och vad kan hända??

Känns konstigt att inte byta olja i lådan vid service, jag brukar alltid byta olja i lådan!! Har alltid gjort det sen jag köpte bilen.

InläggPostat: tor 15 okt 2009, 22:57 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

läste mig till att det e rekomenderat med 10w 40 olja i din låda mvh eck3

InläggPostat: fre 16 okt 2009, 17:05 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Eck3 skrev:
läste mig till att det e rekomenderat med 10w 40 olja i din låda mvh eck3

mineral eller syntet??

InläggPostat: fre 16 okt 2009, 18:26 
En stjärna
En stjärna

syntetolja ska du inte ha för då förstör du alla lager i lådan

mvh areot16

InläggPostat: fre 13 nov 2009, 21:22 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

areot16 skrev:
syntetolja ska du inte ha för då förstör du alla lager i lådan

mvh areot16

Vad jag förstår gäller förbudet mot syntet = inte ha syntetisk MOTOROLJA i växellådan. Själv har jag för tillfället (syntetisk) Quaker Stare Synquest 75W-90 i lådan på min 9000 CC -91. I den här lådan funkar den hittills minst lika bra som shells mineral 10W-40, men har bara haft den några veckor, vet inte hur det kommer att vara när det blir riktigt kallt. Prövade tidigare QS Quadrolube 75W, funkade toppenfint att växla men hade mera oljud (eftersom den oljan är tunnare).

Dehär med syntetiska växellådsoljor är i SAAB 9000 är ganska omstritt, skulle bara sätta i såna oljor som nån annan haft i ett tag utan att ha fått problem. För endel syntetoljor sägs det att man måste skölja (= byta 2 gånger i snabb följd)

InläggPostat: sön 15 nov 2009, 15:37 
Fem stjärnor
Fem stjärnor

Mineraloljan har tydligen bättre långtidegenskaper i växellådan. Men att lagren skulle ta skada har jag svårt att fatta. Synkringarna kan leva fan med syntet, men man måste fresta på rätt hårt om det ska va skadligt.
Mineral ska det vara om det står i bilens spec.

InläggPostat: sön 15 nov 2009, 17:38 
Tre stjärnor
Tre stjärnor

Ok, ja vi har fått hem mineral olja nu QS Quadralube 75W som jag ska hälla i. Har kört med den oljan i 2år nu och den funkar bra.

Men den där nivå pluggen som man kan skruva ut den lär väl sitta värre än satan den för avtappningspluggen gjorde det första gången jag skulle ha lös den.... Nån här som har haft lös en nivåplugg??

InläggPostat: ons 18 nov 2009, 15:18 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Måste lägga in ett par ord angående oljorna i våra lådor,,,,SAAB har i sina listor angett att motorolja 10w-30 eller 40 vilket jag anser är en "något" tunn olja för en transmission,Under både 80 och långt in på 90-talet så har dessa lådor havererat och även jag har haft 900 från 80-talet som har havererat.Vid ett tillfälle samtalade jag ingående med SAAB-mekar då jag har repat en del äldre lådor,,jag frågade om det verkligen skulle vara en motorolja i lådan med tanke på belastning och temp ,vilket gjorde att de kontaktade SAAB Trollhättan,,ca 1vecka efter detta samtal kom det en lite meddelande till mig och SAAB-verkstaden att det var en alldeles för tunn olja och att transm,olja skulle rekomenderas i framtiden,,
Snacket om syntet eller mineral,,ja därom snackas det mycket både i bil och mc branchen,,,den fakta och erfarenhet jag har är att en syntet är mer temp stabil samt håller sin funktion längre än en mineral vilket gör att man får en tätatare bytesintervall
Använder själv en rak 30 syntet i lådan

InläggPostat: ons 18 nov 2009, 15:47 
Två stjärnor
Två stjärnor

RGV250 skrev:
Måste lägga in ett par ord angående oljorna i våra lådor,,,,

Tänkte jag också göra.. :mrgreen:
Den enda gången jag misstänker att "fel olja" förorsakat ett generalras för mig, var på en utombordare..(som ännu inte är reparerad)
Jag hade vårservat den och monterat på den på båten, var långt ute i bushen och kommer då på att jag glömt fylla växelhuset med olja.
Man tager vad man haver dvs i detta fall en motorolja som jag hade i bilen. (mineral)
Jag kom ca 1 kilometer sen rasade växeln i växelhuset. (Paddel fanns men det tog tid att komma hem.. :mrgreen:)
Hade inget jobb gjort där förutom att jag tömt vxlhuset.
Enda orsaken till raset jag kan komma på är att motorolja är avsedd för "något högre" temperaturer och i första hand för glidlager.
I vxlhuset är det en vinkelväxel och som definitivt snurrar mycket väl kyld (dvs i vattnet)
I en växellåda för framhjulsdrift är det kuggdrev och rullager (ev nållager) som ska smörjas, under rätt måttliga temperaturer.

Ang SAAB-lådan så gissar jag på att en transmissionsolja borde vara bättre än en motorolja i detta fall, Antar att tillsatserna är rätt olika mellan transmissions- och motorolja, även om oljebasen ev kan vara densamma...
Bara vad JAG tror..

Senast redigerad av StigH tor 19 nov 2009, 17:52, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 18 nov 2009, 16:08 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

givande med riktiga inlägg,,detta med olja och smörjning kan vara riktigt rörigt men med viss fakta så kommer man fram till nå´t "bra

InläggPostat: tor 19 nov 2009, 07:57 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

En av orsakerna varför SAAB länge körde med mineral motorolja i sina lådor - motoroljan drar inte i sig lika mycket fukt som växellådsoljor gör. Så man trodde att med mineraloja i lådan skulle den vara underhållsfri, dvs aldrig någonsin byta olja. (Tex min 9000 -91 har ingen avtappningsplugg.) Verkar som SAAB hade kalkylerat med rätt kort livslängd på sina bilar !
Efter att bilen gått 10 år eller mer kommer det ändå att ha kommit in mer eller mindre kondens i lådan, även om man kör med mineral motorolja. Så oljebyte behövs ändå, förr eller senare. Nuförtiden finns det ju många fina växellådsoljor som inte fanns 1991, så mycket troligt att man får lådan att funka bättre och hålla längre med en noga vald modern växellådsolja. Men kan och andra sidan vara skadligt om du väljer en olämplig olja - inte värt att göra egna försök och misstag.

På stcs.nu finns en lång tråd av Dennis EBB mfl,
väldigt många har positiva erfarenheter av QS Quadrolube 75W (som är en tunn mineral-växellådsolja), men även positiva erfarenheter av syntetiska växellådsoljor finns, tex Castrol SMX-S (men här sägs att man kanske måste skölja, dvs byta olja två ggr i snabb följd, eftersom den kanske inte är blandbar med andra oljor.)
Även "min" olja QS Synquest 75W-90 är nämnd, men inte så många som prövat, så där har jag tagit en liten risk. (Eftersom jag tydligen har lite glappa lager nånstans, ville jag ha en något tjockare olja, för att få tyst på dem. Funkar fint hittills, men helt tyst blev det inte.)

InläggPostat: tor 19 nov 2009, 17:13 
Fem stjärnor
Fem stjärnor
Användarvisningsbild

Tråden på STCS rekommenderas som sagt. Jag kör med QS 2105 som rekommenderades i den tråden. Det har blivit minst ett par tusen mil iaf, funkar bra än så länge.

InläggPostat: sön 01 nov 2015, 12:14 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Jag bumpar denna gamla tråd här, tycker det var onödigt att skapa en ny när det finns bra saker i denna.

Har det kommit ut något nytt angående vilken typ av olja som rekommenderas? Jag klickade hem följande olja utan att riktigt ha tänkt mig för innan:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... 65290.html

Köpte 3 liter för att ha en liter att skölja med också (för lite?). Någon som har erfarenheter av denna olja i sin låda eller som läst att den inte är bra för synkringar etc?

EDIT: Bilen i fråga är en 9000 Aero MY94 (FM-låda) 17000 mil

InläggPostat: sön 01 nov 2015, 16:12 
Två stjärnor
Två stjärnor

Lindh skrev:
Jag bumpar denna gamla tråd här, tycker det var onödigt att skapa en ny när det finns bra saker i denna.

Har det kommit ut något nytt angående vilken typ av olja som rekommenderas? Jag klickade hem följande olja utan att riktigt ha tänkt mig för innan:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ ... 65290.html

Köpte 3 liter för att ha en liter att skölja med också (för lite?). Någon som har erfarenheter av denna olja i sin låda eller som läst att den inte är bra för synkringar etc?

EDIT: Bilen i fråga är en 9000 Aero MY94 (FM-låda) 17000 mil

Läs STCS växellådsoljetråd först: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... %A5dsoljor

Speciellt är MTF0063-oljan inte blandbar med andra oljor. Dvs, om man inte vet vad som är i lådan (MTF0063 eller original-oljan) så är man tvungen att skölja. Man kan antagligen göra en kvalificerad gissning baserat på service-historik och/eller oljans färg.

Sedan var den ursprungliga rekommendationen att välja mineralolja och inte helsyntet, vilket är för att det finns risk för oljud från lådan när man kör helsyntet, sannolikt för att den till skillnad från mineralolja inte innehåller någon liten andels tjockare fraktioner. (Vad jag förstår det är det däremot inte någon risk för skador med helsyntet.) Av den anledningen skulle jag nog välja en mineraloljebaserad olja om jag hade en manuell växellåda som gått en bit, eftersom det annars finns en risk för att man inte blir nöjd och blir tvungen att byta/spola oljan igen.

InläggPostat: sön 01 nov 2015, 20:37 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Långmilare skrev:
Läs STCS växellådsoljetråd först: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... %A5dsoljor

Speciellt är MTF0063-oljan inte blandbar med andra oljor. Dvs, om man inte vet vad som är i lådan (MTF0063 eller original-oljan) så är man tvungen att skölja. Man kan antagligen göra en kvalificerad gissning baserat på service-historik och/eller oljans färg.

Sedan var den ursprungliga rekommendationen att välja mineralolja och inte helsyntet, vilket är för att det finns risk för oljud från lådan när man kör helsyntet, sannolikt för att den till skillnad från mineralolja inte innehåller någon liten andels tjockare fraktioner. (Vad jag förstår det är det däremot inte någon risk för skador med helsyntet.) Av den anledningen skulle jag nog välja en mineraloljebaserad olja om jag hade en manuell växellåda som gått en bit, eftersom det annars finns en risk för att man inte blir nöjd och blir tvungen att byta/spola oljan igen.

Kände mig lite för lat för att läsa den tråden, den är ändå 50+ sidor lång om jag kommer ihåg rätt. Men där går säkert att snappa upp massor av bra saker.

Jag tror att det är MTF0063 som jag köpt, räknar med att skölja lådan sålänge det är värt det för att kunna ha rätt olja i. Du hade hellre satsat på någon quakerstate mineral MTF? Jag körde Quadrolube i min gamla OG900 med gott resultat, men jag hittar ingen återförsäljare av QS alls numer, tips?

InläggPostat: sön 01 nov 2015, 21:34 
Två stjärnor
Två stjärnor

Lindh skrev:
Kände mig lite för lat för att läsa den tråden, den är ändå 50+ sidor lång om jag kommer ihåg rätt. Men där går säkert att snappa upp massor av bra saker.

Jag tror att det är MTF0063 som jag köpt, räknar med att skölja lådan sålänge det är värt det för att kunna ha rätt olja i. Du hade hellre satsat på någon quakerstate mineral MTF? Jag körde Quadrolube i min gamla OG900 med gott resultat, men jag hittar ingen återförsäljare av QS alls numer, tips?

Om det inte var MTF0063 i lådan redan skulle jag nog inte byta till den, nej. Vad jag skulle välja vet jag dock inte, jag har bara automatare...

InläggPostat: tis 26 apr 2016, 13:42 
Ingen stjärna
Ingen stjärna

Ursäkta om jag lägger mig i tråden lite sent, men om jag inte minns helt fel så tror jag att du kan hitta en guide om motorolja, och vilken som passar till just din bil på http://www.mister-auto.se/sv/. Tror jag gick efter deras rekommendationer förra gången jag behövde köpa olja (det var typ ett år sedan).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme